kompresor orlík
Re: kompresor orlík
na 2 valec by mal 5 - 5,5Kw stacit
nas Traktorik ZETORIK http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 37&t=36105
Re: kompresor orlík
romus145 mám to samé s motorem 5kW a úplně v poho to zvládá ..
Re: kompresor orlík
Tak to sem rad. 5kw už na centrále utáhnu. A nebo koupím zen motor. Spíš furt nevím jak udělat to aby kompresor nebouchl. Buď jak v kamionu, že si odfoukne třeba o bar a nebo nějaký tlakový vypínač.
Věrný člen agresorů.com
- elbarto
- Příspěvky: 1935
- Registrován: ned dub 21, 2013 12:25 pm
- Bydliště: Prague
- Kontaktovat uživatele:
Re: kompresor orlík
Přesně tak, 5.5kW to dává, jen do maxima už se trápí. Spalovací motor: složitá cesta regulace otáček třeba belimo a elektronika, snadná cesta cívka co stáhne jádro s táhlem na karbec nebo páku vstřik čerpadla. Na volnoběh solenoid a odfukovat ven, aby se motor nedusil. Pojištováky bych tam dal raději dva, přefukovat 30-40 starou bandasku Orlíka není uplně to prave :-) Pouze mám ovavu, že spalovací motor bude obrovsky, respektive jaký ? Male, levne, co se prodávajhí za 3.5 tis. nové jsou do 6.5HP což je mám obavu málo nebo při velkém optimismu hodně těsný.
Re: kompresor orlík
Elbarto
Kleště, které jsi našel na lisování spony jsou originál. Levnější varianta jsou kleště na vázání armatury. Nebo jakékoliv štípačky, jen musejí mít rovné čelo, aby sponu mačkaly co nejblíže kruhu. Takže i ty armovací kleště se musejí obrousit
https://www.eva.cz/zbozi/45130/kleste-s ... quEALw_wcB
Kleště, které jsi našel na lisování spony jsou originál. Levnější varianta jsou kleště na vázání armatury. Nebo jakékoliv štípačky, jen musejí mít rovné čelo, aby sponu mačkaly co nejblíže kruhu. Takže i ty armovací kleště se musejí obrousit
https://www.eva.cz/zbozi/45130/kleste-s ... quEALw_wcB
- elbarto
- Příspěvky: 1935
- Registrován: ned dub 21, 2013 12:25 pm
- Bydliště: Prague
- Kontaktovat uživatele:
Re: kompresor orlík
... jasnačka díkec. Je ostuda, že ve svém pokročilém věku :-) vidím tyhle objímky poprvé. Vyzkouším.
Re: kompresor orlík
Tak hledám hledám a našel sem toto řešení, ví někde jak to funguje? Elbarto a nevíš kde se dá taková tlaková spojka koupit?
https://youtu.be/DaiRHQA9CW0
https://youtu.be/DaiRHQA9CW0
Věrný člen agresorů.com
- elbarto
- Příspěvky: 1935
- Registrován: ned dub 21, 2013 12:25 pm
- Bydliště: Prague
- Kontaktovat uživatele:
Re: kompresor orlík
... co myslíš "tlakovou" spojkou ? Myšlíš běžnou rychlospojku na vzduch ??
Re: kompresor orlík
Ano, úplně stejně jako na jiných kompresorech se spalovacím motorem - běžná elektromagnetická spojka, nic nového pod sluncem. Podobná třeba jako je na klimě u aut, tam taky spíná kompresor a ovládá jí tlakový spínač úplně stejně jako elektromotor na kompresoru s elektromotorem.
A tyhle všechny motory mají, co jsem viděl, regulaci otáček vyřešenou už od výrobce, pokud tam nechceš použít třeba motor z trabanta nebo škodovky, tak není potřeba vůbec nic dalšího složitě vymýšlet, nacopak?
A tyhle všechny motory mají, co jsem viděl, regulaci otáček vyřešenou už od výrobce, pokud tam nechceš použít třeba motor z trabanta nebo škodovky, tak není potřeba vůbec nic dalšího složitě vymýšlet, nacopak?
