alternátor v tahu?
Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo
Re: alternátor v tahu?
Nejsem vyučený dráteník a také nehodlám přednášet, jaký je rozdíl mezi dynamem a alternátorem, u kterého hrají otáčky zásadní roli. Alternátor musí výkonově stačit na dobití patřičné baterie a běžnou spotřebu. Baterie zase musí výkonově zvládat NÁRAZOVÝ odběr VELKÝCH PROUDŮ. U běžných vozidel se jedná prakticky pouze o startování, v řádech vteřin, ale pokud zapojím velký spotřebič v řádech minut, je to naprosto o něčem jiném.
Pokud nevíme, jaký odběr má ten naviják, tak jsou všechny naše debaty pouze akademické, protože běžná akumulátorová baterie to nemůže dlouhodobě vydržet a doba jejího dobití závisí na kapacitě baterie a výkonu alternátoru.
Nepleťte si napětí a proud.
Pokud nevíme, jaký odběr má ten naviják, tak jsou všechny naše debaty pouze akademické, protože běžná akumulátorová baterie to nemůže dlouhodobě vydržet a doba jejího dobití závisí na kapacitě baterie a výkonu alternátoru.
Nepleťte si napětí a proud.
Když máte v ruce kladivo, všechno ostatní vypadá jako hřebík.
- Atlan
- Příspěvky: 9530
- Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
- Bydliště: Košice-okolie
- Kontaktovat uživatele:
Re: alternátor v tahu?
Zmerat by to trrbalo to je fakt.
V kazdom pripade ak tam ch es dat altik z feldy su tusim 55 a 70A. Predtum by na nom trebalo urobit repas. Pac koli belbemu rieseniu z vyroby odchadza mostik na nich.
Koli velkemu odberu dam daj poriadnu baterku, najvecsi problem bude krivenie dosiek pri veluch prudoch. Silnejsia bateria ma vecsiu plochu a lepsie bude znasat vybijanie a nabijanie.
Kapacitu baterky daj taku aby zodpovedala aspon prudu altika. Tj ak je altik 55A daj 55Ah baterku. Z hladiska toho ze tam mas navijak a este neveme co to v zatazi zerie. By som siel do vecich baterii. A ak ram mas 74A altik tak tu 70Ah baterkou nic nepokazis.
Beztak baterky v traktore umru na vubracie kedy sa vysype olovo z dosak a skratuje clanok, v horsom pripade praskne mostik medzi clankami, to je hned KO.
A nejake antivybracne ulozenie bateriek nikto neriesi. V kazdom pripade bateria ma byt pevne prisrubovana aby za jazdy neposkakovala, pripadne neposuvala sa a neobuchavala sa v kastliku.
Ono ta baterka pri tom navijaku by to mala zvladnut pokial sa teplom nepokrutia dosky, zase ten elektrolit nieco tepla odvedie, a baterka je hned dobijana. Ano zibotnost bude mensia ako by mohla byt ale ked ti tam vydrzi 5r to bude akurat.
V kazdom pripade ak tam ch es dat altik z feldy su tusim 55 a 70A. Predtum by na nom trebalo urobit repas. Pac koli belbemu rieseniu z vyroby odchadza mostik na nich.
Koli velkemu odberu dam daj poriadnu baterku, najvecsi problem bude krivenie dosiek pri veluch prudoch. Silnejsia bateria ma vecsiu plochu a lepsie bude znasat vybijanie a nabijanie.
Kapacitu baterky daj taku aby zodpovedala aspon prudu altika. Tj ak je altik 55A daj 55Ah baterku. Z hladiska toho ze tam mas navijak a este neveme co to v zatazi zerie. By som siel do vecich baterii. A ak ram mas 74A altik tak tu 70Ah baterkou nic nepokazis.
Beztak baterky v traktore umru na vubracie kedy sa vysype olovo z dosak a skratuje clanok, v horsom pripade praskne mostik medzi clankami, to je hned KO.
A nejake antivybracne ulozenie bateriek nikto neriesi. V kazdom pripade bateria ma byt pevne prisrubovana aby za jazdy neposkakovala, pripadne neposuvala sa a neobuchavala sa v kastliku.
