Slavia 1D80 - první start

vše k motorům, včetně spojky, chlazení, palivové soustavy atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
borecnakonec1
Příspěvky: 87
Registrován: ned čer 09, 2019 6:25 pm
Bydliště: Brno

Slavia 1D80 - první start

#1 Nový příspěvek od borecnakonec1 »

Zdravím, je tady někdo kdo narychlo dokáže popsat pro lajka, jak nastartovat co nejjednodušeji motor Slavia 1D80 ? Ještě jsem to nezkoušel, ale ať cca vím jak na to nejlépe a zbytečné bez trápení nastartovat. Dám plný plyn, a startuji ? Žhavič je elektrický, mám dát pod něj, nad píst trochu oleje, pro utěsnění vůlí ?
Motor má svoje nejlepší léta za sebou. Dlouho stál.
A jakou údržbu je třeba provést před startem ? Olej asi měnit nemusím, když ho spaluje, jelikož je to dvoutakt, a pouze dolít M6A. Díky

chobotek
Příspěvky: 10466
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Slavia 1D80 - první start

#2 Nový příspěvek od chobotek »

Podívej se, jestli má mazací čerpadlo ruční domazávání, měly to motory pro stacionární záskokové použití. Pokud má, namaž ručně a zaaretuj. Zkontroluj hladinu oleje, překlop doraz startovací dávky (na hřebenu čerpadla), plný plyn, startuj. V tématech o jednoosácích je k tomu motoru dost informací, pohledej tam.
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

Uživatelský avatar
thovt
Příspěvky: 5429
Registrován: pát pro 27, 2013 12:12 am
Bydliště: Město královen

Re: Slavia 1D80 - první start

#3 Nový příspěvek od thovt »

Začal bych výměnou oleje, litr M6A oleje tě nevytrhne.
Vypouštěcí šroub je který je na boku motoru, zároveň aspoň vyčistíš sítko k mazacímu lisu.
Když vypustíš olej netoč morem, nasál bys do mazacího lisu vzduch.
Tenhle motor jde nastartovat klikou kývavým pohybem, tam se používá trochu oleje polévková lžíce, do válce. Musíš motor protočit ,abys slyšel vrzat vstřik uloženek je zalepený nebo zarezavělý.
Nejednodušší je nastartovat popruhem , startérem.
https://www.youtube.com/watch?v=kLh-ZIPm3Eg
Zásadní věc co musíš mít při ruce vždy klíč na matici vstřikovací trubky, když se motor značné roztáčet do nekonečna, to děla přebytek oleje pod válcem motoru, je tam vypouštěcí šroub.

M6A - je dnes dobrý k mazaní tak řetězu, motor má úspěšně po tomto oleji zapečený nějaký ten kroužek na pístu.
Tenhle motor chce lepší olej spadá do kategorie rychloběžných motorů.
Paramo V2 15min běhu vypustit dát M6AD

borecnakonec1
Příspěvky: 87
Registrován: ned čer 09, 2019 6:25 pm
Bydliště: Brno

Re: Slavia 1D80 - první start

#4 Nový příspěvek od borecnakonec1 »

Díky za odpovědi, dám vědět, jak to dopadlo, nemám tušení co se tam lilo předtím.
Ale předpokládám že ten M6A, bude stačit výplach tím proplachovacím olejem abych přešel na ten M6AD ? Nerad, aby tam začaly lítat kusy karbonu v olejové náplní. Podle původního oleje to asi nezjistím, nebo je nějaký trik na to ?