Re: kompresor orlík
Regulaci asi mají, ale nechápu jak ten spalovací motor zjistí kdy má selnout a kdy naopak vypnout. A nějak ty elektromagnetické spojky nemůžu sehnat. Chci předělat kompresor na benzínový motor skrz mobilitu, aby se dal použít i v místě kde není elektrika tak silná.
Věrný člen agresorů.com
Re: kompresor orlík
Co jsem zatím viděl, tak:
sp. motor u mobilních kompresorů se nastartoval a nechá běžet v pracovních otáčkách. Při poklesu tlaku v jímce tlakový spínač připojí kompresor a po dosažení nastaveného tlaku kompresor odpojí, motor ale stále běží a zastavil se až po skončení práce.
U stabilních kompresorů se sp.mot. ( např. frigonávěsy, chladicí železniční vagóny, záložní agregáty u halových chlaďáků v masokombinátech ap.) jsem to viděl i tak, že sp. motor stál a třeba při výpadku sítě ( překročení nastavené max. teploty ap.) nějaký hlídací termostat přes relé motor z vlastní baterie nastartoval, motor chvíli běžel naprázdno a po nějaké té minutě přes časový spínač se připojil spojkou kompresor, po dosažení tlaku tlakový spínač kompresor odpojil ( ale motor stále běžel), pak zas kompr. připojil, odpojil atd. a teprve po dosažení potřebné teploty termostat motor vypnul.
Osobně si nevzpomínám, že bych viděl kompresor se spalovacím motorem startovat pokaždé při poklesu tlaku v jímce ( okruhu atd.) ale samozřejmě to existovat také může, opravdu ani zdaleka jsem neviděl všechno.
Elektomagnetické spojky se používají dnes hojně, auta, zahradní malotraktory ( sečení), obráběcí stroje, třeba i příslušenství k čerpadlům a elektromotorům atd. atd. a připadá mi, že na internetech budeš asi umět hledat mnohem líp, než já
sp. motor u mobilních kompresorů se nastartoval a nechá běžet v pracovních otáčkách. Při poklesu tlaku v jímce tlakový spínač připojí kompresor a po dosažení nastaveného tlaku kompresor odpojí, motor ale stále běží a zastavil se až po skončení práce.
U stabilních kompresorů se sp.mot. ( např. frigonávěsy, chladicí železniční vagóny, záložní agregáty u halových chlaďáků v masokombinátech ap.) jsem to viděl i tak, že sp. motor stál a třeba při výpadku sítě ( překročení nastavené max. teploty ap.) nějaký hlídací termostat přes relé motor z vlastní baterie nastartoval, motor chvíli běžel naprázdno a po nějaké té minutě přes časový spínač se připojil spojkou kompresor, po dosažení tlaku tlakový spínač kompresor odpojil ( ale motor stále běžel), pak zas kompr. připojil, odpojil atd. a teprve po dosažení potřebné teploty termostat motor vypnul.
Osobně si nevzpomínám, že bych viděl kompresor se spalovacím motorem startovat pokaždé při poklesu tlaku v jímce ( okruhu atd.) ale samozřejmě to existovat také může, opravdu ani zdaleka jsem neviděl všechno.
Elektomagnetické spojky se používají dnes hojně, auta, zahradní malotraktory ( sečení), obráběcí stroje, třeba i příslušenství k čerpadlům a elektromotorům atd. atd. a připadá mi, že na internetech budeš asi umět hledat mnohem líp, než já
Re: kompresor orlík
Zdravím. Chcel by som sa opýtať či niekto náhodou nevie aký ma mať valec kompresora orlik jsk75 presný priemer.
Zohnal som kompresor jsk75 a rozhodol sa ho generalkovať hlavne teda vymeniť tesnenia a olej. Dal som dole aj valec a ako kompresor dlho stál boli otlačené - akoby zahrdzavené piestne krúžka - po vyčistení to skoro zmizlo a nie je tam pocitovo žiadna nerovnosť ale meral som ten valec na viacerých miestach a nameral som 75,1 mm tak sa chcem opýtať či je 75,1mm jeho normálna veľkosť či je to ešte v poriadku alebo valec treba vymeniť- vybrúsiť .
Ďakujem za odpoveď.
