Stránka 7 z 20

Re: SLAVIA 1D80 -- 2-taktní DIESEL

Napsal: pon led 11, 2010 11:29 pm
od josip
Berny píše:Jo, bývalý majitel tu o něm psal. Cenu bych tady nechtěl zveřejňovat. Tak akorád. Fascinuje mě na něm, že
je vše původní. Toho si cením. A vím že jich asi moc nebude. Je to nějaký mezityp. kdyby se našel ještě někdo kdo takový typ má, byl bych rád. Mám motor 1D80 ale nejspíš ten úplně z prvních typů. Takže možná má taky tu jinou hlavu, jak už zde bylo zmíněno. Proto se možná hůř startuje. A startér ani altík nemá. Budu se s ním tak dlouho hrát, dokud to neseřídím tak, aby to startovalo líp. Musí to jít. Je to výzva. A chtěl bych to směřovat k tomu, postupně všechno renovovat aď vypadá jak před 50 lety.
pozri si mje vlakno mam tam aj videa http://www.nasetraktory.com/forum/viewt ... &start=225

Re: SLAVIA 1D80 -- 2-taktní DIESEL

Napsal: úte led 12, 2010 8:23 am
od Berny
Pěkný stroj,
má ten motor štítek. Co je to za tipové označení? A nemá při zátěži problém s tím alternátorem?
Ono toho výkonu moc navíc není. Včera jsem seřídil vstřik, dneska vypálím výfuk a vyčistím palivovou
soustavu. Musí to startovat líp.

Re: SLAVIA 1D80 -- 2-taktní DIESEL

Napsal: úte led 12, 2010 2:54 pm
od charlie
pro fanous p : už dávno nemám vánoce, ale hned po Novém roce služební cesta a teď pěkně velké závěje před kůlnou.A příjezdová cesta má, bohužel, vyšší prioritu.Dělám na tom, ale je to tak trochu Neruda : " Kam s ním ( tedy ze sněhem )."

pro Berny : máš asi stejný motor jako já, jen včetně originálního větráku.Já tam mám 1/2 z Velorexu, protože původní asi někdo " koupil " dřív, než my celou PFD 63 D.Ale hlava vypadá stejně včetně uchycení vstřiku a držáku na doutnáky se závitem 10x1.
Manuál k tomuhle motoru je tuším na vebu pf62, ale odkaz přesně nevím.Vyhledávač to najde.
Jen pro informaci: - zapomeň na kliku, tou se dá startovat jedině teplý motor a je k tomu třeba dobrá úrazová pojistka.Startovací řemen je z kůže ( řemen ze staré mlátičky ) s dřevěnou příčkou na konci ( mám to i na nicku ).
-bude dobré zkontrolovat předkomůrku v hlavě ( já jí měl plnou ne úplně shořelých zbytků po všem možném, co používali místo originálních doutnáků).
-je dobré sundat výfuk a zkontrolovat výfukový kanál a zakarbonování vnitřku tlumiče a kolena.
( podle toho, co se lilo do ztrátového mazání může být kanál ve válci ucpaný karbonem víc jak z poloviny a koleno se také statečně zanáší - vždyť je to dvoutakt )

Pokud se nikdo nepokoušel dělat nějaký " tuning "s čerpadlem a vstřikem, tak by neměl být problém ( já ani vlastně nevím, jaký vstřik tam patří )

Jinak bytelná mašinka, ale s tímhle motorem to asi žádný trhač nebude.

Re: SLAVIA 1D80 -- 2-taktní DIESEL

Napsal: úte led 12, 2010 4:29 pm
od Berny
Trhač to není. Záleží na co to člověk potřebuje.Mám manuál k motorobotu M6. Tam je Motor i převodovka co mám já.
Takže mám kompletní seznam dílů a všech možných hodnot. Jak už jsem říkal, trisku jsem si nechal nastavit
na 120kg/cm2, rozprašuje krásně a i po po připojení na čerpadlo to vstřikuje skvěle. Čerpadlo jsem vyčistil
a to je taky v pořádku. Předvstřík se šteluje zakontrovaným šroubkem pod čerpadlem a změna o jednu
otáčku na každou stranu taky nic nemění. Takže jak říkáš, budu muset sundat hlavu a kouknout na tu komůrku.
Nejspíš bude zajebaná. A taky vypálit výfuk a koleno. Nejspíš to špatné startování opravdu bude tím.
Protože všechny funkční části jsou v cajku. Možná budu taky muset sehnat ty origo doutnáky. Cpu tam teď srulovaný
tvrdý papír namočený do nafty a prohořelý. Každopádně díky za radu s tou zacpanou komůrkou.