Ono ta baterka pri tom navijaku by to mala zvladnut pokial sa teplom nepokrutia dosky, zase ten elektrolit nieco tepla odvedie, a baterka je hned dobijana. Ano zibotnost bude mensia ako by mohla byt ale ked ti tam vydrzi 5r to bude akurat.
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.
Re: alternátor v tahu?
Kdysy mi říkal autoelektrikář že při každym startu se desky v baterce odběm proudu kroutí a totéž se děje při dobíjení toho co starter odebral. Takže pro vysvětlení, nejde o to že by ten alternâtor měl špatnej regulátor, ale že při neúměrném vybití baterky do ní altík "flusne" příliž rychle příliž velký proud aby ju dobil. Jinými slovy, starter za normâlních okolností zatíží baterku 2-4 vteřiny, za tu dobu její kapacita(a tedy i napětí) klesne jen mizivě a proto altík do baterky plivne proud jen pâr vteřin. Jenže po zatížení navijákem třeba 2minuty klesne napětí malé baterky krátkodobě (při zâtěži) třeba i na 10V (když nestíhá altík živit i navijâk) a po odpojení navijâku "flusne" altík do takové baterky maximální výkon s napětím těch cca 14,5V v řâdech desítek vteřin. Krátce řečeno, takovýmto provozem se malâ baterka brzo zničí. V první řadě bych jâ na tvém místě dal baterku aspoň z traktoru(např.150Ah) a hlavně odstranil problém který způsobuje že mâš i při nastartovanym motoru na baterce pouze 12,4V(pokud si dobře vzpomínám cos psal).
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/
Re: alternátor v tahu?
No ale v úvodu píše, že mu to takto fungovalo vcelkou dlouho. Tam v tom popisu toho navijáku na té stránce jsou zatěžovací Ampéry vypsaný. Je tam 50A při asi běžnén zaťížení pak je tam uvedeno při 1814 kg 180A a při 3629 kg 345A. Jak se píše, zátěz v kg na navyják nebude taková velká, špalek dřeva. Např plácnu 200 kg. Tedy musí se vlíst do 50A.
Myslím že zrovna nemusí dávat k malému traktůrku hovadskou 150A baterku, vymýslet pro ni prostor, držák aby si na podzim naložil pár kár špalkú, když to předťím fungovalo. Pas bude zakopanej třeba jinde. A může to bejt i prkoťina.
Myslím že zrovna nemusí dávat k malému traktůrku hovadskou 150A baterku, vymýslet pro ni prostor, držák aby si na podzim naložil pár kár špalkú, když to předťím fungovalo. Pas bude zakopanej třeba jinde. A může to bejt i prkoťina.
-
- Příspěvky: 2967
- Registrován: ned led 20, 2008 5:07 pm
- Bydliště: Podžalí
Re: alternátor v tahu?
fungovalo to dost dlouho abych si mohl myslet, že to po osazení jinýho funkčního alternátoru bude fungovat zas.
že tam bylo 12,4v při nastartovaným motoru - to právě řeším. nefunkční alternátor. takže když motor běží nebo ne tak tam bylo zmíněných 12,4V.
že tam bylo 12,4v při nastartovaným motoru - to právě řeším. nefunkční alternátor. takže když motor běží nebo ne tak tam bylo zmíněných 12,4V.
Re: alternátor v tahu?
Na začátku píše že mu po sepnutí klíčku nesvítí kontrolka ale žárovka je OK. Při použití navijáku prokluzuje řemen a smrdí i altík. sice nevím proč by mu nesvítila kontrolka a má tak nízky napětí, ale jinak to vypadá že ten naviják tahne altík. Začni nejdřív tím že dáš jinej kterej víš že je OK, klidně si ho jen od někoho půjč. Vím že se altíck chová divně když má na diodovym můstku spálenou některou z pomocných diod, ale už nevím jak, jsou tam myslím tři. V první řadě vyřešit nízky napětí, může to být i špatnej kontakt kostry mezi motorem a altíkem. Měř napětí na baterce za chodu motoru a silnym káblem spoj kostru altíku a s blokem motoru. Obě místa si předtím očisti(oškrtej).
