vypínače místo relátek

elektroinstalace, okruhy, světla, startéry, baterie, dobíjení, atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
liba23
Příspěvky: 1215
Registrován: úte led 08, 2013 9:57 pm
Bydliště: Hluk

vypínače místo relátek

#1 Nový příspěvek od liba23 »

Zdravím, podělte se prosím o svoje zkušenosti. Blížím se při výrobě libortraktora k zapojení elektro a nechce se mi to nějak komplikovat protože tomu moc neholduju, zkrátka bych to chtěl co nejjednodušší a proto chci omezit případně zrušit úplně použití reléspínačů. Co ovšem bude mít docela odběr je určitě startér, žhavení a pak elektromagnet spojky na hydr.čerpadle. Chci použít tlačítka a spínače z Tatry , v3s, Liaz a podobné protože si myslím, že tyto starší stroje relátka neměli a silné proudy také přenášeli tak jsou na ně konstruované nebo se pletu ??

liba23
Příspěvky: 1215
Registrován: úte led 08, 2013 9:57 pm
Bydliště: Hluk

Re: vypínače místo relátek

#2 Nový příspěvek od liba23 »

:) :)

Auto-klassik
Příspěvky: 1743
Registrován: ned pro 27, 2009 4:40 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: vypínače místo relátek

#3 Nový příspěvek od Auto-klassik »

Spínací a rozpínací relé se montují proto,aby rúzné spínače ,vypínače nebyly tak namáhány proudem a mohly se používat menší průřezy vodičů a jen proudové obvody mají vodiče silné.Pokud budeš používat spínače a vypínače s dostatečně dimenzovanými kontakty a používat je budeš krátkodobě,tak nebude celkem nic dít.Pokud to tak nebude,tak počitej s problémy-vypálené kontakty,přehřívání kabelů....

Uživatelský avatar
Jakub
Příspěvky: 881
Registrován: čtv črc 05, 2007 11:18 pm
Bydliště: Vel. Opatovice - BK
Kontaktovat uživatele:

Re: vypínače místo relátek

#4 Nový příspěvek od Jakub »

Přesně tak. Pokud se relátek bojíš, tak musíš spínače dimenzovat tak, aby vydržely protékající proud. Proud je to nejdůležitější, co tě v tuto chvíli zajímá. Já teda nevím, co si konkrétně představuješ pod pojmem "spínače z tatry, v3s, liaz", ale snad na nich bude proud napsaný nebo aspoň budeš vědět, k čemu sloužily a proud tak zjistit. Zrovna nákladní auta mají 24V a proud je tak poloviční oproti 12V rozvodu pro stejný výkon (např. žárovky 55W).
Pro startér se běžně používá tlačítko startéru http://www.autoelektrika-janota.cz/2653 ... -bile-20a/
pro žhavení by se dalo použít obdobné http://www.sasparts.cz/e3-elektroinstal ... veni-m25-1
Vůbec nevím, co máš za motor a jaké žhavení, ale žhavení bývá nejkritičtější a těch 20 A by nemuselo stačit. Proto se taky dnes už používá relé, protože lidská ruka nedokáže tak rychle sepnout a hlavně rozepnout kontakty, když tečou proudy, kterýma už se dá svařovat.
Potom musí mít tlačítko masivní kontakty pro takový proud.
Nebo by se dala použít třeba kombinovaná spínačka žhavení i startéru, jako je u Zetoru 25 http://www.monsta.cz/dilna-dum-zahrada- ... -a-strartu

Jo, a nezapomeň hlavně na správnou dimenzaci průřezů vodičů a taky pojistek, to je zrovna tak důležité, jako spínače.
Kdo maže, ten jede!

Zetor 25 A

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 9506
Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
Bydliště: Košice-okolie
Kontaktovat uživatele:

Re: vypínače místo relátek

#5 Nový příspěvek od Atlan »

Len kludne daj rele na starter, zhavenie, ta spojka zere 3-4A to by slo bez relatka. Ked das rele moze spouzit klasicku spinacku z auta, navyse tahat min 6 vodic niekde na pristrojovku kde to neje nutne je blbost.
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.

liba23
Příspěvky: 1215
Registrován: úte led 08, 2013 9:57 pm
Bydliště: Hluk

Re: vypínače místo relátek

#6 Nový příspěvek od liba23 »

motor má 1,6 d vw, spínačku dávám klasiku na boschak, na žhavení mám nějaký páčkový CCCP prej z buldozeru, a starter zase pro změnu tlačítko z USA , nevím z čeho ale našel jsem to na hromadě společně s budíky z letadel. Já tomu až tak nerozumím , každopádně vím, že stěžejní je ten proud tedy A, právě jsem myslel, že třeba starter z Tatry ( 148 ) má velký odběr a spínač to udrží a tam určitě relé není, nebo třeba žhavení Avia a tak .

