Vadné čerpadlo nebo motor

hydraulické okruhy, pístnice, hydromotory, netěsnosti, orbitroly, oleje, atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
SveSve
Příspěvky: 188
Registrován: pon říj 20, 2014 4:44 pm
Bydliště: Dobříš

Vadné čerpadlo nebo motor

#1 Nový příspěvek od SveSve »

Ahoj,

mám traktůrek s motorem z Feldy 1.3 MPI. Přímo proti klice mám hydraulické čerpadlo UN20A, které pohání čelní nakladač. Čerpadlo jsem kupoval jako součást převodovky z avie a je tedy nevyzkoušené - ani nevím jak vyzkoušet.

Čelní nakladač jsem přendal z původního traktůrku, kde bylo čerpadlo UN16 za první převodovkou, tam vše fungovalo v pohodě.

Když nastartuju a jede čerpadlo bez zatížení, tak o něm nevím (myšleno výkonově na motoru). Když ale chci pohyb pístnice, tak jde motor na hubu. Když vezmu za páčku neopatrně, tak chcípne hned. Když ale velmi opatrně, tak pracuje nakladač správně - všechno se zdvihá a pohybuje tak, jak má. Ale sílu to má malinkou, jak něco naložím, tak musím posun dělat opravdu pomalu a opatrně, jinak motor chcípne. Mám v soustavě ukazatel tlaku, a nedostanu se na víc než 80 (přepoušťák mám nastaven ze starého traktoru na 160). Problém je i v případě, že třeba prázdný nakladač pouštím dolů = žádné zatížení, naopak váha čeláku tomu pomáhá sama. Když je vypnutý motor, tak jde čelák posunutím páčky rozvaděče normálně správně dolů. Nepomáhá ani přidání otáček, volnoběh je jasný a je mi jasné, že tam motor moc sílu nemá. Ale ani 1500 otáček, ani 2000 otáček nic na výkonu nezmění (vím, že při vyšších otáčkách by nemělo jet na plný výkon, ale toho nedosahuje ani zdaleka).

Čerpadlo ještě začne skoro vždy v zátěži jakoby hučet, ale nevím, jestli to je normální. Vlastně hučí, i když začnu spouštět čelák dolů (takže samotíží padá a je čerpadlo bez námahy). S čelákem jde při držení páčky pohybovat rukou, takže žádná velká zátěž to není.

Motor na jízdu funguje bez problému, většinu pohybu zvládne i na volnoběh, ale je to hodně zpřevodované, takže nevím, jestli to něco dokazuje.

Dá se nějak diagnostikovat čerpadlo, jestli je ok? Přijde mi, že by ten motor měl zvládat v pohodě, ale nemám zkušenost, jestli to čerpadlo na tento motor není moc silné. Takže vlastně nevím, jestli hledat závadu v motoru nebo v čerpadle :(

Moc díky za rady.

ITS
Příspěvky: 6255
Registrován: úte kvě 08, 2012 9:13 pm
Bydliště: zlín

Re: Vadné čerpadlo nebo motor

#2 Nový příspěvek od ITS »

Na otáčky motoru moc velké čerpadlo. Bez problémů udusí motor.
Pokud čelák na starém traktůrku chodil dobře s malým čerpadlem a až za předlohou, pak dnes je tam litrů, že se nikam nenacpou. A to je ten hukot.

SveSve
Příspěvky: 188
Registrován: pon říj 20, 2014 4:44 pm
Bydliště: Dobříš

Re: Vadné čerpadlo nebo motor

#3 Nový příspěvek od SveSve »

OK, ale když od čerpadla nic nechci, tak funguje bez problému. Jak se trochu dotknu páčky, tak hukot.

A rozdíl v čerpadlech nebude tak velký, ale je pravda, že tam běhalo v menších otáčkách, takže menší průtok.

Tak teď nevím, buď vyrábět domek a převodovat do pomala. Nebo jiné čerpadlo. Existují a jsou dostupná čerpadla, která vydrží třeba 3000 otáček dlouhodobě (bez zatížení)?

ITS
Příspěvky: 6255
Registrován: úte kvě 08, 2012 9:13 pm
Bydliště: zlín

Re: Vadné čerpadlo nebo motor

#4 Nový příspěvek od ITS »

https://www.kardanka.cz/rady-a-tipy/hyd ... a-gr2-eco/

Vidíš, že 3500 až 4000 otáček je maximálka. Při čistém oleji a dostatečném dimenzování hadic se nebude hřát a pojede bez problémů. Jen si vypočítej litry, které má dávat, ať je co nejmenší a to i z cenových důvodů.

SveSve
Příspěvky: 188
Registrován: pon říj 20, 2014 4:44 pm
Bydliště: Dobříš

Re: Vadné čerpadlo nebo motor

#5 Nový příspěvek od SveSve »

OK, zkusím spočítat průtok na nějaké menší čerpadlo.

Jak se ale projevuje vadné čerpadlo? Lze, aby bylo nějaké přidřené? Jde mi o to, jestli toto nějak převodovat do pomala nebo sehnat něco na vyšší otáčky.

