Motor Škoda 1203 - dobíjení

elektroinstalace, okruhy, světla, startéry, baterie, dobíjení, atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
Chudys
Příspěvky: 6
Registrován: pát črc 25, 2014 9:56 pm
Bydliště: Mimoň (Pertoltice)

Re: Dobíjení - Motor 1203

#16 Nový příspěvek od Chudys »

Přiznám se že řemici jsem vůbec neřešil. Až dojedu ze vzdělávácího ustavu změřim ji a nafotim i foto toho bastlu. Ještě ten altík neni uplně přidělanej. On jelikož byl pořád nějak šikmo. tak mi otáčel řemen. Nejdřív dokonce vypadával. Dole jsem ten jeden držák altíku flexou uřízl aby byly osově správně všecky řemenice a už je to celkem ok. Ta řemenice ale byla nízká. Měl jsem doma právě ten alternátor z traktora. Odmontoval jsem z něj řemenici a heureka ono to přesně páslo na ten felcláckej altík. Průměr spodní je o něco větší ale má obrovskou hranu takže řemen už se teď může maximálně tak roztrhnout. Každopádně ten řemen drželů jak v té staré tak v té nové řemenici perfektně. Dnes to změřím a udělám i foto . Teď 40km do školy :vztek: Ahojj

E: Zkusím natáhnout čistě kabel od alternátoru k baterce kde očistim kontakt a uvidim. Podle mě se to musí ztratit nekde od přepínače dál k baterce. Tam ale byl natáhle origo kabel... Dneska koupim nějakej pořááádnej kabel a narvu ho tam.

Uživatelský avatar
CBS
Příspěvky: 2351
Registrován: pon úno 16, 2009 1:37 pm
Bydliště: Levice

Re: Dobíjení - Motor 1203

#17 Nový příspěvek od CBS »

Kontrolku nemusíš riešiť, 2W žiarovka je v pohode, oplatí sa dať silnejšiu žiarovku, ak ti po štarte zostane svietiť kým prvý krát nepridáš plyn. Na alternátor natiahni priamo kábel z očka štartéra 6mm2.

Remenicu na 4611 môžeš použiť pôvodnú z dynama, ak je dosť dlhá oska na alternátore, alebo dať vytočiť, či kúpiť novú, ale potom potrebuješ aj plechovú propelku.

Chudys
Příspěvky: 6
Registrován: pát črc 25, 2014 9:56 pm
Bydliště: Mimoň (Pertoltice)

Re: Dobíjení - Motor 1203

#18 Nový příspěvek od Chudys »

Jo já mám ten kabel totiž vedenej k zapalování kde je jen oholenej a na nej je druhej kterej vede ke starteru a tam se to nejspíš ztrácí. Právě prší tak se mi tam nechce. Jinak ten alternátor jsem udělal tak, že jsem ze spodního oka na šroub odřízl asi 1cm a už to celkem sedí. Ještě ho musim chytit vzadu, jelikož se trochec klepe. Končil jsem dnes pozdě a kabel jsem nekoupil , tak snad zítra.

anonym639
Příspěvky: 809
Registrován: ned dub 01, 2012 8:41 am
Bydliště: Martin

Re: Dobíjení - Motor 1203

#19 Nový příspěvek od anonym639 »

Mám na traktore alternator zo škody 105 35a žiarovka dobíjania svieti furt akorát po naštartovani trošku menej a dobíja to na volnobeh 13,5v a po pridaní plynu tych 14,1,mám to tak nechať či radšej nový alternator a regulátor?

Uživatelský avatar
CBS
Příspěvky: 2351
Registrován: pon úno 16, 2009 1:37 pm
Bydliště: Levice

Re: Dobíjení - Motor 1203

#20 Nový příspěvek od CBS »

Nemáš na alternátore malé otáčky? Pri 13,5V by kontrolka nemala svietiť. Aj keď tých 13,5V môže byť aj tým, že si predtým meral pri zvýšených otáčkach a dobíjalo baterku. Aký tam máš regler? Daj na skúšku do kontrolky 4W žiarovku, či sa niečo zmení.

VašekP
Příspěvky: 50
Registrován: pát lis 01, 2013 9:09 am
Bydliště: Mladoboleslavsko

Re: Dobíjení - Motor 1203

#21 Nový příspěvek od VašekP »

