Stránka 6 z 46

Re: Traktor LIAZ 180

Napsal: ned led 03, 2010 12:18 am
od PA

Re: Traktor LIAZ 180

Napsal: pon led 04, 2010 12:21 am
od sychrovak
ČSAD Jihlava řeší po svém.............. 8)
jihlava_traktor.jpg

Re: Traktor LIAZ 180

Napsal: pon led 04, 2010 5:48 am
od jirka h
to není ČSAD, ale Dopravní podnik města Jihlavy

Re: Traktor LIAZ 180

Napsal: ned dub 11, 2010 5:10 pm
od Jan.F
1tGT1S-b3a6d1140826508b225b91cb02000c63.jpg
zv27x03.jpg

Re: Traktor LIAZ 180

Napsal: úte dub 13, 2010 7:53 pm
od pkprg1979
Zdravím pánové, dnes jsem zjistil, že se mi samo zničilo CD, kde byly naskenované fotky, prospekty a typové listy na traktory LIAZ. Ještě jsem to nezažil. Lícová strana CD je vidět z strany co čte mechanika. Nekvalitní CD zn. IMATION. Byly to fotky a materiály od bývalého konstruktéra z LIAZu. Škoda. Kdyby někdo věděl co s tím poraďte. Zkoušel jsem nějaké programy, ale bez výsledku. Fotky zničené

Re: Traktor LIAZ 180

Napsal: úte dub 13, 2010 7:56 pm
od pkprg1979
přídávám historii co mám na svých stránkách, které jsem dělal při studiju na ČZU

Historie výroby traktorů v Liazu je omezena léty 1968 - 1992.
Na počátku byl nápad využít automobilové konstrukční části ke konstrukci traktoru, přesněji těžkého kolového tahače pro potřebu zemědělství, jaký tehdy v zemědělství chyběl. V období spojování zemědělských družstev do větších celků vznikla potřeba těžkého traktoru pro zpracování půdy, zejména orbu.
S nápadem přišli pracovníci tehdejšího JZD Dolany za konstruktéry Liazu v roce 1968. Záměr podpořil tehdejší ministr zemědělství Borůvka. JZD Dolany mělo již vlastní zkušenosti z pokusů o vytvoření těžkého traktoru spojováním dvou tehdy nejvýkonnějších tuzemských traktorů do jednoho celku.
Konstrukce Liaz zpracovala s využitím poznatků z Dolan výkresovou dokumentaci pro výrobu traktoru sestaveného z komponent nákladních automobilů LIAZ v dílnách JZD Dolany a traktor se podařilo ve velmi krátké době postavit.
Postavený traktor měl mezi zemědělci velkou odezvu a vedení podniku Liaz se prakticky ihned rozhodlo postavit další prototypy traktoru s cílem zavedení sériové produkce. LIAZ neměl dostatek vlastních kapacit k montáži traktoru a zejména k výrobě dílů, odlišných od automobilové produkce. O montáž (výrobu) traktorů projevila zájem STS Mimoň/Doksy. Do výroby komponent traktoru se zapojily i další STS a první sériové traktory vyjely již na konci roku 1970.
Přestože vzhledem k úzké návaznosti na automobilovou výrobu nesplňoval traktor ŠT 180, jak byl již na počátku produkce označen, platné agrotechnické požadavky, zájem o tak výkonný stroj byl veliký a výrobní počty neustále stoupaly. V letech 1979 - 1980 dosáhla roční produkce 837 ks.
Konstrukce Liaz si byla již od počátku vědoma nedostatků traktorů ŠT 180, ale současně i potřeby vysokých výkonů traktorů.
Vznikl tak jeden prototyp traktoru ŠT 181 vybavený zejména přeplňovaným motorem M 637T s pružnější charakteristikou, dvoulamelovou spojkou, změněným rámem a novou přední kapotáží. Nadále ale přetrvávala mechanická nesynchronizovaná desetistupňová převodovka Praga, která byla nejslabším místem traktoru ŠT 180. Zvýšení počtu dílů odlišných od automobilové produkce bylo u ŠT 181 velice vážnou překážkou pro realizaci sériové výroby.
Kromě toho byl postaven na bázi ŠT 180 funkční vzorek traktoru LT 270 s výkonem přeplňovaného motoru M 638 cca 200 kW (270 koní) pro posouzení využitelnosti vyššího výkonu motoru v praxi. Vyráběn byl ale sériově pouze traktor ŠT 180.
V roce 1979 byl zahájen vývoj traktoru LT 230.

