Škoda 1203 - brzdy na malotraktoru

mechanické, kapalinové, vzduchové, netěsnosti, zapojení, atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
DanculSK
Příspěvky: 14518
Registrován: čtv pro 29, 2011 4:10 pm
Bydliště: ješková Ves

Re: škoda 1203 - brzdy

#61 Nový příspěvek od DanculSK »

mam origo jednookruhový 1203
.....AJ MUŽI MAJÚ SVOJE DNI....

Kratky navod ako sem nahrať fotky
https://youtu.be/I5ymR1-wi70

Uživatelský avatar
imaginaro
Příspěvky: 4747
Registrován: čtv bře 24, 2011 1:43 am
Bydliště: olomoucko

Re: škoda 1203 - brzdy

#62 Nový příspěvek od imaginaro »

no jo, ale ten bych musel koupit. Spojkovej mám a vypadá ve slušnym stavu.
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/

Uživatelský avatar
DanculSK
Příspěvky: 14518
Registrován: čtv pro 29, 2011 4:10 pm
Bydliště: ješková Ves

Re: škoda 1203 - brzdy

#63 Nový příspěvek od DanculSK »

mal som tam spojkový, a ono brzdit to brzdilo, ale musel som vyvinúť väčšiu silu
.....AJ MUŽI MAJÚ SVOJE DNI....

Kratky navod ako sem nahrať fotky
https://youtu.be/I5ymR1-wi70

Uživatelský avatar
imaginaro
Příspěvky: 4747
Registrován: čtv bře 24, 2011 1:43 am
Bydliště: olomoucko

Re: škoda 1203 - brzdy

#64 Nový příspěvek od imaginaro »

jak je to možny, vždyť má taky 19mm :-/
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/

Uživatelský avatar
Jarda-k
Příspěvky: 2169
Registrován: úte čer 05, 2012 4:47 pm
Bydliště: Kaznějov

Re: škoda 1203 - brzdy

#65 Nový příspěvek od Jarda-k »

Nevidím důvod proč by to nebrzdilo když zapojíš každej okruh na jedno kolo.
Brzdový válec ze š 120 má sice mírně nestejný objem obou částí, ale to by se projevilo jen pokud by se využíval plný zdvih pedálu.
Pokud bys využil pouze jeden okruh, stejně musíš druhou nevyužitou polovinu válce zaslepit ale s možností odvzdušnění.
Pokud by se ta druhá polovina neodvzdušnila, bude mít pedál dlouhý krok a pružit.
Spojkový válec ze š 120 bych tam necpal. Lepší by bylo koupit jednu brzdovou pumpičku např. ze Zetoru 70 -11 a nemusíš nic předělávat.
Nebo ještě líp použít brzdovou pumpu z felicie - dva boční výstupy zaslepit a druhý dva napojit na každý kolo.
Brzdová pumpa z felicie je kompaktní, spolehlivá, její součástí je nádržka a budeš mít dvouokruhový brzdy.

Uživatelský avatar
imaginaro
Příspěvky: 4747
Registrován: čtv bře 24, 2011 1:43 am
Bydliště: olomoucko

Re: škoda 1203 - brzdy

#66 Nový příspěvek od imaginaro »

moje finanční možnosti jsou teď dost omezené(střecha na barák a další) a proto už bych rád nic nekupoval. Mám doma ze Š105 starší spojkovej i hl.brzdovej válec a dokonce jsem teď našel i novej hl.brzdovej, tak pokud mi napíšete že spojkovej je nebezpečnej, tak ho tam dávat nebudu a dám tam brzdovej, ale líp by mi tam padnul spojkovej - nádržku nacpu jen nad ten válec, jinde nemám misto.
Jinak jsem zapoměl napsat že to mám i s posilovačem Š105 a bude to napojeny jen na dva válečky 22mm z pickupa.
Ten spojkovej bys tam nedával proč?
úprava-
našel jsdem na netu obrázek tak ho použiju
Obrázek
To co je na obrázku je to co mám, jen jsem uřezal skrz místo tu část se spojkovým válcem. Pokud nebudu moct použít ten spojkovej válec místo brzdovyho, můžu propojit ten vstup s výstupem úplně vlevo, nebo je lepší/nutné dát na vstup hadicu z nádržky a výstup zaslepit? Každy kolo na jeden pístek dávat z výše uvedeného radši nebudu.
DDík moc za podněty, brzdy nechci podcenit a řídím se typicky českým pořekadlem "sich je sichr" :smich:
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/

