Připojení baterie do magneta k vytvoření jiskry bez závislosti na otáčkách motoru

vše k motorům, včetně spojky, chlazení, palivové soustavy atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
borecnakonec1
Příspěvky: 87
Registrován: ned čer 09, 2019 6:25 pm
Bydliště: Brno

Připojení baterie do magneta k vytvoření jiskry bez závislosti na otáčkách motoru

#1 Nový příspěvek od borecnakonec1 »

Zdravím, je tady někdo kdo se vyzná trochu v zapalování ?
Jde o to že mám stabilní motor, v tom mám napasované nové zapalování, jelikož původní odešlo.
Jedná se o ruské magneto katek, magneto je v TOP stavu, a při brknutí prstem dává jiskru silnou.
Problém je že ten motor je čtyřtakt a ne dvoutakt, otáčky jsou redukované při roztáčení klikou, ať točím klikou sebevíc, jiskru to nehodí, protože ty otáčky jsou pomalé ve výstupu zapalování.
Od toho bývá odtrhová spojka, ale tu tam bohužel nenapasuji, nevlezla by tam. Šlo by to startovat možná řemenem a elektromotorem, jelikož rukou takových otáček nedosáhnu aby motor běžel, ale to je hodně nepraktické.
Napadlo mě napasovat malou baterii do zapalování. Jestli 6v nebo 12v, to nevím ?

Baterka se nemusí vůbec dobíjet, potřebuji to co nejjednodušeji, chtěl bych aby zapalování dávalo jiskru bez závislosti na otáčkách, to stačí jenom pro start, a po nastartovaní bych tam dal vypínač a motor už by běžel normálně bez baterky.
Ale netuším jestli to lze takto udělat, jelikož baterka má střídavý proud a magneto stejnosměrný, ale to snad by nevadilo.

Nevím kam tu baterku přesně zapojit. A nevím co by se stalo, když bude motor vypnutý v poloze spojených kontaktu na kladivkach (v přeskoku jiskry). Tak jestli to nebude baterie zkratovat a tím pádem pálit, jelikož to napětí tam furt bude, kdežto bez baterie, se zapalování neotáčí, tím pádem nevytváří napětí, takže to je jedno jestli jsou spojené.

Lze tu baterku nějak tam napasovat, v případě kam zapojit plusový kontakt a mínusový? Vystačím si s vodiči a pájkou nebo musím mít ještě něco ? Děkuji za odpovědi.

Uživatelský avatar
oco13
Příspěvky: 15665
Registrován: ned říj 20, 2013 5:56 pm
Bydliště: Nové Zámky

Re: Připojení baterie do magneta k vytvoření jiskry bez závislosti na otáčkách motoru

#2 Nový příspěvek od oco13 »

Ak máš baterku čo dáva striedavý prúd tak sem s ňou - dostaneš za to Nobelovu cenu. :typek: A chybu máš zrejme celkom inde, lebo zapalovanie dvoj a štvortaktu sa nijako nelíši. Mne štvortakt štartuje na prvú otočku.

borecnakonec1
Příspěvky: 87
Registrován: ned čer 09, 2019 6:25 pm
Bydliště: Brno

Re: Připojení baterie do magneta k vytvoření jiskry bez závislosti na otáčkách motoru

#3 Nový příspěvek od borecnakonec1 »

Jsem to popletl a prohodil :smich:
Přesně naopak, baterka stejnosměrný a magneto střídavý.

To zapalko je v top stavu, stačí do něho klepnout rychle prstem když není zapojené a jiskra přeskočí, ale jak je napojené na ten motor, hodně stará Slavia 3HP, tak nedává jiskru, protože když otáčím motor klikou tak se výstup u zapalování otáčí jednou pomaleji, protože je to redukované pro zapalování, a to jsou moc malé otáčky pro to magneto, aby to hodilo jiskru, proto tam bývá odtrhová spojka před zapalování, že se při otočení napruží a krátkodobě rychle protočí zapalování pro jiskru potřebou pro start, ale tu tam bohužel nenapasuji .Vada v zapalování určitě nebude, jen nemá dostatečné otáčky pro start a to můžu točit klikou jak chci, po startu se udrží už v chodu. Proto chci jít cestou té baterky, nemusí to být složité, ale nevím kam to přesně zapojit a jak, aby byla jiskra bez závislosti na otáčkách. Díky

