Motor Škoda 1203 - dobíjení

elektroinstalace, okruhy, světla, startéry, baterie, dobíjení, atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
CBS
Příspěvky: 2351
Registrován: pon úno 16, 2009 1:37 pm
Bydliště: Levice

Re: Dobíjení - Motor 1203

#31 Nový příspěvek od CBS »

Ono stačí prepojiť M a B+ na nejaký ten núdzový dojazd, prípadne prepojiť tou žiarovkou, aj keď rozmýšlam, že žiarovka obmedzí možno nabíjací prúd. Na felíciovom altíku tiež by stačilo prepojiť B+ s neukostreným uhlíkom, aj keď už, celý regulátor s uhlíkmi stojí do 300 Kč, tak sa neoplatí moc riskovať, že odíde riadiaca jednotka alebo niečo iné. Známemu odišiel regler, ale tranzistor zostal prerazený, takže mu to vkuse budilo a spomínal, že mu miestami vynechával motor. Ja som mu požičal regler a kázal som mu prísť keď kúpi nový, regler si vimenil sám, ale káblik D+ napichol tesne vedľa kontaktu, auto naštartoval, nič nesvietilo a tak sa pokojne vybral do mesta, no auto mu chcíplo na polceste :smich:
Po elektrickej stránke by šlo vymeniť regler aj za chodu motora, bez ohrozenia (akumulátor zostáva pripojený) aj keď neviem ako by sa prepchávali uhlíky cez točiace sa krúžky.

VašekP
Příspěvky: 50
Registrován: pát lis 01, 2013 9:09 am
Bydliště: Mladoboleslavsko

Re: Dobíjení - Motor 1203

#32 Nový příspěvek od VašekP »

Připojit budící obvody natvrdo je velmi nebezpečné, může dojít k velmi rychlému poškození akumulátoru a elektroniky v autě, protože alternátor bez regulace je schopen dávat i 20V, což akku ani spotřebiče nevydrží, akumulátor může i explodovat. Krátkodobé propojení na několik vteřin, maximálně několik desítek vteřin nejlépe přes žárovku 21W však neublíží a pomůže nabudit. Pokud to nepomůže, nemá cenu to dále zkoušet, alternátor má zřejmě závadu a tyto pokusy můžou pouze zvětšit rozsah škod.

Regulátor vestavěný v alternátoru a zkombinovaný s držákem uhlíků není dobré měnit za chodu motoru, hrozí ulomení uhlíků a je i o prsty. Pokud se jedná o provedení alternátoru a regulátoru propojené vodiči, není žádný problém.

VašekP
Příspěvky: 50
Registrován: pát lis 01, 2013 9:09 am
Bydliště: Mladoboleslavsko

Re: Dobíjení - Motor 1203

#33 Nový příspěvek od VašekP »

imaginaro píše:nikdo tu neví jak vizuelně poznám altík co má přehozenou polaritu? :(
Všecny dnešní alternátory mají polaritu stejnou, plus je vývod na šroubu a kostra je vždy minus.

Rozdíly jsou ve způsobu regulace a to v tom, že jeden vývod (uhlík) pro buzení je připojen trvale buď na + pól nebo na minus pól a podle toho pracuje regulátor. Úprava na opačný způsob regulace je u některých typů možná, ovšem závisí na mnoha věcech, takže bez alternátoru se nedá říci. Většinou to nemá smysl a není to ani dobré do budoucna, při příští opravě to může způsobit akorát problémy. Dnes je nejlepší sehnat správný ND.

Uživatelský avatar
Jakub
Příspěvky: 881
Registrován: čtv črc 05, 2007 11:18 pm
Bydliště: Vel. Opatovice - BK
Kontaktovat uživatele:

Re: Dobíjení - Motor 1203

#34 Nový příspěvek od Jakub »

imaginaro píše:....
dotaz - lze něco takového udělat i u altiku z feliny při chodu motoru když odejde reg.?
už jsem si udělal přípravek kdy se veme jen držák uhlíků, jeden uhlík na kostru, a z druhyho uhlíku na D+ a škrtnout o B+. Tím se taky nabudí a dobíjí naplno. Ale vyměňovat regulátor za tohle při chodu motoru - neodešly by nějaky diody? A pokud bych chtěl někam zapojit tu žárovku 15W aby bylo buzení menší, tak kam?
Dík moc ;-)
U felicií a favoritů už jsem několikrát řešil nedostatečné dobíjení u těch integrovaných regulátorů (Reg + držák uhlíků v jednom). Nepomáhaly výměny za jiné regulátory, proměřování přechoďáků, zkrátka to furt dobíjelo 13,4V, jestli moc, tak 13,5V což je na krátké trasy nedostatečné, gór v zimě.
Takže jsem to vyřešil v duchu škoda-techwebu, dát diodu mezi vývod z pomocného usměrňovače a vstup do regulátoru. Regulátor tak dostane nižší napětí o ztrátu na diodě (v propoustném směru) a zvýší buzení, aby to napětí opět doreguloval na původní hodnotu. Takže výsledné dobíjecí napětí vzroste o napětí na diodě.
Teče tam do 3A, takže dávám 5A diodu nebo 2ks 3A paralelně, pro lepší rozložení tepla. Křemíkové usměrňovací diody mají úbytek kolem 0,5 - 0,6V, Schottkyho kolem 0,4V, takže se tímto dá napětí docela slušně doladit na 14 - 14,4V za 20 Kč investice. Určitě to prodlouží život baterce v ceně 2000 Kč a to se vyplatí, ne?
Kdo maže, ten jede!

Zetor 25 A

Uživatelský avatar
oco13
Příspěvky: 15666
Registrován: ned říj 20, 2013 5:56 pm
Bydliště: Nové Zámky

Re: Dobíjení - Motor 1203

#35 Nový příspěvek od oco13 »

Jakub , nemohol by si mi to nakresliť alebo nejako naznačiť na fotke??? Moja felda má len 12,9v a baterka to dosť cíti.

Uživatelský avatar
Jakub
Příspěvky: 881
Registrován: čtv črc 05, 2007 11:18 pm
Bydliště: Vel. Opatovice - BK
Kontaktovat uživatele:

Re: Dobíjení - Motor 1203

#36 Nový příspěvek od Jakub »

Tak v první řadě by jsi měl zkontrolovat uhlíky a silové spoje - očka, kostru alt. kostru motoru, atd.

Diodu a konektory máš jako takový mezikus a připojíš to na ten vývod, kam je normálě připojen ten regulátor. Konektory fast on 6,3 mm musíš zaizolovat, diodu taky. Já používám smršťovačku. Mezi diodu a konektory dáš lankový vodič vyššího průřezu (aspoň 1,5 mm2), aby odváděl případné teplo z diody a zapájíš.
Potom to vhodně připevníš, hlavně aby se to neuklepalo nebo neprodřelo. Fastony ideálně ty pocínované (bílé), cín je odolnější soli oproti těm žlutým.
Toto řešení má tu výhodu, že i kdyby dioda odešla, můžeš ji vypojit a připojit to, jak původně bylo. Ale dioda jen tak neodejde.
Obrázek
Dioda křemík, např. BY550-1000 (5A /1000V) http://www.ges.cz/cz/dioda-by550-1000-GES04900354.html
nebo P600D http://www.ges.cz/cz/dioda-diotec-p600d ... 00394.html

dioda Schottky: SB560-TAP (60V/5,0A) : http://www.ges.cz/cz/schottky-dioda-sb5 ... 00223.html
V podstatě jakékoliv 5A diody nebo víc Ampér. Závěrné napětí tě nezajímá.

Pokud máš opravdu jen 12,9V, tak to bude brzo po baterce, to bys mohl dát i dvě diody do série (za sebe, proužkem směrem k regulátoru). Kup 2ks Schottky a 1ks křemík a vyzkoušíš různé kombinace, aby ses dostal na 14V. Zapnuté světla, ventilátor topení, nejvíc žere topení zad. okna, ale ten altík zas není všemocný a na volnoběh všechno nezvládne, ale na čtvrt plynu bez toho okna by těch 14V mělo jít.
Kdo maže, ten jede!