Re: SLAVIA 1D80 -- 2-taktní DIESEL

Napsal: úte led 12, 2010 5:21 pm
od jano
Berny píše:Trhač to není. Záleží na co to člověk potřebuje.Mám manuál k motorobotu M6. Tam je Motor i převodovka co mám já.
Takže mám kompletní seznam dílů a všech možných hodnot. Jak už jsem říkal, trisku jsem si nechal nastavit
na 120kg/cm2, rozprašuje krásně a i po po připojení na čerpadlo to vstřikuje skvěle. Čerpadlo jsem vyčistil
a to je taky v pořádku. Předvstřík se šteluje zakontrovaným šroubkem pod čerpadlem a změna o jednu
otáčku na každou stranu taky nic nemění. Takže jak říkáš, budu muset sundat hlavu a kouknout na tu komůrku.
Nejspíš bude zajebaná. A taky vypálit výfuk a koleno. Nejspíš to špatné startování opravdu bude tím.
Protože všechny funkční části jsou v cajku. Možná budu taky muset sehnat ty origo doutnáky. Cpu tam teď srulovaný
tvrdý papír namočený do nafty a prohořelý. Každopádně díky za radu s tou zacpanou komůrkou.
Z tým štelovaním predvstriku na zdvihátku som si neni až tak istý, hlavne sa tým šteluje dávka čerpadla, predvstrek podložkami pod čerpadlom. Aj zdvihátko má samozrejme vplyv na predvstrek ale nie je k tomu určené.
Z kľukou som ho za mladi natočil, ale nedoporučujem. Štart bez "špačka" je nemožný, aj to treba vedieť a nie je to až také hrozné. Dôležite je zistiť, koľko má byť pridané plynu, na čerpadle je stupnica. Teoreticky, ak tam máš na čerpadle taký matrták čo umožnuje štartovaciu dávku by pri štarte mal byť odklopený. No to platý asi len na nastavení z výrobného závodu. Náš, pokial nemal na čerpadle 12 tak nešiel, menej bolo na štart málo a viac ho zas zadusilo.

Re: SLAVIA 1D80 -- 2-taktní DIESEL

Napsal: úte led 12, 2010 5:49 pm
od Berny
Vysvětlete mě prosím, co znamená ¨matrták¨ po česku. Nevím co si pod tím mám vysvětlit. Množství paliva se šteluje tím jezdcem(hřebenem) co potáčí pumpičkou v čerpadle. Jestli zvýším předvstřik podložkou, nebo tím šroubkem by snad mělo být jedno. Měním tím vzdálenost od vačky. Stejně jako na fechtlovi. Nevydržel jsem to a ještě byl sundat tu hlavu. Komůrka a všechno čisté, jako by to ani nebyl dvoutakt nafta. Válec krásně hladký, vůle pístu žádná. Proto ta skvělá komprese. Myslím že na motor rok výroby 1962 skvělý stav. Když otáčím při sundané hlavě klikou, vstřikovač vystřikuje když je píst v horní úvrati. Což je asi špatně. Cituji z knížky:¨Geometrický počátek paliva 26-27stupňů před horní úvratí, což je 6,1-5,7 mm dráhy pístu před horní úvratí. To já určitě nemám. Takže v tom může být zakopaný pes. Ale jak to přesně nastavit??? Kde se dají ty origo doutnáky objednat a z čeho jsou vyrobené???

Re: SLAVIA 1D80 -- 2-taktní DIESEL

Napsal: úte led 12, 2010 6:13 pm
od kenybz
matrtak je neco jak bazmeg...haha jsem ti pomohl je to na tom soupeti co se pohybuje ve vstrikovacim cerpadle takovy krouzek za neho potahnes jeste vic nez umoznuje zdvih tahla od tahla plynu regulator si pak sam ubere jinak v sekci manualy a navody jsem dal servisni manual k tomuto motoru tak si to stahni a pak budes chytry minimalne jak radio 8) :friends:
tento motor startuju na monterky...nebo na prosteradlo origos bavlnene taky dobre chyta...utrhnes prozek prosteradla tak 2cm siroky a 4 dluhy zrulujesho a vrazis do drzaku zhavice namocis do nafty zapalis nechas horet az je tam kus zhaveho a zasrubujes do hlavy a nastartujes...pred tim si natoc na remenicu startovaci snuru a dej motor do dolni uvrati...rozhupes ho a pretocis prez horni uvrat a mosi to jet ten predvstrik mas asi pozde tak uber podlozku

