Spotřeba el. motorů
Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo
Spotřeba el. motorů
Přátelé, poučte mě, jaká je spotřeba el. motorů na 380V třeba 3Kw nebo 4Kw asi nejčastěji používaných na cirkulách. Jak je to se spotřebou bez zátěže (řezání) no a potom to asi narůstá podle toho jaký kus se řeže. A taky bych uvítal, jak funguje elektroniská brzda motorů, kterýma jsou některé pily vybaveny? Děkuji.
práce patří strojům ˙˙˙ɐɯɐɥou nɹnɥzʌ ouɥɔǝsʌ ǝɾ ǝz 'ǝpɾıɹd ıɯ noqop ıupǝlsod
Re: Spotřeba el. motorů
Na štítku asynchronního motoru zakladní info : jmenovitý výkon to je práce, jmenovité napětí, jmenovitý proud, jmenovitý účiník, jmenovité otačky,
učinnost motoru %, zaleží na motoru (spotřeba energie, která je převedená na točivý moment v tom je i ztráta).
spotřeba je příkon 3f motor W = 3odmocnina U*I*cosfí, příkon se dá změřit wattmetrem nebo ampérmetrem musí se dopočítat W.
čím je větší zatížení hřídele tím větší spotřeba proudu tedy ampér .
Od 4kw se dává kondenzátor , a tlumivka , tím se uspoří asi 15 % energie , dále se používá mechanická spojka na rozběh motoru. To se používá v průmyslu.
brzda motoru je zabudovaná v motoru nebo se dá zapojit pomocí stykaču a tlumivky ( hodně zjednodušeně je to reverz motoru)
učinnost motoru %, zaleží na motoru (spotřeba energie, která je převedená na točivý moment v tom je i ztráta).
spotřeba je příkon 3f motor W = 3odmocnina U*I*cosfí, příkon se dá změřit wattmetrem nebo ampérmetrem musí se dopočítat W.
čím je větší zatížení hřídele tím větší spotřeba proudu tedy ampér .
Od 4kw se dává kondenzátor , a tlumivka , tím se uspoří asi 15 % energie , dále se používá mechanická spojka na rozběh motoru. To se používá v průmyslu.
brzda motoru je zabudovaná v motoru nebo se dá zapojit pomocí stykaču a tlumivky ( hodně zjednodušeně je to reverz motoru)
Re: Spotřeba el. motorů
Vsetky udaje by mali byt na stitku odber prudu pri hviezda trouholnik.
- Standam
- Příspěvky: 658
- Registrován: stř říj 22, 2008 7:35 am
- Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Re: Spotřeba el. motorů
Zdravím, jak bylo uvedeno všechny potřebné údaje jsou na štítku motoru. U cirkule je to trošku složitější, protože se zde rapidně mění zátěž motoru. Od běhu téměř naprázdno až po poměrně velké přetěžování. Ono střídání běhu naprázdno a občasné přetěžování elektromotoru příliš nevadí, protože zde je důležitý průměrný tepelný model vinutí. Při přetížení se zahřeje a při chodu bez zatížení se zase odchladí. Tento stav bezpečně uhlídá motorový spouštěč, který tento průměrný tepelný model vinutí monitoruje. Lehce se zmíním o "od 4kW se dává kondenzátor, a tlumivka", tlumivka je samozřejmě nesmysl a to druhé se nazývá kompenzace jalového proudu.
Pro běžné odběratele el.energie je to zbytečné, protože odběr jaloviny neplatíme. U motorů s proměnnou zátěží je kompenzace jalového proudu téměř nemožná, protože tento stav se neustále mění a tak by bylo jednou překompenzováno a podruhé podkompenzováno. Ještě poznatek k různým druhům třífázových asynchronních elektromotorů. Momentová křivka je závislá na množství "železa" (průřezu plechů), to znamená, že čím více "železa" tím se momentová křivka zplošťuje mnohem později. Proč to uvádím: u dříve vyrobených litinových elektromotorech se na železe jádra nešetřilo a tak motor "táhnul" mnohem víc než na dnešních motorech, kde je jádro navrženo jen na jeho jmenovitý výkon a těsně nad ním se momentová křivka zpošťuje. Mám to vyzkoušeno na kuželových štípačkách, kde starý "litiňák" 4kW tahne mnohem víc než nový 5,5kW.
