Nasetraktory

pro všechny fandy traktorů
reklama
Právě je čtv úno 21, 2019 9:39 pm

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 17 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Soustruh Kart EMU-250
UNREAD_POSTNapsal: stř srp 22, 2018 4:38 pm 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon bře 01, 2010 4:59 pm
Příspěvky: 1244
Bydliště: okr. Přerov
V tomto tématu bych rád soustředil informace týkající se zmíněného soustruhu. V ČR se zjevně nejedná o nějak velice rozšířený typ a cokoli o něm zjistit je velice složité, sehnat nějaké příslušenství je snad nemožné. Podle mě je to ale velice šikovný soustruh na menší domácí práce a sem tam se nějaký v inzerci objeví, tak třeba někdy toto téma někomu pomůže - ať už ke koupi či naopak se vyvarovat nepříjemných překvapení.

Obrázek

    Oběžný průměr nad ložem: 250mm
    Oběžný průměr nad suportem: 120mm
    Točná délka mezi hroty: 600mm

    Vrtání vřetene: 25mm
    Kužel ve vřeteni ... MK4
    Kužel v pinole koníku ... MK2

    Motor 1.5kW, 1420 ot./min.
    Otáčky vřetene je možné měnit plynule za běhu pomocí mechanického variátoru + na dvoustupňové předloze 1:1 / 1:7. To poskytuje celkový rozsah otáček vřetene 52 - 2250 ot./min.

    Soustruh má strojní podélný i příčný posuv, umí řezat metrické, whitworthovy a modulové závity, stoupání se volí kombinací výměnných kol + řazením na skříni posuvů.

    Rozměry: D x Š x V: 1588 x 578 x 1200
    Váha: cca 770kg

Při shánení informací na internetu jsem čerpal z následujících odkazů:


_________________
UAZ 452 + špalíkovač Biboš na podvozku PPS-12, Vari GXV160
Starý dům a mladá žena - zábava vždy zaručena.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Soustruh Kart EMU-250
UNREAD_POSTNapsal: stř srp 22, 2018 4:54 pm 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon bře 01, 2010 4:59 pm
Příspěvky: 1244
Bydliště: okr. Přerov
Tento soustruh jsem si koupil, protože jsem delší dobu sháněl něco menšího na takové to domácí žvýkání, s točnou délkou do 750mm s podmínkou, abych soustruh byl schopen nastěhovat do dílny skrz 70cm dveře. Stolního číňana jsem nechtěl a EMU-250 r.v. 1970 s šířkou 60cm a váhou 800kg byl proto velký favorit.

Díky rozměrům a váze není problém jej dovézt na vozíku za autem, pokud se přikurtuje k europaletě, dá se vpohodě skládat destou.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

_________________
UAZ 452 + špalíkovač Biboš na podvozku PPS-12, Vari GXV160
Starý dům a mladá žena - zábava vždy zaručena.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Soustruh Kart EMU-250
UNREAD_POSTNapsal: čtv srp 23, 2018 1:22 pm 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon bře 01, 2010 4:59 pm
Příspěvky: 1244
Bydliště: okr. Přerov
Stroj měl být dle slov prodejce udržovaný, vyměněné oleje atd. Faktem bylo, že vřeteník i skříň řazení posuvů byly totálně suché. Postupně jsem vše preventivně rozebral, zkontroloval, co bylo špatné opravil, složil a zalil olejem.

Vyčištěná skříň řazení posuvů s vyměněným olejoznakem. Olej OL-J46.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

_________________
UAZ 452 + špalíkovač Biboš na podvozku PPS-12, Vari GXV160
Starý dům a mladá žena - zábava vždy zaručena.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Soustruh Kart EMU-250
UNREAD_POSTNapsal: čtv srp 23, 2018 1:28 pm 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon bře 01, 2010 4:59 pm
Příspěvky: 1244
Bydliště: okr. Přerov
Další na řadě byl vřeteník. Kvůli výměně zničených klínových řemenů je třeba vyndat vřeteno. Je to naštěstí celkem intuitivní.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Na horním víku je dobré zkontrolovat průchodnost mazací trubičky, která maže převody náhonu posuvu od vřetena.

Obrázek

_________________
UAZ 452 + špalíkovač Biboš na podvozku PPS-12, Vari GXV160
Starý dům a mladá žena - zábava vždy zaručena.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Soustruh Kart EMU-250
UNREAD_POSTNapsal: pát srp 24, 2018 12:44 pm 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon bře 01, 2010 4:59 pm
Příspěvky: 1244
Bydliště: okr. Přerov
Další na řadě byl suport, v suportové skříni byla ohnutá tyčka řazení (někdo se snažil mermomoci zařadit a nepohnul si posuvem). Jestli jsem to dobře pochopil, tak převody jsou mazané vazelínou, jediný šnek strojního posuvu je v takové jak by vaničce, kam vede zhora trubička od červeně označené zátky.