Re: SLAVIA 1D80 -- 2-taktní DIESEL

Napsal: úte led 12, 2010 6:33 pm
od jano
[quote="Berny"]. Jestli zvýším předvstřik podložkou, nebo tím šroubkem by snad mělo být jedno. Měním tím vzdálenost od vačky. Stejně jako na fechtlovi. /quote]
No to zdaleka nie je jedno aj ked sa to tak javí! Predstav si vstrekovacie čerpadlo na n-válec. Štelujú na ňom zdvíhatka, aby docielili dávku ale predvstrek sa robí pootočením čerpadla. Takže analogicky je to aj na ID80, RS -och a iných kde čerpadlo je súčasť motora. Nastavenie zdvíhatka je pre dávku a podložky pre predstrek. Zdvíhatkom nastaviš predvstrek za cenu, že rozladíš dávku a to nie je dobre... :-/

Re: SLAVIA 1D80 -- 2-taktní DIESEL

Napsal: úte led 12, 2010 9:47 pm
od Berny
Tak me zduvodni, proč motor v tak dobrem stavu nejde nastartovat....???

Re: SLAVIA 1D80 -- 2-taktní DIESEL

Napsal: stř led 13, 2010 8:00 am
od jano
Na čerpadle v dolnej časti je okienko a tam sa pohybuje riska. Túto treba zosúladiť z riskou na zotrváku.
Natočiť - už som raz písal : Dal som nastaviť tlak na patričný. mechanik : to ti predsaj nemohlo chodiť, veď tam bolo iba 65 atm. No lenže po nastavení natočiť nešlo, Povolil som vstrekovač a nikdy viac som sa o tlak nestaral ...
A prečo Ti to nejde? Dal si v dobrej viere nastaviť vstrekovač na predpísaný tlak, lenže čerpadlo je zodraté a miesto pred HÚ to pretlačí až na HÚ a tu už nenatočíš... Takže znížiť tlak a bude to vstrekovať pred HÚ a pôjde to. Tlak vstrekovača sme stavali za jazdy, lebo meracie prístroje neboli v každej dielni ako teraz...A samozrejme ani manuály, tie mám možno z odstupom desatročí, naštastie už nič také, ako štart popruhom nehrozí...

Re: SLAVIA 1D80 -- 2-taktní DIESEL

Napsal: stř led 13, 2010 6:11 pm
od Berny
Riska na čerpadle opravdu je. Ale k setrváku se nedostanu. Musel bych oddělit převodovku od motoru. A to se mi zrovna nechce...

Re: SLAVIA 1D80 -- 2-taktní DIESEL

Napsal: stř led 13, 2010 6:29 pm
od josip
Berny píše:Riska na čerpadle opravdu je. Ale k setrváku se nedostanu. Musel bych oddělit převodovku od motoru. A to se mi zrovna nechce...
na boku priruby je otvor kde vydis rysku je to na strane ked sapozries od spojky na lavej strane

Re: SLAVIA 1D80 -- 2-taktní DIESEL

Napsal: stř led 13, 2010 7:04 pm
od Berny
Dík. Mrknu na to. Nedalo mi to a pátral jsem po tom nastavování předvstřiku. A podle literatury jsem měl pravdu...Nebo ne?

Re: SLAVIA 1D80 -- 2-taktní DIESEL

Napsal: stř led 13, 2010 7:10 pm
od jano
No ale vieš, že riska je cca 26 stup pred HÚ a to stačí. Bud si ju preznačíš alebo zameráš piest pred Hú.
Ja to vidím v zodratom čerpadle, ktoré síce roztrekne strekovač ale príliš neskoro. No meranie nemôže byť na škodu.

Re: SLAVIA 1D80 -- 2-taktní DIESEL

Napsal: stř led 13, 2010 8:57 pm
od Berny
Nemůžu pořád najít ten otvor v tom bloku na ten setrvák. :(