Oprava (renovace) ozubeného kola M6/38z z rotavátoru
Moderátor: Mikro
Pravidla fóra
1. platnost inzerátu je 30 dní (stále nabídky nutno aktualizovat)
2. název tématu musí obsahovat Nabídka: / Poptávka: (nebo N:/P:)
3. nabídky služeb jsou pouze pro dlouhodobé uživatele fora
4. nepatří zde dotazy, technické problémy a další jiné diskuze
Špatně pojmenovaná, zařazená, nebo zde nepatřící témata budou bez upozornění mazána.
1. platnost inzerátu je 30 dní (stále nabídky nutno aktualizovat)
2. název tématu musí obsahovat Nabídka: / Poptávka: (nebo N:/P:)
3. nabídky služeb jsou pouze pro dlouhodobé uživatele fora
4. nepatří zde dotazy, technické problémy a další jiné diskuze
Špatně pojmenovaná, zařazená, nebo zde nepatřící témata budou bez upozornění mazána.
Oprava (renovace) ozubeného kola M6/38z z rotavátoru
Máte někdo tip (dobrou zkušenost), kde nechat opravit ozubené kolo z rotavátoru, nejlépe tady na jižní Moravě ? Je to bulhar, už jsem jej tak jako nefunkční koupil a po demontáži zjistil vylomené zuby prostředního kola bočního převodu (zbylá dvě kola jsou v pořádku). Je vidět, že je to už v minulosti amatérsky opravované (2 zuby vyvařované, jeden vydržel, druhý ne plus nově uštíplý třetí). Průměr kola 240 mm, modul 6, 38 zubů, cca 6,5 kg, materiál netuším.
Re: Oprava (renovace) ozubeného kola M6/38z z rotavátoru
Neopravovat, nechat vyrobit, nebo sehnat nové kolo. A pořádně zkontrolovat i ta zbylá kola, včetně jejich uložení. Určitě nebudou tak úplně v pořádku, když tohle má zuby jak dvanáctiletý pes
Sice to možná bude stát o trochu víc, než oprava, ale budeš moci v klidu pracovat a nečekat, až ti to během práce znovu rupne. Na výrobu seženeš víc firem, než na opravu, do té se nikdo nepohrne a už vůbec ne se zárukou.
Mistr nám vždycky říkal: Řešte prioritně příčiny a ne důsledky, nebo se z toho nevyhrabete
Sice to možná bude stát o trochu víc, než oprava, ale budeš moci v klidu pracovat a nečekat, až ti to během práce znovu rupne. Na výrobu seženeš víc firem, než na opravu, do té se nikdo nepohrne a už vůbec ne se zárukou.
Mistr nám vždycky říkal: Řešte prioritně příčiny a ne důsledky, nebo se z toho nevyhrabete
Žádný experiment nelze považovat za naprostý nezdar - vždy může totiž posloužit jako varovný příklad.
Re: Oprava (renovace) ozubeného kola M6/38z z rotavátoru
Podle 3 fotky a lomu bych řekl cementování - 14 220.
Podle 4 fotky a lomu by to mohla být ocelo-litina.
Co pilnikovy test?
Jinak co tu?
https://www.retezyolomouc.cz/ozubena-ko ... aboje-p121
Podle 4 fotky a lomu by to mohla být ocelo-litina.
Co pilnikovy test?
Jinak co tu?
https://www.retezyolomouc.cz/ozubena-ko ... aboje-p121
Re: Oprava (renovace) ozubeného kola M6/38z z rotavátoru
podle mě je to odlité kolo. Opravu nedoporučuji, ale když, tak tady. Zuby jsou otlačené již všechny, takže návar 1-2 kusů zhlediska životnosti nic neřeší.
https://www.svarovani-hlavac.cz/kontakty/
Nové kolo je skladová položka, obvykle materiál C45 (12050) není problém koupit a upravit střed, popřípadě nechat indukčně zakalit zuby
https://www.svarovani-hlavac.cz/kontakty/
Nové kolo je skladová položka, obvykle materiál C45 (12050) není problém koupit a upravit střed, popřípadě nechat indukčně zakalit zuby
Kubota parking only :-)
https://www.youtube.com/user/ladikigas
https://www.youtube.com/user/ladikigas
Re: Oprava (renovace) ozubeného kola M6/38z z rotavátoru
U pana Hlaváče jsem nechal opravovat zub z traktorbagrové převodovky a teda čekal bych, že evolventa bude evolventnější. Zub byl celkem široký, to horní kolo na hřídeli vpředu, a geometrie zubu od pohledu jiná (při skládání už jsem nefotil). Moc dobrý pocit jsem z toho neměl, ale zatím to furt jede. Stálo to něco přes 2tis.
