Ložiska - jejich kvalita

navijáky, závěsy, čepy, řízení, 3bodový závěs, atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Odpovědět
Zpráva
Autor
Slávek55
Příspěvky: 471
Registrován: pon úno 04, 2019 2:31 pm
Bydliště: Pelhřimovsko

Re: Ložiska - jejich kvalita

#106 Nový příspěvek od Slávek55 »

Již dávno jsem četl článek o výrobě ložisek v ČSR.Bohužel si nepamatuji podrobnosti,ale ten základ napíšu.Málokdo ví,že na výrobě ložisek-tedy kuličkových-málem stroskotal převrat komunistů v roce 1948.Tenkrát šlo o to,že uzavřeli republiku západu a obchod za valuty byl zcela nemožný.U nás tenkrát byl výrobce-SKF-ale znárodnění a nemožnost platit ocel valutou byl pro stranu tabu.Jenomže to bylo po válce a byla nutnost vyrábět hlavně zemědělské stroje,protože lidé chtěli jíst, a ty potřebovali ložiska.Vlastně se začalo s budováním celého hospodářství a to bez ložisek nešlo.V zemědělství se hodně používaly ložiska dubová,jistě si pamatujete mlátičky a pod.ale bylo potřeba traktory a automobily,tedy nákladní.Takže padlo rychlé rozhodnutí vybudovat továrnu tuším že ZVKL Brno.No,zázrak to nebyl,ale pro ty zemědělské stroje dobré.A za ty peníze.Jezdil jsem na Strojírenský veletrh do Brna již v roce 1970 a dodnes si pamatuji jak tam demonstrovali přesnost kuliček tím,že skákaly přez několik broušených odrazových ploch do cíle.
No pravda je,že jsme s těmito ložisky vydrželi až do sametu.Za ty peníze. Ale co dneska za ty větší peníze koupit?

Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 20892
Registrován: úte říj 21, 2008 10:21 pm
Bydliště: Nepoměřice

Re: Ložiska - jejich kvalita

#107 Nový příspěvek od ota »

Já Ti nevím, tomuhle sektoru nerozumím. Ale zase jeden příklad z mojí praxe. Mám tu soustruh SV 18 RD. Ve vřeteníku mi hučí ty kuličkový ložiska. Jsou to ložiska 6017. Původní ložiska jsou z výroby. Prostě tenkrát vzali ložiska a osadili. Není na nich vůbec žádné jiné značení. Made in Čechoslovakia. U mě naměhaly odhadem 20 000 až 25 000 hodin. Kolik naběhaly než se ke mě mašina dostala nevím. Už by chtely vyměnit. Jsou to ty komunistický ,,ňáky ložiska". Myslím, že tehdy nikdo nepřemýšlel jestli jsou to tak, nebo mák. Prostě ložiska. V katalogu náhradních dílů je napsané označení 6017. Nic víc žádná třída přesnosti nic takového. Byl jsem v prodejně ložisek, kde tomu asi rozumí. Mají je jako hlavní prodejní náplň. A řekl jsem že bych chtěl tyhle ložiska na soustruh a jsou do vřetena na řemenici. Kde se otáčí po zařazení páky řemenice spolu s vřetenem. Paní v prodejně no jo ale to budeme muset vybrat správný typ! Co je napsáno v pasportu. Vyndám ho a nalistuju a ona kouká a hm, tak to by chtělo nějaké upřesnění. No ale na ložisku ani v pasportu není nic napsáno. Prostě číslo. A běhá to 40 let. Teď už docela hučí. Proto je poptávám. A ona říkala, nojo dříve to bylo kvalitní ložiskovina z Poldovky. Teď je mnoho výrobců ale materiály špatné. Doporučila bych to rozebrat a pak podle toho co se vyndá objednat kvalitní ložiska. Např FAG, NSK. V přesnější třídě výroby. Ale počítejte že to bude darda za ně. Víte dřív to bylo ZKL a stálo tenkrát 150 Kč a bylo to kvalitní ložisko na všechno. Ale teď to takhle nikdo už nedělá. Budto levné, střední třída nebo drahé. Ale u toho drahého nikdo nezaručí že vám vydrží aspoň polovičku toho co to co je tam teď.

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 9531
Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
Bydliště: Košice-okolie
Kontaktovat uživatele:

Re: Ložiska - jejich kvalita

#108 Nový příspěvek od Atlan »

Ano lebo technologia vyrobi lozisk sa od 48 nemenila, no urcite.
Pametam ze sa zhanali nejake speci zahranicne loziska do masiny, a po rozobrati tam boli origo osadene loziska cssr. Tak ze vyrobit sme to vedeli.
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.

Uživatelský avatar
winch
Příspěvky: 2213
Registrován: stř bře 11, 2009 12:08 am
Bydliště: Pov. Bystrica

Re: Ložiska - jejich kvalita

#109 Nový příspěvek od winch »

To Slávek: Nemáš celkom pravdu. Pobočka SKF nebola ako jeden z mála zahraničných podnikov po komunistickom puči nikdy znárodnená, a predaj aj sklady v Prahe fungovali po celý čas vládnutia červených diablov. Dôvod bol ten, a v tom máš pravdu, že komanči nedokázali nikdy vyrábať ložiská v takej presnosti a kvalite ako SKF.

Oto, lenže tie valivé ložiská čo spomínaš v tom sústruhu vo vreteníku nemajú inú funkciu iba držať remenicu, takže tam na presnosti ozaj nejak nezáleží. Vreteno je tam uložené na klzných ložiskách, a prechádza cez tú dutú hriadel remenice od ktorej berie točivý moment cez kolá predlohy.
Naposledy upravil(a) winch dne úte črc 11, 2023 4:34 pm, celkem upraveno 1 x.
Starý, dobrý je to stroj, som rád že mám traktor môj.

