Přestavba mechanického serva na elektrohydraulické

navijáky, závěsy, čepy, řízení, 3bodový závěs, atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
Romans512
Příspěvky: 6
Registrován: pát pro 14, 2018 4:43 pm
Bydliště: Znojmo

Přestavba mechanického serva na elektrohydraulické

#1 Nový příspěvek od Romans512 »

Zdravím všechny diskutéry,

Ač nově registrován, nejsem tu poprvé a mám už toto fórum pročuchaný, jak kočka troubu. Vím, že je tu spousta chytrých a šikovných lidí, kteří jistě budou ochotni mi poradit. To jen na úvod. Teď k věci.

Před časem jsem si od našich jižních sousedů dovezl traktor s čelním nakladačem. Stavíme dům a chováme pár koní, tak se taková mašina hodí. Ke stroji už neexistují žádné doklady a podle informací, které se mi podařilo zjistit (typový štítek je už kromě výrobního čísla nečitelný) se jedná o Massey Ferguson 203 Industrial tractor někdy ze šedesátých let. Toliko ke stroji.
Problémem je, že za doby používání předchozím majitelem začaly téct hydraulické válce servořízení a díky chodu nasucho nejspíš zařvalo čerpadlo. Píšu zřejmě, protože nemám měřící sadu, kterou bych zjistil hodnotu tlaku, jaký čerpadlo vyvíjí (dle dílenské příručky by mel byt relief ventil nastaven na 75 Barů). Zkoušel jsem pouze za chodu motoru povolit šroubení na čerpadle a olej tekl- jak to říct- no prostě jak když sere a maluje. Servořízení je tady řešeno tak, že nádobka na kapalinu je před chladičem, čerpadlo je zubové a je poháněno od rozvodového mechanizmu motoru. Od něj je olej přiveden k převodce řízení, která se pomocí táhel stará jak o vlastní natáčení kol do rejdu, tak o rozdělení tlaku oleje k jednotlivým větvím, podle směru otáčení a nakonec ze dvou válců umístěných na nápravnici a vykonávajících to vlastní posilování. Napadlo mě pár způsobů, jak to řešit.

a) Opravit a přetěsnit válce- to je mi jasné a nemám problém

b) Sehnat stejné čerpadlo a vyměnit- dle mě vzhledem k datu výroby traktoru asi nejdražší a časově nejnáročnější varianta

c) původní čerpadlo nechat opravit (jde to? kde? co za to?)

d) původní čerpadlo demontovat a sehnat rozměrově stejné, nebo podobné a uchycení "dobastlit"

e) to mi přijde nejzajímavější, ALE:
Doma se mi válí jedno elektrohydraulické servočerpadlo z auta, které jsem nedávno měnil. Je to vlastně jak nádobka, tak čerpadlo s motorem a řídící jednotkou v jednom celku. A tady mě napadlo nahradit stávající systém na traktoru touhle jednotkou. Vlastní montáž a připojení vedení oleje by nebyl problém. Ten mě trápí az po stránce elektro. Řídící jednotku toho čerpadla (která je stejně ko) bych obešel tím, že bych elektromotor napojil napřímo. Jenže vyvstává otázka jak a přes co ho ovládat, aby neběželo hned po zapnutí klíčku, ale až po nastartování motoru ( všechny dostupné Ampéry přece potřebuju na start)? Nějaké relé se zpožděním? Nějaká jednoduchá ŘJ, která např. podle dobíjecího napětí pozná, že motor běží? Nevím, žádám o jakoukoliv radu a předem za ní upřímně děkuji, protože manévrovat jak se samotným traktorem, natož s nějakou zátěží v lopatě nebo na vidlích bez serva není žádná procházka růžovým sadem.

Zdraví Roman

Uživatelský avatar
mape
Příspěvky: 1464
Registrován: pon dub 04, 2011 1:53 pm
Bydliště: Karlštejn
Kontaktovat uživatele:

Re: Přestavba mechanického serva na elektrohydraulické

#2 Nový příspěvek od mape »

Prostudovat elektro třeba od fabie.... Je tam ještě snímač otáček volantu.... Rozběh motoru čerpadla se dá vytáhnout třeba od kontrolky mazání....
Nevím ale asi to bude složitější... Třeba u té fabie se dá pomoci řídící jednotky nastavit i Mira posílení od tvrdého až po nejměkčí pro invalidy.... Myslím že to nebude úplně jednoduché. Co se schémat od jmenované fabie týká tak mohu pomocí.Ta má myslím řízení napojení na sběrnici canbus..... Což je při použití jinde mimo auto někdy problém..
Taky nevím zda se ti to podaří rozebrat aby ses dostal na motor čerpadla elektricky.... Většinou to bývá monolit. Jedno takové jsem vytáhl jednou tady z kontejnerů a po pokusu ho rozebrat a použít tak jak máš v úmyslu už jsem ho nedal dohromady.... Ta uvidíš....
Jednou jsme měli tento problém na našem starým traktorbagru. Odešlo čerpadlo řízení.... Tak jsme z hlavního čerpadla pustily vývod přez jeden rozvaděč s tlakovou zpátečkou a priskrtilii průtok a fungovalo to výborně....
už žádné domadělané stroje. mám už jen své mazlíčky
Avia D60 Turbo E3
unc 060
Kobelco SK30
Westvood 1300
Vlastnoručně vyrobený dvouosak vlek nebrzděný

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 9506
Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
Bydliště: Košice-okolie
Kontaktovat uživatele:

Re: Přestavba mechanického serva na elektrohydraulické

#3 Nový příspěvek od Atlan »

Tak na toto rovno zabudni, cerpadlo z fabie mimo auta velky problem.

Vyber stare cerpadlo, ak je zubove ide opravit.
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.

Romans512
Příspěvky: 6
Registrován: pát pro 14, 2018 4:43 pm
Bydliště: Znojmo

Re: Přestavba mechanického serva na elektrohydraulické

#4 Nový příspěvek od Romans512 »

Díky za rychlou odpověď. Tohle všechno je mi známo. To rizeni, o kterém píšu je z Opelu Zafira a schéma zapojení znám nazpaměť. Měl jsem na mysli, že bych tu vlastní ECU toho řízení obešel, připojil ho napřímo bez nějaký regulace a nechal ho běžet plnou rychlostí. Jedná se o to, jak ho spínat tak, aby neběželo předtím, než bude v chodu dobíjení. I tak ale moc dík. 8)

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 9506
Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
Bydliště: Košice-okolie
Kontaktovat uživatele:

Re: Přestavba mechanického serva na elektrohydraulické

#5 Nový příspěvek od Atlan »

Tam mas klasicky elektromotor tj jednosmerny s uhlikmi?

Lebo fabia ma bud krokovy motor s elektronikou alebo blcd 3fazovy motor.
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.

Romans512
Příspěvky: 6
Registrován: pát pro 14, 2018 4:43 pm
Bydliště: Znojmo

Re: Přestavba mechanického serva na elektrohydraulické

#6 Nový příspěvek od Romans512 »

mape píše: Jednou jsme měli tento problém na našem starým traktorbagru. Odešlo čerpadlo řízení.... Tak jsme z hlavního čerpadla pustily vývod přez jeden rozvaděč s tlakovou zpátečkou a priskrtilii průtok a fungovalo to výborně....
Tohle mě taky napadlo, ale nebylo mi jasný, jak zregulovat tlak tak, aby byl pouzitelnej na to rizeni. Díky ti. Máš nějaky schéma nebo odkaz na ten rozvaděč?

Romans512
Příspěvky: 6
Registrován: pát pro 14, 2018 4:43 pm
Bydliště: Znojmo

Re: Přestavba mechanického serva na elektrohydraulické

#7 Nový příspěvek od Romans512 »

Atlan: To nevím, bo jsem to ještě neměl rozebraný, ale vedou k tomu dva 16mm2 vodiče (+ a - přímo od baterky chráněný 80A pojistkou) a tři nějaký jedenapůlky nebo co to je. Spínaný plus, signál od ECU motoru a třetí je k diag. zásuvce.
Tudíž si myslím, že motor bude jen jednosměrný a ta Vomáčka okolo půjde obejít.

Uživatelský avatar
mape
Příspěvky: 1464
Registrován: pon dub 04, 2011 1:53 pm
Bydliště: Karlštejn
Kontaktovat uživatele:

Re: Přestavba mechanického serva na elektrohydraulické

#8 Nový příspěvek od mape »

Romans512 píše: Tohle mě taky napadlo, ale nebylo mi jasný, jak zregulovat tlak tak, aby byl pouzitelnej na to rizeni. Díky ti. Máš nějaky schéma nebo odkaz na ten rozvaděč?
Jakýkoli Rozvaděče co ti zachová litry pro nakladač . Myslím že se ta tlaková zpátečka jmenuje HPCO.nekdo od hydrauliky ti poradí asi víc. My jsme tam tehdy dali škrtící ventil a stačilo to.
už žádné domadělané stroje. mám už jen své mazlíčky
Avia D60 Turbo E3
unc 060
Kobelco SK30
Westvood 1300
Vlastnoručně vyrobený dvouosak vlek nebrzděný

Romans512
Příspěvky: 6
Registrován: pát pro 14, 2018 4:43 pm
Bydliště: Znojmo

Re: Přestavba mechanického serva na elektrohydraulické

#9 Nový příspěvek od Romans512 »

Ok. Díky za nakopnutí. Zkusím jít tedy tímhle směrem.

ITS
Příspěvky: 6225
Registrován: úte kvě 08, 2012 9:13 pm
Bydliště: zlín

Re: Přestavba mechanického serva na elektrohydraulické

#10 Nový příspěvek od ITS »

Nastuduješ tohle téma http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... &start=825

A do výtlaku z pracovního čerpadla vložíš prioritní ventil, který bude z hlavního proudu oleje oddělovat vždy stejný malý proud do řízení.

Romans512
Příspěvky: 6
Registrován: pát pro 14, 2018 4:43 pm
Bydliště: Znojmo

Re: Přestavba mechanického serva na elektrohydraulické

#11 Nový příspěvek od Romans512 »

Prozatím díky moc všem za rady. Jakmile bude něco nového, dám vědět.

Odpovědět

Zpět na „Mechanika“