Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?

elektroinstalace, okruhy, světla, startéry, baterie, dobíjení, atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
Stifler
Příspěvky: 29
Registrován: stř dub 01, 2020 4:34 pm
Bydliště: Praha východ

Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?

#31 Nový příspěvek od Stifler »

Jenda23 píše: stř srp 16, 2023 12:28 pm Na to ti stačí multimetr a pět sekund času :) relé zahoď rovnou a jak Ti někdo radil nahraď ho elektronikou. Pokuď to neděláš v rámci sebevzdělávání. Než testovat je lepší proměřit jednotlivé komponenty regulátoru.
Já se právě rád sebevzdělávám a co jde, si rád opravuju sám. Takže na tom mám zájem. 👍 když někde seženu návod, jak proměřit jednotlivé komponenty relátka, tak to tak udělám. Ale návod k tomu nemám, tak si musím vystačit s jeho testováním na zdroji. 😇
Ano, někdo tady psal, ať dám polovodičové relé a jiný psal zase o lepším dobíjení při nižších otáčkách s tím starým relátkem. Já většinu času jedu na nízké otáčky, tak je pro mě asi tato možnost zajímavější. 🤔

Uživatelský avatar
kaja.h
Příspěvky: 1235
Registrován: čtv úno 10, 2011 3:35 pm
Bydliště: Pelhřimov

Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?

#32 Nový příspěvek od kaja.h »

Dej tam minimálně tu 42, lépe 55 A nový regulátor a máš po problémů a nemusíš nic seřizovat a riskovat, že se ti třeba bude vyvarovat baterie. A nebo nějakej novější.
Jo a ten upadlej kabel K baterce klidně ten altik mohl zničit.
Jede traktor, je to Zetor 3011

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 9531
Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
Bydliště: Košice-okolie
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?

#33 Nový příspěvek od Atlan »

Stym nabijanim to je diskutabilne, na volnobeh to tak ci tak pri stavajucej remenici nebude poriadene dobijat ani s jednym typom. Daj polovodicove mensiu remenicu na altik a bude to dobijat furt. Osobne by som dal repasovani altik z fafvorita felicie a hotovo. Ziadne relatko len kontrolka.
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.

Jenda23
Příspěvky: 5
Registrován: stř srp 16, 2023 10:32 am
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?

#34 Nový příspěvek od Jenda23 »

Stifler píše: stř srp 16, 2023 1:29 pm
Jenda23 píše: stř srp 16, 2023 12:28 pm Na to ti stačí multimetr a pět sekund času :) relé zahoď rovnou a jak Ti někdo radil nahraď ho elektronikou. Pokuď to neděláš v rámci sebevzdělávání. Než testovat je lepší proměřit jednotlivé komponenty regulátoru.
Já se právě rád sebevzdělávám a co jde, si rád opravuju sám. Takže na tom mám zájem. 👍 když někde seženu návod, jak proměřit jednotlivé komponenty relátka, tak to tak udělám. Ale návod k tomu nemám, tak si musím vystačit s jeho testováním na zdroji. 😇
Ano, někdo tady psal, ať dám polovodičové relé a jiný psal zase o lepším dobíjení při nižších otáčkách s tím starým relátkem. Já většinu času jedu na nízké otáčky, tak je pro mě asi tato možnost zajímavější. 🤔
Recept je prostý milý stiflere :) vem si multimetr nastavený na měření odporu a změř hodnotu odporu, pak si propískni kontakty relé, popř. změř odpor cívky relé. Seřídit tento typ regulátorů je docela fuška a chcete to cvik. Jelikož se regulátor nastavuje mechanicky dolaďováním mezer. Ona jeho funkce není zase tak jednoduchá jak se na první pohled může zdát. Obzvláště v přechodových stavech. Ač se jedná pouze o jednoduché provedení. :jazyk: Pokuď si chceš hrát tak si hraj, ale praktické a funkční řešení je popsáno předchůdci. Jinak polovodič bude dobíjet více méně stejně, jediným úbytkem je úbytek cca 0,7V na regulačním tranzistoru což lze vyřešit FETem.

Stifler
Příspěvky: 29
Registrován: stř dub 01, 2020 4:34 pm
Bydliště: Praha východ

Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?

#35 Nový příspěvek od Stifler »

Tak jsem to relátko otestoval ještě jednou. Žárovka svítí a na 13,7V začne telátko bzučet a žárovka zhasíná. Při poklesu napětí se na hranici 13,7V zase rozsvítí. Takže relátko se z tohoto pohledu jeví, že funguje správně, pokud jsem ten test zase neprováděl špatně. 🤔😇 pokud jsem testoval dobře a relatko je funkční, tak je chyba v alternátoru.
Video z dnešního testu: https://youtu.be/uFap2Rw8nbQ

Uživatelský avatar
kaja.h
Příspěvky: 1235
Registrován: čtv úno 10, 2011 3:35 pm
Bydliště: Pelhřimov

Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?

