Yanmar FX235

Kubota, Mitsubishi, Iseki, Jinma, Mahindra,...

Moderátor: DYK

Zpráva
Autor
Slávek55
Příspěvky: 455
Registrován: pon úno 04, 2019 2:31 pm
Bydliště: Pelhřimovsko

Re: Yanmar FX235

#61 Nový příspěvek od Slávek55 »

oco13-již i náš Zetor a mnoho let zpět i Japonci vyrábí u traktorů několik variant převodovek.Ať je to již zmíněný Power-shift,nebo klasická mechanická převodovka či hydro převodovka.Před ní se u různých modelů zařazují redukční převodovky,násobiče,plazivé redukce,reverzory a další technické zajímavosti.A je na kupci,aby se rozhodl,co vlastně potřebuje a jaké nářadí bude s traktorem používat.Proto má možnost výběru z mnoha modelů.
Jenomže pro nás toto rozhodnutí není možné.Koupíme si traktor na jaký máme peníze a jaký lze u nás sehnat.Požadujeme jakýsi univerzální traktor pro všechny práce a potom na něho montujeme různé nářadí a doplňky a nedomyslíme,že na to není stavěný.
K čelnímu nakladači je asi nejvhodnější reverzor.To má málokdo.Hydropřevodovka je dobrá,u nás ji známe spíše ze zahradních traktůrků na sečení trávy.Má ale své ale.Rychlá změna z jízdy vpřed do zadu ji také neprospívá.Je jednoduché zmáčknout většinou kolébkový pedál pro jízdu zpět,ale dochází tam ke změně směru průtoku oleje a to způsobuje tlakové rázy v hydrosoustavě.Je to asi podobné jako by jsi náhle přepnul vypínačem elektromotor do opačného směru otáčení.
Naše traktory mají většinou klasickou mechanickou převodovku a nebo Powershift.Japonské traktory mají všechny dost rychlou zpátečku,takže u čeláku se jezdí na redukci a dopředu se jezdí dvojkou.Takže u mechanické se řadí ze zpátečky-posouvají se kolečka po hřídelích přez neutrál na dvojku.Kdo je moc rychlý a nebo je horší spojka,jsou většinou slyšet zuby a rázy v převodovce.
U Powershiftu ty rázy ani ty zuby není slyšet.Přeřadíš ze zpátečky přez neutrál na jednotku,tím se vlastně na druhé hřídeli zařadí dvojka,posuneš knipl na dvojku a traktor se rozjede dopředu dvojkou.Zcela automaticky a tím se šetří jak spojka tak ozubení koleček převodovky.Je to možná trochu pomalejší,někteří borci by mechanickou to zvládli dříve,ale je to určitě sětrnější k převodovce.Vlastně dříve se dělalo přeřazení z jedničky na zpátečku a zpět takto:zmáčkla se spojka,dal neutrál,pustila spojka,znova zmáčkla spojka a zařadila rychlost.To samé se dělalo při podřazení,ale s meziplynem.
Slávek

Uživatelský avatar
oco13
Příspěvky: 15665
Registrován: ned říj 20, 2013 5:56 pm
Bydliště: Nové Zámky

Re: Yanmar FX235

#62 Nový příspěvek od oco13 »

Je to presne tak, a kedže tie financie hlavne ak to je hobby využitie sú obmedzené tak sa musí voliť cesta kompromisov. Z čeláku som bol zo začiatku úplne nadšený a riešil som doťaženie zadku, prídavné lopaty a náradia 8) Lenže stále viac sa mi ukazuje že čelák neskutočne predlžuje traktor (hlavne s lyžinami) a tak už zase pozerám po jašterke :pistol:

Uživatelský avatar
ladiki
Příspěvky: 3597
Registrován: úte pro 29, 2009 5:07 pm
Bydliště: Haná