Uživatelský avatar
krajan
Příspěvky: 2605
Registrován: pon led 06, 2014 4:33 pm
Bydliště: Tren. Bohuslavice

Re: Ložiska - jejich kvalita

#110 Nový příspěvek od krajan »

No ono tie ZKL a ZVL sú aj tak Čína.
SKF sa hodne falšujú určite kúpiť len v skf .
V dnešnej dobe je dosť problém nájsť poriadne ložisko
Vždy je na vine len malé kladivo
Zabi bobra zachrániš strom
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 13&t=65774
nieco z youtube https://www.youtube.com/watch?v=fooaNIi ... wl&index=2

almac
Příspěvky: 46
Registrován: čtv úno 19, 2015 9:23 pm
Bydliště: Liberec

Re: Ložiska - jejich kvalita

#111 Nový příspěvek od almac »

OTA: to ložisko 6017 stačí opravdu obyčejné (přesností), protože vřeteno je jím jen prostrčené, nikoliv nasazené. Krouticí moment se přenáší na vřeteno spojkou. Přesnost chodu vřetene tam dělají kluzná stavitelná ložiska a axiál 51111/P6. Lepší ložisko bych tam dal jen kvůli trvanlivosti, aby se nemuselo již v budoucnu vyměňovat, ne z hlediska přesnosti. A.
EDIT: á už odpověděl kolega winch.

Slávek55
Příspěvky: 471
Registrován: pon úno 04, 2019 2:31 pm
Bydliště: Pelhřimovsko

Re: Ložiska - jejich kvalita

#112 Nový příspěvek od Slávek55 »

winch-jsem rád,že jsi mě doplnil a napsal zde,že nikdy nebyla pobočka SKF znárodněna.To pouze doplnuje moji zprávu o tom,jak strategická byla pro komunisty výroba ložisek.Já si to,co jsem kdysi četl doslova nepamatuji,ale je pravda,že v roce 1974 mi v Praze dávali na středové ložisko dvouválcové Jawy Bizon ložisko SKF.Ale bylo to přez známé.
Škoda že ten článek již neexistuje,ale tam bylo detailně popsáno jak to znárodnění v r.1948 málem zkrachovalo na tak malé věci jako ložisko.
Z netu:
Po únorovém puči v roce 1948 se chod firmy ocitl pod ostražitým dohledem komunistické strany. Všemi očekávaný dekret o znárodnění pražské SKF však nepřicházel. Namísto likvidačního dopisu obdržela firma výnos ministerstva zahraničního obchodu z 21. dubna 1948. Tímto výnosem byla společnosti udělena výjimka ze zákona o znárodnění, díky níž mohla provozovat dále svoji obchodní činnost. SKF musela své dovozy ze Švédska nechat zpracovat podnikem zahraničního obchodu s názvem Kovo. Ten jako jediný československý podnik u SKF ložiska objednával a platil za ně. Tento obchodní systém setrval až do revoluce.

Slávek55
Příspěvky: 471
Registrován: pon úno 04, 2019 2:31 pm
Bydliště: Pelhřimovsko

Re: Ložiska - jejich kvalita

#113 Nový příspěvek od Slávek55 »

Nedá mi to,abych sem ještě nedal jeden odstavec z netu. ono to zase tak jednoduché nebylo s tím obchodem s firmou SKF.

1953 – Embargo západních států na vývoz strategických výrobků včetně ložisek do socialistických zemí

Upevňování komunistického režimu a stále rostoucí napětí studené války přivedlo západní země k uvalení hospodářského embarga na státy sovětského bloku. V důsledku těchto opatření se dovoz ložisek ze Švédska v roce 1953 zastavil. Nástup krizových let SKF v Československu prohloubila i celostátní měnová reforma. Kvůli neuzavřené obchodní československé-švédské smlouvě podnik Kovo odmítl s SKF obchodovat. Až s rokem 1956, kdy došlo opět k uzavření československé-švédské smlouvě, přišla naděje na celkové zlepšení hospodářské situace.

V této době ale začala československá produkce ložisek v rámci nově zakládaných továren národního podniku – Závodů kuličkových ložisek (ZKL), jelikož dovoz ze západních zemí byl omezován.

Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 20892
Registrován: úte říj 21, 2008 10:21 pm
Bydliště: Nepoměřice

Re: Ložiska - jejich kvalita

#114 Nový příspěvek od ota »

Kluci samozřejmě že vím jak to u toho SVčka je stavěné. Že vřeteno je uložené v kluzných ložiskách a netřeba u té řemenice žádnou opravdu přesnou výrobní vůly. Ale zase ten řemen je vcelku dost napnutej. Tam je dost myslím síla na to vyvynutá. Já mám ten řemen tak, že se neprosmekne. Vcelku myslím dost napnutej. Ještě před výměnou pohonu byl fakt dost napnutej. Když jsem do něj cvrnknul tak měl zvuk jako struna. Jako struna je jen přirovnání. Nyní ho mám myslím volnější. I když elektromotor má zesílené litinové čelo s větším ložiskem taky. Ale zes když to zvládne jedno přední zesílené ložisko stávajícího elektromotoru, tak ty dvě nahoře je pravda že si s tím jen hrají. Třeba mě nejde o to, aby to ložisko tam bylo s přesností, ale aby vydrželo dost hodin. Abych to nemusel za dva roky dělat znovu. A takové ložisko bude to přesné, alespoň s nějakou zárukou. Jako třeba SKF mi nebylo doporučeno. Není to co bývalo. Bo SKF tuhle co jsem měl v ruce bylo Indonesie. No třeba tu kvalitu musí i v té Indonesii držet. Ale kdo ví.

Odpovědět

Zpět na „Mechanika“