Uživatelský avatar
thovt
Příspěvky: 5429
Registrován: pát pro 27, 2013 12:12 am
Bydliště: Město královen

Re: Připojení baterie do magneta k vytvoření jiskry bez závislosti na otáčkách motoru

#4 Nový příspěvek od thovt »

Musíš vědět předstih.
Pravě v původním zapalovaní se dá dopátrat, využít rozpínací kontakt k němu připojit paralelně kondenzátor škoda 120 ,https://eluc.kr-olomoucky.cz/uploads/im ... lovani.gif zde je schéma stačí zapojit jen je navíc rozdělovač vysokého napětí, rozpínací kontakt zůstává.
Ruské magneto se musí nastavit aby hodilo pravý moment jiskru, spojka magnetka a motoru měla správnou pozici.

Staré magneta šla opravit byli velmi jednoduchá.
Dnešní doba je že člověk musí lítat po krámech.

chobotek
Příspěvky: 10466
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Připojení baterie do magneta k vytvoření jiskry bez závislosti na otáčkách motoru

#5 Nový příspěvek od chobotek »

Ten motor je jednoválcový čtyřtakt a magneto je pro dvouválcový dvoutakt? (alespoň podle toho, co jsi psal a podle fotek to tak vypadá, pokud je to M10-A určené pro dvouválcové startovací motory (fotka z aukra))
Obrázek
Vypadá dost kompaktně a nemyslím si, že má smysl se zabývat jeho úpravou.Celý problém magneta spočívá v tom, že vinutí VN transformátoru, též známého jako zapalovací cívka je součástí pólového nádstavce magneta (to mimo jiné znamená, že co psal thovt výše můžeš v klidu ignorovat). Pokud do tohoto obvodu vřadíš baterii, může to v krajním případě skončit odbuzením magneta. Ale třeba existuje finta, ovšem k jejímu nalezení by bylo třeba vědět, jak je to ruské magneto konstruované. To jsem nikde nedohledal, takže se budeš muset podívat. Nebo počkat jestli ti neodpoví někdo jiný ;-)
Klasická konstrukce vypadá takto (fotky z sbazaru):
Obrázek Obrázek
Jestli je dělané jako na obrázku výše, přiklonil bych se k jeho náhradě něčím jiným.
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

Uživatelský avatar
Japa
Příspěvky: 854
Registrován: čtv srp 27, 2009 2:01 pm
Bydliště: Dětmarovice

Re: Připojení baterie do magneta k vytvoření jiskry bez závislosti na otáčkách motoru

#6 Nový příspěvek od Japa »

Taky je možnost otáčky magnetky 2 x zvýšit, tedy 1:1 s klikou, jedna jiskra navíc ve výfuku vadit nebude a zcela určitě to pomůže.

Fizz
Příspěvky: 7849
Registrován: stř pro 28, 2016 10:13 pm
Bydliště: Cca Brno

Re: Připojení baterie do magneta k vytvoření jiskry bez závislosti na otáčkách motoru

#7 Nový příspěvek od Fizz »

Vzhledem tvaru křivky napětí, může se stát že při malých otáčkách chce jiskru tam kde "není" šťáva, potom je treba pootočit magnet vůči vačce, nebo snímači, tak aby ses posunul do špičky. Pri vyšších otáčkách už to není citlivé protože se zvyšuje frekvence.
"... to že máš internet neznamená, že sr@čky co máš v hlavě a považuješ je za myšlenky musíš ventilovat veřejně..."
Other-Side II. '23

chobotek
Příspěvky: 10466
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Připojení baterie do magneta k vytvoření jiskry bez závislosti na otáčkách motoru

#8 Nový příspěvek od chobotek »

Pokud se v těch magnetech nikdo nevrtal, jsou seřízené tak, že kladívko rozpíná v maximu proudu (to je častý problém pařezů, kdy jeden každý z nich potkal umětela, který otočil s deskou přerušovače, protože ty šrouby jsou líp po ruce).

Japa: To je dokonce řešení, které se používá i v době moderní, polovodičové. Tedy myslím jiskra každou otáčku. Akorát tady nevím, když se nevejde odtrhová spojka, jestli se vejde převod ;-) Otázka je jestli by to pomohlo. Přeci jen je rozdíl startovat dvoutakt pákou nebo šňůrou a takovýhle osetrvačníkovaný čtyřtakt klikou.
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 9506
Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
Bydliště: Košice-okolie
Kontaktovat uživatele:

Re: Připojení baterie do magneta k vytvoření jiskry bez závislosti na otáčkách motoru

#9 Nový příspěvek od Atlan »

V dobe modernej polovodicivej sa ten debilny system nepouziva. Jedina vyhoda je ta ze po atomovom utoku to fungovat bude, teda ak najdes toho co to mastavi a spojazdni.

