jaký materiál na hřídel

vše co nejde zařadit nikde jinde

Moderátoři: rezis, Leo

Zpráva
Autor
bimoch
Příspěvky: 316
Registrován: pát lis 30, 2012 7:39 pm
Bydliště: Rokytnice nad jizero

jaký materiál na hřídel

#1 Nový příspěvek od bimoch »

dobrý den
dokáže mi prosím někdo poradit jaký použít materiál na hřídel k pohonu pásů na rozmetadlo hnoje
původní hřídel praskla tak jsem vyrobil novou na doporučení z 15 142 QT ta nepraskla ale za převodovkou se nakrucuje-nejhorší je že nevím jestli je chyba v materiálu nebo v kolegovi co s rozmetadlem jezdí :-/

Uživatelský avatar
exot
Příspěvky: 3795
Registrován: pon čer 15, 2009 10:44 am
Bydliště: Český ráj 294 11
Kontaktovat uživatele:

Re: jaký materiál na hřídel

#2 Nový příspěvek od exot »

Byla za hřídel zuslechtěná nebo byla s surovem stavu?
Pokud byla zušlechtěna aspon na stredni pevnost pouzit 15 241 nebo 15 260 pochopitelně je potřeba take zušlechtit.
Naposledy upravil(a) exot dne stř úno 06, 2019 5:53 pm, celkem upraveno 1 x.
Vše co potřebujeme k běžnému životu nás učili v základní škole!
Nejvetší problém je mezi sedačkou pedálama a volantem!
Svareni to je moje:)

ITS
Příspěvky: 6230
Registrován: úte kvě 08, 2012 9:13 pm
Bydliště: zlín

Re: jaký materiál na hřídel

#3 Nový příspěvek od ITS »

Jako poloviční amatér jsem se právě dostudoval, že QT je zušlechtěná. Podle teoretiků nejlepší, co tam může být a také dostupné.
Něco tam asi drhne.

Uživatelský avatar
exot
Příspěvky: 3795
Registrován: pon čer 15, 2009 10:44 am
Bydliště: Český ráj 294 11
Kontaktovat uživatele:

Re: jaký materiál na hřídel

#4 Nový příspěvek od exot »

Pokud šla relativně slušně obrabět tak byla zušlechtěna ale ne na vysoke hodnoty viz materialovy list oceli!

15 142 neni vubec špatna ale v tomhle případě by musela byt zuslechtena na vysokou(ne nejvyšší pevnost) popř cementovaná a samozřejmě potom kalit a popustit.
Naposledy upravil(a) exot dne stř úno 06, 2019 6:00 pm, celkem upraveno 1 x.
Vše co potřebujeme k běžnému životu nás učili v základní škole!
Nejvetší problém je mezi sedačkou pedálama a volantem!
Svareni to je moje:)

ITS
Příspěvky: 6230
Registrován: úte kvě 08, 2012 9:13 pm
Bydliště: zlín

Re: jaký materiál na hřídel

#5 Nový příspěvek od ITS »

Já jsem se také už napálil s origo zušlechtěným materiálem. Je to to opravdu jen na tu nejnižší hodnotu a působí to dost měkce. Když potřebuji něco dobrého rychle a bez práce, tak zušlechtěné+povrchově kalené pístní tyče. Ale chce to někoho, kdo to umí obrábět

Uživatelský avatar
exot
Příspěvky: 3795
Registrován: pon čer 15, 2009 10:44 am
Bydliště: Český ráj 294 11
Kontaktovat uživatele:

Re: jaký materiál na hřídel

#6 Nový příspěvek od exot »

Zkratka jsi použil moc měkký matroš :)
Vše co potřebujeme k běžnému životu nás učili v základní škole!
Nejvetší problém je mezi sedačkou pedálama a volantem!
Svareni to je moje:)

Uživatelský avatar
jenicek
Příspěvky: 3419
Registrován: ned lis 01, 2009 1:11 pm
Bydliště: Krakonošovo

Re: jaký materiál na hřídel

#7 Nový příspěvek od jenicek »

Až pojedeš do Jilemnice, stav se u p. Nováka ve Víchový (na Dolánkách za nákupákem), poradí Ti nebo třeba i udělá s odpovídající úpravou, jen je trochu zahlcenej (pokud bys na něj chtěl číslo, pošli mi SMS).
Nebo v Jablonečku by Ti mohli poradit chlapi z Navety (Elitex OK), nám tam dělali kdysi hřídelku do Heureky.