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
„Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.”
„Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.”
-
- Příspěvky: 1547
- Registrován: pát led 27, 2012 4:27 pm
- Bydliště: zlin
Re: Oprava (renovace) ozubeného kola M6/38z z rotavátoru
Zdar chlape, po nějaké době jsem si vzpomenul heslo a přihlásil se a vidím že řešíš problém Který je v pohodě řešitelný.
Materiál koupit 14 220 obrobit na soustruhu a pak odvalovací obrážečce či odvalovací frézce mám obě a nechat zakalit na 50 až 55 HRC a cementovat ideál 0,8 mm aspoň tak já vyrábím ozubená kola.
Můžeš materiál i 15 143 ale to zakalíš celé kolo a není pak tak pružné.
Mašiny na to mám :-)
Nechávám kalit v Tatra Kopřivnice
Jinak řetězy olomouc ale ty dělají z materiálu třídy 12 a kalírny indukční kalení nechtějí moc dělat tvrrdá realita. Tyhle kola nezušlechtěná pak moc nevydrží.
Čas ale až leden konec , spíš únor a na tvou stranu jezdím často
cenu ti z hlavy nesdělím záleží co vše po mně budeš chtít jestli máš svůjmateriál či polotovar na soustruhu a své kalení
Materiál koupit 14 220 obrobit na soustruhu a pak odvalovací obrážečce či odvalovací frézce mám obě a nechat zakalit na 50 až 55 HRC a cementovat ideál 0,8 mm aspoň tak já vyrábím ozubená kola.
Můžeš materiál i 15 143 ale to zakalíš celé kolo a není pak tak pružné.
Mašiny na to mám :-)
Nechávám kalit v Tatra Kopřivnice
Jinak řetězy olomouc ale ty dělají z materiálu třídy 12 a kalírny indukční kalení nechtějí moc dělat tvrrdá realita. Tyhle kola nezušlechtěná pak moc nevydrží.
Čas ale až leden konec , spíš únor a na tvou stranu jezdím často
cenu ti z hlavy nesdělím záleží co vše po mně budeš chtít jestli máš svůjmateriál či polotovar na soustruhu a své kalení
Re: Oprava (renovace) ozubeného kola M6/38z z rotavátoru
To scorpion.at jednou jsem očesal v převodovce jedničkové kolečko. Vyndal jsem ho a že si udělám nové. Šel jsem do skladu na přířez za dědkem aby mi fiknul kus 14 220 že kolo udělám nový. Zuby byly naštěstí přímé a uvnitř drážkování na synchron. To my vyšťouchal klučina na obrážečce. Skladník povídá, skoč si dolů na druhý přířez, ten druhej dědek tam má pod regálem zašitej kus 16 440. Prej se z toho kdysi něco dělalo a kus mu tam zbyl. Tak jsem do aktovky vrazil pulitr rumu a šel. Dědek se vošíval, že o tom nic neví a asi tohle nemá. Vytahnul jsem flašku rumu na pomoc a dědkovi se rosvítily oči a prej támhleta barevná tyč to je uřízni si kolik potřebuješ. Kolo jsem vyrobil a dal kaličovi tepelně upravit. Zacementovat a zakalit. Vysypal jsem na něj materiál a taky dědek že kde jsi to potkal? Za komunuistů se z něj normálně nesmělo dělat. Byl to matroš jen pro leteckej průmysl a nebo na spešl věci, třeba do turbin elektráren. No tepelně to upravil. Kolo zvoňilo jako zvon. Do dneška o něm nevím. Točí se v převodovce jak to původní.
Nemáš zkušenost s tímhle matrošem? Tady u nás právě nechtějí z těhle ,,jinejch" materiálů tepelně zpracovávat. Jak píšeš, kažýdej chce 12 050. Že to mají vyzkoušené a zmáklé. Ale jak jsem tam donesl 15 230, nebo 15 130 tak kvičeli jak zavaleňí že tenhle matroš nechtějí. Nedělají s tím, ta 12 050 je prej levná a tak z ní dělají všechno.
Jo kde jsou ty časy, když kalič měl mrtě materiálu a znal to co s tím.
