Mech. prevodovka nebo hydro?

sekačky a traktory. Husqvarna, Partner, Stiga, MTD, CastelGarden,...

Moderátor: DYK

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Ondras83
Příspěvky: 10023
Registrován: stř zář 12, 2007 10:28 pm
Bydliště: Stračov
Kontaktovat uživatele:

Re: Mech. prevodovka nebo hydro?

#16 Nový příspěvek od Ondras83 »

panove, jak je to s tim hydropohonem a zatezi - koupil jsem starou rachotinu s vykonem 20hp, hydropohon (seco starjet) ...vypada hrozne (dobity plasty atd), ale mechanicky je v poradku, motor v pohode, pojezd taky, uzaverka funguje, po vymene oleje loni a od ty doby jezdil asi 2 dny ....nicmene, utahne to neco, aniz bych rozbil ten hydropohon? v planu mam tahat valec a udelat nejakyho jezka a starat se s tim o travnik, kdyz potom budu jezdit traktorem, tak trham travu, tahle sekacka je idealni a tak bych to rad vyuzil a jezdil s timhle nez "velkym" traktorem

Uživatelský avatar
Navarson
Příspěvky: 827
Registrován: úte kvě 28, 2019 9:45 pm
Bydliště: u Nepomuku

Re: Mech. prevodovka nebo hydro?

#17 Nový příspěvek od Navarson »

Pokud ten váleček nebo ježek bude mít tak do 100kg a bude to po rovině, tak bych v tom neviděl moc problém. Tuty převodovky se děsně blbě chladí a každá zátěž navíc docela rychle tu trochu oleje, co v tej převodovce je, ohřívá. Zahřátý olej je řídký a hydrostat pak nemá sílu, páč se olej začne protlačovat vůlemi v hydraulickém okruhu (kňouravý zvuk) a tím se zahřívá ještě více. Navíc když olej přehřeješ 3x-4x, tak zřídne trvale a musíš ho vyměnit, páč hydrostat bude kňourat a sotva pojede. Pokud nemá tvůj hydrostat vypouštěcí šroub, tak musí převodovka kvůli výměně oleje ven z traktoru. Poradím ti malou pomůcku: Najdi si nějakou rovnou zkušební trasu a s čerstvým ještě nezahřátým olejem jí projeď co nejrychleji načas. Pokud se čas potřebný na projetí stejný trasy se studeným olejem prodlouží proti původnímu o jednu čtvrtinu, (přiklad 100m za 40sec původně, potom 100m za 40+10=50sec s jetým olejem) je nejvyšší čas vyměnit olej, páč už je trvale řídký. Základ je fakt nepřehřívat ten hydrostat, a tím co nejdýl udržovat dobrou viskozitu oleje v něm, takže při tom tahání válce na to myslet, případně dělat přestávky na zchladnutí hydrostatu.
Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný

Fizz
Příspěvky: 7936
Registrován: stř pro 28, 2016 10:13 pm
Bydliště: Cca Brno

Re: Mech. prevodovka nebo hydro?

#18 Nový příspěvek od Fizz »

Lze určitě dořešit externí chlazení i zvětšit náplň.

Sme na fóru domadelu, takže dolní šroub bude sací, maly čerpadlo olejový (spousta aut v 90tkach) melo chlazení zadního diferenciálu, malý čerpadlo na 12v a chladič cca 5x20cm... Nebo prostě koupit tech pár věcí a spichnout to sám.

Navíc bych určitě doporucil nějaký kondicionér oleje treba od Liqui Moly. V některých případech to umí to čemu klidně reknu zázrak.

Dát do okruhu filtr nebo nádržku na zvětšení objemu náplně už je pouze třešnička na dortu.

Tahat pichlavý válec je dobrý dokud nezatacis to pak má traktor co dělat. Taky tahám a v obrátkách to dostává pěkně na prdel, kolikrát radši couvám nez bych se otáčel na petniku.
"... to že máš internet neznamená, že sr@čky co máš v hlavě a považuješ je za myšlenky musíš ventilovat veřejně..."
Other-Side II. '23

Uživatelský avatar
Ondras83
Příspěvky: 10023
Registrován: stř zář 12, 2007 10:28 pm
Bydliště: Stračov
Kontaktovat uživatele:

Re: Mech. prevodovka nebo hydro?

