Jak přidělat setrvačník na řemenici

navijáky, závěsy, čepy, řízení, 3bodový závěs, atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
filo
Příspěvky: 269
Registrován: úte čer 19, 2012 6:15 pm
Bydliště: Liberec

Jak přidělat setrvačník na řemenici

#1 Nový příspěvek od filo »

Rád bych na špalíkovač s elektromotorem přidal setrvačník, aby to lépe chroustalo i silnější klacky.

Motor je 4kW 1440 ot., na motoru je řemenice na dva řemeny, pohání převodovku z trabanta. Mám to setrvák, asi z felicie. Potíž je, že řemenice má průměr na hřídeli 30mm, celkový průměr 90mm a hloubka drážek pro řemeny je 20mm. Takže mezi spodkem drážky a dírou na hřídel je 10mm.

Servák má středovou díru 30mm a 4 díry na šrouby s roztečí 70mm průměru 10mm.

Napadá mě buď udělat díry na rozteči 40mm na serváku i řemenici, do řemenice závit a přišroubovat. Ale nevím, jaký růměr šroubů zvolit a toho materiálu tam není zase moc. Nebo použít ty díry na setrváku, do čela řemenice udělat díry na M10 štěfty, z drážky pro řemen zabrousit a použít ty díry na setrváku. Čelo řemenice je silné asi 5mm na horní hraně.

Nevím, která strategie je lepší. Oboje je potřeba udělat přesně, aby to bylo vyvážené, to je mi jasný, nemám na to vybavení, musel bych najít někoho, kdo to provede.

Případně jestli to vůbec dělat, bez setrváku to schroupe i něco nad 6cm, když je to čerstvý.

Dík

Honza

Uživatelský avatar
Lišák1
Příspěvky: 1168
Registrován: úte čer 02, 2009 8:28 pm
Bydliště: Sklené nad Oslavou
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#2 Nový příspěvek od Lišák1 »

Udělat to není problém, každý soustružník si s tím hravě poradí. Problém ti může nastat s rozběhem, je to velký odpor a ten setrvačník jsou kila navíc. Na tohle asi bude potřeba dvourychlostní rozběh, hvězda - trojúhelník, ale každý motor to neumí.
Nissan Terrano 3,0 TDI, Zetor 5211

palobobo
Příspěvky: 1896
Registrován: ned říj 11, 2015 7:44 pm
Bydliště: malacky

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#3 Nový příspěvek od palobobo »

daj zotrvacnik az za remene na spalikovac. Pri rozbehu ten zaber ztlmia remene.

Uživatelský avatar
oco13
Příspěvky: 15665
Registrován: ned říj 20, 2013 5:56 pm
Bydliště: Nové Zámky

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#4 Nový příspěvek od oco13 »

Samozrejme že zotrvák na špalíkovač, na motore by nemal význam práve kvoli pružnosti remeňov, ako píše Palo
Edit -zotrvák z feldy bude asi dosť málo ja mám na 6cm priemer materialu 50kg zotrvák, tak mi to zrátal výrobca.

filo
Příspěvky: 269
Registrován: úte čer 19, 2012 6:15 pm
Bydliště: Liberec

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#5 Nový příspěvek od filo »

Chlapi, setrvák má smysl tam, kde jsou otáčky a to je na motoru... dál už jsou otáčky menší. Mimo to tam už není kam ten setrvačník dát.

Ani ty řemeny tomu rozběhu nějak extra nepomůžou, to by musely při rozběhu klouzat, takže bych to musel předělat na napínák. Ale nějak extra si nemyslím, že ten rozběh bude problém. Setrvačník z feldy zas tak těžkej není, kdyby měl být problém to roztočit, tak je podobný problém roztočit cirkulárku s větším kotoučem....sundal jsem řemenici, ono ty průměry jsou ještě jinak, na stroji se to blbě měří, ale moc materiálu, kam se šroubama tam není. Ale když se dá 6 nebo 8 šroubů, tak by to asi mohlo vydržet. Na motoru auta to drží 4 šrouby 10mm ale zase ten motor auta neustále a poměrně prudce mění otáčky, maximum má mnohem výš, než ten elektromotor a taky se přes to startuje...

oco: Nojo, jenže ty máš jednak slabý motor (jestli se nepletu máš tam nějaký 5PS čínský GX160) ale zpřevodovaný do rychla. Třeba originál rojek DH10 s tímhle motorem chroupne i 10cm bez setrvačníku ale je zpřevodovaný dost do pomala. Ale 50kg je drobet úlet... jak to zastavuješ, když vypneš motor? Navíc si tuhle někde psal, že motor honíš na 1000ot, což ale nedává smysl, ten motor je stabilák a pracovní otáčky jsou 3000, jak je snížíš, tak brutálně ztrácí výkon.

Honza
Naposledy upravil(a) filo dne úte bře 09, 2021 9:00 pm, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 9506
Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
Bydliště: Košice-okolie
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#6 Nový příspěvek od Atlan »

Lenze ten zotrvak na motore na tych gumovych remenoch ma mensiu ucinost a preklze remenov ani nehovorim.
Nejde len o vahu zotrvacnika ale aj oto kde je ta vaha umiestnena. (na obvode).
Preto sa to dava priamo k nozom lebo je to najucinejsie.
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.

filo
Příspěvky: 269
Registrován: úte čer 19, 2012 6:15 pm
Bydliště: Liberec

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#7 Nový příspěvek od filo »

Ale ty řemeny nemají klouzat... na vstupu do převodovky mám cca 3x menší otáčky... a na špalíkovači ještě dál ale to je jedno, tam ten setrvačník nikam dát nejde, je to jednorotor a není ho kam přidělat.

H.

filo
Příspěvky: 269
Registrován: úte čer 19, 2012 6:15 pm
Bydliště: Liberec

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#8 Nový příspěvek od filo »

Atlan: sorry, ale na fyzice si moc pozor nedával co.... U setrvačníku je samozřejmě důležité, kde je hmotnost rozmístěna, proto jsou setrváky z aut tlustá obruč na tenký ploše (a ne kus tlustýho plechu, jako má oco) protože tím se dosahuje vyššího momentu setrvačnosti ale energie kterou to má je daná i obvodovou rychlostí tý důležitý hmoty, tedy čím jsou otáčky větší, tím je tam energie víc (a nebo stačí menší hmotnost). A na otáčkách je to dokonce závislý druhou mocninou, takže energie se s otáčkama zvyšuje kvadraticky. Dát to na nožovou hlavu, co je 10x pomalejší znamená snížit energii 100x.

Viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Setrvačník https://cs.wikipedia.org/wiki/Moment_setrvačnosti

H.

palobobo
Příspěvky: 1896
Registrován: ned říj 11, 2015 7:44 pm
Bydliště: malacky

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#9 Nový příspěvek od palobobo »

:chytry: no pan filo je odbornik tak nechapem naco sa tu daco pyta ked vie vsetko... a mimochodom na starych cirkularkach pri zapnuti presmyknu remene. A terajšie novodobe pili z kotucom na hriadely maju rozbehovu elekteoniku. Aj stare seckovnice maju velke koleso zotrvak priamo na sekacej hriadely a ak tam das motor tak pri rozbehu tak isto presmyknu remene. A teraz mudruj.....

filo
Příspěvky: 269
Registrován: úte čer 19, 2012 6:15 pm
Bydliště: Liberec

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#10 Nový příspěvek od filo »

Otázka je v prvním příspěvku celkem jasně napsaná... řemenice je malá a nemá moc plnýho materiálu, setrvačník má relativně velkou díru. Otázka zní, jak to k sobě nejlépe přidělat. A na tu jsem dostal jen jednu odpověď ve smyslu, že to není problém udělat a každý soustružník si s tím poradí... pak OK, zkusím někoho najít, na takovou práci nejsem vybavený a neumím ji.

Jestli to má smysl moc jasný není a na to odpověď nemáme.. on ten elektromotor je setrvačník sám o sobě, ta kotva něco váží a nějaký moment má ale zase relativně malý průměr. Ale samo o sobě to funguje celkem OK, takže pokud by to nepomohlo, není zase takový problém setrvák sundat.

H.

Uživatelský avatar
oco13
Příspěvky: 15665
Registrován: ned říj 20, 2013 5:56 pm
Bydliště: Nové Zámky

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#11 Nový příspěvek od oco13 »

Proste treba ho tam namontovať a uvidí sa.
Sice som ešte takúto kombináciu nevidel, ale skúsiť sa to môže. :D
Ja osobne takéto veci riešim zvarením - do zotrváku jemné vybratie podla priemeru remenice potom do sústruhu a zavariť (viem nemá sa to) a keď je to upnuté tak rovno vyrovnám prípadné hádzanie :typek:

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 9506
Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
Bydliště: Košice-okolie
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#12 Nový příspěvek od Atlan »

Predstav si daval, preto som ti pisal o tej hmotnosti na obvode. (vidim ze pan sdudoval VS tak to mas teoreticky podchytene)
Tak sa potom pochval o kolko to pomohlo. Stale ide o to ako tu energiu z toho zotrvacnika dostat na noze toho spalikovaca, a tie remene su tam problem, budu na nich straty energie, a zvecsi sa ich opotrebenie.
Preco myslis ze to nikto nepouziva?

