soustruh TOS Trencit SUI 40

soustruhy, frézky a další stroje

Moderátoři: rezis, Leo

Zpráva
Autor
nextg
Příspěvky: 81
Registrován: ned lis 25, 2007 6:46 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

soustruh TOS Trencit SUI 40

#1 Nový příspěvek od nextg »

Zdravim chlapi. V minulosti jsme tu videl plno problemu se soustruhy a vetsinou se je podarilo vyresit. Bracha koupil SUI 40. Az po prevezeni jsme zjistili, ze ma "drobne mouchy". Problem je v brzde. Kdyz soustruh rozjedu a reverzuju, dlouho trva, nez se vreteno zastavi a otoci otacky. Ve schematu jsme narazil na to, ze to ma DYNAMICKOU BRZDU. Po osaleni par relatek jsme zjistil, ze se pousti setejnosmerny proud to motoru a on zastavi. Jenze to nefunguje pri praci. Mam k tomu i el. schema, ale problem je asi v casovem rele na dynam. brzdu. Nejak se nenapaji. Zrejme za to muze spinac SB2.2, ale nemuzu ho na stroji najit.
Dalsi vec je ta, ze jsme nasel asi mechanickou brzdu. Ma to pedal, kterym by se to melo asi zastavovat. Pri prehazovani smeru otacek je v prevodovce kulisa, ktera ovlada nejaky hydraulicky ventil. Ten se ovlada i lankem od pedalu. Ale nefunguje to. Pri seslapnuti pedalu je slyset, ze cerpadlo zmeni zvuk, ale to je vse. Muzete mi nekdo pomoct?

Uživatelský avatar
Japa
Příspěvky: 854
Registrován: čtv srp 27, 2009 2:01 pm
Bydliště: Dětmarovice

Re: soustruh TOS Trencit SUI 40

#2 Nový příspěvek od Japa »

Pokusím se podat vysvětlující informace. :)
Tento soustruh se může provozovat buď v odbržděném nebo zabržděném stavu.
Zabržděný znamená, že vřeteno po přemístění spouštěcí páky do nuly se ihned zastaví. Nožní pedál pak slouží k odbrždění vřetene v klidovém stavu - pro ruční otáčení vřetenem. Aby soustruh pracoval v tomto stavu, musí se vyšroubovat šroubek M10 na převodovce (je pod řemenici náhonu na vřeteník, bývá označen červenou barvou). Přístup z boku po otevření krytu.
Při provozování v odbržděném stavu (šroubek M10 zašroubovaný) se vřeteno po vypnutí páky postupně otáčí setrvačností do zastavení, ev. se brzdí reverzací přes lamelovou spojku.
Brždění motoru st. proudem se děje pouze při vypínání motoru tl. centrál stop.

reno
Příspěvky: 5
Registrován: pon pro 29, 2008 10:11 pm

Re: soustruh TOS Trencit SUI 40

#3 Nový příspěvek od reno »

to ze sa ti nezreverzuju otacky hned ma na svedomi a- velka vôla mechanizmu paky reverzu po spojku väcsinou to je vytahany sesthran paky b- je potrebne dotiahnut spojku tej strany ktora ma slabu ucinnost - asi je potrebne spustit olej das dole zadny veko pozries ktora strana spojky to je to znamena pri vypnutom stroji prepnes paku do tej strany kde to nema ucinnost vratis do neutralu otacanim najdes na spojkovej matici srub imbus M6 uvolnis srub a maticu dotiahnes cca 20 stupnou dotiahnes tiez M6 a odskusas pri vypnutom stroji jeden prepina paku a druhy pozera aby spojka sla na doraz a zaroven ovladacia paka nesla velmi z tuha to iste urobis aj ak ti nahodou nebude vladat ,,tahat ,,do zaberu ale na opacnej strane spojky to vsetko plati samozrejme ak to nie je sui -cko s plynulou regulaciou otacok ak sa ti to podari nastavit potom sa vratime k tej brzde ta nie je problem reverzacie

nextg
Příspěvky: 81
Registrován: ned lis 25, 2007 6:46 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: soustruh TOS Trencit SUI 40

#4 Nový příspěvek od nextg »

Zdravim jeste jednou. V priloze jsou fotky. Reno, je na fotkach to ocem mluvis nebo se musi rozebrat prevodovka?
Přílohy
30092010160.jpg
30092010158.jpg

nextg
Příspěvky: 81
Registrován: ned lis 25, 2007 6:46 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: soustruh TOS Trencit SUI 40