Po postavení prvního prototypu ve vývojových dílnách LIAZ bylo rozhodnuto vyrobit dalších 5ks prototypů jednak v STS, ale i v závodě LIAZ Zvolen.
Povinné hodnocení ŠT 180 ukončené v 05/1979 již konstatovalo zastaralost tohoto typu. Na jeho základě bylo proto rozhodnuto provést některé změny v sériové produkci a změnit koncepci hydraulického strojního řízení zavedením hydrostatického řízení vyráběného firmou ORSTA Hydraulik v tehdejší NDR.
Do zkoušek a hodnocení prototypů LT 230 se v té době zapojilo i JZD Slušovice, kde byl pro porovnání k dispozici těžký traktor Allis Chalmers.
Výroba 5 ks prototypů LT 230 probíhala velmi pomalu, byla dokončena až v roce 1981. Jeden z těchto prototypů byl vybaven převodovkou ZF 16S160A. Pro sériové dodávky traktorů však byla tato převodovka nereálná.
Potíže s převodovkou Praga 10P80 přetrvávaly a v roce 1981 byla nabídnuta převodovka Praga 13T110, která měla být odvozena od připravované řady automatických převodovek Praga pro užitková vozidla. Traktor s převodovkou 13T110 řazenou pod zatížením byl označen LT 231.
Pro řízení traktoru bylo rovněž zkoušeno řízení Sauer vyráběné licenčně v ZŤS Dubnica. Kromě toho byla snaha vybavit alespoň prototypově traktor LIAZ hydrostaticky poháněným vývodovým hřídelem (rovněž licenční výroba v ZŤS Dubnica), ale nepodařilo se zrealizovat ani prototyp.
V roce 1982 byl oponentním řízením ukončen provoz LT 270. Bylo doporučeno využít získaných poznatků pro další vývoj LT 230, omezit výkon na 170 kW (230 koní), využitelných v této hmotnostní kategorii traktorů a vyrábět pouze 5 - 10 traktorů LT 230 ročně až do úplného splnění ATP (pneumatiky, hydraulika, převodovka atd.). Nevhodná převodovka Praga 10P80 byla pro další osudy traktoru ŠT 180 limitující.
Přestavbou traktoru LT 230 namontováním prototypu převodovky řazené pod zatížením PRAGA 13T110 vznikl jediný prototyp LT 231
V roce 1982 rovněž dochází k první stagnaci odbytu. Potřeba přípravy půdy byla pokryta a dalšímu rozšíření bránila úzká jednoúčelovost.
Traktor ŠT 180 byl často využíván nejen k přípravě půdy (jak byl původně určen), ale často na něm byla stavěna další zařízení, jako nakladače, buldozerské radlice, hydraulické ruky, úpravy pro práci v lese apod. Prakticky všechny úpravy si prováděli uživatelé sami.
Zajímavou variantou užití byla tzv. orební souprava OS 360, sestávající z tažného traktoru ŠT 180, jedenáctiradličného pluhu a tlačné jednotky, kterou byl vlastně další ŠT 180 dálkově ovládaný, bez budky řidiče.
Na jednom z traktorů ŠT 180 byla kola zadní nápravy nahrazena srpovitými noži a traktor se pohyboval na pomocném podvozku, neseném hydraulikou. Nože nahrazující zadní kola potom kypřily při vhodném nastavení půdu.
Velkou výhodou ŠT 180 bylo snadné použití dvojmontáže kol, nebo dokonce trojmontáže, snižující tlak na půdu při přípravě. Jednoduchá montáž potom při orbě umožnila vedení traktoru v brázdě. Použití nízkotlakých pneumatik nebylo vzhledem k potřebě dovozů možné, přestože byly prototypově ověřovány.
LIAZ proto rozběhl vývoj verze ŠT 180 N se zdokonalenou hydraulikou (Humpolecké strojírny) a možností práce i v obráceném směru (dvojí řízení). Výroba se rozbíhá v roce 1983. Vývojově byla ověřována možnost otočného pracoviště řidiče i dvě separátní pracoviště s přepínáním řízení. Došlo tak k významnému rozšíření využitelnosti při zachování všech předností původního provedení.
Praga oznámila zdržení vývoje převodovky 13T110 a později (v roce1985) dokonce vypuštění z vývoje. Pro traktory LIAZ tak zůstala k dispozici pouze nesynchronizovaná převodovka PRAGA 10P80. Pro snížení namáhání převodovky bylo ověřeno chlazení převodového oleje, jehož teplota při orbě dosahovala až 1600C.
V povinném hodnocení ŠT 180 se v roce 1983 projevily další vážné potíže. (nedostatečné plnění kriterií Statní zkušebny).
Vývoj LT 230 rovněž neprobíhal uspokojivě. Značný rozsah výroby dílů a komponentů odlišných od automobilové produkce byl důvodem k neustálému odkládání sériové výroby.
Byly ověřovány hnací nápravy ze ZŤS, které nevyhověly pro tak velký výkon motoru (kolové redukce, později i kuželové soukolí).
Povinné hodnocení ŠT 180 v roce 1984 přineslo třetí stupeň jakosti, znamenající velké odvody z produkce, jinými slovy ukončení výroby ŠT 180. V 11/84 bylo povinné hodnocení přerušeno, aby bylo možné získat čas k provedení nutných opatření.