Polovodicovy system to vyuziva trocha inac. Cievka nabije kodik na cca 300V a ten sa v spravnom case vybije zvycajne cez tyristor do zapalovacej cievky.

Vyhoda je ta ze elektrina v kondiku je k dispoziccii vzdy, tak ze staci uz iba zvolit cas hodenia iskry.
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.

chobotek
Příspěvky: 10466
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Připojení baterie do magneta k vytvoření jiskry bez závislosti na otáčkách motoru

#10 Nový příspěvek od chobotek »

3HP Slavia je solidní veterán. Otázku beru spíš tak, že se tam snaží napasovat něco, co nebude jak pěst na oko (o několik generací dál). Nebo?
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

borecnakonec1
Příspěvky: 87
Registrován: ned čer 09, 2019 6:25 pm
Bydliště: Brno

Re: Připojení baterie do magneta k vytvoření jiskry bez závislosti na otáčkách motoru

#11 Nový příspěvek od borecnakonec1 »

Díky všem za odpovědi.
U původního zapalování je jediná možnost, nechat převinout VN vinutí, které je tenké jako vlas, v domácích podmínkách nemožné převinout, cena se pohybuje kolem tří tisíc. Nechat převinout ho mohu kdykoliv, je hodně dlouhá čekací doba, kolem tří až čtyř měsíců. Tak to chci udělat takto.
Dát baterku a externí cívku na původní zapalování nejde, jelikož kontakty jsou pohyblivé (cívka se točí kolem magnetu).

Tady u toho ruského se točí magnet kolem cívky a kontakty jsou na svém místě. Takže něco napojit už lze.
Posílám nějaké fotky toho zapalování. Bylo by škoda ho už nevyužít, když jsem musel odřezat spodní část příruby, aby vlezlo na tento daný motor.
Napojení k motoru, je pomocí kuželového převodu, jako na originále. Bude postavené jako originál, velikostně jsou si podobné.
Zapalování je dvoutaktní pro dvouválec, je levotočivé a to potřebuje tento motor, jednoválcové jsou pravotočivé.

Druhý nepoužívaný vývod z cívky bych ukostřil do motoru, aby cívka vestavěná nepálila, když budu používat jenom jeden.
Cívky můžou být dvě, ta externí, abych nemusel zasahovat do té vestavěné a druhá ta vestavěná.
Chtěl bych jít tedy cestou té baterky i s rizikem že se rozhodí původní magnet, i když by to bylo lepší, kdyby to sloužilo jen pro start a pak se baterka vypnula. Ale myslím si že baterie to dlouho ukrmí v chodu ten motor, pokud by se magnet rozhodil a musel bych to používat furt na baterii.
Vzhledově je jedno jak to bude vypadat, hlavně ať to nějak jede. Do konstrukce motoru jsem vůbec nezasahoval, nechci ničit originál, jde o provizorní řešení.
Originální zapalování půjde kdykoliv vrátit, jak ho nechám převinout, ale i s tímto to vypadá vzhledově pěkně, jsou si dost podobná. Externí cívka a baterie malá se nějak už schová.
Posílám detailní fotky zapalování + jednoduché schéma, jestli bych to mohl napojit, tak jak jsem nakreslil. Díky za odpovědi.



Fotky zapalování - https://postimg.cc/gallery/B4Gxpr3

Schéma zapojení - https://postimg.cc/JDbBFL3Z

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 9506
Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
Bydliště: Košice-okolie
Kontaktovat uživatele:

Re: Připojení baterie do magneta k vytvoření jiskry bez závislosti na otáčkách motoru

#12 Nový příspěvek od Atlan »

Podla vsetkeho vinutie ide z toho kontaktu odpojit, tak odpoj vytiahni kablik von a zapoj na cievku.

