Naviják V3S - volné odvíjení lana
Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo
-
- Příspěvky: 40
- Registrován: úte lis 20, 2007 8:07 pm
- Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
- Kontaktovat uživatele:
Byly by jste o té dobroty a poslali mì též rozmìry a foto tìch dílù na mail?
Mìl jsem ten naviják upravený tak,že jsem mìl pøídavnou pøevodovku a tu pohánìl hydromotor,který mìl levý a pravý chod.Jenže to mìlo málo síly a bylo to zdlouhavé.Tak to chci pøedìlat na kardan od traktoru.Jo a pøevodujete to ještì?email:schneedorfler.jan@seznam.cz
Mìl jsem ten naviják upravený tak,že jsem mìl pøídavnou pøevodovku a tu pohánìl hydromotor,který mìl levý a pravý chod.Jenže to mìlo málo síly a bylo to zdlouhavé.Tak to chci pøedìlat na kardan od traktoru.Jo a pøevodujete to ještì?email:schneedorfler.jan@seznam.cz
dělám co se dá
Hlavní úprava navijáku se provádí uvnitø pøevodové skøínì a proto je nutné naviják kompletnì rozebrat. Je tøeba poèítat s tím, že pøi demontáži se poškodí gufera a asi i vzhledem k jejich stáøí je dobré mít už nakoupené gufera nové (jejich rozmìry a poèty jsou v katalogu náhradních dílù).
Nìkteré navijáky mìly udìlanou tzv. úpravu proti vodì a tato spoèívala v instalaci pomìrnì velkého množství tìsnících kroužkù (jsou uvedeny v katalogu náhradních dílù), vzhledem k zamýšlenému použití navijáku se tímto nezabývám.
Dále by asi šlo uvažovat o tom, že když už je naviják rozebraný tak by se mohly vymìnit i ložiska. Co se tohoto týèe tak naviják sloužil k vyprošování a je celkem možné, že za celou dobu nebyl vùbec používán a nebo jen minimálnì, takže já ložiska mìnit nebudu.
A teï už k samotné úpravì. Po úpravì jde lano volnì odvíjet rukou z navijáku, bez použití zpìtného chodu. Pokusím se všechno popsat a snad nebude od vìci pro lepší pochopení i nìjaký ten nákres :o))).
V navijáku je šnekový pøevod, šnek otáèí ozubeným kolem, které je 8 kusy šroubù sešroubované s bubnem na který se navijí lano. Tyto šrouby se odšroubují a tím se docílí toho že se rozpojí buben od šnekového kola
kolo je ale teï volné a mohlo by se sesunout z asi centimetrového osazení na bubnu navijáku kterým je zároveò i vystøedìno a je ho tøeba z tohoto dùvodu v této poloze vymezit, na vymezení použiji teflonové nebo silonové špalky, které budou pøišroubované pøes víko pøevodovky.
Teï pøijde na øadu trocha soustružnické práce a šikovnosti. Je tøeba si nechat vysoustružit – øadící segment = jde o kolo s 8 ks kolkù, které pøesnì zapadají do dìr po odšroubovaných šroubech. Vyøešil jsem to tak že jsem si nechal vysoustružit to kolo do kterého jsem si nechal vyvrtat díry a v nich strojovì vyøezat 12tku závit (píšu úmyslnì strojovì tady jde totiž o pøesnost a rukou by to nemuselo být ono). Koupil jsem 8 ks imbusových šroubù (èerné, válcované s plným tìlem jde o tvrdost materiálu) a tyto jsem zašrouboval a závit jsem zkrátil tak, aby šrouby nevyènívaly a nezavazely øadící vidlièce (k té se dostanu dál), bylo by je dobré asi i nìjak zajistit proti povolení (napø. svár nebo roztemòováním). Šroubùm se dále uøeže hlava a udìlá se na nich trošku nábìh (délku šroubù po zkrácení zjistím až pøi skládání je to totiž závislé na dost vìcech a nìkteré z nich tu ještì dále napíšu). Do bubnu je tøeba vyvrtat díry cca 12,5 mm (odvrtat závit v 8 dírách po šroubech).