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/
-
- Příspěvky: 2967
- Registrován: ned led 20, 2008 5:07 pm
- Bydliště: Podžalí
Re: alternátor v tahu?
No jako možný ukazatel pro stanovení tý záhady nefunkčnosti by mohlo posloužit to, že jsem alternátor nechal po měření těch voltů normálně zapojený a do rána byla vycuclá baterka.
Re: alternátor v tahu?
Ještě musíte počítat s tzv tahovou silou.Tam v tom popisu toho navijáku na té stránce jsou zatěžovací Ampéry vypsaný. Je tam 50A při asi běžnén zaťížení pak je tam uvedeno při 1814 kg 180A a při 3629 kg 345A. Jak se píše, zátěz v kg na navyják nebude taková velká, špalek dřeva. Např plácnu 200 kg. Tedy musí se vlíst do 50A.
1814 kg tahové síly neni to stejné jako zdvihnout 1814kg.
Je to tažení příklad auta o hmotnosti 1814 kg do kopce se stoupáním 10-15% .
Je to v důsledku ještě složitější a tak že když příklad tahnu kládu o hmotnosti 200 kg a bude tam tzv smykové tření - kolikrát musím táhnout ještě větší silou než 200 kg.
Naopak pokud ta kláda bude mít "kolečka" stačí mi i menší tahová síla.
Re: alternátor v tahu?
Pujč si altík(z felicie má regulâtor v jednom kuse s uhlíkama) vyměň a napiš co volty bez zátěže. Pak pokračovâní, asi je to v těch diodách.
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/
Re: alternátor v tahu?
já bych se úplně vyhnul tomu nepodařenýmu magnetonu když jsou vrakoviště plný 120A bosch alternátorů jen bude potřeba vyrobit řemenici
malej traktorista v malým traktoru
- Atlan
- Příspěvky: 9530
- Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
- Bydliště: Košice-okolie
- Kontaktovat uživatele:
Re: alternátor v tahu?
Len ten bosch ma kruzky o priemere 1,5cm a byvaju zvycajne po 250tkm zosuchane
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.
Re: alternátor v tahu?
Tohle skoro nikdo neví a nedělá. Koho by napadlo párovat stejnou (novou) baterku.fikejz píše: ↑úte zář 28, 2021 9:22 am U "moderních" aut kde je baterie nabíjena v závislosti na jízdním režimu a jejím využití (z důvodu úspory paliva a tedy snížení emisí) se opravdu musí baterie spárovat s řídící jednotkou vozidla a tam pak nabíjení řídí ona ŘJ i v závislosti na kapacitě baterie, nikoliv regulátor.
Možná to dělají značkové servisy.
Přitom neprovedení spárování znamená odchod baterky do věčných lovišť klidně za rok.
Něco nejde? Je třeba tvrdit: "mě to nejde"
Vždy se najde někdo kdo to dokáže.
Vždy se najde někdo kdo to dokáže.
Re: alternátor v tahu?
To než ošúchané kroužky bych u toho 120a Bosch altíku řešil jak zachovat volnoběžku. Páč ono se zvlášť u motorů kde není chcípací klapka stávalo, že se kotva z hřídele utrhla a bylo po altíku.
Jinak ty starosti o tom že ten naddimenzovaný alternátor zničí baterku jsou liché. Tu může zlikvidovat jen ten odběr navijáku a následné rychle dobití.
Jinak ty starosti o tom že ten naddimenzovaný alternátor zničí baterku jsou liché. Tu může zlikvidovat jen ten odběr navijáku a následné rychle dobití.
Můj 7045 horal (pokladnička)viewtopic.php?f=36&t=118233
Re: alternátor v tahu?
Tohle fórum je záhada. Popíše se takových stran, k ničemu to není, ale zvednout telefon je problém
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
„Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.”
„Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.”
- Atlan
- Příspěvky: 9530
- Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
- Bydliště: Košice-okolie
- Kontaktovat uživatele:
Re: alternátor v tahu?
Nebyt internetu uz davno ma opravene, nahodeny druhy altik a ani o tom nevie
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.