Uživatelský avatar
thovt
Příspěvky: 5429
Registrován: pát pro 27, 2013 12:12 am
Bydliště: Město královen

Re: Slavia 1D80 - první start

#5 Nový příspěvek od thovt »

Tenhle motor má ztrátové mazaní, motor maže pouze čistým olejem, který je v předu.

chobotek
Příspěvky: 10466
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Slavia 1D80 - první start

#6 Nový příspěvek od chobotek »

M6A je olej nekonečné životnosti. Měnit nemá smysl, leda by v něm byla voda. A i tak je to asi jedno. K vrzání vstřiku není třeba motorem točit, stačí kývat kousek před úvratí. Zapečených kroužků jsem si nikdy nevšimul, přestože všechny motory tento olej spalují. Lepším olejem se máloco získá, mazací lis ho tam žene furt stejně, za dva dny je litr pryč.
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

Uživatelský avatar
thovt
Příspěvky: 5429
Registrován: pát pro 27, 2013 12:12 am
Bydliště: Město královen

Re: Slavia 1D80 - první start

#7 Nový příspěvek od thovt »

To žádný výrobce nedeklaruje, ať výrobce oleje a výrobce stroje.
K vrzání vstřiku kývání nepomáhá u mého motoru, účel jiný.
Spalovaní oleje dochází u každého motoru, rozdíl je množství spalovaného oleje, je to o pístu a o kroužících.
Tento motor když má v pořádku kroužky a vstřik, vůbec nekouří, čoudit začne až v zátěži.
Pokles výkonu u tahaní vozíku není znát, tak si motor nastartuj klikou , je to lepší zážitek než mačkat tlačítko.

chobotek
Příspěvky: 10466
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Slavia 1D80 - první start

#8 Nový příspěvek od chobotek »

Pořád se bavíme o 1D80? Všechen olej, který tomu motoru dodá mazací lis, dříve nebo později proletí spalovacím prostorem. Na pístu ani kroužcích nezáleží. Ano, bez zátěže nekouří, mírná zátěž kouří mírně, velká zátěž kouří velmi.
Výrobce oleje M6A nemusí nic deklarovat, zájemci se mohou podívat do kteréhokoliv sudu u mě ve skladu. Olej je ze začátku osmdesátých let, voní jako olej, maže jako olej. Pokud je obal uzavřený a podmínky skladování rozumné, nemá se tomu co stát.
(nerozumím poslední větě a není mi jasné, proč tvůj motor nedává palivo při stlačení pístu čerpadla - k tomu při kývavém pohybu před úvratí nutně dochází)
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

borecnakonec1
Příspěvky: 87
Registrován: ned čer 09, 2019 6:25 pm
Bydliště: Brno

Re: Slavia 1D80 - první start

#9 Nový příspěvek od borecnakonec1 »

Dneska jsem zkoušel startovat, žhavička nefunguje, tak jsem použil ubrousek namočený v naftě, rožhavil ho a našrouboval do motoru, motor rozhoupal provazem a trhnul, šlo slyšet vrzání, jak byl dány plný výkon.
Motor ani neblafl, to jsem opakoval vícekrát, takže zítra budu zkoumat dále. Ono je něco málo pod nulou, tak asi je na něj zima. Zkusím sundat filtr a dát z horkovzdušné pistole horký vzduch. Komprese je slušná když otáčím rukou.

chobotek
Příspěvky: 10466
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Slavia 1D80 - první start

#10 Nový příspěvek od chobotek »

Ten motor má hlavu s komůrkou, že? Ty chytají hůř. Chce trochu větší rychlost komprese, pomalé převalení mu nestačí. Protože je všechno na válečkách, jediný větší odpor je na pístu. Docela pomáhá pomalu polít válec horkou vodou. Pak tam snad dostaneš dost energie pro start.
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

Uživatelský avatar
thovt
Příspěvky: 5429
Registrován: pát pro 27, 2013 12:12 am
Bydliště: Město královen

Re: Slavia 1D80 - první start

#11 Nový příspěvek od thovt »

Když je v traktůrku další odpor je převodovka .

Aby motor chytnul ve válci musí se vyvinout kompresí teplota 230°C. Je už chladno nafta se hůře rozprašuje.
Studený válec teplotu velice rychle odebírá.
Válec jde ohřát ze zadu.