#5 Nový příspěvek od nextg »

jeste jsem otevrel zadni viko a nasel jsem asi neco jako prevodovku. Musim sundat jen tan maly kryt co je pridelany imbusama nebo to cele rozebrat? Reno, muzu poprosit do SZ telefon?
Přílohy
30092010162.jpg
30092010161.jpg

reno
Příspěvky: 5
Registrován: pon pro 29, 2008 10:11 pm

Re: soustruh TOS Trencit SUI 40

#6 Nový příspěvek od reno »

ano staci dat dole ten maly kryt s tymi imbusakmi pod nim uvidis to o com som vcera pisal asi ani nemusis spustat olej lebo asi mas nadrz na olej v ,,nohe,, totiz tych ,,sui,, je asi viac ja poznam asi dva sui 40-50 a sui 40-50 A jeden ma prevod od prevodovky na vreteno klinovimy remenmi podla fota tvoj pripad ten druhy ma bez remenov ozubenym prevodom dalej sa este lisia ulozenim vretena to len tak mimo na tych prvych dvoch fotkach mas odfotene ovladanie brzdy je to hydraulicky rozvadzac ktori ti pri polohe paky otacky v pravo alebo v lavo prepne privod oleja na brzdu a odbrzdi ju pri polohe neutral prepne tlak oleja do prepadu a lamelova brzda brzdi silou pruziny ten bouden ktori tam je vidno to je to nozne slapatko na ktore ked sliapnes odbrzdis brzdu a môzes pretocit rukou vreteno napr vtedy ked ti nezastalo tak ze môzes dat kluc do sklucovadla ten el koncak ktory je tam vidno ma nejaku blokovaciu funkciu tak z hlavy to neviem asi aby si nenahodil hlavny motor ak uz mas predtym predvoleny smer otacania cize musis dat paku do neutralu ale môzem sa mylit s tou brzdou zatial nerob nic je dost citliva na spravne nastavenie ak je zle zoradena nabehne brzda aj spojka spolu kedze brzda je slabsia ako spojka zacne smykat tak ze lamely zadre a zavari potom zacne smykat aj spojka v obidvoch smerocha a vreteno stoji ak si stym neporadis tak ti dam cislo a môzme to skusit cez tel

Uživatelský avatar
studna002
Příspěvky: 81
Registrován: pon kvě 09, 2011 7:37 am
Bydliště: Banska Bystrica

Re: Soustruhy

#7 Nový příspěvek od studna002 »

mate niekto skusenost sui 40 vymena motora za 5.5kw alebo 7.5kw neviem aky tam je ale mislim 10kw

venca.m
Příspěvky: 100
Registrován: čtv úno 12, 2015 8:41 am
Bydliště: Jarcová

Re: soustruh TOS Trencit SUI 40

#8 Nový příspěvek od venca.m »

Záleží jestli máš AC nebo DC motor. AC s převodovkou je 7.5 kw, DC s plynulou regulací je 16kw.

Já mám původně DC s plynulou regulací, ale původní majitel tam osadil AC 3kw a je to slabé. V principu funkční, ale na průměry cca od 150mm už se musím hodně krotit, kdybych nepoužíval VBD bylo by to asi lepší, tam se nepoužívá tak velký posuv.

Mám nachystané věci na 5.5 kw, není čas to tam lupnout, ale hodilo by se...

jojo7011
Příspěvky: 1074
Registrován: sob srp 19, 2017 10:36 am
Bydliště: Michalovce

Re: soustruh TOS Trencit SUI 40

#9 Nový příspěvek od jojo7011 »