Reakce Liazu byla okamžitá:

1.
Zavedení nového typu je nezbytné.
2.
LT 230 není schopen sériové produkce.
3.
Byly proto vytipovány realizovatelné změny ŠT 180 pro nový typ:

*
přeplňovaný motor s vhodnějším průběhem točivého momentu
*
nová spojka GFM 420
*
chlazení oleje v převodovce Praga 10P80
*
úprava v sestupné převodovce
*
změny v hydraulickém systému
*
dvě pracoviště řidiče (dva směry jízdy při práci)

4.
Pracovní označení typu: LT 190.

Liaz si uvědomoval, že zavedením těchto změn se řeší pouze problémy s povinným hodnocením, ne potřeby traktoru. Vhledem k časovému tlaku bylo v Liazu zřízeno speciální pracoviště pro současnou stavbu 3 prototypů s termínem konce července 1985.
Zkoušky prototypů FORTIS, jak byl později nový typ nazván, byly naplánovány na rok 1986. Pro rozběh sériové produkce byly i nadále rozhodující potíže se zavedením výroby (technickou přípravou výroby) odlišných dílů od automobilové produkce.
Po řadě usilovných jednání došlo nakonec k vyjmutí traktoru ŠT 180 z povinného hodnocení, což znamenalo i konec vývoje typu FORTIS.
V sériové produkci tak zůstaly nadále pouze typy ŠT 180 a ŠT 180 N.
Ve vývoji LIAZ byla zařazena do plánu v roce 1986 jen tzv. malá modernizace pod označením ŠT 183 nebo ŠT 183 N, po vyjmutí z hodnocení přeznačena na ŠT 180 model ´87, v roce 1987 potom ještě i model ´90, který však již nebyl do sériové výroby zaveden.
Roční produkce traktorů přes všechny tyto peripetie v letech 1986 - 1990 znovu stoupla až na 400 ks. Ještě v roce 1991 bylo vyrobeno 20 traktorů a vyrobením posledních 50 traktorů v roce 1992 byla výroba traktorů ŠT 180 v Liazu ukončena.

Re: Traktor LIAZ 180

Napsal: úte dub 13, 2010 8:06 pm
od pkprg1979
ZDE jedna fotka co byla zachráněna orebné soupravy 360

Re: Traktor LIAZ 180

Napsal: úte dub 13, 2010 10:37 pm
od Chudej farmar
pkprg1979 píše:ZDE jedna fotka co byla zachráněna orebné soupravy 360
todle je fakt husty 8) a jak to ten ridic ovladal? jako treba rizeni chapu bylo tedy propojene na jeden volant a ostatni spojka kvalty? a co kdyz potreboval podradit na obou soupravach najednou?? musel to bejt docela hukot s tim jezdit, jak z namo ve skodovce se moc valne neřadilo a ovladat dvě tyto prevodovky to musel bejt srumec (tedy v tahu ruzemej) :)

Re: Traktor LIAZ 180

Napsal: úte dub 13, 2010 10:53 pm
od Jan.F
Bylo to propojené kabely a když řidič začal řadit tak se automaticky řadilo i natom druhé stroji, pomocí servo motorů. (teda tak bych to viděl).