Brzda elektromotorů se používá u pohonů různých ventilů a klapek, zde je třeba eliminovat setrvačnost rotoru. Funguje to na principu odpuzování magnetů, pokud je cívka elektromagnetu bez proudu, tak permanentní magnet (nebo pružina) přitahuje lamelu brzdy. Pokud je cívka brzdy pod napětím, tak odpudí brzdovou lamelu. U cirkule je to nesmysl, protože setrvačnost je obrovská a brzda by to v krátkém čase nezvládla. Standa.
Pro běžné odběratele el.energie je to zbytečné, protože odběr jaloviny neplatíme. U motorů s proměnnou zátěží je kompenzace jalového proudu téměř nemožná, protože tento stav se neustále mění a tak by bylo jednou překompenzováno a podruhé podkompenzováno. Ještě poznatek k různým druhům třífázových asynchronních elektromotorů. Momentová křivka je závislá na množství "železa" (průřezu plechů), to znamená, že čím více "železa" tím se momentová křivka zplošťuje mnohem později. Proč to uvádím: u dříve vyrobených litinových elektromotorech se na železe jádra nešetřilo a tak motor "táhnul" mnohem víc než na dnešních motorech, kde je jádro navrženo jen na jeho jmenovitý výkon a těsně nad ním se momentová křivka zpošťuje. Mám to vyzkoušeno na kuželových štípačkách, kde starý "litiňák" 4kW tahne mnohem víc než nový 5,5kW.
Brzda elektromotorů se používá u pohonů různých ventilů a klapek, zde je třeba eliminovat setrvačnost rotoru. Funguje to na principu odpuzování magnetů, pokud je cívka elektromagnetu bez proudu, tak permanentní magnet (nebo pružina) přitahuje lamelu brzdy. Pokud je cívka brzdy pod napětím, tak odpudí brzdovou lamelu. U cirkule je to nesmysl, protože setrvačnost je obrovská a brzda by to v krátkém čase nezvládla. Standa.
Re: Spotřeba el. motorů
ma tam byt ta odmocnina? pri 3f vykone ratas s fazovymi napetiami a prudmi, takze by som povedal ze by to malo byt len 3xUf*If*cosFi nie? ak by si ratal jednofazovy motor tak by si tam mal prepocet fazoveho napetia na zdruzene teda (odmocnina z 3) x 230V (slovickarime...) .... a pri chode asynchronneho motora naprazdno je to dost zavisle od konstrukcie motora, resp od velkosti... pri mensich to moze byt az 50% spotreby pri nominalnom zatazeni... alebo kusok menej? viem ze mi to zarezonovalo v hlave ked to povedal ucitel, lebo ma to sameho zaujimalo ako to je...thovt píše:Na štítku asynchronního motoru zakladní info : jmenovitý výkon to je práce, jmenovité napětí, jmenovitý proud, jmenovitý účiník, jmenovité otačky,
spotřeba je příkon 3f motor W = 3odmocnina U*I*cosfí, příkon se dá změřit wattmetrem nebo ampérmetrem musí se dopočítat W.
a standam, dik za info ohladom ,,zeleza", no nebolo to zapricenene aj obycajnou zotrvacnostou?
Re: Spotřeba el. motorů
Elektronickou brzdu motoru mají právě snad všechny novodobé jednoúčelové kolíbkové pily. Asi se to jinak nedá prodávat. V podstatě to vypadá, že i pro to brždění spotřebovává el. proud. No a nějaký příklad by nebyl? Třeba, motor x Kw při chodu na prázdno bere jen "y" a při zátěži "z". Já děkuju za odkazy na štítky motoru, ale asi by se spoustě lidí jinde taky nelíbilo, kdyby se k dotazům na tech. problémy psalo jen odkaz na návod nebo dílenskou příručku, že?
práce patří strojům ˙˙˙ɐɯɐɥou nɹnɥzʌ ouɥɔǝsʌ ǝɾ ǝz 'ǝpɾıɹd ıɯ noqop ıupǝlsod
Re: Spotřeba el. motorů
z tej mojej poznamky by malo vychadzat ze trebars pri plnej zatazi, nie pri pretazeni motora, si zoberie trebars 4kw motor za hodinu 4kwh, a pri chode naprazdno trebars 2kwh ak ho pretazis tak samozrejme zoberie este viac ako 4kwh
-
- Příspěvky: 153
- Registrován: pon úno 01, 2010 1:50 am
- Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Re: Spotřeba el. motorů
14kw triodina naprazno 2,8Kw pod zatazu podla elektrody
Re: Spotřeba el. motorů
Ale no tak...chybička se vloudila
Občané kteří neumí nakopat do ...... své zlorumpované mocné , nejsou schopní samostatné existence....