Zetor 25 A

Uživatelský avatar
oco13
Příspěvky: 15666
Registrován: ned říj 20, 2013 5:56 pm
Bydliště: Nové Zámky

Re: Dobíjení - Motor 1203

#37 Nový příspěvek od oco13 »

No vidíš - prúser je že práve na zadnom okne mi nejde kontrolka , takže neviem či ide alebo nie. Chyba bude asi aj tam . Altík bol asi pred rokom na repase otvárať ho preto nechcem . Tie diody vyskúšam

VašekP
Příspěvky: 50
Registrován: pát lis 01, 2013 9:09 am
Bydliště: Mladoboleslavsko

Re: Dobíjení - Motor 1203

#38 Nový příspěvek od VašekP »

Přidávat diodu do přívodu regulátoru není zrovna správné a řešíte chybu, která je někde jinde dost nešikovným způsobem. Takto "opravený" alternátor nebude pracovat dobře ani dlouho, závada se bude rozšiřovat. Elektronické regulátory (na rozdíl od mechanických) nemění příliš své parametry v závislosti na čase, ty jsou obvykle pouze dobré nebo vadné!

S největší pravděpodobností je vadná některá z hlavních (velkých) diod v usměrňovači alternátoru. Alternátor je třeba rozdělat, odpojit vinutí a proměřit diody (s připojeným vinutím nelze poznat, zda je některá dioda přerušená, pozná se pouze ve které větvi je dioda zkratovaná).

galOs
Příspěvky: 37
Registrován: sob lis 14, 2015 10:42 pm
Bydliště: hranice

Re: Dobíjení - Motor 1203

#39 Nový příspěvek od galOs »

Zdravím,

řeším problém s přebíjením na traktoru. Po chvíli je na baterce přes 16V (je nová). Měřeno i napětí mezi kostrou a svorkami B+ a R a rozdíl byl do 0,5 V hodnota o kolo (spíše přes) 17V. Multimetrem jsem proměřil kontiunitu (pípák) mezi - pólem baterky, kostrou alternátoru a regulátoru. Jinak jsem dělal novou elektriku palubovky a svorky 54 a D+ (přes 4W zárovku) jsem normálně zapojil na spinací skříňku. Jinak na traktoře je trošku jiný regulátor něž klasický celoplechový (galvanicky zinkovaný?). Má černé poplastované tělo a zadní plechovou stěnu, kterou je připevněn k držáku. Svorky má 4 jak u celoplechu.

Nevíte někdo v čem může být problém, popřípadě co změřit?

Díky

Uživatelský avatar
Chose11
Příspěvky: 7814
Registrován: sob úno 04, 2012 8:45 pm
Bydliště: Rychnov na Moravě

Re: Dobíjení - Motor 1203

#40 Nový příspěvek od Chose11 »

možná je to blbost, ale matně si pamatuji že ty novější regulátory musely být ukostřené oproti původním
Na světě mám nejraději tu rozmanitost, každej den mě nasere někdo jinej.

galOs
Příspěvky: 37
Registrován: sob lis 14, 2015 10:42 pm
Bydliště: hranice

Re: Motor Škoda 1203 - dobíjení

#41 Nový příspěvek od galOs »

Tak dnes jsem natáhl nově kabely mezi alternátorem a regulátorem a je to furt stejné (kromě minusu). Jinak žárovka dobíjení nesvítí při běhu motoru. Regulkátor je tam tento první er 01-14V. Ještě mě napadá zkusit vyměnit regulátory z druhém traktoru.

galOs
Příspěvky: 37
Registrován: sob lis 14, 2015 10:42 pm
Bydliště: hranice

Re: Motor Škoda 1203 - dobíjení

#42 Nový příspěvek od galOs »

Zdravím,

tak jsem objednal nové relé a funguje to. Jinak jsem rozebral nefunkční relé (foto) a jeden tranzistor měl porušené tělo, ale neměřil jsem ho. Tipuju, kdyby se vyměnil, že by to zase fungovalo a ušetřilo by se cca 300 kč. Příště to tak udělám, kdyby se nové relé náhodou pokazilo.

Odpovědět

Zpět na „Elektrika“