Pokud částečně svítí kontrolka nabíjení za provozu u alternátorů Škoda (PAL-Magneton) (100, 105, Favorit, Forman, Felicia 1,3) tak bývá většinou přerušená některá z devíti diod v usměrňovači. Za chodu motoru by mělo být na vývodech pro kontrolku (D+ nebo R) a na vývodu k akumulátoru ( B+) proti kostře stejné napětí, pokud se liší o víc jak 0,5 až 0,7V je problém a podle toho, která dioda je přerušená, tak se buď akku nedobíjí nebo přebíjí. V alternátoru je šest diod hlavních (velkých) na dvou chladičích z hliníkového plechu, kde tři jsou zapojeny mezi kostru a vývody vinutí, a tři jsou zapojeny mezi vývody vinutí a svorku B+, ty zajištují nabíjení akku (pozor, diody nejsou stejné, mají v každém chladiči jinak polaritu), dále je tam pomocný usměrňovač se třemi menšími diodami, které jsou zapojeny mezi vývody vinutí a svorku D+, který zajišťuje funkci kontrolky a napájení regulátoru. Pokud je přerušená některá z těchto menších diod, má regulátor menší napájení než je na výstupu B+ a akumulátor se přebíjí, je-li přerušená některá z velkých diod zapojených na vývod B+, tak se akumulátor nabíjí málo. Pokud by byla přerušená některá z diod v záporné větvi (připojená na kostru), tak se altrenátor nechce nabudit, začíná nabíjet až ve vysokých otáčkách a nedává dostatečný výkon. Pokud je kterákoliv z diod zkratovaná, aternátor se nedokáže nabudit a kontrolka nabíjení svítí stále plným jasem.

Uživatelský avatar
imaginaro
Příspěvky: 4747
Registrován: čtv bře 24, 2011 1:43 am
Bydliště: olomoucko

Re: Dobíjení - Motor 1203

#22 Nový příspěvek od imaginaro »

tak tohle je perfektní a vyčerpávající odpověď - zrovna se probírám zásobama altíků abych dal nějakej na traktorek a i s novym reg. svítí kontrolka furt a dobíjí to prd. Jen dotaz - předpokládám že je kontrolka 2W přez spínací skříňku jen proto aby nesvítila furt, takže to nemá s funkcí nic společnyho a při testech na stole ju mužu zapojovat mezi D+ a B+(silovej z altiku), je to tak?
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/

Uživatelský avatar
CBS
Příspěvky: 2351
Registrován: pon úno 16, 2009 1:37 pm
Bydliště: Levice

Re: Dobíjení - Motor 1203

#23 Nový příspěvek od CBS »

smozrejme že na skúšku môžeš pripojiť kontorlku medzi D a B+ priamo na alternátore. U alternátorov magneton so vstavaným regulátorom má výkon vplyv na prúd predbudenia, čím výkonnejšia kontrolka, tým stačia nižšie otáčky na vybudenie.

Uživatelský avatar
imaginaro
Příspěvky: 4747
Registrován: čtv bře 24, 2011 1:43 am
Bydliště: olomoucko

Re: Dobíjení - Motor 1203

#24 Nový příspěvek od imaginaro »

jj, máš pravdu, to jsem dneska zjistil 8) Hodil jsem tam 4W a dobíjí i na otáčky co s 2W nedobíjel. Teoreticky mě napadá - nejde tím reg.vyšší proud? Jako aby se třeba dřív neodvařil. Proč by pak všichni měnili řemenicu když by stačilo dát kontrolku 4 nebo 6W(aby to dobíjelo i na volnoběh)
A ještě dotaz - jak vizuelně poznám altík co má přehozenou polaritu? Jsou to ty co mají oba fastony(káblík reg. a D+) vedle sebe? Dá se nějak použít reg. s opačným buzením i na tyhle altíky?
Díky moc, nikde jsem tyhle info nenašel a myslím že pomůžou nejen mě. Jak někde objevím jednoducha schema reg., ta ho sem fuknu ;-)
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/

Uživatelský avatar
imaginaro
Příspěvky: 4747
Registrován: čtv bře 24, 2011 1:43 am
Bydliště: olomoucko

Re: Dobíjení - Motor 1203

#25 Nový příspěvek od imaginaro »

nikdo tu neví jak vizuelně poznám altík co má přehozenou polaritu?
Jsou to ty co mají oba fastony(káblík reg. a D+) vedle sebe? Dá se nějak
použít reg. s opačným buzením i na tyhle altíky?
Díky moc, nikde jsem tyhle info nenašel a myslím že pomůžou nejen mě.
Jak někde objevím jednoducha schema reg., ta ho sem fuknu :(
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/

Uživatelský avatar
imaginaro
Příspěvky: 4747
Registrován: čtv bře 24, 2011 1:43 am
Bydliště: olomoucko

Re: Dobíjení - Motor 1203

#26 Nový příspěvek od imaginaro »

chlapi prosím vás, nemá to někdo Knížku od J.Andrta "opravy, údržba a seřízení škoda 742" nebo favorit?
Na jednom fóru jsem našel tohle :

" Regulátor Tesla WNC914 s výměnnými uhlíky má sice regulaci mínusovou, ale
opačnou polaritu buzení, tj. přehozené vývody uhlíků oproti novějším regulátorům.
Pokud do altíku, kde byl WNC914, zamontujete regulátor nový, nebude alternátor
buzen, tedy nebude dobíjet. Je potřeba u něj přepólovat (přebudit) budící cívku, viz.
návod v Andrtovi pro 742 nebo Favority. Pozor, nikde však není řečeno, jak se
alternátor přebuzuje zpět, takže po přebuzení v něm zase nepojede WNC914. Myslím
však, že by mělo být možné jej analogicky přebudit dle libovolného použitého
regulátoru, tudíž i pro WNC914."