-
- Příspěvky: 1987
- Registrován: čtv pro 25, 2008 10:24 pm
- Bydliště: Okr. Náchod
- Kontaktovat uživatele:
Re: Spotřeba el. motorů
A jak je to s napětím? Starej motor 380V zapojenej na 400V? Je to minimální rozdíl, ale netáhne proto víc?Standam píše:Momentová křivka je závislá na množství "železa" (průřezu plechů), to znamená, že čím více "železa" tím se momentová křivka zplošťuje mnohem později. Proč to uvádím: u dříve vyrobených litinových elektromotorech se na železe jádra nešetřilo a tak motor "táhnul" mnohem víc než na dnešních motorech, kde je jádro navrženo jen na jeho jmenovitý výkon a těsně nad ním se momentová křivka zpošťuje. Mám to vyzkoušeno na kuželových štípačkách, kde starý "litiňák" 4kW tahne mnohem víc než nový 5,5kW.
Re: Spotřeba el. motorů
Vídím že jsi to nepochopil, že tento vzorec je pro zapojení do hvězdy . Vložil jsem vzorec ,protože nejčastější používá. Zapojení pro trojúhelník D má jiný vzorec.feki píše:ma tam byt ta odmocnina? pri 3f vykone ratas s fazovymi napetiami a prudmi, takze by som povedal ze by to malo byt len 3xUf*If*cosFi nie? ak by si ratal jednofazovy motor tak by si tam mal prepocet fazoveho napetia na zdruzene teda (odmocnina z 3) x 230V (slovickarime...) .... a pri chode asynchronneho motora naprazdno je to dost zavisle od konstrukcie motora, resp od velkosti... pri mensich to moze byt az 50% spotreby pri nominalnom zatazeni... alebo kusok menej? viem ze mi to zarezonovalo v hlave ked to povedal ucitel, lebo ma to sameho zaujimalo ako to je...thovt píše:Na štítku asynchronního motoru zakladní info : jmenovitý výkon to je práce, jmenovité napětí, jmenovitý proud, jmenovitý účiník, jmenovité otačky,
spotřeba je příkon 3f motor W = 3odmocnina U*I*cosfí, příkon se dá změřit wattmetrem nebo ampérmetrem musí se dopočítat W.
a standam, dik za info ohladom ,,zeleza", no nebolo to zapricenene aj obycajnou zotrvacnostou?
3odmocnina U*I*cosfí = 1,732* 400*I *cosfí
Záběrný proud asynchronního motoru s kotvou nakrátko je mnohdy 6x až 8x vyšší než jmenovitý proud
-
- Příspěvky: 459
- Registrován: pon pro 28, 2009 6:49 pm
- Bydliště: Plzeň
Re: Spotřeba el. motorů
Zdravím, taky se trochu pokusím přispět do mlýna http://cs.wikipedia.org/wiki/Asynchronn%C3%AD_motor
Hezky srozumitelně popsáno
Hezky srozumitelně popsáno
Nechá se vymyslet lecos, jenom je někdy problém to uskutečnit... aby to fungovalo podle našich představ.
- Jakub
- Příspěvky: 881
- Registrován: čtv črc 05, 2007 11:18 pm
- Bydliště: Vel. Opatovice - BK
- Kontaktovat uživatele:
Re: Spotřeba el. motorů
Dyku, spotřeba elektromotoru naprázdno zahrnuje pokrytí magnetizace rotoru a statoru, odpor ložisek, ventilátoru a pak je spousta dalších menších ztrátových výkonů. Dá se to poměrně jednoduše změřit - elektroměr má každý a stopky snad taky.
Já jsem kdysi naměřil cca 500 W u 3kW motoru, ale přesná čísla po mě nechtěj.