Dál je tøeba si nechat udìlat øadící vidlièku ve tvaru U která bude ovládat øadící segment (viz. další obrázek) a pøivaøit k ní 2 ks kulatiny (napø. 12 mm), které budou pøes víko ovládat celý øadící segment. Do víka se na patøièných místech vyvrtají dva otvory, pøes které kulatiny trèí ven, šlo by to ještì asi utìsnit ó – kroužkem, to ještì uvidím pøi skládání.
No a to je vlastnì tak nìjak v kostce celé, na øazení použiji vzduchový válec a vyøazovat zpìt to budou pružiny (urèitì by to šlo dìlat i mechanicky). Co se týká øazení je tøeba, aby se pøi vyøazení kolky dostaly ven jen z bubnu a zùstaly v ozubeném kole, jinak by celý øadící segment spadl do skøínì navijáku (šlo by to ještì udìlat i tak, že by øadící segment byl vystøedìný na hlavní høídeli navijáku, ale to by se muselo víko pøevodovky opracovat soustruhem což je z mého pohledu zbyteèné a už dost nároèné na realizaci). Na celou úpravu je uvnitø velmi málo místa a proto se musí na víku èásteènì odbrousit žebra, které vyztužují víko pøevodovky. Krok celého segmentu pøi øazení a vyøazování bude cca 1,5 cm.
Ještì jsem nìkde vyèetl, že v navijáku je 1,25 litru hypoidního oleje (pøesné oznaèení nevím), z mého pohledu by to mìl být hypoidní pøevodový a hodnì hustý olej, koupil jsem nìco podobného od spoleènosti Paramo, ale oznaèení sem nedávám, protože nevím jestli je to to správné oøechové „o)).
Je to trošku upravený systém mého známého, kterému spolehlivì funguje tak doufám, že takle to bude fungovat taky.
Nìkteré navijáky mìly udìlanou tzv. úpravu proti vodì a tato spoèívala v instalaci pomìrnì velkého množství tìsnících kroužkù (jsou uvedeny v katalogu náhradních dílù), vzhledem k zamýšlenému použití navijáku se tímto nezabývám.
Dále by asi šlo uvažovat o tom, že když už je naviják rozebraný tak by se mohly vymìnit i ložiska. Co se tohoto týèe tak naviják sloužil k vyprošování a je celkem možné, že za celou dobu nebyl vùbec používán a nebo jen minimálnì, takže já ložiska mìnit nebudu.
A teï už k samotné úpravì. Po úpravì jde lano volnì odvíjet rukou z navijáku, bez použití zpìtného chodu. Pokusím se všechno popsat a snad nebude od vìci pro lepší pochopení i nìjaký ten nákres :o))).
V navijáku je šnekový pøevod, šnek otáèí ozubeným kolem, které je 8 kusy šroubù sešroubované s bubnem na který se navijí lano. Tyto šrouby se odšroubují a tím se docílí toho že se rozpojí buben od šnekového kola
kolo je ale teï volné a mohlo by se sesunout z asi centimetrového osazení na bubnu navijáku kterým je zároveò i vystøedìno a je ho tøeba z tohoto dùvodu v této poloze vymezit, na vymezení použiji teflonové nebo silonové špalky, které budou pøišroubované pøes víko pøevodovky.
Teï pøijde na øadu trocha soustružnické práce a šikovnosti. Je tøeba si nechat vysoustružit – øadící segment = jde o kolo s 8 ks kolkù, které pøesnì zapadají do dìr po odšroubovaných šroubech. Vyøešil jsem to tak že jsem si nechal vysoustružit to kolo do kterého jsem si nechal vyvrtat díry a v nich strojovì vyøezat 12tku závit (píšu úmyslnì strojovì tady jde totiž o pøesnost a rukou by to nemuselo být ono). Koupil jsem 8 ks imbusových šroubù (èerné, válcované s plným tìlem jde o tvrdost materiálu) a tyto jsem zašrouboval a závit jsem zkrátil tak, aby šrouby nevyènívaly a nezavazely øadící vidlièce (k té se dostanu dál), bylo by je dobré asi i nìjak zajistit proti povolení (napø. svár nebo roztemòováním). Šroubùm se dále uøeže hlava a udìlá se na nich trošku nábìh (délku šroubù po zkrácení zjistím až pøi skládání je to totiž závislé na dost vìcech a nìkteré z nich tu ještì dále napíšu). Do bubnu je tøeba vyvrtat díry cca 12,5 mm (odvrtat závit v 8 dírách po šroubech).
