Kotoučový katr

soustruhy, frézky a další stroje

Moderátoři: rezis, Leo

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 20657
Registrován: úte říj 21, 2008 10:21 pm
Bydliště: Nepoměřice

Re: Kotoučový katr

#106 Nový příspěvek od ota »

Ty vogo tady jsem si pustil jiný video. Koukni schválně ke konci co mu dělá ta hřídel motoru s pilou. Jak se to kinklá nahoru a dolu. Kurva to je mazec. Tam stačí kousek aby ta pila cosi za něco chytla a to kopne jak kůň. A co jsem tak sledoval třeba tři videa, tak nevím, nerozumím tomu, ale ani jeden kotouč neřezal pěkně. Ono to video dělá jinej zvuk. Ale právě mě to tak nepíská a mám šraňk že jedu 5 pilou 8 mm drážku. To mám schválně přidanej šraňk. To jsme vyzkoušeli s brusičem a tohle bylo nejlíp.

Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 20657
Registrován: úte říj 21, 2008 10:21 pm
Bydliště: Nepoměřice

Re: Kotoučový katr

#107 Nový příspěvek od ota »

No nebo tohle nevím když jsem tu měl 20kubíků 40 a 50 průměrů v 5 m délkách to bych ještě řezak teď. Nemám žádný video, ani mě nenapadlo dělat. Ale tenhle strejko si u toho může schrupnout v klidu. :D

sychrovak
Příspěvky: 9508
Registrován: pát zář 28, 2007 12:38 pm
Bydliště: MB

Re: Kotoučový katr

#108 Nový příspěvek od sychrovak »

Oto ty upínáky mám asi stejné co ty je to závitová tyč dole zajištěn jeden zubec nahoře se přitahuje druhý k němu.To znamená že to v tom účku upnuté jde přizvednout.

Většinou se řezalo od 1,2-3m a to olše,akát třešeň,švestka.Vše se chladilo vodou.Když kládu tlačíš /na pile ke stolu/ u katru k zemi tak se nehne,nenazvedne.

Když trámy nebo dlouhé fošny tam to bylo jedno.

Proč jsem změnil styl??Jednou jsem pospíchal a jel jeden řez jedním a druhým směrem,abych netlačil na prázdno,no a od té dby už jen před sebou a pila kládu tlačí dolu a jasně že si pomáhá dopředu a já se nenadřu. Kdybych řezal jako ty nadřu se a piliny mám všude ikdyž je Kryt.

pily mám 1m a 0,9m hanibal a málokdo je chce brousit.Otáčky dle doporučení pilany,1700 je to vrtulník.
Super 50 1963 ,1961,samodomo 4x2 r.v 85 1,2,teď vv 1,4D

Uživatelský avatar
winch
Příspěvky: 2210
Registrován: stř bře 11, 2009 12:08 am
Bydliště: Pov. Bystrica

Re: Kotoučový katr

#109 Nový příspěvek od winch »

To horné video, no na tom by som asi nerezal, jednak to ide hrozne pomaly, ale má tam vysoko ťažisko, a pri tom vysunutí má váhu motora celkom na pravej kolaji. Aj preto sa mu to chveje- neni to stabilné. A to upínanie kramlami je k hovnu, a tiež nemá na dosah vypinač, tam ide o život. Ale je vidieť, že režú asi prvý klát, lebo to ešte nemajú zafúkané pilinami, možno sa časom zlepšia. Ten spodná ja asi v časovke :) za ten čas by som porezal ten klátik nakomplet.
Starý, dobrý je to stroj, som rád že mám traktor môj.

sychrovak
Příspěvky: 9508
Registrován: pát zář 28, 2007 12:38 pm
Bydliště: MB

Re: Kotoučový katr

#110 Nový příspěvek od sychrovak »

My jsme se dřeli dříve na pile a pak strýc od někuď dotáhl bytelnou hřídel prý z katru litinová,velká s hřídelí pr. 50 mm.
Mít to na motoru bál bych se.K čemu to bylo tak to posloužilo, ale mám jen lesík a kupovat kulatinu za 2200 kč + odvoz a mordovat se?No to si trám koupím u sebe v práci :)
Jinak máš to dotažené do detailu,tam je jedno jestli ze spodu či z vrchu,já tak volil z praxe a chtěl jsem si to ulehčit-nedřít se.Pila je tak těžká že na trám nevběhne a neuteče.
Jo a na akát,třešeň jsem měl nádobku na vodu a chladil.
Super 50 1963 ,1961,samodomo 4x2 r.v 85 1,2,teď vv 1,4D

Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 20657
Registrován: úte říj 21, 2008 10:21 pm
Bydliště: Nepoměřice

Re: Kotoučový katr

#111 Nový příspěvek od ota »

No mě to s tím ani nehne když je to upnutý. Mám trochu volnější závit a ono se to krapet spříčí a jako se to kosne v tom účku. Ale spíš na té pasovině co to po ní také jezdí. Jen jednou mi to kládu raflo. Ale to jsem to blbě nasadil. Jinak nikdy a to jsem právě řezal i ty 80 cm dlouhý kuláčky lípy která když je syrová je svině na řezání. Nikdy do řezu neleju vodu, nebylo to potřeba. Právě i kvůli tomu šraňku. Sice kámoš ,,prkýnko" říkal když jsme se bavili že on na pásovce má 3 mm a já že na kuláku prořežu prkno. Ale prkno sem, prkno tam. Právě jednou jsem měl asi furku modřínu a pantatík si dovlekl konev a soudek s vodou když já připravoval a on mi vždycky pomáhá, odebírá. A já kam to vleče? A on sem, budeme lejt do řezu. No tak to těžko, matlat si mojí novou pílu vodou! A on že neuříznu ani jeden kulák bez toho, že to vždycky lili do řezu. No a pořezali jsme to bez kapky vody. Je to hlevně o té pile. A jak píše tedy to musí bejt vrtulník s těma otáčkama! Já mám 900 ot/min. Právě když dojedu nakonec, odpadne odřízlej kus pantatík odebere a já si cuknu pilou o otáčku od kuláku ( 6 mm šroub z příčného posuvu FU 4 A ) a vycouvám, vlastně to jede samo po kopečku. Akorát držím aby to nakonci nenarazilo velkou vahou.
Jo ještě ten kabel oni tam mají teda nahovno! To jsem vyřešil jako další z prvních věcí. Kabel je na druhé straně vozíku tedy o něm celé řezání vůbec nevím. Je tam stabilně na lanku jako u jeřábové kočky. Akorát přitahnu prodlužku která je na staru uplně bokem. V plánu díky bagru je zemí k pile. Vypinač hned po ruce to je jasný. To musí být. Kdyby něco chmátenš a vypneš.
Akát jsem taky řezal, mám tu někde naskádaný ve štose. Dostal jsem ho výměnou za smrkové. Nevím teď co jsem spíš neřezal. Ale už snad všechno možný. Pěkně se řeže jilm. To lítají takoví jako krystalky. Ne vyloženě piliny. Borovice krasně voňí. Pěknej je ořech. Má pěknou kresbu. Ale lípa a topol syrovina to je hajzl. Má to chupy a ty tak brzději pilu. Když je to suchý tak je to pohoda. Jo a co je kurva matroš taky tak to byla jedle. Jednou jsme dovezli fůru jedle z nějakýho hlubokýho lesa. To bylo železo. Těžký a houževnatý. Je pěkně bílá. To bud je proti tomu máček. Co to bylo za matroš.
Hele mám tu dub je tady asi 23 let ve štose. Kdysi dávno mi dal špalek jeden pán. Skácel u potoka dub jako hrad. A mi mu to pomáhali se švárou vozit domů A on že co za to. A já že bych kousek dubu na schody. Odříznul mi špalek a u šváry v ruce na cirkuli po válečkách jsme to rozřezali. Špalek snad 130 cm průměr! Byl od potoka z takové rokle. Do dnes nemá jednu prasklinu. Fošny jsou ve štose zatím připravený na schody do podkroví. Jen je vyrobit. Tuhle jsem na ty fošny koukal a jak jsem je tam dal tak jsou. A nad níma budkoví a do nich strčím ruku jak jsou popraskaný!

sychrovak
Příspěvky: 9508
Registrován: pát zář 28, 2007 12:38 pm
Bydliště: MB

Re: Kotoučový katr

#112 Nový příspěvek od sychrovak »

S tou vodou přišel strýc a měl pravdu šlo to líp.proč voda??No to už prapra dědkové tak řešili.........
Záleží na nabroušení a šraňku.Co dělá ,,prkýnko,,? Roman?
Super 50 1963 ,1961,samodomo 4x2 r.v 85 1,2,teď vv 1,4D

Uživatelský avatar
R-Martin
Příspěvky: 165
Registrován: pát říj 11, 2013 10:36 am
Bydliště: Jihlava

Re: Kotoučový katr

#113 Nový příspěvek od R-Martin »

Tak jsem vyfotil svůj katr tak vkládám pro názornost.