Nemáš zkušenost s tímhle matrošem? Tady u nás právě nechtějí z těhle ,,jinejch" materiálů tepelně zpracovávat. Jak píšeš, kažýdej chce 12 050. Že to mají vyzkoušené a zmáklé. Ale jak jsem tam donesl 15 230, nebo 15 130 tak kvičeli jak zavaleňí že tenhle matroš nechtějí. Nedělají s tím, ta 12 050 je prej levná a tak z ní dělají všechno.
Jo kde jsou ty časy, když kalič měl mrtě materiálu a znal to co s tím.
Re: Oprava (renovace) ozubeného kola M6/38z z rotavátoru
Tu 12050 dnes vnucují snad každému jako univerzální materiál a je jí všude hafo. Běda, když jsem chtěl kousek lepšího materiálu. Hned do mě hučeli, ať si raději vezmu tuhle, že je levnější a kdesi cosi a nakonec mě odpálkovali, že jedině celou tyč. JiRy prodává po štanglích, Ferona jak co a překupníci? Škoda mluvit. Když mi za řez účtoval víc jak za materiál, poslal jsem je do hajzlu. Občas na Bazoši vyskočí starý materiál i s původním barevným značením , ale všechno je to nejméně přes půl republiky.
Když máte v ruce kladivo, všechno ostatní vypadá jako hřebík.
Re: Oprava (renovace) ozubeného kola M6/38z z rotavátoru
jestli maj tepelný zpracování ozubenejch koleček z té 12050 dobře zmáklý,
tak o ničem jinym ani neuvažuj a val to z ní. Ona ta 12050 je na tepelný zpracování trochu potvora, má nízkou prokalitelnost, dá se snadno překalit i nedokalit, záleží pak hodně i na velikosti součástek a co pak od nich chceš. Jestli to ale maj dobře zmáklý, tak maj automatickou pec s řízeným průběhem teploty v čase, a dobrýho technologa, kterej je schopen podle tvaru a velikosti součásti tyhle věci stanovit. Pak je výsledek fajnovej, jedno kolečko jako druhý, pro sériovku jako dělaný, lepší než od oka zušlechtěná 14-15-16-tka.
Na druhou stranu mi kdosi tvrdil, že 12050 nepatří do rukou garážovejm kaličům, kteří to zušlechťujou ve výhni nebo švajcem podle barvy, anebo sice maj pec, ale časy a teploty v ní házej od oka. Pro ty jsou opravdu lepší kvalitnější 14-tky nebo 16-tky, které maj lepší prokalitelnost a nejsou tak náchylné na odokový rozptyl tepelného zpracování.
Troufám si tvrdit, že profesionálně tepelně zpracované kolečko ze 12050-tky bude ve výsledku lepší a homogennější, než to ručně švajcem zušlechtěné ze 14-tky či 16-tky.
tak o ničem jinym ani neuvažuj a val to z ní. Ona ta 12050 je na tepelný zpracování trochu potvora, má nízkou prokalitelnost, dá se snadno překalit i nedokalit, záleží pak hodně i na velikosti součástek a co pak od nich chceš. Jestli to ale maj dobře zmáklý, tak maj automatickou pec s řízeným průběhem teploty v čase, a dobrýho technologa, kterej je schopen podle tvaru a velikosti součásti tyhle věci stanovit. Pak je výsledek fajnovej, jedno kolečko jako druhý, pro sériovku jako dělaný, lepší než od oka zušlechtěná 14-15-16-tka.
Na druhou stranu mi kdosi tvrdil, že 12050 nepatří do rukou garážovejm kaličům, kteří to zušlechťujou ve výhni nebo švajcem podle barvy, anebo sice maj pec, ale časy a teploty v ní házej od oka. Pro ty jsou opravdu lepší kvalitnější 14-tky nebo 16-tky, které maj lepší prokalitelnost a nejsou tak náchylné na odokový rozptyl tepelného zpracování.
Troufám si tvrdit, že profesionálně tepelně zpracované kolečko ze 12050-tky bude ve výsledku lepší a homogennější, než to ručně švajcem zušlechtěné ze 14-tky či 16-tky.
Re: Oprava (renovace) ozubeného kola M6/38z z rotavátoru
Jardo tuhle na bazoši v Kolíně dvě pásoviny. V inzerátu prodám pásovinu. Koukám na obrázky a na koncích napsáno ,,EZH" říkám si, no kdyby to bylo EZH tak bych to i koupil. Píšu prodejci co je to na koncích za písmena? A on že neví že to má od vojáků. Aha to by mohlo znamenat nějakou vojenskou skratku. A pak mi ještě poslal druhej email a tam vyfocené ,,EXTRA" no jo, ale těch je víc druhů. Která to je? Protože dělat z toho něco a pak to bude k prdu.
