L-60S Brigadýr
L-60S Brigadýr
Tak tady je milášek. Prodelal generalni opravu v 2008,ted ho ceka takova mensi pro znovuzprovozneni v nas reziji.
Do provozu uveden 21. 4. 1958 jako L60 s motorem Praga Doris,pozdeji po doletani resursu motoru Praga provedena zastavba motoru Ivchenko AI-14,tak jako u vsech Brigousku.Je to ctyrmistny stroj .Na konstrukci se podilel jeste sam pan Rublič.Puvodne se jednalo o vojensky stroj vyzbrojeny zadnim strelistem,a spojovaci vojensky letoun,dale praskovaci letoun.V aeroklubech uzivany k paravysadkum,k aerovlekum i dvou vetronu a k vyhlidkovym letum.
Do provozu uveden 21. 4. 1958 jako L60 s motorem Praga Doris,pozdeji po doletani resursu motoru Praga provedena zastavba motoru Ivchenko AI-14,tak jako u vsech Brigousku.Je to ctyrmistny stroj .Na konstrukci se podilel jeste sam pan Rublič.Puvodne se jednalo o vojensky stroj vyzbrojeny zadnim strelistem,a spojovaci vojensky letoun,dale praskovaci letoun.V aeroklubech uzivany k paravysadkum,k aerovlekum i dvou vetronu a k vyhlidkovym letum.
Re: L-60S Brigadýr
aktualne uskladnen
Re: L-60S Brigadýr
Na té poslední fotce je jakési bebinko, co předtím neměl. Co se mu stalo?
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
„Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.”
„Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.”
Re: L-60S Brigadýr
Jedno trosku tvrdsi pristani do kukurice,to se bude léčit
Občas i orel dosedne tvrdceji ,ale kdyz to prezije masina a to tesneni mezi kniplem a sedackou je to sranda
Občas i orel dosedne tvrdceji ,ale kdyz to prezije masina a to tesneni mezi kniplem a sedackou je to sranda
Re: L-60S Brigadýr
to je celkem pech přistát do kukuřičního pole,když je skoro všude nasetá řepka olejná.
nějaký T-td o těchto a podobných strojích se dají zjistit kde?dostup,dolet,nosnost,max.rychlost.....
nějaký T-td o těchto a podobných strojích se dají zjistit kde?dostup,dolet,nosnost,max.rychlost.....
Re: L-60S Brigadýr
Obecná charakteristika
Posádka: jeden, pilot
Kapacita: Tři cestující
Délka: 8.54 m (28 ft 0 v)
Rozpětí: 13.96 m (45 ft 9 ½ cm)
Výška: 2.72 m (8 ft 11 v)
Nosná plocha: 24,30 m² (261.6 ft ²)
Profil křídla: NACA 4412
Poměr stran: 8.07:1
Prázdná hmotnost: 968 kg (2134 liber)
Vzletová hmotnost: 1460 kg (3219 liber)
Max. vzletová hmotnost: 1560 kg (3439 liber)
výkon
Maximální rychlost: 193 km / h (104 knots, 120 mph)
Cestovní rychlost: 175 km / h (95 uzlů, 109 mph) u hladiny moře
Pádová rychlost: 52 km / h (28 uzlů, 32 mph)
Dolet: 800 km
Dostup: 5000 m
Stoupání do 1000 m (3300 stop): 4,3 min
Udaje se mohou lisit pro motor Praga Doris a Ivchenko AI-14
Posádka: jeden, pilot
Kapacita: Tři cestující
Délka: 8.54 m (28 ft 0 v)
Rozpětí: 13.96 m (45 ft 9 ½ cm)
Výška: 2.72 m (8 ft 11 v)
Nosná plocha: 24,30 m² (261.6 ft ²)
Profil křídla: NACA 4412
Poměr stran: 8.07:1
Prázdná hmotnost: 968 kg (2134 liber)
Vzletová hmotnost: 1460 kg (3219 liber)
Max. vzletová hmotnost: 1560 kg (3439 liber)
výkon
Maximální rychlost: 193 km / h (104 knots, 120 mph)
Cestovní rychlost: 175 km / h (95 uzlů, 109 mph) u hladiny moře
Pádová rychlost: 52 km / h (28 uzlů, 32 mph)
Dolet: 800 km
Dostup: 5000 m
Stoupání do 1000 m (3300 stop): 4,3 min
Udaje se mohou lisit pro motor Praga Doris a Ivchenko AI-14
Re: L-60S Brigadýr
jo díky,kdysi jsme tito a podobné věci museli umět naspamět,ale jednalo se spíše o proudova resp.nadzvuková letadla a vrtulníky,ale dnes si už z toho až tak moc nepamatuji.
Re: L-60S Brigadýr
Hláskař?Fiataro píše:jo díky,kdysi jsme tito a podobné věci museli umět naspamět,ale jednalo se spíše o proudova resp.nadzvuková letadla a vrtulníky,ale dnes si už z toho až tak moc nepamatuji.
Re: L-60S Brigadýr
Letadla stejne jako auta a jine stroje zraji jako vino,cim starsi tim lepsi.zdeněk 1 píše:58rok tak to už má něco odlítáno
Re: L-60S Brigadýr
Dodavam jednu pohádku na dobrou noc...