Zohnal som kompresor jsk75 a rozhodol sa ho generalkovať hlavne teda vymeniť tesnenia a olej. Dal som dole aj valec a ako kompresor dlho stál boli otlačené - akoby zahrdzavené piestne krúžka - po vyčistení to skoro zmizlo a nie je tam pocitovo žiadna nerovnosť ale meral som ten valec na viacerých miestach a nameral som 75,1 mm tak sa chcem opýtať či je 75,1mm jeho normálna veľkosť či je to ešte v poriadku alebo valec treba vymeniť- vybrúsiť .
Ďakujem za odpoveď.
Re: kompresor orlík
Skus pozriet manual k Tatre 603.
V prvych verziach tam mali by prave tatrovacke valce. Takze v nejakej dielenskej prirucke bude aj popis tolerancii valcov.
Ojnica je zas skoda 100 alebo 120, tak napriklad moment ku skrutkam na ojnici som hladal zas v dielenskej prirucke ku skodovke.
V prvych verziach tam mali by prave tatrovacke valce. Takze v nejakej dielenskej prirucke bude aj popis tolerancii valcov.
Ojnica je zas skoda 100 alebo 120, tak napriklad moment ku skrutkam na ojnici som hladal zas v dielenskej prirucke ku skodovke.
Re: kompresor orlík
My dávali před časem Orlíka JSK 75 na kompletní opravu tj.nový válec,píst,ojnici,ojniční čep,šálky.. k jednomu slovákovi do Olomouce,moc šikovný pán který by ti mohl poradit,pokud chceš dám ti na něj číslo,je ochotný se přes telefon bavit i hodinu Jinak prej se tam dává píst ze Škody Fabie. Na starém pístu co jsme z něj vytáhli jsem naměřil 75.9mm/4 kroužky
--Zetor 6911 r.v.1/1979--
Re: kompresor orlík
Ahoj, tak jsem také majitelem tohoto kompresoru Koupil jsem ho na inzerát za tisícovku + půl rozebranýho kompresoru.
Když jsem ho chtěl začít dávat dokupy, tak jsem zjistil, že vzdušník je vevnitř celkem rezatej, tak jsem za 2tisíce koupil fungl novej 100L vzdušník bez povrchové úpravy, ten jsem si nalakoval a ještě mám schovanej ten samej novej vzdušník 150L do rezervy, kdybych chtěl připojit navíc. Nicmémě ty vzdušníky jsou nepoužité se štítkem s praocvním tlakem 11Bar a rokem výroby 2017.
Dále elektromotor 3KW 2890ot byl takovej dost ošuntělej, pomlácenej, hučely ložiska, tak jsem ho trochu zrepasoval. Nové ložiska, vyčištění, nastříkání.
A samotný kompresor?
Jendoválec 1JSK75, tak jsem se do něj podíval. Vůle v zámcích kroužků cca 4mm, ve válci malilinkatá hranka, ale nic strašného. Chtěl jsem dát nové kroužky, ale byl tam ještě starý typ pístu se dvěma stíracíma kroužkama a dneska se už tyhle stírací neprodávaj. Konzultoval jsem to s chlapíkem co repasuje orlíky a řekl mi, že musím dát novej píst, bo ty nové stírací kroužky jsou hlubší. Asi by se dalo na soustruhu tu drážku na kroužek prohloubit, ale koupil jsem rovnou novej píst a kroužky... Samozřejmě ové těsnnění pod hlavu, excentrický ventil atd atd.
Excentrický ventil jsem komplet rozerbal a vyčistil od napečenýho karbonu za ty léta. Vůle na ojnici a klice nebyla žádná, takže spodek cajk.