#36 Nový příspěvek od kaja.h »

Já už to psal, ale nezobrazilo se.
Jak upad ten drát s očkem. Tak to je fatální chyba, a pak se zmaří alternátor.
Rozeber a proměř diody, něco bude ve zkratu ,a nebo přerušené.
Jede traktor, je to Zetor 3011

Uživatelský avatar
kaja.h
Příspěvky: 1235
Registrován: čtv úno 10, 2011 3:35 pm
Bydliště: Pelhřimov

Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?

#37 Nový příspěvek od kaja.h »

Video dobře, ale ty kontakty trochu bída. To se musí seřídit, a hlavně někým co tomu rozumí. To zkušební napětí není špatný, ale to nic neznamená . Nebo si to pořádně nastuduje. Měrky, míry a pak předpětím pružinky napětí . :) :friends: dobrý no, snažíš se. Chválím.
Jede traktor, je to Zetor 3011

Stifler
Příspěvky: 29
Registrován: stř dub 01, 2020 4:34 pm
Bydliště: Praha východ

Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?

#38 Nový příspěvek od Stifler »

Kontakty na relátku bída? Takhle to funguje asi hodně dlouho, možná už od výroby. 🤔 Nenapadá mě od pohledu, jak by to mohlo být uděláno lépe.
Alternátor jsem zkoušel rozebrat, ale moc daleko jsem se nedostal, než byla tma. Pak jsem toho už nechal. Skončil jsem tím, že jsem měl sundanou řemenici, a přední kryt, ale pak jsem na práci už pořádně neviděl, tak mi teď drží na zadním krytu rotor a stator na nějakých drátcích, ale víc jsem to nezkoumal a musel jet pryč. Snad zítra za světla se mi podaří rozluštit, kde to na čem drží a nějak to uvolnit, ať to rozeberu už celé. Když se mi to nebude dařit, tak třeba seženu jiný altík (třeba ten z toho Favoritu bez přídavného regulátoru) a prostě to vyměním a nainstaluju kus za kus.

Jenda23
Příspěvky: 5
Registrován: stř srp 16, 2023 10:32 am
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?

#39 Nový příspěvek od Jenda23 »

Diody jsou vzadu tak je pak proměř.

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 9531
Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
Bydliště: Košice-okolie
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?

#40 Nový příspěvek od Atlan »

Hlavne sa tonrozo era tak ze sa tie hlimikive vika nahreju v mieste lozziska na 50 st. Stator ostava v spodnom veku, a rotor s hornym vekom a remnicou je druha cast.

A davat tam altik z favorita bez upravy nema velky zmysel, maju konstrukcnu vadu.
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.

Tomas6
Příspěvky: 5406
Registrován: pon dub 09, 2012 8:23 pm
Bydliště: Slušovicko

Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?

#41 Nový příspěvek od Tomas6 »

No já ti nevím. Takového s.aní s tím. Řešil.jsem před časem na horalu, byl vadný alternátor, asi loupla dioda, páč kontrolka svítila a po přidání jen pohasla, celkově se to chovalo všelijak. Altec výměnou 900. Za ty prachy by se mi s tím s.át rozhodně nechtělo. Jako nevím co si od toho slibuješ. Rozebereš to, zjistíš že jsou sjeté uhlíky a kroužky, tak budeš shánět uhlíky a někoho kdo ti kroužky alespoň stočí, pak musíš někam jet pro ložiska, někde sehnat diodu, tu nějak přelisovat. Leda bys to měl jako hračku. To pak jo. Ale jinak to nedává smysl.
Můj 7045 horal (pokladnička)viewtopic.php?f=36&t=118233

Uživatelský avatar
Chose11
Příspěvky: 7914
Registrován: sob úno 04, 2012 8:45 pm
Bydliště: Rychnov na Moravě

Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?

#42 Nový příspěvek od Chose11 »

3 strany textu a 40 odpovědí kvůli jednoduché závadě dobíjení. To bych si takhle jako automechanik nic nevydělal.

1. nemám zkušenosti- svěřím to automechanikovi
2. mám zkušenosti-zkusím to sám, ale musím tomu rozumět
3. mám nekonečně času dokola zkoušet něco, o čem nevím vůbec nic a výsledek se stejně nedostaví
4. nemám čas, práce mě stojí- jdu a koupím ideálně nový alternátor s vestavěným regulátorem na typ stroje a jezdím

Za ty dny debaty tady už mohla být nějaká ta fuška hotová a nový alternátor zaplacený a pokoj na hodně dlouho.
Pokud za jízdy (běhu motoru) upadl silový drát k baterii, v altíku se naakumuloval jalový proud, který prorazil diody. Nebo jen jednu, ale kopanec většinou způsobí že začne odcházet jedna po druhé i když se při měření zdála dobrá. Chceš-li, napíšu ti postup jak se dělá opravdová GO, ale nakonec ti stejně vyjde sehnat něco jiného, minimálně z Favorita, ten měl ještě řemenici na klínový řemen, nebo první Felicie. Sorry jako :OT:
Na světě mám nejraději tu rozmanitost, každej den mě nasere někdo jinej.

Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 20893
Registrován: úte říj 21, 2008 10:21 pm
Bydliště: Nepoměřice

Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?

#43 Nový příspěvek od ota »

Chose11 ideální altík je z Formana. Používám je na tyhle stroje. Má řemeničku na širší klínovej řemen. Mám u ještěrky, Supra. Už se ale blbě schání. Myslím, že jsem kdysi vyndal postupně asi tři kousky. Jak je někde forman hned altík z něj.

Pepa6911
Příspěvky: 147
Registrován: čtv zář 01, 2022 11:34 am
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?

#44 Nový příspěvek od Pepa6911 »

Já dávám altiky z Feldy. 55A. Jsou všude za babku, jednoduchý, dobře měřitelný, můstek, regulátor a komutátor v sade stojí 350 kč a funguje. Jde na to použít originál řemenice, stačí drobek upravit šířku ventilátoru, jen na první nabuzení se motor musí prošlápnout. Nesedi rozměry puvodniho držáku, ale to je upravené za chvilku.

Stifler
Příspěvky: 29
Registrován: stř dub 01, 2020 4:34 pm
Bydliště: Praha východ

Re: Elektrika na mém UN 053 (motor Zetor 6911) - nedobíjí alternátor?

#45 Nový příspěvek od Stifler »

Tak pro ty, kdo neřeší, do jaké míry věci ne/rozumím a kolik času s tím trávím, tady mám další informace z minulého týdne.
Po rozdělání altíku bylo zjištěno toto:
- uhlíky jsou ještě v pohodě:
Obrázek

- diody by měly být taky v pohodě, pokud jsem měřil dobře:
https://youtu.be/qA0r5r2EGDI
https://youtu.be/SxoT2w6EXwk

- jediné, co bylo potřeba udělat, bylo připájet nedržící kontakt, takže zapájeno ještě před uděláním testu diod:
Obrázek

- a ještě jsem sbrousil kroužky pro uhlíky do roviny.

Mezitím, co jsem si "hrál" s altíkem, jsem objednal jiný altík z Feldy, je to verze 55A:
Obrázek
Obrázek

má vícedrážkovou řemenici (kupoval jsem to s tím, že ji budu sundávat), takže mě čeká ještě další práce:
- je objednaná menší řemenice pro klasický klínový řemen přímo na Feldy (číslo výrobku: CS 115030051), protože původní řemenici nelze osadit (matice by se neměla kam chytit a ubrušovat tu starou řemenici nechci - nechám ji na starém altíku):
Obrázek

Ještě s tím bude dost další práce, jak zde zmiňoval "Pepa6911":
- buď trošku zkrouhnout tu novou, objednanou řemenici, kdyby ji nešlo kvůli kratšímu závitu dotáhnout k rotoru altíku, nebo zkrouhnout trochu ten ventilátor, případně kombinace obojího podle potřeby a smysluplnosti.
- upravit uchycení altíku ke kastli (dát delší šroub a vymezit prostor pro potenciální vůli v držáku nějakou trubičkou, matkami nebo něčím podobným):
Obrázek

- vyřešit na novo napínák řemenu altíku, protože altík z Feldy má jen dva kotvící body a ne tři jako původní altík - zkusím něco svařit a uchytit na držák bovdenu lanka otáčkoměru, co je nad altíkem. To by mělo fungovat.

Zapojení tohoto altíku by mělo spočívat jen v připojení kontaktu B+, tedy kabelu od startéru, a pak červeného kablíku ze starého altíku (z původního relátka na kontaktu R) na svorku D+ nového altíku, to by mělo spínat žárovičku palubovce a tím by mělo být hotovo bez potřeby jakkoliv předělávat elektriku. Kabely k původnímu relátku můžu nechat tak, jak jsou, jen bych pro jistotu svorky obalil gumovou smršťovací bužírkou, aby nehrozil jejich náhodný vzájemný kontakt nebo probíjení na kostru. To by mělo stačit.

Každopádně mám prostor a hlavně chuť si s tím hrát, objevovat a učit se nové věci. Práce s Honem mě neživí, takže na mých hrátkách nic nevázne, a aktuálně by stál bez využití tak jako tak.

Odpovědět

Zpět na „Elektrika“