Jako to bylo na letadlech v 2.světové válce kdy byly dvě letadla spojena(tvořily dohromady) jedno letadlo ale byl jen jeden pilot.

Re: Traktor LIAZ 180

Napsal: úte dub 13, 2010 11:34 pm
od Chudej farmar
Jan.F píše:Bylo to propojené kabely a když řidič začal řadit tak se automaticky řadilo i natom druhé stroji, pomocí servo motorů. (teda tak bych to viděl).

Jako to bylo na letadlech v 2.světové válce kdy byly dvě letadla spojena(tvořily dohromady) jedno letadlo ale byl jen jeden pilot.
to muselo byt tedy umení to seštelovat aby to slo presne, to řazeni tam opravdu neni nic moc chce to cit a presnost a kdyz si to představim, tak jestli to fungovalo dobře tak smekam! :) skoda ze to už nikde není :( tydle věci me strašne zajimaj stějne jako mlátička SM500

Re: Traktor LIAZ 180

Napsal: stř dub 14, 2010 9:19 am
od poulm
No velice zajímavé, bohužel to vidím jako jeden z mnoha pokusů a prototypů, které se nikdy ve velké míře buď neosvědčily nebo z jiných důvodů nepoužívaly.

Jak vidím, tak přední ŠT jela dopředu a zadní ŠT jela pozpátku. Pokud ta zadní neměla otočené diferáky,tak musela jet na zpátečku a ta první asi na dvojku a řadily se tam jenom půlky, jinak to nevidím. Dále ovládaní plynů,meziplynů,spojka,brzda,hydraulika. No myslím,že i tak to muselo být dost složité na to,aby to mohlo aspoň chvíli fungovat.Co teprve jízda po cestě na plný knedlík, jedním volantem ovládat dvě vlnící se škodovky,no řekl bych nadlický výkon :D

Když už měli takový hezký pluh, tak jej měli vyrábět dál, za ty silnější Kirovce by byl akorát. 8)

Re: Traktor LIAZ 180

Napsal: stř dub 14, 2010 3:56 pm
od CBS
Na škodovne stačí vymeniť nápravy medzi sebou a jazdí opačným smerom. Radenie rýchlostí tiež nemusel byť problém, v orbe medziplyn nepotrebuješ a na prepravu ti stačí jeden hnací agregát. O prektickosti tohto stroja pochybujem, ale muselo to byť poriadne zaujímavé monštrum, aj keď sa na ňom elektronici museli vyšantiť do sýtosti :smich:

Re: Traktor LIAZ 180

Napsal: stř dub 14, 2010 4:01 pm
od pkprg1979
CD renovuji a podařilo se zachránit několik dalších fotek. Typové listy a fotky Škodovky 180N a 181 jsou v haji. Zkusím znovu kontaktovat pana konstruktéra a uvidíme. Přikldám další fotečku OS 360 a jednu 230 turbo vedle 180. Je to dost velký rozdíl. Ovládání OS 360 zkusím zjistit od pamětníků s kterýma jsem dělal ve Výzkumném ústavu zemědělských strojů

Re: Traktor LIAZ 180

Napsal: stř dub 14, 2010 9:25 pm
od poulm
Škoda, že ten vývoj škodovek nevydržel do dnes,věřím, že by byly velkou konkurencí dnešním velkým kloubovým traktorům.

Ta 230ka už měla vývodový hřídel?

Tady kolem nás jezdí ještě hodně 180tek. Když vydím,že se dají koupit téměř za šrotovou cenu, tak mne to láká už pro tu srandu. Dost různé práce to ještě udělá.

Zkoušel s tím někdo jezdit v lese jako náhradu za LKT a tahat stromy?

Re: Traktor LIAZ 180

Napsal: stř dub 14, 2010 9:30 pm
od CBS
LT 230 mala asi aj vývodový hriadeľ hnaný hydromotorom