Uživatelský avatar
Jarda-k
Příspěvky: 2169
Registrován: úte čer 05, 2012 4:47 pm
Bydliště: Kaznějov

Re: škoda 1203 - brzdy

#67 Nový příspěvek od Jarda-k »

Osobně bych tam válec ze š 120 nedával protože je nespolehlivej. Na vrakecu koupíš válec z feldy za 200 kč.
Pokud ho ale přesto chceš použít, zapoj to tak jak jsem nakreslil na obrázku a musí to normálně fungovat pokud je válec OK

.Obrázek
free picture upload

P.S. koukal jsem do chytrý knihy a konstrukce spojkovýho válce je téměř stejná jako brzdovýho - je to v podstatě jeho polovina, takže by teoreticky měl jít použít i na brzdu.
Je jen otázka jestli objem vytlačený kapaliny bude dostatečný k zabrzdění obou kol. Lepší by bylo použít na brzdu ten co tam patří.
Naposledy upravil(a) Jarda-k dne pon úno 15, 2016 10:06 pm, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
imaginaro
Příspěvky: 4747
Registrován: čtv bře 24, 2011 1:43 am
Bydliště: olomoucko

Re: škoda 1203 - brzdy

#68 Nový příspěvek od imaginaro »

nechci aby to vypadalo že su tvrdohlavej, ale zajímá mě to - ten spojkovej válec bych tam neměl dávat proč?
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/

Uživatelský avatar
Jarda-k
Příspěvky: 2169
Registrován: úte čer 05, 2012 4:47 pm
Bydliště: Kaznějov

Re: škoda 1203 - brzdy

#69 Nový příspěvek od Jarda-k »

Jsi rychlejší než jsem čekal, odpověď máš v předcházejícím příspěvku.

Uživatelský avatar
imaginaro
Příspěvky: 4747
Registrován: čtv bře 24, 2011 1:43 am
Bydliště: olomoucko

Re: škoda 1203 - brzdy

#70 Nový příspěvek od imaginaro »

v té knize asi nejsou objemy, že? To bys to asi napsal. Každopádně dík moc za poradu 8)
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/

dvk
Příspěvky: 1688
Registrován: pon bře 01, 2010 3:59 pm
Bydliště: CZ

Re: škoda 1203 - brzdy

#71 Nový příspěvek od dvk »

Když zapojíš každé kolo zvlášť na jeden okruh, dojde k tomu, že objem každého okruhu, vytlačený HBV, půjde nyní ne do dvou, ale jen do jednoho brzdového prasátka - čili zmenší se ti 2x chod pedálu, ale 2x ti také vzroste síla potřebná na pedál, aby to brzdilo stejně jako v autě. Čili ano, brzdit to teoreticky bude, ale prakticky to bude k ničemu.

Uživatelský avatar
Standam
Příspěvky: 658
Registrován: stř říj 22, 2008 7:35 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: škoda 1203 - brzdy

#72 Nový příspěvek od Standam »

Zdravím, spojkový válec je stejný jako brzdový. Hlavní problémy si konstruktéři vytvářejí nesprávnou montáží těchto válců. V základní poloze musí být pístek válce zcela vysunut a ovládací tyčka nesmí na pístek tlačit. V zasunuté poloze musí být pístek skoro nadoraz zasunut a pedál "na podlaze" to znamená co největší zdvih. Pokud si špatně navrhnete poměr páky pedálu ke zdvihu pístku tak, že celý zdvih pístku je jen pár centimetrů zdvihu pedálu, tak nemůžete počítat s nějakou účinností brzd. Dříve se brzdily i malé náklaďáky kapalinou a bez posilovačů a fungovalo to, třeba ERENA. Standa.