Uživatelský avatar
Jakub
Příspěvky: 881
Registrován: čtv črc 05, 2007 11:18 pm
Bydliště: Vel. Opatovice - BK
Kontaktovat uživatele:

Re: vypínače místo relátek

#7 Nový příspěvek od Jakub »

Páčkový z buldozeru, tlačítko z USA, pod tím si nikdo nic nepředstaví. To může být třeba na osvětlení kabiny nebo stěrač a to je pár Ampér.
Navíc pokud je páčkový dvoupolohový, to bych v žádném případě na žhavení nedával. Brnkneš o to za jízdy a za chvíli žhaviče spálené. Jedině vratné vypínače a tlačítka na tyto věci.
Kdo maže, ten jede!

Zetor 25 A

liba23
Příspěvky: 1215
Registrován: úte led 08, 2013 9:57 pm
Bydliště: Hluk

Re: vypínače místo relátek

#8 Nový příspěvek od liba23 »

ten páčkový není dvoupolohový, pružina jej vrací, dvoupolohový bych tam nedal, to že jsem napsal, že tomu neholduju ještě neznamená že jsem úplný tydýt. Je mi jasné, že pokud vynechám reléspínač tak potřebuji pořádný spínač tak tam nedám něco takového čemu bych sám nevěřil.

liba23
Příspěvky: 1215
Registrován: úte led 08, 2013 9:57 pm
Bydliště: Hluk

Re: vypínače místo relátek

#9 Nový příspěvek od liba23 »

ještě tak informativně jaký proud je potřebný nebo jaký prochází spínačem starteru a jaký u těch žhavičů? motor 1,6 D vw

hugo
Příspěvky: 326
Registrován: stř lis 26, 2008 10:21 pm

Re: vypínače místo relátek

#10 Nový příspěvek od hugo »

svého času jsem měřil žhovení u malotraktoru Mitsubischi MT 1600, kde žhavicí svířkou (jednou) protékal proud cca 18 A při zaapnutí a ustálil se po několika vteřinách na proud okolo 12-14 A podle svíčky. na maximální proud je nutno minimálně dimenzovat. spouštěč si vezme podle mého soudu minimálně 25 A.
nešpekuluj a dej tam relátka, ušetříš si mnoho starostí.
u malotraktoru, který jsem koupil, tak prodejce řešil žhavení přímo talčítkem a po jednom delším žhavením mě tlačítko šťouchlo do oka - prostě se rozteklo,

liba23
Příspěvky: 1215
Registrován: úte led 08, 2013 9:57 pm
Bydliště: Hluk

Re: vypínače místo relátek

#11 Nový příspěvek od liba23 »

zatím jsem tam dal ty tlačítka ale možná to překopu jak bude čas dneska jsem na vrakáču sehnal nějakou desku i s relátky a na těch je psáno 40A , to by mělo stačit ??

liba23
Příspěvky: 1215
Registrován: úte led 08, 2013 9:57 pm
Bydliště: Hluk

Re: vypínače místo relátek

#12 Nový příspěvek od liba23 »

tak jsem si dal říct a švihnul jsem tam ty relátka, žhavení 150A kryté asi 50 nebo 60 pojistkou a startér klasické 40 A relátko, spínání elektromagnet. spojky jsem dal napřímo.
Když jsem to měl přímo ze spínače tak mi to šlo přes 40A pojistku a vydržela, to žhavení, kdyby měl jeden žhavič kolem 18 A a jsou 4 tak by měla ta pojistka prdnout, nebo ne??
Přímo z baterky napájím starter a z něj jsem propojil alternátor, můžu z toho alternátoru napojit spínač sahary a saharu nebo ta mám natáhnout zvlášť přes pojistku??

Auto-klassik
Příspěvky: 1743
Registrován: ned pro 27, 2009 4:40 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: vypínače místo relátek

#13 Nový příspěvek od Auto-klassik »

Pokud dáváš spínací,rozpínací ,tak by jsi měl aspoň vědět,že každé relé má spínací obvod /je ovládáný tlačítkem,spínačem../ a proudouvý-ovládací obvod/vede napětí ke spotřebiči ze sv.30,jako by přímo z AKU.

liba23
Příspěvky: 1215
Registrován: úte led 08, 2013 9:57 pm
Bydliště: Hluk

Re: vypínače místo relátek

#14 Nový příspěvek od liba23 »

promiň ale nějak jsem nepochopil o čem píšeš, jestli máš na mysli ten spínač na saharu tak ten je našroubovaný v chladiči a dle mého názoru přímo spíná - přerušuje + vedoucí k ventilátoru. Tak mi to alespoň připadá i podle origo kabeláže

Auto-klassik
Příspěvky: 1743
Registrován: ned pro 27, 2009 4:40 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: vypínače místo relátek

#15 Nový příspěvek od Auto-klassik »

Asi jsme se nepochopili,hovořil jsem o spínacích a rozpínacích relé,která se používají na všechny spotřebiče s velkým odběrem proudu.

Odpovědět

Zpět na „Elektrika“