Patopojo
Příspěvky: 11
Registrován: čtv kvě 20, 2021 7:21 pm
Bydliště: Levice
Kontaktovat uživatele:

Re: Vadné čerpadlo nebo motor

#6 Nový příspěvek od Patopojo »

Zdravím vás, keďže nechcem zbytočne zakladať novú tému a odpoveď som na fóre nenašiel chcel by som vás poprosiť o radu ohľadom hydrauliky. Zaobstaral som si doma robeny nakladač s podkopom. Je to 4x4 s motorom favorit. Šírka prednej lopaty je 140cm, lyzica zadneho podkop ma 30cm.Je tam veľa nedoriesenych veci od motora cez hydrauliku až po elektriku.
Problemov je viacero, samozrejme diesel by bol vhodnejší. Ale pre začiatok pracujem s tým čo je. Keď som skúšal podkop(rychlost piestnica aj sila ok)zistil som ze osadene čerpadlo Un32l hučí a je jedno ci je na voľnobehu/v zaťaží teda v akomkoľvek režime. Pri krajnej polohe piestu motor okamžite zdochol(pracoval som na cca 1000ot) Čerpadlo je umiestnené priamo na hriadeľ kľuky 1:1 a bez centrovania(spojené cez gola predlzenie. Upozorňujem ze ja nie som konštrukter, stroj som takto kúpil. Samozrejme že má čerpadlo vybite ložiská a je pravdepodobne po smrti.
Chcem sa vás spýtať akým čerpadlom nahradiť súčasné nefunkčné čerpadlo, aký prevod použiť tak aby aj pohyb piesnic bol primeraný co s pôvodný m čerpadlom síce bol ale motor nevládal...Ďakujem za cenné rady.

Video náhonu čerpadla:
https://youtube.com/shorts/CBTZAuPVMt0?feature=share

Zopár foto pre predstavu:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Vladimír Šimo
Příspěvky: 2999
Registrován: ned led 20, 2008 5:07 pm
Bydliště: Podžalí

Re: Vadné čerpadlo nebo motor

#7 Nový příspěvek od Vladimír Šimo »

Jestli je nebo není to čerpadlo po smrti je docela fuk. Je moc velký. Takže si sežeň menší. Pak bude potřeba vyřešit ten "pohon" čerpadla protože takhle prostě NE, a to ani na zkoušení. Nějak si nedovedu představit, že by ten motor chytnul a roztočil se třeba na dva tisíce otáček. V tom okamžiku bys do systému cpal 60 minutových litrů a otáčky spojený s odporem čerpanýho oleje by na tom golakardanu udělaly svoje...

Patopojo
Příspěvky: 11
Registrován: čtv kvě 20, 2021 7:21 pm
Bydliště: Levice
Kontaktovat uživatele:

Re: Vadné čerpadlo nebo motor

#8 Nový příspěvek od Patopojo »

Ahoj, ďakujem za odpoveď, čerpadlo som rozobral stav vidieť na foto. Ono prvý problém je ze to čerpadlo išlo k 1:1 takže otáčky na benzíne vesolo pri pohybe stroja vyletia cez 3000ot a to pre čerpadlo určite nie je ok. Ďalšia vec robiť na voľnobehu je fajn ale benzín to samozrejme nezvládne lebo to čerpadlo ho udusi, co sa mi aj stalo. Jedna krajná poloha piestu a motor okamžite zdochol. Ak som správne našiel tak UN 32l, ma cca 16Mpa a 45l/min pri 1500ot. Rozmýšľal som dať povodné čerpadlo na ložiskovy domec na remenice do pomala a skúsiť tak. Alebo ak by si mi mohol poradiť aké parametre by malo mať nové čerpadlo, aby piesty nešli pomaly ale zas aby som nemusel robit pri 3000 otáčkach...dakujem za odpoveď.
Obrázek

Vladimír Šimo
Příspěvky: 2999
Registrován: ned led 20, 2008 5:07 pm
Bydliště: Podžalí

Re: Vadné čerpadlo nebo motor

#9 Nový příspěvek od Vladimír Šimo »

Nechal bych se inspirovat minibagříkama, tam litráž čerpadel uváděj. Tak velký čerpadlo co tam máš je vhodný jedině při zpřevodování dopomala ale i když s ním budeš točit jen 1000/min tak bude dávat třicet litrů a to je i tak dost.
To čerpadlo by chtělo udělat odpojitelný aby se furt netočilo a nehonilo olej, není to ale podmínkou.
S provozováním favorit motoru co stojí na místě a honí jen čerpadlo zkušenosti nemám, někdo určitě poradí.