Obrázekimagen
Obrázekimg host
Obrázekwindows 7 print screen
Obrázekimage hosting free
Obrázekimage upload no registration

Chtěl bych se zeptat, nenašel jsem na motoru žadný štítek než co je na poslední fotce, nevíte někdo co jaký to může mýt výkon, je to švédský výrobce Asea.
No zatím to zkusím táhnout k sobě a uvidím, kdyžtak předělám. |Co používáte jako mazivo na kolečka a tak aby se na to co možná nejmíň lepily piliny.

sychrovak
Příspěvky: 9508
Registrován: pát zář 28, 2007 12:38 pm
Bydliště: MB

Re: Kotoučový katr

#114 Nový příspěvek od sychrovak »

Ten posun do řezu předělej na motorek jinak se zblázníš.
Super 50 1963 ,1961,samodomo 4x2 r.v 85 1,2,teď vv 1,4D

Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 20657
Registrován: úte říj 21, 2008 10:21 pm
Bydliště: Nepoměřice

Re: Kotoučový katr

#115 Nový příspěvek od ota »

Kolečka nemastím. Ale chce to stejně před a za kolečka udělat ,,stírátka" Já je mám sice trochu jinak. Ale taky jsem to dodělával. Když budeš řezat sysovinu, lepí se to pak všude. A potom to po dráze drncá a špatně se to odstraňuje, když je to smolný. Kolečka to ujezdí jak beton.
Mám před a za kolečkem kolmo k dráze udělanou stírací destičku z hliníkového 6 mm silného plechu. Ta je kolmo k dráze a suvně v takovém uložení. Takový C profil a v něm nasunutý ten plech. Ten vlastní váhou tlačí na kolejnici po které jede olečko a smetá všechno co tam leží. Pohoda vyřešeno!
U té Tvojí pily bych odendal to madlo a dal ho z druhé strany a bylo by. Tlečil bych to před sebou. I pro bezpečnost je to asi lepší. Vidíš na to co řežeš. A takhle by Jsi musel jít po spátku a koukat na pilu. A hlavbě si ty spoje dráhy, upínačů udělej šroubovaný. Aby Jsi měl možnost porovnat cokoli. Mám to taky tak udělaný. Jednou jsme dávali nějakej velikej kulík traktorem a nacouvali jsme do dráhy. Všichni jsme koukali po kuláku a ne po traktoru a traktor se opřel o upínák a až když to nešlo jet tak jsme se koukli proč a upínák byl ohlej. Museli jsme ho vyndat srovnat a nasadit naspátek. A celou dráhu vůči pile přerovnat. trochu se to celé hnulo. Kdyby to bylo svařený, musel bych to odřezat a srovnat a znovu zavařit. Takhle povolím pár šroubů vyrovnám utáhnu a je. 8)

Uživatelský avatar
R-Martin
Příspěvky: 165
Registrován: pát říj 11, 2013 10:36 am
Bydliště: Jihlava

Re: Kotoučový katr

#116 Nový příspěvek od R-Martin »

No vidíš, to mě nedošlo, chystal jsem se vše svařit do kupy, tak to ještě přehodnotím.
Stěrky taky nějak dovymyslím, jak jsem katr koupil měl právě ty drážky zatmelený pilinama a jenom to pročistit bylo pěkná fuška...
Chci dráhu oproti rovině co bude ležet kulatina cca o 20cm zvednout abych mohl případně řezat i větší průměry kulatiny oboustranně - čeká mě na zahradě už asi 10m3 dvoumetrových kladek a některé mají právě i k těm 50cm v průměru. Měl jsem právě vymyšleno že na vingli (koleje) navařím dvaceticentimetrové stojky a na ně teprve kolmo navařím opět vingli v šířce kolejí plus cca 60cm do boku na uchycení trámku co bude na něm pak ležet kláda. Trámek budu pak nadstavovat fošínkama podle potřeby - velikosti klády a průměru kotouče. No místo navaření natvrdo asi na ty 20cm stojky ještě navařím pásovinu, provrtám a raději přišroubuju ... :zapomel:

Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 20657
Registrován: úte říj 21, 2008 10:21 pm
Bydliště: Nepoměřice

Re: Kotoučový katr

#117 Nový příspěvek od ota »