Jezdíme teď hodně pro matroš nebo nakupují dost matroš Frýdlant nad Ostravicí. Myslím, že uříznou i co je třeba. Hlavně se tam bere ta zušlechtěná kulatina 42CrMo4-QT. Teď po obědě z ní jdu točit hřídele.
Jezdíme teď hodně pro matroš nebo nakupují dost matroš Frýdlant nad Ostravicí. Myslím, že uříznou i co je třeba. Hlavně se tam bere ta zušlechtěná kulatina 42CrMo4-QT. Teď po obědě z ní jdu točit hřídele.
-
- Příspěvky: 1
- Registrován: pon říj 12, 2020 9:46 pm
- Bydliště: Horní Bečva
Re: Oprava (renovace) ozubeného kola M6/38z z rotavátoru
StaPo3011 píše:jestli maj tepelný zpracování ozubenejch koleček z té 12050 dobře zmáklý,
tak o ničem jinym ani neuvažuj a val to z ní. Ona ta 12050 je na tepelný zpracování trochu potvora, má nízkou prokalitelnost, dá se snadno překalit i nedokalit, záleží pak hodně i na velikosti součástek a co pak od nich chceš. Jestli to ale maj dobře zmáklý, tak maj automatickou pec s řízeným průběhem teploty v čase, a dobrýho technologa, kterej je schopen podle tvaru a velikosti součásti tyhle věci stanovit. Pak je výsledek fajnovej, jedno kolečko jako druhý, pro sériovku jako dělaný, lepší než od oka zušlechtěná 14-15-16-tka.
Na druhou stranu mi kdosi tvrdil, že 12050 nepatří do rukou garážovejm kaličům, kteří to zušlechťujou ve výhni nebo švajcem podle barvy, anebo sice maj pec, ale časy a teploty v ní házej od oka. Pro ty jsou opravdu lepší kvalitnější 14-tky nebo 16-tky, které maj lepší prokalitelnost a nejsou tak náchylné na odokový rozptyl tepelného zpracování.
Troufám si tvrdit, že profesionálně tepelně zpracované kolečko ze 12050-tky bude ve výsledku lepší a homogennější, než to ručně švajcem zušlechtěné ze 14-tky či 16-tky.
Re: Oprava (renovace) ozubeného kola M6/38z z rotavátoru
Oto, ta 42CrMo4-QT...15142 nahrazuje takřka vše od 11600 až po 19520 pro strojní díly. Je to dobře obrobitelný matroš, houževnatý zušlechtěný.....jde dodatečně kalit, nitridovat...
JAk jste se bavili o 12050 tak její výhoda je cena. Je náchylná na kalení a třeba ozubený kolo, který je výpočtově na hraně je z 12050 past. Problém jsou i návary.
JAk jste se bavili o 12050 tak její výhoda je cena. Je náchylná na kalení a třeba ozubený kolo, který je výpočtově na hraně je z 12050 past. Problém jsou i návary.
Kubota parking only :-)
https://www.youtube.com/user/ladikigas
https://www.youtube.com/user/ladikigas
Re: Oprava (renovace) ozubeného kola M6/38z z rotavátoru
No já z té zušlechtěné 15 dělám hodně. Tady pro domácí trh se s ní moc nedělá. Ale do Němec každá větší hřídel co něco pohání. Je to nejjednodužší řešení. Netřeba pak tepelně upravovat a klepat se, jestli se to pokrouťí, nebo ohne, takhle co to je to na ty stroje stačí. I když tyhle hřídele co teď dělám tahnou asi kurevskej verk! Je to 98 mm průměr a na ložiska je tam 85 a 75 mm osazení. Dělají se z ní i hřídele na ty velké stroje co děláme. Ty nedělám bo jsou tak velký, že to nevleze mě do mašiny. Ten matroš je drahej, ale právě kvůli ceně pro něj jezdíme tak daleko. Tam to mají za jiné prachy. Občas se dávají po obroušení nitridovat některé součástky. Je to už konečná uprava. Jednou jsem to tu měl zapoměli tam udělat nějaké díry a osazení. Jde to pak obrábět i nitridovaný. Ale musí se to zprvu odvrtat TK vrtákem a pak to jde klasicky Cobalťákem. Ta vrstvička je jako sklo. Pak je to už normálka zušlechtěnej matroš. Tam v tom je právě ta výhoda. Lze s tím pak ještě operovat, kdyby něco.