Dál je tøeba si nechat udìlat øadící vidlièku ve tvaru U která bude ovládat øadící segment (viz. další obrázek) a pøivaøit k ní 2 ks kulatiny (napø. 12 mm), které budou pøes víko ovládat celý øadící segment. Do víka se na patøièných místech vyvrtají dva otvory, pøes které kulatiny trèí ven, šlo by to ještì asi utìsnit ó – kroužkem, to ještì uvidím pøi skládání.
No a to je vlastnì tak nìjak v kostce celé, na øazení použiji vzduchový válec a vyøazovat zpìt to budou pružiny (urèitì by to šlo dìlat i mechanicky). Co se týká øazení je tøeba, aby se pøi vyøazení kolky dostaly ven jen z bubnu a zùstaly v ozubeném kole, jinak by celý øadící segment spadl do skøínì navijáku (šlo by to ještì udìlat i tak, že by øadící segment byl vystøedìný na hlavní høídeli navijáku, ale to by se muselo víko pøevodovky opracovat soustruhem což je z mého pohledu zbyteèné a už dost nároèné na realizaci). Na celou úpravu je uvnitø velmi málo místa a proto se musí na víku èásteènì odbrousit žebra, které vyztužují víko pøevodovky. Krok celého segmentu pøi øazení a vyøazování bude cca 1,5 cm.
Ještì jsem nìkde vyèetl, že v navijáku je 1,25 litru hypoidního oleje (pøesné oznaèení nevím), z mého pohledu by to mìl být hypoidní pøevodový a hodnì hustý olej, koupil jsem nìco podobného od spoleènosti Paramo, ale oznaèení sem nedávám, protože nevím jestli je to to správné oøechové „o)).
Je to trošku upravený systém mého známého, kterému spolehlivì funguje tak doufám, že takle to bude fungovat taky.
Zetor 50 Super -Supřík
- Standam
- Příspěvky: 658
- Registrován: stř říj 22, 2008 7:35 am
- Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Odvíjení lana na navijáku P V3S
Zdravím, jak řešíte odvíjení lana na navijáku z V3S. Standa.
- Terablick
- Příspěvky: 10674
- Registrován: pon kvě 04, 2009 10:22 pm
- Bydliště: 38901
- Kontaktovat uživatele:
Re: Odvíjení lana.
Jak kdo. Někdo dělá zubovu spojku, někdo se s tím "přetahuje" tak jak je (prý se dá odmotat ručně i přes toho šneka), někdo má na odvíjení zvlášť převod (rychlejší než navíjení) a někdo prostě jen reverz (hydromotor) a odmotává stejně rychle jako navíjí. Asi jsou ještě další možnosti. Pište kdo ho máte a jak. Já mám jen elektrickej na vyproštění a občasné popotáhnutí dřeva . Zatím se odvíjí jen motorově, ale uvažuju o zubové spojce.
Rád poradím s hydraulikou. Pište ale vždy na email hydraulika@post.cz
Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...
Farming Simulator a další hry levně
Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...
Farming Simulator a další hry levně
-
- Příspěvky: 2964
- Registrován: ned led 20, 2008 5:07 pm
- Bydliště: Podžalí
Re: Odvíjení lana.
Už asi devět let ho máme na Aebi Transportéru (v ostatních sériovkách). Zprvu šel těžko, tak jsem tam k tomu šneku nalil trochu oleje, počítám tak necelý půllitr. Asi to naředilo a rozpustilo tu černou hmotu, která tam je původně nacpaná. Jestli jsem nějak zhoršil mazací vlastnosti nevím a neřeším to. Výsledek se dostavil, jde to poměrně lehce odvíjet jen tahem rukou.
Mirek
Mirek