Mám právě položený železniční pražce. Na nich zůstaly ty kovoví placky. Na ně jsem navařil U profily plochou nahoru. A na to jsem to všechno našrouboval. Trubky jako koleje a na stranu jsem dal ty upínače. Taky šroubovací. Před těma upínákama mám na tom U profilu přišroubovaný kusy dřevěnýho hranolu. To co kde zbylo. Je to šroubama co se šroubuje eternit. Jsou kratší, aby je nevzala ani třeba velká 900 mm pila. To je spočítaný. Normálně když jsem dával ty trámky, tak jsem je dal jak byly. Potom po přišroubování jsem vzal pilu a všechny ,,zařezal" podle pily. Pěkně ráz po rázu přejezdil. Super. Když naostříš pilu pořát to vyjde. Na průměru neubývá nijak rapidně. Tady si dávej pozor na různé podložky a tak. Jednou jsem měl ulomenej jeden ten trámek tak jsem narychlo dal kus střešní latě. Rafla mi to pila. Jednou jsem položil kulák a on se pořát otáčel než jsem ho upnul. Tak co tam vrazím a hele sekerka. Pěkně tam pásla. Utáhnul jsem upínáíky a sekerku tam samozřejmě nechal. Naštěstí jsem jel dál a nevzal ji. Ale jak jsem projížděl nad ní tak jsem ji zblejsknul. Kurva štěstí!
Další věc, pilou víc nevyjedu abych nvzal upínáky. Mám tam doraz. Už to prostě dál nejde než aby zůstalo 5 cm fošna. A všechny upínáky jsou do max 4 cm vysunutý, to abych nemusel hlídat
Další bacha na tu vejšku klády. Chce to vyzkoušet třeba nanečisto bez otáček pily. Vezmi si odřízlé malé kolečko kuláku třeba s 50 cm průměrem, upni si ho a najížděj jen tak a hned to uvidíš. U mě třeba prořez tuším 34 cm max. Protože mě ty flančny co držeji pilu víc neprojmou. Potom už když je ořezanej kulák větší tak mi pálej. A ono když ořízneš krajinu, otočíš, ořízneš druhou a otočíš, u takovíhodle průměru jsi už na rámu pily. Prostě je ten kulák tak velkej i po příznutí, že nad ním neprojedeš s vozíkem. Kolikrát musím třeba oříznout krajinu a ještě prkno bez osámování, abych snížil kulák až po otočení na ořízlé nad ním projedu. Nebo se mi stává, že je kulák zase velký průměr a jedu kolem něj a nevejdu se závitem s matkou kolem kuláku. Vezmu motorovku a vyřežu to a jedu.
Na tyhle věci přijdeš, až budeš řezat. Já mám nejraději kulatinu tak 35 cm průměr. Nepřekáží to nikde, projme se to pěkně a celkem dost z toho i tak vyjde.

Johnny55
Příspěvky: 359
Registrován: pon bře 11, 2013 11:57 am
Bydliště: Trenčín

Re: Kotoučový katr

#118 Nový příspěvek od Johnny55 »

Ahojte, ja si neviem dať rady.
mam tam 800 hanibal a niekedy mi ju proste začne hriať a skruti ju a začne rezať do strany a je koniec. Pila hned po nabruseni na stroji, je nová.
Myslím ale ze ju treba viac našrangovať, môže to robiť šrang?
Lebo keď režem, klinujem rez aby ho otvaralo.

Fakt si neviem dať rady

Vďaka za rady

Uživatelský avatar
winch
Příspěvky: 2210
Registrován: stř bře 11, 2009 12:08 am
Bydliště: Pov. Bystrica

Re: Kotoučový katr

#119 Nový příspěvek od winch »

Môže to robiť šrang, no pila musí byť 100% rovnobežná s koľajou, min. vôla na kolečkách, zrovnané zuby na pile- aby náhodou neboli napr. vpravo dlhšie ako vlavo. Tiež prehriatím kotúča to môže robiť- neni celkom plochý, ale máličko vydutý (do taniera) treba zmerať presnou príložkou (vlasovým pravítkom).
Starý, dobrý je to stroj, som rád že mám traktor môj.

Vladimír Šimo
Příspěvky: 2954
Registrován: ned led 20, 2008 5:07 pm
Bydliště: Podžalí

Re: Kotoučový katr

#120 Nový příspěvek od Vladimír Šimo »

přesně jak píše winch. pila musí bejt přesně v lajně s dráhou. Taky to může dělat nakroucený mizerný dříví ale to snad je vyzkoušený na víc řezaných kusech. Šel bych po tý souososti, ta musí bejt špígl nýgl. jestli jsou pochybnosti o kotouči tak zkusit jinej.

Odpovědět

Zpět na „Stroje a zařízení“