Re: Yanmar FX235

#63 Nový příspěvek od ladiki »

kluci jen doplním....
do portálů dávat raději převoďák 80W-90, namísto obyč PP80...ten bude v létě hodně řídký...
Do převodovky, kde jsou "ponořené" i brzdy je nejlepší volbou UTTO olej, ať již zmiňovaný Spirax S4 TXM nebo podobný, který je SAE 10W-30 což odpovídá 80W...jako třeba dynatrans MPV, Mol Farm NH...apd..
Zatím nejlevnější jsem našel zde...https://pemacz.cz/zbozi/prevodovy-olej- ... 20l_172309

nebo ještě tady prodává borec, co jezdí po čr...https://stroje.bazos.cz/inzerat/1257507 ... ns-mpv.php

Samozřejmě to platí pro japončíky, kde je takový typ oleje předepsán!

HMB
Příspěvky: 89
Registrován: stř zář 16, 2020 1:01 pm
Bydliště: Vsetín
Kontaktovat uživatele:

Re: Yanmar FX235

#64 Nový příspěvek od HMB »

Oki, ještě sehnat nějaké nádoby (asi mojí šlohnu tlakáč + nějaké hrnce), do kterých ten starý olej vypustím:-)
Kluci, myslíte si, že by p. Lacina z Brna izeroval nekvalitní filtry? Je znám jako odborník přes Japan traktory a plno lidem radí, i když si tam traktory neobjednali. Na mne působí dost seriózně. Origo filtr převodového oleje za 2000,- je na valašký plat mazec, i když pokud vydrží, tak jsem ochoten investovat. Raději bych to ale dal za ozubené soukolí + řetěz na naviják, který si k tomu chci svařit.
Jinak k tomu traktoru co jsem koupil: na tachometru je cca 750 MTh. Nic méně jak jsem psal, počítadlo mth bylo zatvrdlé, plastové ozubené soukolí vyfrézované, takže nyní uschopňujii. Stav toho traktoru na mne působí, jako by najeté mth odpovídali realitě. Laky originální, není orezlý, vše funguje krom bočních směrovek. Jakoby traktor normálně pracoval a poté dlouho někde odpočíval, což vysvětluje ten zatvrdlý počítač mth. Oleje jsou tmavé, zakalené (ale jde peřs ně vidět), v mém autě mám ale olej před výměnou mnohem černější. Pro jistotu chci ale oleje + filtry vyměnit a mám na nějakou dobu pokoj. Pneu jsou rozprazkané stářím (něco podobného jsem měl na první Teře, co jse kupoval. Byla stará cca 30 let). Přední kola tak 40%, zadní jsou zachovalejší, tak 90%. Žádné úniky kapalin. Startuje na brnk. K traktoru byl origo rotavátor, taky dost zachovalý. Nikde neteče a krom výměny oleje v rotavátoru a přitáhnutí některých nožů není třeba údržba. Kardanová hřídel byla na jednom konci vymlácena. Rozebral jsem a nyní budu objednávat kříž kardanu, protože byl KO.
Obrázky mého traktoru jsou zde: https://www.bazar.cz/xad9632567-traktor ... p-4x4.aspx Nevím proč ještě visí na netu, ale to je jedno. Dokonce na těch obrázcích rozeznávám ty tři díry v sedadle, vypálené od cigaret :)

Uživatelský avatar
ladiki
Příspěvky: 3597
Registrován: úte pro 29, 2009 5:07 pm
Bydliště: Haná

Re: Yanmar FX235

#65 Nový příspěvek od ladiki »

ještě si dovolím k těm výměnám....

já bych tak horlivý s výměnami náplní nebyl...zkontroloval bych hladiiny, jak psal Slávek odsál, mrknul na to...jestli tam není třeba emulze tím pádem voda...a klidně nějaké motohodiny najezdil....protože se může stát, že začnou téct gufera nebo holt něco jiného....takže pokud nyní vše objektivně funguje...myšleno hydraulika, brzdy, řazení, posilovač ...atd...tak bych to tam klidně nechal...pokud teda neplánuješ hned začít službařit a za týden nenamotáš 50mth :-)

Ten čas věnuj všem konektorům, obecně kabeláži, vypláchni třeba nádrž, dej novou nemrzku a takové ty běžné údržbářské práce....