„Brigoš“ je letadlo pro tři parašutisty a jednoho pilota. Bylo navrženo v roce 1951 jako víceúčelové, pro starty a přistání na velmi krátkých drahách. Původně složilo jako zemědělské, dokonce byla postavena i vojenská verze s kulometem vzadu a dvěma pumovými závěsníky. Vyráběl se v Orličanu v Chocni a dodnes slouží k vlekání kluzáků, výsadkám parašutistů, vyhlídkovým letům, nebo postřikům polí. Armáda je využívala jako kurýrní a pro osobní dopravu. Původně jej poháněl řadový šestiválec Praga Doris M208B, později byly všechny stroje přestavěny na výtečné desetilitrové devítiválcové hvězdicové motory AI-14RA o výkonu 260 koní a za letu stavitelnou vrtuli. Původně byl navržený na nízkooktanový letecký benzín, ale dnes ho krmíme plnotučným 100 ktanovým Avgasem. Startuje se stlačeným vzduchem. Hodně stlačeným. Asi 150 atmosfér a má ho stlačený v měchu, ze kterého tlačí do válců a tím motor roztáčí. Pilot má tak 3 pokusy, pak musí sehnat natlakovanou flašku, nebo kompresor z tanku. Když vleká větroně, utáhne je dva najednou, což je pro piloty kluzáků výzva i atrakce.
Pro naše účely je to ideální letadlo a let v něm je skutečný zážitek. Už ten hvězdicový motor hodně uklidňuje. Kabina je prosklená koule a je z ní vidět do všech stran. Pravé dveře máme pro výsadky vymontované a sedět u té díry je úplná nádhera. Žádná zavřená plechovka s průzorem. Letíte nad krajinou a vnímáte ji od obzoru k obzoru, od oblohy až na zem. Pod dveřmi je obrovská stupačka. Ve srovnání s ostatními letadly je to spíš lešení a před ní velká vzpěra. Vystoupit z něj lze velmi snadno, vyskočit se dá k ocasu, nebo se položit na vzduch a dívat se na letadlo, jak se vzdaluje. Je možné se i zavěsit na vzpěru, chvíli se křenit a pak odpadnout. Vpravdě legendární je výskok kamaráda Honzy Krsa, který kdysi přeručkoval po podvozku pod letadlem, vylezl na druhé straně na podvozek a pak vyděsil chudáka pilota zaťukáním na okno zvenčí. Ale už je to dávno a tudíž promlčené.
„Brigoš“ je letadlo pro tři parašutisty a jednoho pilota. Bylo navrženo v roce 1951 jako víceúčelové, pro starty a přistání na velmi krátkých drahách. Původně složilo jako zemědělské, dokonce byla postavena i vojenská verze s kulometem vzadu a dvěma pumovými závěsníky. Vyráběl se v Orličanu v Chocni a dodnes slouží k vlekání kluzáků, výsadkám parašutistů, vyhlídkovým letům, nebo postřikům polí. Armáda je využívala jako kurýrní a pro osobní dopravu. Původně jej poháněl řadový šestiválec Praga Doris M208B, později byly všechny stroje přestavěny na výtečné desetilitrové devítiválcové hvězdicové motory AI-14RA o výkonu 260 koní a za letu stavitelnou vrtuli. Původně byl navržený na nízkooktanový letecký benzín, ale dnes ho krmíme plnotučným 100 ktanovým Avgasem. Startuje se stlačeným vzduchem. Hodně stlačeným. Asi 150 atmosfér a má ho stlačený v měchu, ze kterého tlačí do válců a tím motor roztáčí. Pilot má tak 3 pokusy, pak musí sehnat natlakovanou flašku, nebo kompresor z tanku. Když vleká větroně, utáhne je dva najednou, což je pro piloty kluzáků výzva i atrakce.
Pro naše účely je to ideální letadlo a let v něm je skutečný zážitek. Už ten hvězdicový motor hodně uklidňuje. Kabina je prosklená koule a je z ní vidět do všech stran. Pravé dveře máme pro výsadky vymontované a sedět u té díry je úplná nádhera. Žádná zavřená plechovka s průzorem. Letíte nad krajinou a vnímáte ji od obzoru k obzoru, od oblohy až na zem. Pod dveřmi je obrovská stupačka. Ve srovnání s ostatními letadly je to spíš lešení a před ní velká vzpěra. Vystoupit z něj lze velmi snadno, vyskočit se dá k ocasu, nebo se položit na vzduch a dívat se na letadlo, jak se vzdaluje. Je možné se i zavěsit na vzpěru, chvíli se křenit a pak odpadnout. Vpravdě legendární je výskok kamaráda Honzy Krsa, který kdysi přeručkoval po podvozku pod letadlem, vylezl na druhé straně na podvozek a pak vyděsil chudáka pilota zaťukáním na okno zvenčí. Ale už je to dávno a tudíž promlčené.
- jimmy 4011
- Příspěvky: 3369
- Registrován: úte říj 21, 2008 6:35 pm
- Bydliště: čr
Re: L-60S Brigadýr
Ono je lepší mluvit s chytrým člověkem o něčem hloupém než s hlupákem o něčem chytrém.
Werich
Werich