#19 Nový příspěvek od Ondras83 »

je to nas obecni byvaly traktor, olej jsem tam nechaval v servisu menit loni a original to ma zvrchu vetrak na chlazeni (nedelam si iluzi, jak moc dobre to chladi), ale OK, nebudu to nijak pretezovat, aby se to nejak neznicilo a pravidelne ten olej budu menit...mechanicky se tam kazdy rok delal servis (remen pohonu, kladky, oleje atd), ale jak s tim jezdil duchodce, mel to kazdej u zadele a je to dobity jako pes...ted davam do kupy sekani, tak se na ten pojezd jeste mrknu, co a jak...letos bude sekat tak, jak je, pristi rok se dystak na nejakou upravicku podivam :)

Fizz
Příspěvky: 7936
Registrován: stř pro 28, 2016 10:13 pm
Bydliště: Cca Brno

Re: Mech. prevodovka nebo hydro?

#20 Nový příspěvek od Fizz »

Fakt to má smysl "dochladit".

Ta vrtulka nemá moc smysl protože kokem ní není vedení vzduchu což by výrazně zvýšilo její účinnost.

Navíc předpokládám že tlačí na převodovku, kdyby měla vedení vzduchu a od převodovky sála byla by účinnost řádově větší.
"... to že máš internet neznamená, že sr@čky co máš v hlavě a považuješ je za myšlenky musíš ventilovat veřejně..."
Other-Side II. '23

Uživatelský avatar
Ondras83
Příspěvky: 10023
Registrován: stř zář 12, 2007 10:28 pm
Bydliště: Stračov
Kontaktovat uživatele:

Re: Mech. prevodovka nebo hydro?

#21 Nový příspěvek od Ondras83 »

ma to 951mth, je to hodne?

Fizz
Příspěvky: 7936
Registrován: stř pro 28, 2016 10:13 pm
Bydliště: Cca Brno

Re: Mech. prevodovka nebo hydro?

#22 Nový příspěvek od Fizz »

Správná otázka.

Netuším. Může to být s dobrou údržbou a obsluhou prd.
A může to být s kretenem konečná. Do toho přihoď jak se to povedlo ve fabrice.

Já mam na autě přes 400tis. Možná i dvojnasobek. Druhý motor i převodovku neb na údržbu někdo sral. A motor odešel na vydřený válec protože "nikdo" neslyšel že to občas jede na 7. Oprava původce problému 1300korun. Motor nějakých 80... Prevodovka jela nejspíš na původní olej... Zbytek auta pokud neberu kosmetiku vlastně cajk podvozek atd vse původní bez vůlí.... No. Toz tak.

Prostě olej ve správným pracovním cyklu a teplotě je základ. Že jsou oleje mnohem kvalitnější než před xxx lety a výrobci na to hřeší je prostě neduh doby a těch co se s tím smíří nebo na to hřeší... :)
"... to že máš internet neznamená, že sr@čky co máš v hlavě a považuješ je za myšlenky musíš ventilovat veřejně..."
Other-Side II. '23

Uživatelský avatar
Navarson
Příspěvky: 827
Registrován: úte kvě 28, 2019 9:45 pm
Bydliště: u Nepomuku

Re: Mech. prevodovka nebo hydro?

#23 Nový příspěvek od Navarson »

Psals, že motor i pojezd v pohodě, tak bych asi žádný mth neřešil. Podotahovat nebo vyměnit nějakej ten spojovací matroš, promazat pohyblivé spojení, seřídit táhla od hydrostatu, seřídit řízení. U motoru vyměnit filtry, svíčky, olej. Povyměňovat ložiska co se hřejou, podívat se na stav řemenic a řemenů, popřípadě estli budeš drandit ve tmě, tak zprovoznit svícení. Přemáznout základovkou oprýskaný a orezlý místa. Každej rok tomu dej trochu údržby a možná tě ten verk ještě přežije. Mám Countaxe z 1995, pravda po GO, ale s přehledem natrhne zadek sousedojc tři roky starý Stiga, co se týče kvality sečení, sběru i rychlosti pokosení.

Jinak jak byla řeč o tom chlazení hydrostatu: Tady jsou nějaký údaje od pohonný jednotky Dakr Panter ED5 Je v tom použitý standartní hydrostat K62, ale za povšimnutí stojí zmínka o externím chlazení, maj na to i průmyslový vzor. Asi to bude něco jak píše Fizz, na vývodu ze skříně hydrostatu nějaké olejové čerpadýlko, dál do chladiče oleje a zpátky do skříně, možná přes nějakou vyrovnávací nádržku. Nevím, nechce se mi na webu ÚPV ten jejich patent hledat. Pak je tam zmínka o teploměru oleje v převodovce, což považuju za superhyper vychytávku. Tomu chlazení asi přičítaj v Dakru tak důležitý význam, že si troufnou nabízet tuten strojek s hydrostatem i na orbu a na práce, jinak určené pro regulérní malotraktor. :-/
Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný

Ready
Příspěvky: 409
Registrován: sob kvě 29, 2021 8:03 am
Bydliště: Karolinka

Re: Mech. prevodovka nebo hydro?