Pak dáváme dost věcí indukčně kalit. Taky už jsem tu měl pouzdra který se stáhly a protáčel jsem díry po indukci. Taky to šlo. Akorát se mi moc nelíbilo, že uvnitř to pak vypadalo jako kdybych odtočil závit. Je to místy měkké a místy tvrdé. Taková uvnitř šnekovice. Obtisk od té indukční cívky. Nebo jestli to bylo nějak narychlo dělaný. Právě i u té indukce kvičejí že chtějí tu 12 050 vyzkoušenou, tu dělají nejvíc a pořát. Měli jsme jednou nějakou 19 xxx už přesně nevzpomenu, takové válečky a musel jsem udělat pár navíc na zkoušku a seřízení. Než to trefili.
Pak dáváme dost věcí indukčně kalit. Taky už jsem tu měl pouzdra který se stáhly a protáčel jsem díry po indukci. Taky to šlo. Akorát se mi moc nelíbilo, že uvnitř to pak vypadalo jako kdybych odtočil závit. Je to místy měkké a místy tvrdé. Taková uvnitř šnekovice. Obtisk od té indukční cívky. Nebo jestli to bylo nějak narychlo dělaný. Právě i u té indukce kvičejí že chtějí tu 12 050 vyzkoušenou, tu dělají nejvíc a pořát. Měli jsme jednou nějakou 19 xxx už přesně nevzpomenu, takové válečky a musel jsem udělat pár navíc na zkoušku a seřízení. Než to trefili.
Re: Oprava (renovace) ozubeného kola M6/38z z rotavátoru
Díky všem za odpovědi, zejména ladiki za tip.
Vím že ideální by byla výroba a výměna všech kol, ale obávám se, že bych se dostal k bazošové ceně za funkční rotavátor. Na mé využití 2x ročně (na jaro pro zeleninu a brambory, na podzim pod česnek , vše pouze pro vlastní potřebu) si musím vystačit s opravou, zkusím toho pana Hlaváče https://www.svarovani-hlavac.cz/renovac ... enych-kol/ , podle fotek vypadá, že mají s podobnými případy zkušenosti a uvidíme. Do teď jsem to dělal Varinou, ale taky už nejsem nejmladší a když už mi tu 3 roky leží , chci ho do jara zprovoznit. Tito bulhaři mi proti japoncům připadají festovnější, taková stará kovařina, ale jak vidět, taky nevydrží všechno. Ale záleží asi hlavně od způsobu použití a kdo ví co všechno zažil. A důležitá je samozřejmě funkční přetěžovací spojka na kardanu pro případ podobných závad.
A ještě využiju diskuzi k dotazu, máte někdo praktické zkušenosti s elektrodama https://eshop.chemweld.cz/Elektroda-na- ... g-d480.htm ? Jestli jsou to opravdu takové univerzálky ?
Vím že ideální by byla výroba a výměna všech kol, ale obávám se, že bych se dostal k bazošové ceně za funkční rotavátor. Na mé využití 2x ročně (na jaro pro zeleninu a brambory, na podzim pod česnek , vše pouze pro vlastní potřebu) si musím vystačit s opravou, zkusím toho pana Hlaváče https://www.svarovani-hlavac.cz/renovac ... enych-kol/ , podle fotek vypadá, že mají s podobnými případy zkušenosti a uvidíme. Do teď jsem to dělal Varinou, ale taky už nejsem nejmladší a když už mi tu 3 roky leží , chci ho do jara zprovoznit. Tito bulhaři mi proti japoncům připadají festovnější, taková stará kovařina, ale jak vidět, taky nevydrží všechno. Ale záleží asi hlavně od způsobu použití a kdo ví co všechno zažil. A důležitá je samozřejmě funkční přetěžovací spojka na kardanu pro případ podobných závad.
A ještě využiju diskuzi k dotazu, máte někdo praktické zkušenosti s elektrodama https://eshop.chemweld.cz/Elektroda-na- ... g-d480.htm ? Jestli jsou to opravdu takové univerzálky ?
Re: Oprava (renovace) ozubeného kola M6/38z z rotavátoru
Já s nimi vařil jen jednou, ale nedám na ně dopustit. Od téhle firmy kupuji veškeré elektrody.
Když máte v ruce kladivo, všechno ostatní vypadá jako hřebík.