Pavel
Příspěvky: 8280
Registrován: sob črc 07, 2007 12:56 pm
Bydliště: dobrovice u mb

Re: jaký materiál na hřídel

#8 Nový příspěvek od Pavel »

takle sem delal kamosovy hridel taky prisel ze sem pouzil prd matros pak sem zjistil ze vyhodil pojistku na pohon dna proto mu pak praskyly hridele

bimoch
Příspěvky: 316
Registrován: pát lis 30, 2012 7:39 pm
Bydliště: Rokytnice nad jizero

Re: jaký materiál na hřídel

#9 Nový příspěvek od bimoch »

Elitex-dnes už celkem bída,vstřícní lidé asi došli
materiál mám z Axlu lepší prý nemají byl mi doporučen-původní záměr byla pístní tyč tu mají také v metráži

Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 20858
Registrován: úte říj 21, 2008 10:21 pm
Bydliště: Nepoměřice

Re: jaký materiál na hřídel

#10 Nový příspěvek od ota »

Máš tedy problém, mezi volantem a pedálama. Nevím, jaké máš rozmetadlo, ale myslím, že by to měl utahnout běžnej materiál 11 600. Tedy záleží taky na průměru hřídele. Jestli je to 25 mm průměr nebo 50 mm průměr. Mám tu různé hřídele ze zemědělskejch mašin. Když už je hřídel zušlechtěná, tak je to třeba ta co tahne celou mašinu. Jestliže se kroutí zušlechtěná hřídel tak není něco v pořádku jinde. Může být přeložený, nebo něco nemaká jak má. Dělám taky docela často z těch zušlechtěnejch kulatin, a většinou tahnou jako první díl v soustavě pohonů. Pak už je to jen běžnej materiál to co je dál. Jsou to celkem houževnatý matroše na krut. Je to podle označení. Ale klasická pístní tyč je akorát povrchově chromovaná. Potom jsou i trochu povrchově tepelně zpracovaný a pak jsou tyče pevnostní a povrchově zušlechtěný a pochromovaný. Ale takovej kus tyče stojí nesmysl. Ta se blbě obrábí. Je třeba 3 mm do hloubky tvrdá jak štolverk. To by Jsi musel udělat z ní.

Uživatelský avatar
StaPo3011
Příspěvky: 2438
Registrován: úte črc 22, 2014 8:54 am
Bydliště: Táborsko a Praha

Re: jaký materiál na hřídel

#11 Nový příspěvek od StaPo3011 »

bimoch píše:dobrý den
dokáže mi prosím někdo poradit jaký použít materiál na hřídel k pohonu pásů na rozmetadlo hnoje
původní hřídel praskla tak jsem vyrobil novou na doporučení z 15 142 QT ta nepraskla ale za převodovkou se nakrucuje-nejhorší je že nevím jestli je chyba v materiálu nebo v kolegovi co s rozmetadlem jezdí :-/
v první řadě si sežeň materiálové charakteristiky toho tvého dodaného materiálu "15 142 QT" a pak to budem (možná) řešit.
Na vysvětlenou:
1) žádné standardizované označení 15 142 QT neexistuje. ČSN normy (myslím tím bohužel již zrušenou ČSN 42 0002, a nejsem ochoten teď dohledávat zda/čím byla/nebyla nahrazena) definují TŘÍDY ocelí, ve tvém případě ocel třídy 15, konkrétního označení 15 142, normovaně tedy ČSN 41 5142. U těchto ocelí se tepelné zpracování udává číslicí (případně dvěma číslicemi) za tečkou, například 15 142.3 nebo 15 142.61, nikoliv písmeny. Pokud výrobce/dodavatel použil nenormované označení 15 142 QT, měl by přesně definovat, co tím chtěl řícti.
2) z praktického hlediska - co si pamatuji, tak oceli třídy 15 nám kdysi dodávala výhradně Poldi Kladno, navíc většinou pod jejich interním označením (my jsme např. velmi často používali jejich docela kvalitní L-CM3, což odpovídá přibližně 15 130. Plechy byly dodávány ve stavu L-CM3.3 nebo L-CM3.6). Ale Poldovka již léta nic kloudného není schopna dodat, je ve stavu viz televize. A nevím o dalším českém dodavateli ocelí třídy 15 (což ale neznamená, že nemůže existovat, nesleduji to). Takže znova, odkud ten tvůj materiál pochází? Zahraniční dodavatelé obvykle označují oceli ne podle českých ČSN, ale podle německých DIN (1.xxxxx) nebo amerických AISI norem. Kdo ten materiál označil jako 15 142 QT a co tím chtěl řícti?
3) když se zeptáš konstruktéra, co na to použít, tak jeho první otázka bude, jak je to zatížené, hlavně jaký je tam krouticí, případně možná i ohybový moment? A když nebudeš vědět, že chceš jen náhradu původního, ukroucenýho, tak ti nabídne zhruba dvě možnosti:
3)a) bez možnosti tepelného zpracování výrobku: Udělej to z 11 600 a uvidíš, co to udělá. To bude nejlevnější.
3)b) s možností tepelného zpracování: To už hrozně moc záleží na tom, kdo/jaká firma ti to bude dělat a jakou má pec a zkušenosti s daným materiálem. Firma s řízenou pecí a zkušenostmi ti udělá supr kvalitní hřídel i z 12 050-tky (teda do průměru cca 50-60mm), zatímco garážovejm výrobcům s pecí a la kovářská výheň tenhle materiál nedávej do ruky, dá se velmi snadno překalit i nedokalit, je třeba důsledně hlídat teploty a časy. Ale je zase docela levnej. Garážoví výrobci ti udělají kvalitní hřídel z nějaké 14-tky či 15-tky, ty jsou sice jako matroš dražší, ale na tepelné zpracování blbuvzdornější. Ve výsledku ale bude výrobek plus mínus stejně kvalitní.