A. Az taka mala baterka to nebude.

Este by islo kupit dc. Zapalovanie z skutra gy6 a maly magnet umiestnit na zotrvacnik, plus snimaciu cievku. Vyhoda by bola poriadna iskra a podstatne mensia spotreba z baterky.
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.

duchodce
Příspěvky: 4444
Registrován: pát lis 16, 2007 9:49 pm
Bydliště: Východočech

Re: Připojení baterie do magneta k vytvoření jiskry bez závislosti na otáčkách motoru

#13 Nový příspěvek od duchodce »

Asi před 40 lety jsem něco podobného řešil ale jak přesně už to nevím .Stará stříkačka ,provoz jen pro ukázky ,nesmí to být moc vidět. Taky se tam vše točilo . Tam se mě nějak povedlo tu isolovanou část kontaktů připojit na ten vysokonapěťový vývod "palce" a ten použít jako vývod přez ten uhlík ven pro skrytou venkovní zap.cívku. Nesmí tam být připojen ale vývod z vysokonapěťové cívky. Druhý kontakt musí být ukostřen. Nepamatuji se jestli se mě podařilo nějak ten vnitřní kondenzátor použít nebo jsem něco bastlil venku. . Musí být co nejblíž kontaktům . Baterka byla z auta a vydržela několik hodin provozu.Kontrolka zapnutí důležitá jinak odnese to cívka,nebo hůř kontakty.
Jinak můj poznatek ,pokud se používá třeba dvouválcové magneto pouze pro jeden válec je potřeba nepoužívaný vývod ukostřit . Dochází jinak k probití vnitřní vsokonapěťové cívky. Jedno magneto to nesnášelo muselo tam mít volnou zapalovací svíčku. Uvnitř magnet bývá sice bezpečnostní jiskřiště ale to už je mezní napětí a dlouhý chod přez něj magneto nemá rádo.To jiskřiště bývá taky příčinou proč magneto nechodí - prach,bordel, pavučiny - zvlhne to udělá se uhlíková cesta.
Občané kteří neumí nakopat do ...... své zlorumpované mocné , nejsou schopní samostatné existence....

borecnakonec1
Příspěvky: 87
Registrován: ned čer 09, 2019 6:25 pm
Bydliště: Brno

Re: Připojení baterie do magneta k vytvoření jiskry bez závislosti na otáčkách motoru

#14 Nový příspěvek od borecnakonec1 »

Díky za odpovědi.
Pokusil jsem se to zapojit. Od cívky zabudované jsem odpojil kabel, dalo by se tedy říct, že se využívají jen kladívka atd.
Zapojil jsem jako na tomto schématu které posílám.
V okamžiku kdy kontakty na kladívkách nejsou spojeny nic se neděje, zkrat není. V okamžiku když se kontakty spojí vznikne zkrat, jiskru svíčka háže, ale hodně moc to jiskří na kladívkách. Asi by to takto fungovalo. Nevím jestli je to správně, ale jiskra se na svíčce objeví.
Akorát je problém to jiskření na kladívkách, je hodně velké, kondenzátor je z Jawy 50, z funkčního stroje.
Když zůstanou kontakty spojené, což je pravděpodobné, když se vypne motor nebo tak. Tak je to jakoby ve zkratu, indukční cívka hřeje více a více, takže to tak nemohu nechat. Když ponechám kladívka spojené, mám odpojený zemnící kabel z baterie, v okamžiku spojení kabelu z kostrou se objeví jiskření, když kladívka nejsou spojené, tak neobjeví. Co mám špatně v tom zapojení a co zajišťuje, když jsou kladívka dlouhodobě spojené, aby nevznikal dlouhodobý zkrat ?

Děkuji

Schéma zapojení, je to dobře ?
Obrázek

chobotek
Příspěvky: 10466
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Připojení baterie do magneta k vytvoření jiskry bez závislosti na otáčkách motoru

#15 Nový příspěvek od chobotek »

Omezovač "dlouhodobého zkratu" se jmenuje spínací skříňka, jinak též vypínač. Je to normální a nejedná se o zkrat. Odpor primárního vinutí zapalovací cívky je poměrně malý, takže obvodem prochází velký proud. To jiskření omezuje kondenzátor správné velikosti. Při rozpojení kontaktů se kondenzátor nabíjí a pohlcuje náboj, který by se jinak projevil jako jiskření na kladívkách. Nejlépe vzít stejný, jaký je použitý na vozidle z něhož jsi vzal zapalovací cívku - pokud je to dynamo-bateriové zapalování. Jawa 50 má magneto, poměry na přerušovači jsou jiné.
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

Odpovědět

Zpět na „Motory“