#24 Nový příspěvek od Ready »

Právě že ta K62 byla na tahání spíš průser než výhra,nedávala to a přehřívala se....už je tam jiná...hydro na větší tahání prostě není.

Fizz
Příspěvky: 7936
Registrován: stř pro 28, 2016 10:13 pm
Bydliště: Cca Brno

Re: Mech. prevodovka nebo hydro?

#25 Nový příspěvek od Fizz »

Určitě hlídání teploty je dobrý hlavně pro vemi široký interval aplikací.

Hlídání teploty, v tomhle smyslu by asi stačilo i policajtem kde bude funce "přehřátí", abys neupekl olej. Nicméně pikud vyjdu z teze že to funguje ve spoustě případů i bez péče a opatření. Vychází mi dobrá údržba a dořešení chlazení jako lék na nesmrtelnost lépe řečeno umře to na neco jinýho než bude upečený olej.

Sekačky jezdí v létě takže nastartuju a ať chlazení jede nebo termospinac na 50'C na prevodovku co zapne cerpadylko.
Na nekolika motorkách mam trojcestný ventil před chladičem zima/léto. Taky řešení. Pokud nebudeš hrnout snih. Kašli na to dodelej chlazení, nebo alespoň udrzuj tu převodovku čistou, olepena trávou a hlinou se chladí víš jak...

Hydro tahat může ale výkon přeneseny olejem musíš vychladit. To je celý problém. Fakt.

Víš jak uvařit vodu domácí vodárnou? Necháš ji zaplou a vsude zavřenou vodu.

Ta miniaturní náplň nemůže trvale přenášet treba 10kW. I jdyby jen 30%bylo do mechanických ztrát tedy do tepla upečeš ji když to nezvládas uchladit. Pro představu 3kw uz je doceka velký radiátor.
"... to že máš internet neznamená, že sr@čky co máš v hlavě a považuješ je za myšlenky musíš ventilovat veřejně..."
Other-Side II. '23

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 9523
Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
Bydliště: Košice-okolie
Kontaktovat uživatele:

Re: Mech. prevodovka nebo hydro?

#26 Nový příspěvek od Atlan »

Chladic ide kupit nestoji vela na 1 alebo 2 120 ventilatory, len na kosacke je prach pupava, a ta isto zapcha taky chladic. Preto velke kosacky a lombajny maju vetilator s prestavitwlnimi lopatkami. Raz za cas sa prepne smer prudenia vzducju cez chladic a tym padom vycisti lamely chladica.
€ 11,87 50%OFF | 120mm 10 Pipe Water Cooling CPU Cooler Row Heat Exchanger Radiator with Fan for PC Computer LED Water Cooling System
https://a.aliexpress.com/_m0t9a8G
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.

Uživatelský avatar
Ondras83
Příspěvky: 10023
Registrován: stř zář 12, 2007 10:28 pm
Bydliště: Stračov
Kontaktovat uživatele:

Re: Mech. prevodovka nebo hydro?

#27 Nový příspěvek od Ondras83 »

ten traktor znam od nova, byl unas na obci, jezdil s tim peclivka, potom se odstehoval a jezdil s tim kde kdo, ale kazdou zimu jsem to nalozil na vlek a odvezl do servisu a kazdy rok se delaly remeny, kladky, oleje...posledni 3 roky i olej v hydrostatu, jsou olamany plasty, obrouseny a pohnily sekani, bylo vysypany lozisko na kole, dva roky to stalo v garazi, v nedeli jsem to pritahnul domu, dal do kupy, promazal a jezdi, sekani mam vyvareny na kozach a budu montovat zpet, jak dam jeste dve loziska a novy kudly...vim, ze od vymeny oleje v hydrostatu to ma najeto asi 20h provozu...jinak v provozu neknuci, nehuci, olej netece a nikde nesakne

Zetor15
Příspěvky: 882
Registrován: stř bře 09, 2011 8:47 pm
Bydliště: Plzen

Re: Mech. prevodovka nebo hydro?

#28 Nový příspěvek od Zetor15 »

Mám hydrostat v traktoru z roku 2004-5 má nasekano cca 50 hektarů pak mu praskla ojnice odstavil se než se dal nový motor. Od té doby používán jen na tahání vleku
Je tam hydrostat s nádržkou a ventilátorem. Nikdy se nedělalo nic než doliti oleje a asi 3-4 výměny oleje v hydrostatu. Má odtáhnuto dobře přez 60t ne jen roviny ale i kopce kde byl limit trakce kol a váha vleku od 100-400 kg a hydro pořád funguje bez problémů. Je to zahradní traktor karsit aby si někdo nemyslel že je to profi zemědělský

Odpovědět

Zpět na „Zahradní malotraktory“