Nehnevajte sa na mna, ale iba blbec vymeni DC motor v sustruhu s Regulacnym Pohonom ( RP za cislom ) bez prevodovky za asynchronny. Nemyslite si, ze soudruzi inziniri z TOS Trencin udelaly nekde chybu. Ten motor tam nieje na paradu, ale nato aby zabral poriadnu sponu. Ma takmer idealnu charakteristiku krutiaceho momentu v zavislosti na otackach. Cim mensie otacky, tym vacsi krutiaci moment. Pre nechapavych, cim sa pomalsie toci, tym ma vacsiu silu. Aspon z casti vykompenzovat krutak v nizkych otackach, znamena nahradit ho 3x silnejsim asynchronnym motorom. Cize, ked tam je 16kW DC motor ( u niektorych 14 kW ), tak je potrebny aspon 50kW asynchronny motor. Cize zamena za 5,5 kW asynchronny motor je cista groteska. Verzia s mechanickou prevodovkou ma standartne 7,5kW asynchronny motor a na zelanie zakaznika sa dodaval aj s 11kW hlavnym motorom. Prevodovkovy ma 18 rychlostnych stupnov ( 6 v prevodovke x 3 redukcie vo vretenniku ) pre vreteno a hydraulicku brzdu. S regulacnym pohonom nema prevodovku, ale plynule za chodu regulovatelne otacky a ma 5 redukcnych prevodov vo vretenniku. Brdu ma elektronicku ( brzdi do odporu resp. el. topnej spiraly ) a okrem ineho ma moznost nastavit si konstantnu reznu rychlost. No a rychloposuv je bozska vec. Ked ho ma v rukach sustruznik co tomu rozumie a vie s tym robit, tak je to neprekonatelna masina v kategorii konvencnych strojov.

venca.m
Příspěvky: 100
Registrován: čtv úno 12, 2015 8:41 am
Bydliště: Jarcová

Re: soustruh TOS Trencit SUI 40

#10 Nový příspěvek od venca.m »

Nehněvám se :friends: Jen pár poznámek, máš tam hodně mylných informací...
jojo7011 píše:Nemyslite si, ze soudruzi inziniri z TOS Trencin udelaly nekde chybu.
Ten původní pohon byl (ve špatném slova smyslu) poplatný době a režimu ve kterém vznikl. Motor jako takový byl samozřejmě v pohodě...
jojo7011 píše: Cim mensie otacky, tym vacsi krutiaci moment. Pre nechapavych, cim sa pomalsie toci, tym ma vacsiu silu.
To je nesmysl, pouze platí že u dobrého řízení (což v originále nebylo) se zpětnou vazbou má DC motor v nízkých otáčkách skoro stejný kroutící moment jako v nominálních otáčkách.
jojo7011 píše: Aspon z casti vykompenzovat krutak v nizkych otackach, znamena nahradit ho 3x silnejsim asynchronnym motorom.
To platilo v těch osmdesátých letech ;-) Dneska už jsme jinde...
jojo7011 píše:Cize, ked tam je 16kW DC motor ( u niektorych 14 kW ), tak je potrebny aspon 50kW asynchronny motor.
Těch 16kW je tam právě kvůli poklesu krouťáku v nízkých otáčkách, u verze bez plynulé regulace se tam dávalo jen 7,5kW, jak jse po mě sám zopakoval :friends:
jojo7011 píše:Cize zamena za 5,5 kW asynchronny motor je cista groteska.
Neřekl bych, nevyrábím na třicetiletém soustruhu nápravy pro vlaky, reálně mi ten výkon chybí tak 1x za 2 měsíce... Ale je to samozřejmě věc názoru 8)
jojo7011 píše:S regulacnym pohonom nema prevodovku, ale plynule za chodu regulovatelne otacky...Brdu ma elektronicku...konstantnu reznu rychlost.
Všechny tyto věci jsou zachovány, resp. znovu zprovozněny...

Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 20881
Registrován: úte říj 21, 2008 10:21 pm
Bydliště: Nepoměřice

Re: soustruh TOS Trencit SUI 40

#11 Nový příspěvek od ota »