Obrázek

Obrázek

Čelisti závitové matice měly ustřihnuté a povolené šroubky vedení, navíc jsem pak zjistil, že závitová tyč měla na výstupu z převodovky střihnutý kolík, takže se točila jen naprázdno, ale v záběru se zastavila. Někdo asi při závitování najel na doraz k vřeteni. Každopádně to nemohlo správně řezat závity, i když prodejce tvrdil opak.

Obrázek

Náhon příčného suportu.

Obrázek

_________________
UAZ 452 + špalíkovač Biboš na podvozku PPS-12, Vari GXV160
Starý dům a mladá žena - zábava vždy zaručena.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Soustruh Kart EMU-250
UNREAD_POSTNapsal: pát srp 24, 2018 12:49 pm 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon bře 01, 2010 4:59 pm
Příspěvky: 1244
Bydliště: okr. Přerov
Kostka se ukázala zdeformovaná - dosedací plochy pod nože byly do luku. Dal jsem ji přefrézovat.

Obrázek

Pomocný suport.

Obrázek

Vřeteník jsem zalil olejem OL-J46, vyrobil jsem nový olejoznak.

Obrázek

Obrázek

_________________
UAZ 452 + špalíkovač Biboš na podvozku PPS-12, Vari GXV160
Starý dům a mladá žena - zábava vždy zaručena.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Soustruh Kart EMU-250
UNREAD_POSTNapsal: pát srp 24, 2018 2:01 pm 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon bře 01, 2010 4:59 pm
Příspěvky: 1244
Bydliště: okr. Přerov
Soustruh má mechanický variátor, jak je to udělané jde krásně vidět zde: https://www.chipmaker.ru/topic/125381/p ... p__2626306
Mě naštěstí zatím funguje a jako jediný z celého stroje byl i naplněn olejem, takže jsem olej akorát vypustil, variátor propláchl a zalil novým olejem Paramo CLP 460.

Potěšila mě elektroinstalace, která je v původním neupraveném a velice dobrém stavu. Odpojené je pouze čerpadlo emluze, protože celé chlazení bohužel chybí.

Obrázek

Tak by se dalo ve zkratce popsat oživování mého stroje. Na závěr jedna fajnovinka, originální a stále funkční podsvícení stupnice otáček na kormidle variátoru. 8)

Obrázek

_________________
UAZ 452 + špalíkovač Biboš na podvozku PPS-12, Vari GXV160
Starý dům a mladá žena - zábava vždy zaručena.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Soustruh Kart EMU-250
UNREAD_POSTNapsal: pát srp 24, 2018 9:30 pm 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte říj 21, 2008 10:21 pm
Příspěvky: 10050
Bydliště: Nepoměřice
Bydliště: Nepoměřice
Kurňa Jsi se do toho pustil! Pěkné, mašinysta bude jak novej! Vypadá, že moc nenaběhal. Není to opotřebované. Nevím proč někdo nevymyslel výměny těch řemenů u těhle strojů bez vyndavání vřetena. Je to i u SVčka. Přitom lze počítat, že časem se bude měnit. Vyštelovat ložiska je docela prácička. Pamatuju si, že měnili udržbáři na SV 18 kolikrát plochej řemen a stahli vřeteno a ono se to kouslo. Pořát říkali axiály musej bejt a pak to jelo 3 směnu a jeb zastavilo se to. Sice ráno na raní jel dál, ale kouslo se to pak hned po chvíli.
Nu pěkná prácička! 8)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Soustruh Kart EMU-250
UNREAD_POSTNapsal: pát srp 24, 2018 9:41 pm 
Online
Uživatelský avatar

Registrován: sob úno 04, 2012 9:45 pm
Příspěvky: 4546
Bydliště: Rychnov na Moravě
smekám klobouk

_________________
Na světě mám nejraději tu rozmanitost, každej den mě nasere někdo jinej.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Soustruh Kart EMU-250
UNREAD_POSTNapsal: sob srp 25, 2018 8:37 pm 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon bře 01, 2010 4:59 pm
Příspěvky: 1244
Bydliště: okr. Přerov
Díky pánové. :friends: Ne že bych se do toho nějak hrnul, prostě to tak nějak přišlo samo. :smich: Jak jsem zjistil, že je všecko suché, už nešlo jinak a jenom jsem čekal kde co bude. Všecko jsem to dělal venku pod šopou, abych kolem toho mohl tancovat. Teď už je v dílně nastěhovaný v rohu, takže už bych se do nějakých větších oprav nerad pouštěl. Ale je to tak, zdá se to všecko nezničené, neopotřebované, tak snad to bez toho oleje moc nenaběhalo.

Výměnu řemenu má zmáknutý větší bráška tohohle soustruhu, Kart E2N. 8) Ten jsem chtěl původně, ale utekl mi tady kousek od nás. Zas na druhou stranu, na to moje domácí šudlání ty nové řemeny mám doufám aspoň na 20 let.

