alternátor v tahu?

elektroinstalace, okruhy, světla, startéry, baterie, dobíjení, atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
fikejz
Příspěvky: 6099
Registrován: čtv dub 28, 2011 10:33 am
Bydliště: Malé Svatoňovice

Re: alternátor v tahu?

#31 Nový příspěvek od fikejz »

Oto, jak moc je potřeba u těch alternátorů koukat na otáčky? Protože třeba na UŘI je nějaká sedmnáctka řemen a na alternátoru má řemenice pořádný kolo, zatímco v tý Feldě je kolečko max 8cm, což je zase průměrově moc malý na ten tlustej řemen, takže kdyby se zrovna tyhle dva zaměnily a dal se do UŘI z Feldy (kvůli výkonu) tak bude točit s tím velkým kolem mnohem míň otáček než ve Feldě.
Za pravdu je různá sazba – jednou pomník, jindy vazba. Kdo ji řekne dřív než včas, tomu pravda zlomí vaz. (KHB)
Je naivní očekávat dnes od médií pravdu a relevantní informace. Kdo má potřebu věřit, má jít do kostela, a ne poslouchat televizi.

Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 20827
Registrován: úte říj 21, 2008 10:21 pm
Bydliště: Nepoměřice

Re: alternátor v tahu?

#32 Nový příspěvek od ota »

No já to mám upravený, u Supra je 17 řemen. A u ještěrky 10. Obě řemenice jsou vyrobený nově. U Supra je větší než u ještěrky. Ale zase ne asi otolik proti původní. Oba alťíky dobijí dobře. Myslím, že dostačujícně. No takhle, oba stroje zatím využívají alťík jen na dobijení baterky. Bo Supřík nemá ještě rozvod na osvětlení. I když vpředu světla jsou. A ještěrka má slíbenou kabinku kterou má už pár roků doma. Jen ji nasadit a upravit. Je z jiný ještěrky. Tam pak připojím palubku co je v kabince a dostane ledkový světla asi 6 ks. Ale to budou tak 300W? dohromady. Tak pak uvidím, ale soused on je elektrikář schválně měřil dobijení a prej to je spravně u obou strojků.

Uživatelský avatar
imaginaro
Příspěvky: 4801
Registrován: čtv bře 24, 2011 1:43 am
Bydliště: olomoucko

Re: alternátor v tahu?

#33 Nový příspěvek od imaginaro »

Nechci nikoho házet do jednoho pytle, ale není elektrikář jako elektrikář. Obzvlášť silnoproudař kterej je zvyklej že mu ze zásuvky teče furt stejny napětí, si často neuvědomí že v aute je to závysly na zatížení, tedy odběru ze sítě. Pokud měřil volty bez zatížení, je to k ničemu. Přední světla na autě cca 10A, když svítí i s dálkovýma cca 20A a když k tomu připočtu motorek topení Šfelicia(20A) jsme hned na 40A a to nepočítám ventilátor chladiče který často bere taky cca 20A, k tomu rádio, atd ... To jen tak co jsem si na rychlo vzpoměl.
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/

Vladimír Šimo
Příspěvky: 2964
Registrován: ned led 20, 2008 5:07 pm
Bydliště: Podžalí

Re: alternátor v tahu?

#34 Nový příspěvek od Vladimír Šimo »

Takže se asi nevyhnu shánění jinýho alternátoru. Má někdo radu, po čem mám koukat? Motor mám naftovej jednoválec 10 koní, alternátor pohání 10mm klíňák, dobíjí jen baterku, občas a krátkodobě el. naviják. Bazarový jsou k mání i kolem pěti stovek ale aby to nebylo zbytečně silný nebo zase slabý a aby byl s tím zmiňovaným regulátorem abych si s tím poradil i já... A třeba se tady najde i nějakej altik k mání...?

Uživatelský avatar
Britt
Příspěvky: 19329
Registrován: čtv lis 06, 2008 9:04 pm
Bydliště: Poděbrady

Re: alternátor v tahu?

#35 Nový příspěvek od Britt »

Když bude "zbytečně" silný, tak se po dobití baterie odpojí. Tady je důležité, jak máš kapacitně velkou baterii, kolik dává altík a jaký odběr má naviják. Bez znalostí těchto veličin se těžko posuneš dál.
Když máte v ruce kladivo, všechno ostatní vypadá jako hřebík.

Uživatelský avatar
imaginaro
Příspěvky: 4801
Registrován: čtv bře 24, 2011 1:43 am
Bydliště: olomoucko

Re: alternátor v tahu?

#36 Nový příspěvek od imaginaro »

Dej sem fotku štítku alternâtoru i navijáku.
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/

fikejz
Příspěvky: 6099
Registrován: čtv dub 28, 2011 10:33 am
Bydliště: Malé Svatoňovice

Re: alternátor v tahu?

#37 Nový příspěvek od fikejz »

Silný nevadí, jen je někdy dražší než slabší. Pokud máš řemen 10 tak bych se nebál žádného moderního alternátoru z nějakého nafťáku, tam budou nejpodobnější otáčky. Klidně bych bral z naftový Feldy a podobné.
Za pravdu je různá sazba – jednou pomník, jindy vazba. Kdo ji řekne dřív než včas, tomu pravda zlomí vaz. (KHB)
Je naivní očekávat dnes od médií pravdu a relevantní informace. Kdo má potřebu věřit, má jít do kostela, a ne poslouchat televizi.

Uživatelský avatar
Britt
Příspěvky: 19329
Registrován: čtv lis 06, 2008 9:04 pm
Bydliště: Poděbrady

Re: alternátor v tahu?

#38 Nový příspěvek od Britt »

On ti jenom vyvaří baterku a zkroutí desky, ale jinak to vůbec nevadí. :smich:
Když máte v ruce kladivo, všechno ostatní vypadá jako hřebík.

fikejz
Příspěvky: 6099
Registrován: čtv dub 28, 2011 10:33 am
Bydliště: Malé Svatoňovice

Re: alternátor v tahu?

#39 Nový příspěvek od fikejz »

Brite a k čemu je tam pak regulátor? Už jsme to tu probírali. Dobíjení / přebíjení není způsobeno silným alternátorem, ale vadným regulátorem. A ano pokud je vadný regulátor a zároveň je větší odběr než kolik alternátor dá tak k přebití nedojde, ale že by to bylo zrovna dobře to se říci nedá.
Za pravdu je různá sazba – jednou pomník, jindy vazba. Kdo ji řekne dřív než včas, tomu pravda zlomí vaz. (KHB)
Je naivní očekávat dnes od médií pravdu a relevantní informace. Kdo má potřebu věřit, má jít do kostela, a ne poslouchat televizi.

Uživatelský avatar
Britt
Příspěvky: 19329
Registrován: čtv lis 06, 2008 9:04 pm
Bydliště: Poděbrady

Re: alternátor v tahu?

#40 Nový příspěvek od Britt »

U dnešních altíků je regulátor jejich součástí a je nastavený podle výkonu alternátoru a odpovádající baterii. Když takovou věc o výkonu 60 A zapojíš na baterii řekněme 40Ah, můžeš hádat, co se stane.
Když máte v ruce kladivo, všechno ostatní vypadá jako hřebík.

Vladimír Šimo
Příspěvky: 2964
Registrován: ned led 20, 2008 5:07 pm
Bydliště: Podžalí

Re: alternátor v tahu?

#41 Nový příspěvek od Vladimír Šimo »

svůj naviják jsem nenašel, tak jen odkaz na podobnej +- 4 tunový. alternátor má nečitelný štítek, jen je tam napsaný ten typ co uvádím výš a znak audi. baterka 72 nebo 74 Ah. alternátor tam je dopasovanej nějakým minulým majitelem, na motoru bylo původně dynamo. používaná el. výbava žádná, jsou tam jen světla. naviják se pužívá vyloženě krátkodobě na nakulování při nakládání kmenů co jdou na prkna a trámky, jen v řádech minut.
https://www.alfanavijaky.cz/detail/11-e ... -lano.html

fikejz
Příspěvky: 6099
Registrován: čtv dub 28, 2011 10:33 am
Bydliště: Malé Svatoňovice

Re: alternátor v tahu?

#42 Nový příspěvek od fikejz »

Funkce regulátoru spočívá v omezení napětí na nějakých 14.4-14.8V. Baterie do sebe pustí jen tolik proudu jak velký je spád napětí. Tedy čím nabitější baterka tím větší klade proudu odpor, ten aby byl překonán muselo by se zvednout napětí a tomu zabraňuje regulátor bez ohledu na kapacitu baterie. U "moderních" aut kde je baterie nabíjena v závislosti na jízdním režimu a jejím využití (z důvodu úspory paliva a tedy snížení emisí) se opravdu musí baterie spárovat s řídící jednotkou vozidla a tam pak nabíjení řídí ona ŘJ i v závislosti na kapacitě baterie, nikoliv regulátor.
Za pravdu je různá sazba – jednou pomník, jindy vazba. Kdo ji řekne dřív než včas, tomu pravda zlomí vaz. (KHB)
Je naivní očekávat dnes od médií pravdu a relevantní informace. Kdo má potřebu věřit, má jít do kostela, a ne poslouchat televizi.

Uživatelský avatar
Britt
Příspěvky: 19329
Registrován: čtv lis 06, 2008 9:04 pm
Bydliště: Poděbrady

Re: alternátor v tahu?

#43 Nový příspěvek od Britt »

Musíš si především změřit odběr navijáku. Pokud bere řekněme 200A, tak si představ, co to udělá s baterií 40Ah, za "pár" minut provozu. Altík to teoreticky brzo dožene, ale baterka ztrácí kapacitu a jde do háje. Tyhle baterie jsou stavěné na krátkodobý odběr velkých proudů, v řádech vteřin a ne minut. Jak dlouho běží startér?
Připojit ampérmetr nebo použít klešťák snad dokážeš i ty. Musíš to změřit v zátěži a sledovat čas.
Pro tebe by bylo asi nejvhodnější pustit k tomu někoho, kdo se tím živí a bude ti to umět spočítat a navrhnout nejvhodnější kombinaci altíku a baterie, protože pokud tam tečou delší dobu velké proudy, je vhodnější použít trakční baterii, která je na to stavěná.
Když máte v ruce kladivo, všechno ostatní vypadá jako hřebík.

Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 20827
Registrován: úte říj 21, 2008 10:21 pm
Bydliště: Nepoměřice

Re: alternátor v tahu?

#44 Nový příspěvek od ota »

Tak já vám nevím s tou elektrikou nějak nejsem kámoš. Ale vůbec bych neřešil, že by moderní alťík třeba z feldy které mám na dvou strojích nějak ,,škodil" baterce. U ještěrky mi zaťím alťík jen dobijí baterku. Nemám tam zapojeno vůbec nic dalšího. A třeba tam strčím z traktůrku baterku 50 Ah malou startovacím vozíkem první start a pak už to zvládá baterka. Bohužel tahle baterka nemá možnost koukat dovnitř. Takže si tam uvnitř žije vlastním životem asi. Ale ta regulace v alťíku má nastarost aby to nabijelo správně. Co jen vím že u traktůrku když startuju ten jednoválec naftovej, vytáhnu klíček a nastartuju. Když motor běží chvilku a už se udrží ve volnoběhu, zamáčknu bošák a začne dobijet alťík. To zaťížení na tenhle prťavej motor alťíkem je znát. Kolikrát to motor neutočí a začne chcípat. Nastartovat s alťíkem, zamáčklím bošákem můžu, až ldyž je motor ohřatej.
U ještěrky jsem vůbec nic neřešil, neměřil. Soused vyndal na vrakáči alternátor z feldy. Já vyrobil místo placatý řemenice klasickpu s drážku na klínovej řemen. Upravil maloučko držák na motoru. Nasadil ho tam našponoval šponovák, připojil kablíky a jezdím. A že by mi to přebijelo baterku? Však je tam funkční regulátor. Tak jako u auta. Kdysi jsem někde četl, když máš ty věci v autě v pořádku fungují jak mají, tak netřeba s tím nic dělat. Baterka mi odešla v autě po 7 letech provozu. A to jsem to s ní už koupil. Nevím jak dlouho už tam byla. V traktůrku Topla baterka 9 roků, předťím Renault 19 baterka taky skoro 9 roků. Nemyslím, že by alternátor přebijel, nedobijel. Nikdy jsem s ťím nic nedělal, neřešil.
Podle toho popisu k navijáku tam píšou při menším zaťížení břemena spotřeba 50A tedy myslím že 50A baterka by sama o sobě v dobré kondici měla tahat naviják 1 hodinu v kuse. Jak píšu nejsem elektrikář. Takže když navijíš 5 minut, pak chvilku jedeš po place a znovu 5 min navijíš a pak třeba 30 min jedeš dom s nákladem, měla by se baterka v pohodě dobijet. Při funkčních komponentech od řemenu alternátoru, po svorku na baterce. U té svorky ještě postojím. U ještěrky mi právě jeden čas blbě startovalo s velkou 150Ah baterkou. Taky jsem s tím laboroval a nakonec jsem zjistil, že pod svorkou + polu se vytvořila malinkatá vrstvička takovýho zoxidovanýho čehosi a špatně to tam převádělo. Vždycky ksem dával před výjezdem nabiječku a myslel že ta baterka asi 9 let stará nedrží. Pak mě napadlo podívat se na ní do kastlíku a po očištění a pomaštění kontaktů a svorek kontaktní vazelínou to šlapalo jako hodiny.
Za mě bych si přizval elektrikáře. Sice Imaginaro má svůj názor na to, ale já jdu cestou praktika, elektrikáře a on ukáže po změření, odzkoušení komponentů prstem, tenhle baznek není jak má. Pak bych to řešil. U toho elektrikáře je uplně fuk, jestli opravuje v elektrárně nebo se vrtá v televizích. Oproťi mě laikovi má v ruce měřák a ví kam a kde co má změřit. A má tak nějak jistě větší povědomí, kde ty Ampéráci tečou. Oproťi mě kuťilovi domácím.

Fizz
Příspěvky: 7933
Registrován: stř pro 28, 2016 10:13 pm
Bydliště: Cca Brno

Re: alternátor v tahu?

#45 Nový příspěvek od Fizz »

Taky bych v tom neviděl problém, dal bych feldu, případně bych přizpůsobil jeho otáčky těm který běžně používáš na motoru protože auto může mít zrochu vyšší.

Upřímně dejtam cokoliv napasujes a nemá 50let.
"... to že máš internet neznamená, že sr@čky co máš v hlavě a považuješ je za myšlenky musíš ventilovat veřejně..."
Other-Side II. '23

Odpovědět

Zpět na „Elektrika“