nájezdová brzda

mechanické, kapalinové, vzduchové, netěsnosti, zapojení, atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
jiriSBS
Příspěvky: 1764
Registrován: pon kvě 20, 2013 9:12 pm
Bydliště: Bravantice

Re: nájezdová brzda

#16 Nový příspěvek od jiriSBS »

U vleku o váze 2tun ,to lze take nastavit, tak ,aby to brzdilo normálně,větší vlek ,větší traktor ,větší pružina-větší sila proti stlačení(progrese pružiny)-tlak do brzdového válec menší.Měl jsem naloženo přes 2 tuny a zastavil v kopci bez problému a traktůrek má cca 900kg,záleží na mezičlánku mezi volantem a sedačkou.Chce si to trochu pohrát s nastavením pružiny a ovladacího mechnismu.Jde "jen" o to nastavit správny odpor pružiny, k váze vleku a k váze traktoru.Když je vlek prázdný,tak brzdit nemusí,ale když je plný, tak je třeba,aby brzdil.
Naposledy upravil(a) jiriSBS dne úte úno 04, 2014 11:35 pm, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Terablick
Příspěvky: 10674
Registrován: pon kvě 04, 2009 10:22 pm
Bydliště: 38901
Kontaktovat uživatele:

Re: nájezdová brzda

#17 Nový příspěvek od Terablick »

Pak to ale zase nebrzdí prázdné :) Ale to nemusí vadit, pokud je vlek lehkej a nemá točnu :)

Mechanická brzdí výborně, když je seřízená a funguje jak má :) O couvací zarážce jsem psal i já i JiriSBS :).
Rád poradím s hydraulikou. Pište ale vždy na email hydraulika@post.cz

Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...

Farming Simulator a další hry levně

Uživatelský avatar
Forrest
Příspěvky: 343
Registrován: pon kvě 27, 2013 8:50 am
Bydliště: Lhotka
Kontaktovat uživatele:

Re: nájezdová brzda

#18 Nový příspěvek od Forrest »

Takze, jak tu je ta fotka - dalo by se to resit i malou pistnici a na ni mit žehličku? a zapojit pistnici primo do okruhu? Citlivost pak resit skrcenim na prutoku? Nebo sem uplne vedle - vlek bude mit cirka do 70Kg prazdnej, a maximalka po nalozeni tak 750kg (kdyz to zvladnou gumy) vic nikdy nakladat nebudu...
Lepší si to posrat podle svýho, než po tom, co ti raděj druhý
http://www.forrestovo.com/fotky/traktur ... Navod.pdf1 - GutBrod Superior 2060 návod
Moje strojky:
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 69&t=70601 - GutBrod Superior 2060
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 49&t=63453 - vozík
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 73&t=56090 - Trakturkosekačka Muray

Uživatelský avatar
Terablick
Příspěvky: 10674
Registrován: pon kvě 04, 2009 10:22 pm
Bydliště: 38901
Kontaktovat uživatele:

Re: nájezdová brzda

#19 Nový příspěvek od Terablick »

No teoreticky ano, jen to "škrcení" by nebylo tak jednoduché, a víc než tohle by bylo potřeba zabývat se tlakem. Ono brzdovej válec má cca 15-25mm průměr a prasátka cca totéž. Píst má průměr většinou větší, takže síly by tam vyšly jinak. Taky by se muselo vyřešit odvzdušnění, doplňování kapaliny, a zároveň úplné odblokování při odbrzdění. Brzdovej válec má nahoře dírku do nádobky, takže když je úplně roztaženej, může kapalina i bublinky volně proudit, a kapalina se tak neustále drží ve válci až po okraj. Po odbrzdění tudy taky uteče případnej přebytek tlaku a umožní to prasátkům volně se roztáhnout. V okruhu je při nezabrzděném válci nulovej tlak. Ale u hydraulického pístu by tohle byl problém. Jak přisávat kapalinu, jak uvolnit tlak, jak dimenzovat poměr sil... Zajímavé řešení brzd s hydraulikou tu existuje (jen si vzpomenout kdo to má), ale tam je čerpadlo hnané elektromotorkem... Tlak generuje to čerpadlo, a po vyladění "dírkovou metodou" a nastavení správného tlaku to dobře brzdí i odbrzďuje (tou dírkou). Ale s pístem místo brzdového válce by to byl oříšek... Píst místo prasátek, kterej by třeba tlačil na klíče původně vzduchových brzd, nebo na táhla ruční brzdy, to si představit umím, ale tohle moc ne...
Rád poradím s hydraulikou. Pište ale vždy na email hydraulika@post.cz

Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...

Farming Simulator a další hry levně

Mozek
Příspěvky: 13
Registrován: ned dub 24, 2016 6:28 pm
Bydliště: JMK

Re: nájezdová brzda

#20 Nový příspěvek od Mozek »

Zdravím, potřeboval bych trochu osvětlit princip nájezdové brzdy. Stavím si vozík, váha bude cca 500Kg a tažnej kůň je Shibaura P17F.
Všude okolo velice prudké kopce a řeším jak to vymyslet s brzdou. Vzhledem k těm kopcům jsem ochotnej investovat a koupit pořádnou nájezdovou brzdu, ale spíš mě zajímá, jak je to se samotným bržděním těchto brzd. Jde mě o to, že někdě i těch prázdných 500Kg za zadkem musí mít snahu brzdit a při naložení s váhou okolo 1,5t-2t musí brzdit na 110%.
Když koukám na prodávané najezdové brzdy je tam rozsah nejvyšší připustné hmotnosti pro brždění, ale co to vlastně znamená v praxi?
http://www.knott.cz/images/stories/priv ... /kfkfl.png

Pokud bych si vybral brzdu s rozsahem 1100-2000Kg tak to znamená, že když pojedu z kopce s prázdným vozíkem (500Kg), tak to nepřetlačí ten tlumič a nebude to brzdit?

Další věc může to vůbec fungovat, pokud k tomu nebudou ofic náboje s tím vyřazením brz při couvání ale obyč brzděná náprava?

Uživatelský avatar
Terablick
Příspěvky: 10674
Registrován: pon kvě 04, 2009 10:22 pm
Bydliště: 38901
Kontaktovat uživatele:

Re: nájezdová brzda

#21 Nový příspěvek od Terablick »

To je největší přípustná hmotnost. Po pravdě ale ze zkušenosti s prázdným to většinou moc nebrzdí (spíš vůbec, pokud nezabrzdíš nějak ostřeji), ale na silnici to nevadí, protože 300kg vlek za 2 tunovým autem při lehkém přibrzdění nepoznáš. Pro provoz v lese atd bych nevolil mechanickou variantu s tlumičem, ale kapalinovou a asi bez tlumiče. Tohle řešení jsem kdysi měl možnost vyzkoušet, a na silnici to brzdí víc než by bylo potřeba :). Problém je, že to má snahu okamžitě kola blokovat i u prázdného vleku, protože je těžké omezit nějak rozumně brzdnej účinek, když na pístek tlačí váha celého vleku. Asi proto se nájezdové brzdy u traktorů moc nepoužívaj...
Dobré by bylo využít u té nápravy i původní zátěžový regulátor (pokud je dimenzovaný na správné hmotnosti a je funkční), protože ten zajistí snížení účinku brzd při nenaloženém vleku a naopak plný účinek při naloženém.
Couvat bez speciálních nábojů lze, ale jedině pokud si brzdu zajistíš jinak - dřív tyhle automaty nebyly, a řešilo se to mechanickou zarážkou - před každým couváním se muselo vystoupit a přehodit zarážku. Po skončení couvání zase vystoupit a vrátit jí zpět. S mechanickou brzdou se celkem dá couvnout (na rovině) opatrně i bez toho, ale do kopce to skoro nejde (s nákladem určitě ne) a u kapalinových taky ne - ty jsou moc citlivé. Samozřejmě dneska jsou zase jiné možnosti - třeba el.mag. ventil kterej by vyřadil okruh brzd z provozu po rozsvícení couvačky a podobně (pozor ale na to, že pak dokud nevyřadíš, nebude to brzdit, takže možná spíš na tlačítko nebo tak :)).
Takže když to shrnu, nejdřív bych se podíval jestli tohle už někdo nezkoušel v praxi a jaké s tím má zkušenosti.
PS: je tady uživatel (bohužel si nepamatuju kdo to je - třeba se ozve sám), kterej má na svém vleku udělané elektrické brzdy, a fungujou mu výborně. Ve spojení se zítěžovým regulátorem by to mohlo makat výborně, bez něj by to asi s prázdným vlekem šlo hned do smyku, ale s naloženým by to bylo asi dobré řešení. Princip je v tom, že má na spínač brzdových světel napojený motorek (asi ze stěračů, už si nepamatuju přesně) a na něm malé čerpadýlko. V okruhu musí být dírka (samozřejmě ne pryč z okruhu, ale svedená zpět do nádržky), aby kapalina sama odtekla po vypnutí čerpadla, ale musí být dost malá, aby se brzdy dokázaly natlakovat. Ventilem si nastavíš tlak podle praktických testů s prázdným a naloženým vlekem a mělo by to makat :) A pokud máš na traktoru nějaké čerpadlo které je v chodu pořád, můžeš ho využít místo té elektrické pumpy :) Do okruhu prostě vřadíš el.mag. ventil (nebo klidně nějakej mechanickej) a spínat ho bude spínač brzdových světel. Odbrzdění pak zajistí tentýž ventil ve druhé poloze. Nikdy to ale nebude citlivé a ovladatelné - bude to buď brzdit nebo ne, nic mezi tím... To je ale problém i většiny nájezdovek - ta "samoregulace" totiž vypadá teoreticky dobře, ale v praxi moc nefunguje :( Brzdí to buď málo (vůbec) nebo moc. Jen s naloženým vlekem to funguje tak nějak dobře
Rád poradím s hydraulikou. Pište ale vždy na email hydraulika@post.cz

Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...

Farming Simulator a další hry levně

ajven
Příspěvky: 139
Registrován: úte úno 18, 2014 9:26 pm
Bydliště: Lazy pod Makytou

Najazdova brdza

#22 Nový příspěvek od ajven »

ahojte, ak mam vahu traktora 1270kg a vahu vlecky 580kg, tak by som chcel vozit na nej cca 2t. materialu tj dvojnasobok
Podla coho napocitat najazdovu brzdu od priemyselneho dodavatela ? Riesil niekto doma takto zakupenu najazdovu brzdu co davaju na dvojnapravove voziky ? Napr. na prevoz aut.
Potrebujem to spravne nastavit, aby to malo brzny ucinok tj nebrzdilo neskoro a ani moc skoro.
Vlecku mam 2napravovu tj 4kolesovu napravy aj kolesa felicia s novymi lanovodmi, len mi chyba uz ta najazdovka.
Parkovacia brzda je na zadnej naprave uz spojazdnena, akurat potrebujem poriesit aby vsetky 4 kola brzdili spolu s traktorom.

Dik za rady ako to spravit. Napada ma len na ojo vyrobit vlastnu doma robenu najazdovku, ak nebude pasovat ziadna original.
Inak, len na oko, nechcem zehlicky na privesny vlek.

Uživatelský avatar
saano
Příspěvky: 1130
Registrován: pon led 05, 2009 1:23 am
Bydliště: *

Re: Najazdova brdza

#23 Nový příspěvek od saano »

Ahoj kúpil by som originál nájazdovku s rozsahom 1500-2700 kg , vyhodil žehličku a dal spraviť oko.
Lacnejšie ako origo. najzdovka s okom.
Ale to je len môj osobný názor na vec , nie som odborník. :)
Domtra 4x4 ... viewtopic.php?f=13&t=6467 ...
e-mail : zlatomis@gmail.com

Odpovědět

Zpět na „Brzdy“