Když jsme u toho vřetena, když jsem stroj dovezl, tak jsem naměřil radiální vůli vřetena 4 stovky. Zpátky jsem to skládal tak nějak jak to bylo, kdyžtak bych musel vůli vymezit (mělo by se to dát dotahováním KM matek za předním ložiskem). Ale dneska jsem zkoušel upíchnout šroub M8, několikrát po sobě a všechno OK. 8)

No a konečně jsem dovezl přefrézovanou a přebroušenou nožovou kostku.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

_________________
UAZ 452 + špalíkovač Biboš na podvozku PPS-12, Vari GXV160
Starý dům a mladá žena - zábava vždy zaručena.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Soustruh Kart EMU-250
UNREAD_POSTNapsal: úte lis 27, 2018 7:30 am 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon bře 01, 2010 4:59 pm
Příspěvky: 1244
Bydliště: okr. Přerov
Doplnil jsem si sadu výměnných kol na závity. V sadě mi teď chybí už jen kolo 91 z., které se ale uplatní jen při řezání modulových závitů. Tož to jsem zatím odsunul až kdyby bylo potřeba.

Kola mají modul 1.5, základem byla sada kol z nortonky neznámého soustruhu, kterou jsem dostal darem od známého. Zbylé 3 kola, které v sadě nebyly, jsem dokoupil v Řetězy Olomouc.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

_________________
UAZ 452 + špalíkovač Biboš na podvozku PPS-12, Vari GXV160
Starý dům a mladá žena - zábava vždy zaručena.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Soustruh Kart EMU-250
UNREAD_POSTNapsal: sob pro 22, 2018 11:17 pm 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon bře 01, 2010 4:59 pm
Příspěvky: 1244
Bydliště: okr. Přerov
Stále jsem bojoval s drnčením při ubírání v úplně nesmyslných situacích. Dělaly mi to všechny nože, měnit otáčky moc nepomáhalo, vechno možné jsem vyzkoušel, až jsem zjistil chybějící šroub M4 co aretuje posuvnou rybinu pomocného suportu. Šroub jsem vyrobil nový, vše seřídil a nyní je to OK. 8)

Hned po šroubu jsem vyráběl ještě jednu mini věcičku, mosazný nýt membrány z regulátoru tlaku benzínu bufíku BN-4.

Obrázek

Obrázek

_________________
UAZ 452 + špalíkovač Biboš na podvozku PPS-12, Vari GXV160
Starý dům a mladá žena - zábava vždy zaručena.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Soustruh Kart EMU-250
UNREAD_POSTNapsal: sob úno 16, 2019 8:45 am 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon bře 01, 2010 4:59 pm
Příspěvky: 1244
Bydliště: okr. Přerov
Na soustruhu byla univerzálka 125, což je na něj tak akorát, nicméně na takové ty práce na dědině :) to bylo občas málo. Kamarád mi podle originální příruby nabrousil kalibr na díru pro kužel vřetene a podle něj se pak vyrobil polotovar nové příruby pro sklíčidlo 160. Pak už jen dodělat přímo na stroji a osadit třípaknovkou.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

_________________
UAZ 452 + špalíkovač Biboš na podvozku PPS-12, Vari GXV160
Starý dům a mladá žena - zábava vždy zaručena.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Soustruh Kart EMU-250
UNREAD_POSTNapsal: sob úno 16, 2019 8:56 am 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon bře 01, 2010 4:59 pm
Příspěvky: 1244
Bydliště: okr. Přerov
Při výrobě 160 příruby bylo mimo jiné nutné po 120° rozměřit díry pro upínací štefty. Dlouho jsem přemýšlel, co si na to v domácích podmínkách udělat za jednoduchý přípravek a nakonec jsem se rozhodl použít a upravit toto:

Obrázek

Obrázek

Je to upravený digitální úhloměr z Lidlu, přípravek se zasune do vřetena a zachytne druhým ramenem za šteft víka výměnných kol. Jediná nevýhoda je, že display je vzhůru nohama. :smich: Překvapila mě přesnost, na celé otáčce se to opravdu sejde na 360° s odchylkou do 0.1°.

A když jsme u těch výrobků z Lidlu - toto používám jako odměřování podélného posuvu, protože EMU-250 tam nemá nonius.

Obrázek

_________________
UAZ 452 + špalíkovač Biboš na podvozku PPS-12, Vari GXV160
Starý dům a mladá žena - zábava vždy zaručena.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Soustruh Kart EMU-250
UNREAD_POSTNapsal: sob úno 16, 2019 9:00 am 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon bře 01, 2010 4:59 pm
Příspěvky: 1244
Bydliště: okr. Přerov
V rámci postupného vychytávání nepravostí objevených po koupi stroje jsem se pustil také do odstranění vůle v převodu podélného posuvu a přitom jsem sundal suporty a dodělal na nich mazací drážky vodících ploch.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Problém vůle v posuvu byl ve vymačkaném klínku na hřídelce pastorku co jezdí po hřebenu.

Obrázek

_________________
UAZ 452 + špalíkovač Biboš na podvozku PPS-12, Vari GXV160
Starý dům a mladá žena - zábava vždy zaručena.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 17 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: pepa.traktor a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz