proudová ochrana - elektrický vzv Balkancar

elektroinstalace, okruhy, světla, startéry, baterie, dobíjení, atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
Fizz
Příspěvky: 7851
Registrován: stř pro 28, 2016 10:13 pm
Bydliště: Cca Brno

proudová ochrana - elektrický vzv Balkancar

#1 Nový příspěvek od Fizz »

Mam problém, elektrodesta Balkancar , palubní napětí 24v, pracet navečer vyžaduje světlo, ledky svítí parádně, vzhledem k wattazi neznatelné zkrácení provozuschonousti. Ale když se to vic rozjede a sundam nohu z plynu, pohon generuje proud který probehne okruhem se světlem a ledky zdecimuje.
Jako první řešení me napadlo napojit světlo přímo k baterii, která, jsouc to stroj bez rekuperace, je v takoveto situaci odpojená, takže proudová normálnost.
Řešení dvě, předřadit LEDce cosi, co tento proud spolkne.

Otazka pro zdejší odbornou verejnost, jak definovat to "cosi"?
"... to že máš internet neznamená, že sr@čky co máš v hlavě a považuješ je za myšlenky musíš ventilovat veřejně..."
Other-Side II. '23

Uživatelský avatar
jenicek
Příspěvky: 3415
Registrován: ned lis 01, 2009 1:11 pm
Bydliště: Krakonošovo

Re: "proudová ochrana"

#2 Nový příspěvek od jenicek »

LEDky Ti nelikviduje primárně proud, ale přepětí a následné tepelné přetížení čipu LED. Na to stačí jednoduchý proudový zdroj. Na jaké napěťové hladině se pohybujeme (kolik je jmenovité napětí ještěrky)?

Fizz
Příspěvky: 7851
Registrován: stř pro 28, 2016 10:13 pm
Bydliště: Cca Brno

Re: "proudová ochrana"

#3 Nový příspěvek od Fizz »

24v, na svetlech pisou 12/24 (8-30v)

chapu to spravne ze treba halogenka by proste svitila vic, laicky tam chybi neco co vytlumí ty změny. skoda ze nemam voltmetr s datalogem, docela by me zajimalo jaky interval napětí tam je.
"... to že máš internet neznamená, že sr@čky co máš v hlavě a považuješ je za myšlenky musíš ventilovat veřejně..."
Other-Side II. '23

Fizz
Příspěvky: 7851
Registrován: stř pro 28, 2016 10:13 pm
Bydliště: Cca Brno

Re: "proudová ochrana"

#4 Nový příspěvek od Fizz »

"... to že máš internet neznamená, že sr@čky co máš v hlavě a považuješ je za myšlenky musíš ventilovat veřejně..."
Other-Side II. '23

Uživatelský avatar
petrak
Příspěvky: 545
Registrován: úte zář 28, 2010 2:53 pm
Bydliště: Prostějovsko

Re: proudová ochrana - elektrický vzv Balkancar

#5 Nový příspěvek od petrak »

Vyprdni se na složitosti. Nepochopil jsem kam máš světla zapojeny teď ale připoj přes vypínač přimo k baterii ta je nejlepší "ochranou a filtrem" proti špičkám. Jinak v každym led světle je již zdroj proudu ktery napaji samotne čipy led. Proto funguji na 12 i 24v. :)

Fizz
Příspěvky: 7851
Registrován: stř pro 28, 2016 10:13 pm
Bydliště: Cca Brno

Re: proudová ochrana - elektrický vzv Balkancar

#6 Nový příspěvek od Fizz »

spis sem si chtel rozsirit obzory, svetlo uz finguje.
"... to že máš internet neznamená, že sr@čky co máš v hlavě a považuješ je za myšlenky musíš ventilovat veřejně..."
Other-Side II. '23

Uživatelský avatar
RoKur
Příspěvky: 1778
Registrován: stř zář 25, 2013 6:47 am
Bydliště: Vrbno pod Pradědem

Re: proudová ochrana - elektrický vzv Balkancar

#7 Nový příspěvek od RoKur »

Když jseš rozjetý a sundáš nohu z plynu, tak se Ti odpojí motor od baterky. Motor je ale nabuzený a tím, jak se ještě točí, se začne chovat jako alternátor, nebo dynamo. (To záleží na konstrukci motoru).
Jelikož ale není napojena žádná větší zátěž, tak začne stoupat napětí, které Ti odrovná zdroje v ledkách.
Také může dojít k tomu, že vybuzený proud bude mít obrácenou polaritu, nebo bude mít střídavou amplitudu. I to spolehlivě zničí led svítidla, pokud na to nejsou stavěná.
Toď vše, pro rozšíření Tvých obzorů.
Mitsubishi MT21 - čtyřválec
Ostrovní FVE: mono 2Sx3P 320W (1900W). Regulátor Epever Tracer6415AN. Baterie Pb 48V/300Ah, LiFePo 200Ah 16 článků. Měnič (čína) sinus 3200W/48V
Solární deskové termo panely KPS11 4ks 1800W (7200W)

Uživatelský avatar
petrak
Příspěvky: 545
Registrován: úte zář 28, 2010 2:53 pm
Bydliště: Prostějovsko

Re: proudová ochrana - elektrický vzv Balkancar

#8 Nový příspěvek od petrak »

To vše za předpokladu, že má ty ledky připojené k motoru. Což je z praktického hlediska docela nesmyslné. Ale pokud si to tak někdo zapojí :shock: :-/ . Jak jsem psal výše: připojit k baterii a je po nějakých špičkách.

Uživatelský avatar
RoKur
Příspěvky: 1778
Registrován: stř zář 25, 2013 6:47 am
Bydliště: Vrbno pod Pradědem

Re: proudová ochrana - elektrický vzv Balkancar

#9 Nový příspěvek od RoKur »

Po tom, co jsi mu to vysvětlil, tak to asi přepojil, a sdělil, že mu to už funguje.
Jen jsem mu napsal důvod, proč mu pravděpodobně odešly ledky.
Jenicek se sice strefil s přepětím, ale jednoduchý proudový zdroj by na to určitě nestačil. Ten je už v samotných reflektorech, jak jsi mu také odpověděl, a stejně nevydržel.
Indukce je prevít.
Mitsubishi MT21 - čtyřválec
Ostrovní FVE: mono 2Sx3P 320W (1900W). Regulátor Epever Tracer6415AN. Baterie Pb 48V/300Ah, LiFePo 200Ah 16 článků. Měnič (čína) sinus 3200W/48V
Solární deskové termo panely KPS11 4ks 1800W (7200W)

Uživatelský avatar
jenicek
Příspěvky: 3415
Registrován: ned lis 01, 2009 1:11 pm
Bydliště: Krakonošovo

Re: proudová ochrana - elektrický vzv Balkancar

#10 Nový příspěvek od jenicek »

To mě nenapadlo, že to má připojený přímo k motoru a odpojuje to směrem k baterce. Konkrétní zapojení neznám, ale představuju si to tak, že motor má samostatnej stykač a visí na něm jen motor a vůbec mě nenapadlo, že by tam někdo moh připojovat LEDky :pistol: To je stejný asi jako kdyby si někdo dal do sklepa na vodárnu i světla ve sklepě :pohlavek:

Fizz
Příspěvky: 7851
Registrován: stř pro 28, 2016 10:13 pm
Bydliště: Cca Brno

Re: proudová ochrana - elektrický vzv Balkancar

#11 Nový příspěvek od Fizz »

Tak, na tom prditku vyskokozdviznym je zasuvka, jako ve starych autach, na montážní lampičku, nebo takový cajky, má to samostatnou pojistku, je to na prd, tak jsem k tomu pripojil světlo. Právě mi to nehrálo s tím že když sundam nohu z plynu ze by se měl odpojit ALE, to má třístupňový regulator vykonu, tzn ubrání plynu se projeví precvaknutim relé na nižší stupeň ale motor má samozřejmě otacky stejné takže tak by imho mohl vznikati problém zakopaného psa. Navíc to zhaslo právě při cvaknutí relé. Na druhou stranu, ty světla nejsou žádná top kvalita, dal jsem tam podobné má větší žebra a funguje.
"... to že máš internet neznamená, že sr@čky co máš v hlavě a považuješ je za myšlenky musíš ventilovat veřejně..."
Other-Side II. '23

Fizz
Příspěvky: 7851
Registrován: stř pro 28, 2016 10:13 pm
Bydliště: Cca Brno

Re: proudová ochrana - elektrický vzv Balkancar

#12 Nový příspěvek od Fizz »

Jinak když uz bych to zapojil k motoru svitil bych jen pri jízdě a jen při jízdě jednim směrem vpřed/vzad... To by bylo snad víc nahovno nez bez světel.

Neznám parametry toho zdroje ale přišlo mi ze by to měl zvládnout, nevím ale co se deje když třeba projiskri relé.
"... to že máš internet neznamená, že sr@čky co máš v hlavě a považuješ je za myšlenky musíš ventilovat veřejně..."
Other-Side II. '23

Fizz
Příspěvky: 7851
Registrován: stř pro 28, 2016 10:13 pm
Bydliště: Cca Brno

Re: proudová ochrana - elektrický vzv Balkancar

#13 Nový příspěvek od Fizz »

Tak s odstupem casu, nejspíš byl ko zdroj ve světle, dalsi svetlo se stejym zapojením funguje stejně nicméně pri popojíždění je zřejmá změna svítivosti.

Dostat z toho nějaký vystupy by znamenalo merit se záznamem a na to kaslu, jaký je tam interval napětí by me zajimalo hlavně špičky.
"... to že máš internet neznamená, že sr@čky co máš v hlavě a považuješ je za myšlenky musíš ventilovat veřejně..."
Other-Side II. '23

Odpovědět

Zpět na „Elektrika“