Este taky dedail, daj sem priemery remenic na motore, na spalikovaci, pocet a typ remenov a osovu vzdialenost medzi remenicami.
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.

filo
Příspěvky: 269
Registrován: úte čer 19, 2012 6:15 pm
Bydliště: Liberec

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#13 Nový příspěvek od filo »

Oco: Do toho se mi moc nechce.... ale napadlo mě na to řemenici navařit lepší přírubu, ale to už můžu pomalu nechat udělat celou novou řemenici.

Ještě k tomu rozběhu, ono i k tomuhle motoru jde dát spouštěč a i když jde spustit natvrdo, nakonec by to bylo rozumný, protože to je zároveň ochrana proti přetížení a spálení, když se to kousne. Teď tam mám jen reverzační spínač co to připojuje natvrdo a když se to kousne, je třeba to co nejrychleji vypnout.... a to není ideální. Ten spouštěč stojí tak kolem tisícovky no... jenže si pořád pohrávám s tím, že to přestavím na benzinový motor, když na nějaký natrefím... teď jsem si psal s člověkem co prodává spálenou centrálu s 13HP motorem... ale je daleko, je lockdown, kurýr vyjde na nesmysl a navíc ten motor nezkoušel a nevypadá, že by chtěl zkoušet, což mi trochu evokuje, že ho ve skutečnosti zkoušel a nenastartoval. Už jsem takhle koupil jinou centrálu 6kW s tím, že nedává proud, ale motor jede... elektricky se ukázalo, že někomu shořel AVR regulátor, vyndal ho a novej nedal... tak jsem ho objednal z ALi za 10 babek a OK.. ale taky jsem zjistil, že někdo rozdělal karbec, pak tam místo těsnění nakydal tmel, ten se natlačil do plovákový komory, obalil plovák, takže ze sání tekl benzín a motor takhle rozhodně nastartovat nešel.... takže pán docela kecal a já to při předání nezkusil... ale zas jsem ten verk koupil za 1500, AVR stál 10 dolarů nebo kolik a vyčištění karbece a nový těsnění asi 500 a centrála funguje, takže nakonec dobrý...

Kupovat novej motor za 8000 se mi moc nechce, to se zatím smířím s tím, že to je na kabelu...

Ve vsi tu někdo se soustruhem má být, tak to zkusím domluvit a uvidíme..

H.

Uživatelský avatar
oco13
Příspěvky: 15665
Registrován: ned říj 20, 2013 5:56 pm
Bydliště: Nové Zámky

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#14 Nový příspěvek od oco13 »

Aby som to trocha uviedol na pravú mieru - motor má 4kw (čínske), je to klasický 200ccm štvortakt, najlacnejší z najlacnejších. Pred 4 rokmi som za neho dal 115eur, teraz som mu kúpil druhého kamaráta za 85 eur. Sprevodované je to do pomala cca 1:3 a potom ešte je prevod dnu v špalíkovači. Celkovo mi to na plné gule vychádza 400rpm na nožoch, ale tolko nikdy nechodím. Samozrejme, treba brať do úvahy že ja mám dvojrotor, ktorý bol vyrábaný na pohon traktorom. Teda z predlohy nožovej hlavy trčí hriadel 15cm na obe strany. Bolo celkom jednoduché dať tam aj zotrvák aj remenicu pomocou sverných puzdier.
Druhá vec je , že ja píšem čo by som urobil ja, lenže ja mám za chrbtom sústruh. Aký je taký je , ale čo potrebujem to som zatial porobil.
Každopádne treba to skúsiť a dať vedieť ako to dopadlo. Ak si niekto pozrie moje vlákno tak ja nemám problém si priznať aj nezdar. :pohlavek:
ja keď som to skladal tak som mal stále otvorené YT a najmä ruské videá mi dosť pomohli. A tu niekde sú aj videá, Leo to vyberal.

ITS
Příspěvky: 6225
Registrován: úte kvě 08, 2012 9:13 pm
Bydliště: zlín

Re: Jak přidělat setrvačník na řemenici

#15 Nový příspěvek od ITS »

Při krátkém pohledu do zde zakázané publikace nazývané "STROJNICKÉ TABULKY" je, dle všeho co je zde napsáno, jasné, že dva řemeny zvládají 3 kW. Takže už tady se to trápí.
Dávat jakýkoliv setrvačník přímo na elektromotor 1440 otáček bez docela přesného soustružení je sebevražda. Když už se to dělá - viděl jsem tyto konstrukce, tak to bylo na opačné straně ( dvouhřídelový motor) a průměr setrvačníku nepřesahoval průměr elektromotoru. Nemluvím o kombinaci setrvačníku a hydraulického čerpadla. Tam to bývají setrvačníky se samostatným uložením.

Odpovědět

Zpět na „Mechanika“