Dále jsem musel pořešit zpětnej ventil a zapojení odlehčení, protože nemám na kompresoru originál dochlazovač s vývodem na kovovou trubičku k odlehčovacímu ventilu. Vyřešil jsem to tak, že jsem koupil novej univerzální zpětnej ventil s vývodem na odlehčení pro nové tlakové spínače. (zpětný ventil mi stejně chyběl) No a na ten zpětnej ventil jsem propojil hydraulickou hadicí na originál odlehčovací ventil co je na kompresoru. V tom ventilu jsem musel dodat kuličku o průměru 6,3mm, která při běhu kompresoru zacpe dirku ve ventilu a drží tlak. Po zastavení kompresoru odstředivej vehement zatlačí na osičku v odlehčovacím ventilu a oddálí kuličku od sedla a ufoukne si přetlak v trubkách a hlavě kompresoru pro snadný rozběh. Ke kuličce jsem ještě přidal propiskovou pružinku, která zvyšuje přítlak v sedle, protže mi to za běhu malinko ufoukávalo (asi by to chtělo to sedlo zabrousit).
Výstup z kompresoru jsem udělal v železných trubkách pro hydrauliku včetně šroubení se samozářeznými prstýnky - krásná práce s tím. Kovovou trubku jsem zvolil proto, že z výstupu komrpesoru jde poměrně dost horký vzduch a trubka bude sloužit jako mezichladič, navíc hadice by to teplo asi dlouho nevydržela. Mezi trubkou a vzdušníkem je pak 30cm kousek hydraulické hadice kvůli tomu, že zpětný ventil měl nějakej speciální těsnící kužel na šroubení a pasovala tam pouze hadicová koncovka na nějaký Komatsu a tak jsem musel udělat přechod. Navíc ta hadice funguje jako silenblok a zpětný ventil nebude tak trpět vibracema z trubky
Ještě jsem pořešil vzduchovej filtr z jawy 350/639 a kus záchodové trubky jako tlumič hluku sání
Na výstupu vzdušníku klasika manometr, pojsitný ventil 10Bar, tlakový spínač VR21D a odlučovač oleje z Pragy apod.
Kompresor má otáčky 1440ot/min vzhledem ke zpřevodování motoru do pomala 1/2. Podle stopek jsem naměřil průtok 330litrů za minutu, což je nějakých 20m3. Ještě bych mohl zvednou otáčky kompresorui na 1800ot/min, průtok by byl 26m3, ale ten 3KW motor by to už asi moc nedával při těch 8barech. Taky v téhle kombinaci 26m3 a 8bar už se dával motor 4KW....
No a maká to krásně. Olej jsem nalil klasiku 10W40, bo originál píšou M6AD, popř M8AD, takže teď v zimě ta 10W40 bude ještě lepší.... A objem oleje tam je snad ani né půl litru, fakt maličko
Vzdušník nalakován pistolí z Lidlu a syntetickou barvou z Hornbachu
Zasviněný excentrický ventil
Po vyčištění...
Chycenej píst, starý typ se dvěmi stíracími kroužky, které s euž moc nedají sehnat.
Kroužky KO
Elektromotor zrepasován
Výroba mini elektro rozvaděče se stykačem a motorovou ochranou
Ani milimetr místa na zmar!
Nějaká ta bižuterie nakoupena
Ohybání hydraulické trubky jako výstup zkompresoru.
Už to maká!
Doplněn vzduchový filtr, ala jawa+wc a sranda mřížka ventilátoru. Naprosto perfektně tam pasuje mřížka na trubku 150mm
Když jsem ho chtěl začít dávat dokupy, tak jsem zjistil, že vzdušník je vevnitř celkem rezatej, tak jsem za 2tisíce koupil fungl novej 100L vzdušník bez povrchové úpravy, ten jsem si nalakoval a ještě mám schovanej ten samej novej vzdušník 150L do rezervy, kdybych chtěl připojit navíc. Nicmémě ty vzdušníky jsou nepoužité se štítkem s praocvním tlakem 11Bar a rokem výroby 2017.
Dále elektromotor 3KW 2890ot byl takovej dost ošuntělej, pomlácenej, hučely ložiska, tak jsem ho trochu zrepasoval. Nové ložiska, vyčištění, nastříkání.
A samotný kompresor?
Jendoválec 1JSK75, tak jsem se do něj podíval. Vůle v zámcích kroužků cca 4mm, ve válci malilinkatá hranka, ale nic strašného. Chtěl jsem dát nové kroužky, ale byl tam ještě starý typ pístu se dvěma stíracíma kroužkama a dneska se už tyhle stírací neprodávaj. Konzultoval jsem to s chlapíkem co repasuje orlíky a řekl mi, že musím dát novej píst, bo ty nové stírací kroužky jsou hlubší. Asi by se dalo na soustruhu tu drážku na kroužek prohloubit, ale koupil jsem rovnou novej píst a kroužky... Samozřejmě ové těsnnění pod hlavu, excentrický ventil atd atd.