Ynamra nemám, ale ten typ filtru mají tady
http://www.filtr-filtry.cz/359,0,FILTRY-CAPA.html
a tady náhrada od hifi-filter
https://hifi-filter.com/en/catalog/CP14 ... lence.html
a tady na slovensku stojí 630,-
https://www.bbn.sk/z58234-hifi-filter-h ... y-sh-66218

Možná bych vyměnil olej v motoru :)

HMB
Příspěvky: 89
Registrován: stř zář 16, 2020 1:01 pm
Bydliště: Vsetín
Kontaktovat uživatele:

Re: Yanmar FX235

#66 Nový příspěvek od HMB »

Oki, poslechnu rady zkušenějších a udělám jak radíte. S tou emulzí mě to samotného zajímá. Na víčkách není. Ladiky a myslíš si, že ty filtry z Traktorservisu nelze použít? https://www.traktorservis.cz/katalog/na ... ar-sfts104
Jsou pohromadě a za přijatelnou cenu.

Jinak díky moc za rady. Je super, že ještě existují lidé, kteří jsou ochotni poradit na základě mnohaleté praxe. Teoretiků je v dnešní době dost, ale lidí, kteří mají nějakou praxi ubývá.

Slávek55
Příspěvky: 455
Registrován: pon úno 04, 2019 2:31 pm
Bydliště: Pelhřimovsko

Re: Yanmar FX235

#67 Nový příspěvek od Slávek55 »

HMB-nemyslím si,že by pan Lacina prodával nekvalitní filtry,ani jsem ti tu myšlenku snad nepodsunul,pouze jsem napsal,že ten motorový seženeš kdekoli.A díky odkazu od ladiki seženeš i originál převodový.Před pár lety,když jsem ho potřeboval já,tak u nás nebyl.Nakonec jsem dostal z Polska filtr HIFI.Prodejna je na Slovensku,ale i odtud se cena s poštovným bude blížit 1000Kč.Motorový olej a filtr vyměň,to je bez diskuzí,tam nezkoumej kvalitu.Ale ten převodový bych vypustil a prohlédl.Hlavně ten z portálů.Není ho mnoho,asi tři litry.Když napřed vypustíš ten z převodovky.Vypusť to do plast. kyblíku a přelej třeba do třílitrové sklenice,dej ji do tepla,já dávám na kotel a počkej nejméně dva dny,co se usadí.A zkontroluj hlavně zda neuniká kolem vývodové hřídele PTO.
Podle fotek traktor vypadá velice dobře a zřejmě odpovídá i stav MTH.To větší opotřebení předních gum bude asi používáním asistenta otáčení.Cena tam uvedená byla asi bez DPH.Je to tak?Dostal jsem informace od dovozců,že traktory vybavené plazivými redukcemi jsou stále zapřaženy se speciálním nářadím-snad sazeči-a jsou používány pouze pár dnů v roce.Proto mají malý nájezd MTH a jsou zachovalé,což je i tvůj případ.Nakonec i opotřebení sedačky,která je originální tomu nasvědčuje.Byl zřejmě na větší farmě,takže se brzy díky jejich dotacím vyměnil za nový,a stál asi pod nějakým přístřeškem,podle zachovalosti laku.U malého farmáře stojí venku a lak bývá vybledlý,a také nářadí se přepřahá a bývá najeto mnoho MTH.Podle mne si koupil dobře.Blinkry snadno opravíš,tam bývají utržené dráty hned za blatníkem.A ještě jedna rada-zbytečně se v tom nevrtej a jezdi.ladiki ti to radí také.A co se týká nemrznoucí kapaliny,většinou bývá rozpadlý termostat a špatně se ohřívá motor.Jestli ti funguje a garážuješ to v teple,tak to neřeš.Aby se srážela emulze na víčku převodovky,to asi ne.Převodovka se tak nezahřeje,ale kondenzuje v ní voda a ta se usazuje na nejnižším místě-tedy v portálech.Proto se doporučuje občas trochu z portálů upustit.
Slávek