bastlir
Příspěvky: 418
Registrován: úte bře 10, 2009 11:18 am
Bydliště: Sedlčany-Benešov

Re: jaký materiál na hřídel

#12 Nový příspěvek od bastlir »

Dobre se mi delalo a zatim drzi: ETG100 poripade ETG80.. (i bez zuslechteni)
https://www.schmolz-bickenbach.cz/material-etg-88.html

Uživatelský avatar
exot
Příspěvky: 3795
Registrován: pon čer 15, 2009 10:44 am
Bydliště: Český ráj 294 11
Kontaktovat uživatele:

Re: jaký materiál na hřídel

#13 Nový příspěvek od exot »

Je to neustale dokola material v surovem(popř mirně zuslechtěnem) stavu bude vždy blato .Vyrazně vyšších pevností se dosahuje naslednym zušlechtěním.Jinak by se to hooodně blbě vyrábělo!
Pokud tedy chci aby to bylo pevne pak to musim udelat z prislusne oceli ale hlavně nasledně zakalit a popustit!

Sama kvalitni ocel je jen polotovar ,muzeme udelat vyrobek z kde čeho ale krom zakladniho materialu je velmi dulezite jeho dalsi zpracovaní .Jinak 12050 neni spatna ale jsou i mnohem lepsi oceli(jasne je levna) kvalitnejsí oceli maji vyrazně lepsí unavove vlastnosti.

Další věc je otazka obsluhy.
Ps: jedna se o hřídel ktera se neda sehnat? Nebo je od vyrobce natolik draha te se vyplatí ji vyrabět?

Koukam na ty oceli ETG a nejedna se o nic jineho než uhlikomanganovou zušlechtěnou ocel v cemž nevidim žadny velky zazrak.
Vše co potřebujeme k běžnému životu nás učili v základní škole!
Nejvetší problém je mezi sedačkou pedálama a volantem!
Svareni to je moje:)

Uživatelský avatar
StaPo3011
Příspěvky: 2438
Registrován: úte črc 22, 2014 8:54 am
Bydliště: Táborsko a Praha

Re: jaký materiál na hřídel

#14 Nový příspěvek od StaPo3011 »

ty zmíněné oceli ETG by složením odpovídaly (bývalé?) třídě 13.
Podle těch tabulkovejch hodnot by hřídel z nich měla být o něco lepší než z 11 600.
Trochu mi to připomíná materiál pro šrouby s vlastnostma 8G.
Pokud se to rozumně obrábí, tak proč ne.

Uživatelský avatar
jafi
Příspěvky: 1507
Registrován: úte bře 08, 2011 10:50 pm
Bydliště: namestovo

Re: jaký materiál na hřídel

#15 Nový příspěvek od jafi »

A co pouzit toolox?
Zetor 3011
Zetor 7245 HS

Odpovědět

Zpět na „Ostatní“