Excentrický ventil jsem komplet rozerbal a vyčistil od napečenýho karbonu za ty léta. Vůle na ojnici a klice nebyla žádná, takže spodek cajk.
Dále jsem musel pořešit zpětnej ventil a zapojení odlehčení, protože nemám na kompresoru originál dochlazovač s vývodem na kovovou trubičku k odlehčovacímu ventilu. Vyřešil jsem to tak, že jsem koupil novej univerzální zpětnej ventil s vývodem na odlehčení pro nové tlakové spínače. (zpětný ventil mi stejně chyběl) No a na ten zpětnej ventil jsem propojil hydraulickou hadicí na originál odlehčovací ventil co je na kompresoru. V tom ventilu jsem musel dodat kuličku o průměru 6,3mm, která při běhu kompresoru zacpe dirku ve ventilu a drží tlak. Po zastavení kompresoru odstředivej vehement zatlačí na osičku v odlehčovacím ventilu a oddálí kuličku od sedla a ufoukne si přetlak v trubkách a hlavě kompresoru pro snadný rozběh. Ke kuličce jsem ještě přidal propiskovou pružinku, která zvyšuje přítlak v sedle, protže mi to za běhu malinko ufoukávalo (asi by to chtělo to sedlo zabrousit).
Výstup z kompresoru jsem udělal v železných trubkách pro hydrauliku včetně šroubení se samozářeznými prstýnky - krásná práce s tím. Kovovou trubku jsem zvolil proto, že z výstupu komrpesoru jde poměrně dost horký vzduch a trubka bude sloužit jako mezichladič, navíc hadice by to teplo asi dlouho nevydržela. Mezi trubkou a vzdušníkem je pak 30cm kousek hydraulické hadice kvůli tomu, že zpětný ventil měl nějakej speciální těsnící kužel na šroubení a pasovala tam pouze hadicová koncovka na nějaký Komatsu a tak jsem musel udělat přechod. Navíc ta hadice funguje jako silenblok a zpětný ventil nebude tak trpět vibracema z trubky
Ještě jsem pořešil vzduchovej filtr z jawy 350/639 a kus záchodové trubky jako tlumič hluku sání
Na výstupu vzdušníku klasika manometr, pojsitný ventil 10Bar, tlakový spínač VR21D a odlučovač oleje z Pragy apod.
Kompresor má otáčky 1440ot/min vzhledem ke zpřevodování motoru do pomala 1/2. Podle stopek jsem naměřil průtok 330litrů za minutu, což je nějakých 20m3. Ještě bych mohl zvednou otáčky kompresorui na 1800ot/min, průtok by byl 26m3, ale ten 3KW motor by to už asi moc nedával při těch 8barech. Taky v téhle kombinaci 26m3 a 8bar už se dával motor 4KW....
No a maká to krásně. Olej jsem nalil klasiku 10W40, bo originál píšou M6AD, popř M8AD, takže teď v zimě ta 10W40 bude ještě lepší.... A objem oleje tam je snad ani né půl litru, fakt maličko
Vzdušník nalakován pistolí z Lidlu a syntetickou barvou z Hornbachu
Zasviněný excentrický ventil
Po vyčištění...
Chycenej píst, starý typ se dvěmi stíracími kroužky, které s euž moc nedají sehnat.
Kroužky KO
Elektromotor zrepasován
Výroba mini elektro rozvaděče se stykačem a motorovou ochranou
Ani milimetr místa na zmar!
Nějaká ta bižuterie nakoupena
Ohybání hydraulické trubky jako výstup zkompresoru.
Už to maká!
Doplněn vzduchový filtr, ala jawa+wc a sranda mřížka ventilátoru. Naprosto perfektně tam pasuje mřížka na trubku 150mm
Moje kutilské videa s traktůrkem na youtube, podívejte :) https://www.youtube.com/user/lukisak/fe ... subscriber