Uživatelský avatar
ladiki
Příspěvky: 3597
Registrován: úte pro 29, 2009 5:07 pm
Bydliště: Haná

Re: Yanmar FX235

#68 Nový příspěvek od ladiki »

4 HMB....p. LAcina má komplet filtry, tak je kup všechny od něj ;-) https://www.traktorservis.cz/search?q=FH371-10

používá mj. filtry značky Baldwin, nebál bych se ničeho
https://www.baldwinfilters.com/portal/s ... Vycy8%3D_0

Osvědčilo se mi vždy začít u kontroly elekrické soustavy, pak výplach nádrže+nový naftový fitr, olej v motoru+filtr a novou nemrzku už kvůli aditivám vní....

.Někdo po koupi udělá skoro GO a jiný zase jen lije naftu......každý máme své osvědčené postupy či zkušenosti :friends:

Uživatelský avatar
DYK
Příspěvky: 14608
Registrován: čtv črc 12, 2007 1:33 pm
Bydliště: kósek od Brna

Re: Yanmar FX235

#69 Nový příspěvek od DYK »

Tak mě to pro změnu nesedí!!! Více ojeté přední pneu než zadní - to je v pohodě a bylo by divný, kdyby to bylo nějak jinak. Když by teda mohli "sedět" ty mth - to se po cca 750mth vybil kříž na kardanu? Nějaký divný ne, ta kvalita. Vůbec bych ta čísla v otáčkoměru nebral vážně a už vůbec ne jako informaci o tom, co má stroj za sebou. Nikde není záruka, že s tím nněkde někdo manipulavat a i ti zaměstnanci šrotišť -"recyklátoři"- v zemí původu budou pěkní kafáblíci.
práce patří strojům ˙˙˙ɐɯɐɥou nɹnɥzʌ ouɥɔǝsʌ ǝɾ ǝz 'ǝpɾıɹd ıɯ noqop ıupǝlsod

HMB
Příspěvky: 89
Registrován: stř zář 16, 2020 1:01 pm
Bydliště: Vsetín
Kontaktovat uživatele:

Re: Yanmar FX235

#70 Nový příspěvek od HMB »

Díky moc. Udělám dle vašich rad. Ještě k tomu oplachu nádrže. Přečetl jsem si celé vlákno o čištění nádrží tady na fóru. Někdo vapkuje, jiní do nádrže dávají kyselinu solnou, další hrubší písek nebo matky a s nádrží třepou, popřípadě kombinují. Když tak nad tím přemýšlím, zdá se mi nejlepším řešením nalít aceton nebo Arvu a tak po dobu třech dní s tím dvakrát denně pořádně zatřepat, vypustit, nechat vyschnout a poté sledovat palivový filtr, v jakém je stavu.
Nemyslím si, že ta nádrž bude uvnitř ve špatném stavu.

Slávek55
Příspěvky: 455
Registrován: pon úno 04, 2019 2:31 pm
Bydliště: Pelhřimovsko

Re: Yanmar FX235

#71 Nový příspěvek od Slávek55 »

Dyku,kříž na kardanu v tom jejich bahně odejde velice rychle.Jakmile se poškodí ty gumové prachovky,dostane se do jehel prach,v tomto případě kalná voda a je vymalováno.Jezdil jsem s Kubotou GR-sečení trávy.Asi 1000 MTH a kardany v pohodě.Na jaře se upravovalo fotbalové hřiště.Zmulčovala se stará tráva a vpichoval se do země písek takovým strojem.Jakási malá injektáž.Nenapadlo je nic lepšího,nežli na sebrání té staré trávy vzít Kubotu.Samozřejmě ta spousta prachu a též nožema nasávání písku z injektáže udělalo své.Traktor byl zaprášený jako kdyby s ním vláčeli pole.Pohádali jsme se u toho a věděl jsem,že kardany odejdou.Hned při prvním sečení byly dva kříže KO a nože též.Dneska se již ví,že k sečení fotbalových hřišť,kde se seče hodně nízko nejsou kardany vhodné.Tam se doporučují řemeny.
Slávek