Uživatelský avatar
imaginaro
Příspěvky: 4747
Registrován: čtv bře 24, 2011 1:43 am
Bydliště: olomoucko

Re: škoda 1203 - brzdy

#73 Nový příspěvek od imaginaro »

ne, od toho u jsem z bezp.důvodů upustil, bude tam kostka.
Teď mě zajímá (pokud bych nepoužilspojkovej válec) jestli je pro druhej pístek v hl.válcu lepší ho zaslepit, nebo napojit na nádržku aby zbytečně netlakoval. Mevím jestli musí aby to brzdilo dobře.
Jinak jsem zapoměl napsat že bude válec is posilovačem nastojato tak jak to bylo v autě, takže problém s odvzdušněním by problém být meměl.
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/

Uživatelský avatar
imaginaro
Příspěvky: 4747
Registrován: čtv bře 24, 2011 1:43 am
Bydliště: olomoucko

Re: škoda 1203 - brzdy

#74 Nový příspěvek od imaginaro »

jé stando promiň, reagovql jsem na příspěvek před tebou.
Pedál jsem si přihnul(převařil), pač na traktorku spíš sedím než leža jako v autě, tak si myslím že dráha pedálu bude asi stejná jak v autě.
Napadlo mě - má někdo ja fóru zapojeny brzdy z vlečky na druhej výstup hl.brzdovyho válce? Zkoušel to už někdo takhle zapojit? Nepochopitelně e odpovídajícími válečky v kolech.
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/

Uživatelský avatar
Jarda-k
Příspěvky: 2169
Registrován: úte čer 05, 2012 4:47 pm
Bydliště: Kaznějov

Re: škoda 1203 - brzdy

#75 Nový příspěvek od Jarda-k »

dvk píše:Když zapojíš každé kolo zvlášť na jeden okruh, dojde k tomu, že objem každého okruhu, vytlačený HBV, půjde nyní ne do dvou, ale jen do jednoho brzdového prasátka - čili zmenší se ti 2x chod pedálu, ale 2x ti také vzroste síla potřebná na pedál, aby to brzdilo stejně jako v autě. Čili ano, brzdit to teoreticky bude, ale prakticky to bude k ničemu.
Tohle co píšeš by platilo pokud by byla dva PARALELNÍ válce a porovnával bys jestli zapojíš obě kola na jeden válec, nebo každý kolo zvlášť.
Ale u tandemovýho válce jsou obě poloviny v SÉRII. Je to v podstatě jednočinný válec s plovoucím prostředním pístem. Pokud jsou oba okruhy OK, na prostřední píst nepůsobí žádný tlak - jakoby tam nebyl.
Jiná situace nastane když z jednoho okruhu vyteče kapalina. Prodlouží se krok pedálu, protože se prvně musí ta polovina válce u který je závada dostat do dorazu a pak se teprve může vyvíjet tlak v druhým okruhu.
Speciálně u tohoto válce ze š 120 se stávalo, že přestala těsnit manžeta na prostředním válci. V provozu se to ale projevilo až při nějaký závadě kdy třeba odešlo jedno prasátko, ale po úniku kapaliny přestalo brzdit celý auto. Byl z toho jednočinnej válec.

Proto pokud použiješ ten válec ze š 120 zapoj na každý okruh jedno kolo. Pokud bys navíc využil pouze jeden okruh, budeš mít k dispozici pouze polovinu zdvihu pedálu.
Když bys chtěl za každou cenu jednočinnej válec s plným zdvihem, demontuj gumičku z toho prostředního válce ze š 120 a máš z něj jednočinnej. Není k tomu ale žádnej důvod, jen ztratíš výhodu dvou okruhů.

Odpovědět

Zpět na „Brzdy“