Musím hrubě nesouhlasit s názorem od jojo7011. Nemám tedy SUI 40, ale mám SV 18 RD. Je to podobné neřkuli stejné. Nedávno jsem tu o tom psal. Odešel mi měnič u něj, nebo oni tomu neříkají měnič. To je jedno. Takže jsem šel cestou moderního zařízení. Tedy moderní frekvenční měnič a asynchroní motor. Původní stejnosměrný motor ven a vše přeinstalovat. Takže asynchroní motor o proti původnímu 14 kW motoru má 7.5 kW a měnič je o proti původnímu 120 kg moderní 3,5 kg. Brzdné odpory jsou dva takoví placky za měničem o proti původnímu asi 15 kg. Kroutící moment je větší i v nízkých otáčkách. O proti původnímu měniči je to tak o 1/3 jinde. Vyzkoušeno třeba na odběru špony, vrtání větším vrtákem, řezání závitu závitníkem. O proti původnímu sestavení je tam jinej rozběh, brždění. Je nastaveno 3 vteřiny. Vypnu páčku a než vezmu kliku na univerzálku vřeteno stojí. Je to nastavený tak, čím větší váha obrobku, tím rychleji brzdí a rozbíhá. Paráda. No a uplně nejlepší vychytávka je řezání závitů nožem. Tak to je bomba. Žádné občasné spadnutí jističe při reverzu. Teď to stojí rozbíhá hned. Páčku si přehazuju sem tam pohoda. Tak na to se zvykne hódně brzo. O proti původnímu měniči a motoru uplně jinde. Nějaké zahřívání, nebo ohřev brzdného odporu o proti původnímu není vůbec problém. Vše je po šichtě jen vlažný.
Za mě teď je to tak o dva levely jinde. Krouťák je vyžší ( lineární nastavení měniče a v nízkých otáčkách zvětšený krouťák ) no přijeď se podívat. Je to luxus teď. No hlavně, aby to vydrželo.
Jedu to dá se říct profesionálně, běžně 10 hodin deně. Jedu dle potřeby různými otáčkami to se ví. Ale mám nastaveno do max 50 Hz. To mi dostačuje, tedy 1500 ot/min. Běžně jedu 23Hz na nejčastější práci.
Tohle si chce vyzkoušet. Zvykne se na to moc hned. Dalo by se říct, že bych nechtěl už klasiku s převodovkou. Kdo to neporovnal staré a nové nemuže to posoudit.

jojo7011
Příspěvky: 1074
Registrován: sob srp 19, 2017 10:36 am
Bydliště: Michalovce

Re: soustruh TOS Trencit SUI 40

#12 Nový příspěvek od jojo7011 »

Robim nieco malo s pohonami takze s vami nesuhlasim, ale to je vec nazoru. V jednom sa zhodneme, a to ze sustruh s prevodvkou by som uz nechcel. Po vojne je kazdy general.

Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 20881
Registrován: úte říj 21, 2008 10:21 pm
Bydliště: Nepoměřice

Re: soustruh TOS Trencit SUI 40

#13 Nový příspěvek od ota »

Já tedy zase něco málo dělám s obráběcími stroji. Taky jsem si zvyknul na ten měnič i ten původní ( fungoval mi v mém soustruhu 16 roků ) Tedy s opravami. Sem tam něco odešlo. To se ví u zařízení 41 let starého je to běžné. Tedy letos tomu měniči bylo 41 roků. Až prostě mi pán co mi to pořát dával dohromady řekl, že už to prostě nemá cenu. On ty měniče přímo dělal, na generákách. Jenže mu je 75 roků a jeho kámošovi co mu pomáhal asi o 2 roky míň a už si to nepamatují a hlavně nemají ten grif. Řekl mi, abych šel cestou nového zařízení. Tedy mám nové. V porovnání s původním kde to opravdu jinde. Na tom původním mám cosi 25 000 hodin odpracováno. Tady na tom novém zatím asi dva měsíce. No ale už teď je to poznat, že je to jiné, lepší, prostě doba pokročila.
Původně jsem chtěl aspoň 11 kW a více vývodvý motor 950 ot/min. Ale pán co mi navrhoval součástky mi říkal, že by bylo nutno pro rezervu dát větší jistič, čož jsem nechtěl. No a tady to zařízení jede na 12A tedy ta 25A jistič v pohodě. On samozřejmě počítá max zatížení. Běžně prej dávají jen 5,5 kW motory. Ale u mě byl zvolen na moje přání silnější to kvůli vytížení soustruhu. Ale i tak jsem velmi spokojený.
Takže nejsem ,,generál po válce" cosi jsme s původním měničem naválčili. Ano vzpomínám na něj jen v dobrém. Ale prostě čas pokročil, mašina stála měsíc a ona mě bohužel živí. Takže se nedalo svítit, nikomu se do toho nechtělo. Poptal jsem asi 20 firem. Jen jedna jediná se toho ujmula a velmi solidně a rychle zareagovala. Psal jsem tu o té anabázi až když to člověk který tomu vůbec nerozumí začne dávat dohromady, zjistí co která věc a kde stojí a jak je to obťížné sehnat kohosi slušného, kdo na tom jen nechce vytřískat majlant.

Odpovědět

Zpět na „Stroje a zařízení“