Slávek55
Příspěvky: 455
Registrován: pon úno 04, 2019 2:31 pm
Bydliště: Pelhřimovsko

Re: Yanmar FX235

#72 Nový příspěvek od Slávek55 »

HMB-nedělej z toho čistění nádrže vědu.Když je v nádrži málo nafty-tak 3 centimetry,vezmi dobrou malou baterku a posviť si do nádrže.Je dobře vidět až na dno a vidíš dole usazeniny a stěny nádrže.Podle stavu se zachovej.Myslím,že stačí nachat vytéct zbytek filtrem, a opět dolít trochu nafty a nechat vytéct.Filtr propláchnout-nebo podle stavu vyměnit.Prostuduj si ale odvzdušnění čerpadla.To budeš potřebovat udělat.
To,co popisuješ k vyčistění nádrže,to se dělá až když je z vnitřku vyrezlá.A kyselina solná se určitě nepoužívá.Před měsícem jsme to dělali se synem u nádrže pionýra,ale ta byla po dvaceti letech bez benzínu a ve vlhku hodně vyrezlá.Povedlo se.Pokud chceš syn ti pošle manuál,ale to asi nebudeš potřebovat.

Uživatelský avatar
ladiki
Příspěvky: 3597
Registrován: úte pro 29, 2009 5:07 pm
Bydliště: Haná

Re: Yanmar FX235

#73 Nový příspěvek od ladiki »

HMB-Slávek má pravdu, tak jsem to s nádrží myslel.....

HMB
Příspěvky: 89
Registrován: stř zář 16, 2020 1:01 pm
Bydliště: Vsetín
Kontaktovat uživatele:

Re: Yanmar FX235

#74 Nový příspěvek od HMB »

DYK:

samozřejmě můžeš mít pravdu. Je to kupování zajíce v pytli. Když jsem viděl na youtube ty hřbitovy vyřazených japonských traktorů, ze kterých se stroje dováží, hodně jsem nad japoncem váhal. Pro mě by samozřejmě bylo lepší, kdyby jsi pravdu neměl :D

Uživatelský avatar
ladiki
Příspěvky: 3597
Registrován: úte pro 29, 2009 5:07 pm
Bydliště: Haná

Re: Yanmar FX235

#75 Nový příspěvek od ladiki »

DYk...a jeho teorie :) Ano můžeš mít pravdu! Ale vzhledem k tomu, kolik se vozí strojů, vzhledem k tomu, že více než polovina nových uživatelů kupují traktor prvně v životě, vzhledem k tomu, že sehnat manuál a rozpis dílů je životní kapitola.......tak pořád ty stroje prostě fungují....životnost motorů 10.000mth atd...prostě stroje chrlené v tisícových sériiích.....Takže na to, že sem někdo sem tam napíše, že se mu něco podělalo to není žádná hrůza....Ano, holt to není Vari nebo Zetor, kde najdu díl na každém rohu nebo dříve v hospodě, ale řekněme si otevřeně, jak je to s díly na šálka apd....jen jeden dodavatel, cena drahá a ergonomie, materiály atd...? také žádná hitparáda

Jen ty noty...jen ty noty....to japoncům chybí.....a i zde na fóru jasně znějí názory, že kdo jednou japončíka zkusil, tak pochopil o čem to je....jen ty noty, no ;-)

A také cenová dostupnost kategorie 15-25 koní je holt dostupná. Technicky vzato, takový sebelepší domaděl má díly od všeho něco a kdo neví jak vypdá náprava z avie, robura, z ara, tak je ve stejné pasti, ne-li horší, než řešit nějaké gufero nebo ozubené kolečko na japončíka... ;-)

Odpovědět

Zpět na „Asijské stroje“