Potřeboval bych jestli by ten kdo z vás ji má sem nehodil fotku té části textu kde se píše jak přepólovat budící cívku.
Díky moc :friends:
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/

Uživatelský avatar
CBS
Příspěvky: 2351
Registrován: pon úno 16, 2009 1:37 pm
Bydliště: Levice

Re: Dobíjení - Motor 1203

#27 Nový příspěvek od CBS »

Trocha objasním slovné hračky pre zrozumiteľnosť. Obvod predbudenia je obvod, ktorý dodába do budiaceho vinutia prúd z akumulátora, kým alternátor neindukuje napätie. Od veľkosti prúdu predbudenia sú závislé otáčky vybudenia alternátora (pri štarte), na minimálne otáčky pri ktorých alternátor vyrába dosť energie pre vlastnú spotrebu (obvod budenia) veľkosť prúdu predbudenia vplyv nemá. To znamená, že ak použiješ kontrolku s malým výkonom, alternátor bude potrebovať napr 4000ot na vybudenie, ale po vybudení bude aj tak dobíjať už pri 1500ot. Regulátoru vyšší prúd predbudenia nejako nevadí, lebo 4W žiarovkou tečie prúd cca 0,33 A, ktorý tečie aj regulátorom, ale prúd, ktorý tečie regulátorom pri prevádzke je viac ako 2A. Sú však regulátory napájané aj priamo zo svorky B+, kde obvod predbudenia púšťa plný budiaci prúd po tom ako sa objaví na svorke D+ napätie privedené zo spínačky cez kontrolku.
Na polarite budiaceho napätia nezáleží. Môže sa však stať, že remanentný (zostatkový) magnetiznus kotvy je tak silný, že opačný prúd predbudenia nebude dostatočný a alternátor sa nenabudí ani na plný plyn. Stáva sa aj po otrave alternátorov, ak bola vybratá kotva zo statora, že po namontovaní do auta auto naštartuješ a po prvom štarte na voľnobeh kontrolka svieti a je nutné pridať plyn aby kontrolka zhasla, no po opätovných štartoch už zhasína na voľnobeh.
U štandardného troj vývodového regulátora (D+, B-, DF) nie je čo pokaziť a stačí že na chvíľku vyskratuješ kontrolku dobíjania, teda prepojíš D+ a B+. Ak je všetko OK kontrolka zostane zhasnutá aj po odstránení skratu. Takto vybudíš alternátor s ľubovolnou regulovanou polaritou budenia.
Toto je obdoba vstavaného regulátora Škoda Favorit, Felícia:
Obrázek

Uživatelský avatar
imaginaro
Příspěvky: 4747
Registrován: čtv bře 24, 2011 1:43 am
Bydliště: olomoucko

Re: Dobíjení - Motor 1203

#28 Nový příspěvek od imaginaro »

díky za info, to chvilkovy zkratování kontrolky zkusím.
Ještě dotaz přišli mi regulátory a jeden je dvouvývodový. Dohledal jsem že obsahuje kondenzátor atd na odrušení a podle velikostj očka tedy předpokládám že ten vývod patří na B+ tedy hlavní výstup z altíku, je tak?
aaaaaaa, už jsem to našel ;-)
Obrázek
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/

Uživatelský avatar
CBS
Příspěvky: 2351
Registrován: pon úno 16, 2009 1:37 pm
Bydliště: Levice

Re: Dobíjení - Motor 1203

#29 Nový příspěvek od CBS »

Ak je v regulátore kondenzátor, samozrejme ako je na obrázku, očko aj na B+

Uživatelský avatar
imaginaro
Příspěvky: 4747
Registrován: čtv bře 24, 2011 1:43 am
Bydliště: olomoucko

Re: Dobíjení - Motor 1203

#30 Nový příspěvek od imaginaro »

a ještě jedna věc mě napadá co by mohla být užitečná v terénu - u staryho altiku na škodovce (když odešel regulátor ) stačilo propojit M a R a tuhle propojku na mžik spojit s B+, čímž se altík nabudil naplno a dobil baterku.Bacha na otáčky motoru, jinak se napětím přez 16V spálí žárovky atd. To mě několikrát zachránilo když mi při jízdě už začaly zhasínat světla - zastavil jsem a tohle udělal, po chcípnutí motoru už bych mohl volat leda odtah. Pak se dal nahradit regulátor zapojením žárovky (asi 15W) mezi M(nebo R) a myslím B+ a tím se snížilo buzení a šlo bez většího ryzika vysokého napětí dojet dom.
dotaz - lze něco takového udělat i u altiku z feliny při chodu motoru když odejde reg.?
už jsem si udělal přípravek kdy se veme jen držák uhlíků, jeden uhlík na kostru, a z druhyho uhlíku na D+ a škrtnout o B+. Tím se taky nabudí a dobíjí naplno. Ale vyměňovat regulátor za tohle při chodu motoru - neodešly by nějaky diody? A pokud bych chtěl někam zapojit tu žárovku 15W aby bylo buzení menší, tak kam?
Dík moc ;-)
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/

Odpovědět

Zpět na „Elektrika“