Není to o síle ale o rychlosti přehodit kompresi.

borecnakonec1
Příspěvky: 87
Registrován: ned čer 09, 2019 6:25 pm
Bydliště: Brno

Re: Slavia 1D80 - první start

#12 Nový příspěvek od borecnakonec1 »

Díky za odpověď, převodovku jsem zkusil odpojit, aby to mělo co nejmenší odpor. Dneska teda zkusím válec ohřát horkovzduškou a dát teplý vzduch do sání. Mám i start sprej, ale nevím jestli je lepší lepší šplíchnout nad píst, nebo do sání, ale dieselové motory ho nemají asi moc rády nejspíše, tak jsem jej nepoužil.

borecnakonec1
Příspěvky: 87
Registrován: ned čer 09, 2019 6:25 pm
Bydliště: Brno

Re: Slavia 1D80 - první start

#13 Nový příspěvek od borecnakonec1 »

Nejspíše to bude s komůrkou, nepoznám to.

Dál jsem více papíru, že byl ještě více nažhavený.
Teď motor chytne tak na 4 sekundy (startuji provazem)
Jak chytne, otáčky se začnou zvyšovat, pěkně kouří, říkám konečně už jede, a hned začnou se zase otáčky snižovat a chcípne.
Trvá to tak 4 sekundy. Opakoval jsem to tak desetkrát (znova nažhavil), motor chytnul ale zase chcípnul.
Sundal jsem celý vzduchový filtr i s přírubou. Do sání jsem vrazil horkovzdušnou pistoli, zapnul na plný výkon. Nažhavil, škubl, a motor zase chytil krátkodobě a po cca těch čtyřech sekundách chcípl. Tak to můžu opakovat furt. Doutnák je vždy potom uhašený a velká část shoří a vyletí pryč.
Je to divný že ani s tou horkovzduškou v sání se neudržel v chodu. Jede max čtyři sekundy. Venku je pod mírně nulou.
Když vyndám žhavičku a točím motorem, tak vidím jak se nafta rozprašuje.
V čem může být závada když to kompresi má ? Nebo je mu prostě zima i s tou horkovzduškou ?

Mám k tomu startér, nejspíše nový.
Když je nasazený tak se motor hůře otáčí. Zjistil jsem že dře o setrvák (viz. fotky)
Proto startuji lanem a startér jsem vyndal.
Když je vytažená žhavička, tak bez komrese startér točil motorem, jak se dala žhavička tak už netočil ten startér, jenom v okamžiku když nebyla komprese, netočil nejspíše kvůli tomu že dře jedna část o setrvák a to ho brzdí, proto startuji tím lanem a startér jsem vyndal.
Dokáže někdo určit z čeho tam mám dát startér na tento setrvák co je na fotkách ? Je to ze strany kde je vývod hřídele motoru na převodovku, z druhé strany je taky otvor na startér, ale tam není setrvák. Potřeboval bych vědět jaký tam má být ? Jestli tento nebo jinačí ? Teď tam byl nějaký starý hodně, vzhledově jak na škoda 1000MB, má na sobě napsané PAL. Díky za odpovědi.

Fotky - https://postimg.cc/gallery/Q1mLZWY

Uživatelský avatar
thovt
Příspěvky: 5429
Registrován: pát pro 27, 2013 12:12 am
Bydliště: Město královen

Re: Slavia 1D80 - první start

#14 Nový příspěvek od thovt »

Máš vzduch v trubičce u vstřikovače, dále na čerpadle je odvzdušovací šroubek odvzdušnění směrem k nádrži.

Podle vzhledu to vypadá komůrkový ale vypadá že si stím někdo hrál, vstřik je z motoru s přímým vstřikem. Podle trysky jde poznat .

Originál startér je ze Spartaku, ale někdo třeba to napasoval něco jiného na startérech jsou čísla, můžeš se pochlubit co je to za stroj.

chobotek
Příspěvky: 10466
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Slavia 1D80 - první start

#15 Nový příspěvek od chobotek »

V tom se někdo vrtal. Podívej se, co tam je za tryska. Podívej se do témat v jednoosácích, jsou tam uvedené typy trysek, otvírací tlaky a nastavení čerpadla.
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

Odpovědět

Zpět na „Motory“