(FEKI: 2 kW ztrát je příliš moc, to uber)
U cirkuly přidej ještě něco na klíňáky, ložiska a odpor vzduchu kotouče. Můj odhad je, že do 1 kW se v pohodě vlezeš.
Na žádném štítku jsem odběr naprázdno ještě neviděl...
Účinnost by se dala dopočítat, ale pouze při jmenovité zátěži:
Výkon motoru (např. 4 kW) je totiž mechanický výkon na hřídeli, elektrický příkon se spočítá ze štítku pomocí proudu a cos Fi.
Na cirgule 4,5 kW jsem na elektroměru naměřil cca 3 kWh za hodinu práce (1 + 1 podával). Stálo by za to vyhodnotit optimální interval broušení kotouče, ten bude mít na spotřebu podstatný vliv. Dobrý námět pro někoho na školní práci (semestrální, bakalářskou, ...)
2) Elektronická brzda - nevím, co je tím myšleno, ale asynchronní elektromotor se nejjednodušeji brzdí ss proudem do statoru, kdy se motor ohřívá vznikajícím teplem - nevhodné pro dlouhodobé brzdění.
U cirguly nevím, co by mělo tuto brzdu spouštět, pokud to někomu uřízne prst tak je stejně pozdě a při zaseknutí je kotouč vlastně zastavený. Při normálním vypínání je to naopak nevhodné - vzhledem k upevnění kotouče maticí by mohlo dojít k povolení, muselo by tam být jiné zajištění.
Já jsem kdysi naměřil cca 500 W u 3kW motoru, ale přesná čísla po mě nechtěj.
(FEKI: 2 kW ztrát je příliš moc, to uber)
U cirkuly přidej ještě něco na klíňáky, ložiska a odpor vzduchu kotouče. Můj odhad je, že do 1 kW se v pohodě vlezeš.
Na žádném štítku jsem odběr naprázdno ještě neviděl...
Účinnost by se dala dopočítat, ale pouze při jmenovité zátěži:
Výkon motoru (např. 4 kW) je totiž mechanický výkon na hřídeli, elektrický příkon se spočítá ze štítku pomocí proudu a cos Fi.
Na cirgule 4,5 kW jsem na elektroměru naměřil cca 3 kWh za hodinu práce (1 + 1 podával). Stálo by za to vyhodnotit optimální interval broušení kotouče, ten bude mít na spotřebu podstatný vliv. Dobrý námět pro někoho na školní práci (semestrální, bakalářskou, ...)
2) Elektronická brzda - nevím, co je tím myšleno, ale asynchronní elektromotor se nejjednodušeji brzdí ss proudem do statoru, kdy se motor ohřívá vznikajícím teplem - nevhodné pro dlouhodobé brzdění.
U cirguly nevím, co by mělo tuto brzdu spouštět, pokud to někomu uřízne prst tak je stejně pozdě a při zaseknutí je kotouč vlastně zastavený. Při normálním vypínání je to naopak nevhodné - vzhledem k upevnění kotouče maticí by mohlo dojít k povolení, muselo by tam být jiné zajištění.
Kdo maže, ten jede!
Zetor 25 A
Zetor 25 A
Re: Spotřeba el. motorů
jj myslel som si, ze som to prestrelil, ale mari sa mi ,ze ucitel spominal aj nieco okolo 40%-50%, v zavislosti od velkosti motora s tym, ze cim vecsi tym mensie straty nie? ... ono tazko uplatit vedomosti zo skoly bez praxe studujem mechatroniku, teda v principe riadenie pohonov, takych onakych tak a onak... ale cele je to o hovne ked som za tri roky mal len jeden predmet kde som realne aj nieco meral na motore... po troch rokoch trosku aj lutujem vyber toho odboru, nieje to to co chcem v zivote robit, no co uz...
thotv ok chapem a zaberny prud je samozrejmostou, neviem na koho to bolo...
thotv ok chapem a zaberny prud je samozrejmostou, neviem na koho to bolo...
-
- Příspěvky: 1987
- Registrován: čtv pro 25, 2008 10:24 pm
- Bydliště: Okr. Náchod
- Kontaktovat uživatele:
Re: Spotřeba el. motorů
brždění továrních cirkulí bude určitě zas nějaká cypovina EU nebo něčeho podobnýho