Patopojo
Příspěvky: 11
Registrován: čtv kvě 20, 2021 7:21 pm
Bydliště: Levice
Kontaktovat uživatele:

Re: Vadné čerpadlo nebo motor

#10 Nový příspěvek od Patopojo »

Zdravím Pani, chcem sa poradiť. Čerpadlo som vyčistil, zložil, dal na ložiskový domec cez remeň do pomala. Sila aj rýchlosť zdvihu piestov uz aj pri voľnobehu ok.
Z výtlaku čerpadla idem na 2sekcný rozvadzac zadných podpernych nôh. Odtiaľ odpadom na prívod 4sekcneho rozvádzača zadného podkopu.A odtiaľ odpadom do 2sekcneho rozvádzača predného nakladača. Tento rozvádzač je posledný a následne sa ide do nadrze.
Mam ale problém s hlučnosťou čerpadla. Keď je čerpadlo nezatažene tak hučí rovnako aj za tepla aj za studena.
Keď použivam rozvádzač na predný nakladač napríklad dvíhanie ramien tak čerpadlo je ticho. Pri používaní ďalších rozvádzačov čerpadlo alebo bez zataze vždy hučí. Neviete mi poradiť čo môže byť príčinou? Ďakujem.

ITS
Příspěvky: 6255
Registrován: úte kvě 08, 2012 9:13 pm
Bydliště: zlín

Re: Vadné čerpadlo nebo motor

#11 Nový příspěvek od ITS »

Vypadá to, jako by ten poslední rozvaděč nebyl v nule otevřený a stále držel tlak přes pojišťovák. Pokud by na výtlaku čerpadla byl manometr, tak by to na něm bylo vidět.

( A jen tak na okraj. Připojení rozvaděčů přes zpátečku - snad to není opravdu zpátečka ? )

Patopojo
Příspěvky: 11
Registrován: čtv kvě 20, 2021 7:21 pm
Bydliště: Levice
Kontaktovat uživatele:

Re: Vadné čerpadlo nebo motor

#12 Nový příspěvek od Patopojo »

Ahoj, ďakujem za reakciu. Vstup do rozvádzačov je cez natrubok P ale výstup z každého rozvádzača ešte preverím a napíšem.

https://youtu.be/guSvLABXH3g

Keďže nemám manometer na vytlaku čerpadla viem niečo na tom poslednom rozvádzači spraviť? V hydraulicke som začiatočník, preto sa snažím získať nejaké info ohľadom hydrauliky. Ale ak správne chápem, keď sú všetky rozvádzače v nulovej polohe, čerpadlo iba recirkuluje cez rozvádzač(e) do nadrze. V danom čase je na výtlaku čerpadla tlak závislý od parametrov čerpadla(otáčky, konstrukcia) a hydraulickej strate na okruhu? Inak povedané tlak na výtlaku je z pohľadu charakteristiky čerpadla najnižší a prietok najvyšší pri daných otáckach?
Poistný ventil v rozvádzači obmedzuje tlak iba keď piest dosiahne krajnú polohu a stále držím páku rozvádzača , alebo sa mýlim? Ďakujem za odpoveď
Naposledy upravil(a) Patopojo dne úte dub 11, 2023 9:27 pm, celkem upraveno 1 x.

ITS
Příspěvky: 6255
Registrován: úte kvě 08, 2012 9:13 pm
Bydliště: zlín

Re: Vadné čerpadlo nebo motor

#13 Nový příspěvek od ITS »

Pojišťovák na rozvaděči odvádí olej také v situaci, když píst ještě jede, ale ruka drží páčku jen malinko přitaženou. Takže štěrbina, kterou olej teče do pístu, je tak malá, že se tama neprotlačí všechen olej a něco musí utéct přes pojišťovák.
Na tom posledním rozvaděči můžeš udělat jedinou zkoušku. Pokud by neměl v nule volný průtok - tedy čerpadlo hučí, dokud je rozvaděč v nule, pak zkusíš povolit na tom rozvaděči pojišťovák. Již při povolování by se mělo bzučení mírnit.
Moje poznámka o využití zpátečky pro napájení dalších rozvaděčů nesouvisí s hučením, ale s tím, že takto se v serii propojují rozvaděče jen přes výstup HPCO, který je vedle zpátečky. Propojení zpátečkou má za následek brzké tečení rozvaděče kolem pístků.

Patopojo
Příspěvky: 11
Registrován: čtv kvě 20, 2021 7:21 pm
Bydliště: Levice
Kontaktovat uživatele:

Re: Vadné čerpadlo nebo motor

#14 Nový příspěvek od Patopojo »

To znamená ze keď je rozvádzač v nulovej polohe tak ma otvorený poistný ventil a tým je zabezpečené recirkulovanie do nadrze?

ITS
Příspěvky: 6255
Registrován: úte kvě 08, 2012 9:13 pm
Bydliště: zlín

Re: Vadné čerpadlo nebo motor

#15 Nový příspěvek od ITS »

To se týká toho, který při použití na chvíli ukončí to hučení.
Normální rozvaděče mají v nule otevřený průtok na šoupátku. Pokud to tak není, pak olej cirkuluje přes pojišťovák a tím se také hodně ohřívá. Čerpadlo v tu dobu vytváří pracovní tlak daný tím pojišťovákem.

Odpovědět

Zpět na „Hydraulika“