Traktor LIAZ 180

Holder, Fendt, Hanomag, Porsche, Itma, Fiat, NewHoland, Valtra,...

Moderátor: DYK

Patøí LIAZ 180 mezi kutilské výtvory ?

Ano
43
19%
Ne !!!!!!!!
126
55%
Je to sporné - mnoho vìcí vzniklo pùvodnì kutilsky
61
27%
 
Celkem hlasů: 230

Zpráva
Autor
jiriSBS
Příspěvky: 1764
Registrován: pon kvě 20, 2013 9:12 pm
Bydliště: Bravantice

Re: Traktor LIAZ 180

#136 Nový příspěvek od jiriSBS »

Také přidám svou trošku do debaty, v 95 jsme přestavěli škodovku dostala motor z torona 230k do předního prodlouženého rámu bylo umístěno čerpadlo SPV-23 na vyvodový hřídel.Kompletně byla přepracována kabina,tepelná izolace podlahy ,odhlučnění a odpérování celé kabiny.Řidič seděl uprostřed kabiny. Řizení mělo čerpadlo umístěno na prsou motoru,ovládání hyd.bylo přes elektrohydraulický rozváděč,mělo čtyří okruhy,zadní ramena měla rychlozdvih,mezi rameny hydraulického závěsu byl umístěn hydromotor SMF-23-vyvodový hřídel s otáčkami nastavenými na 540,750,1000ot/min.Nádrže byly nahrazeny jednou o objemu 600lt.Celý traktor byl okapotován novou kapotáží.Všechny převodové náplně byly vylepšeny přípravkem Gearex,což se projevilo hlavně u sestupné převodovky u níž se snižila provozní teplota o 40°C.Prodloužením a větším zatížením přední části traktoru se výrazně zlepšily jízdní vlastností,traktor se nevlnil a držel stopu, bez problému i při 50km/hod což umožňovaly vyšší otáčky motoru.Při orbě s pluhem PHX-6 mu stačil převodový stupeň 3 rychlý a to přesto ,že pozemky na kterých stroj pracoval jsou jilnaté půdy a mají značné převýšení.Všichní ,kteří měli možnost s ní jezdit i návštěvy se shodli ,že jizdní vlastností a pohodlí pro obsluhu se diametrálně od normální škodovky liší.

poulm
Příspěvky: 4451
Registrován: pon čer 29, 2009 11:32 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: Traktor LIAZ 180

#137 Nový příspěvek od poulm »

Jsem rád,že se těmto strojům ještě někdo věnuje,jsou levné,jednoduché a utáhnou řádově ta nejtěžší nářadí. Navzdory mnohé kritiky tyto stroje dělávaly na polích tu nejtěžší práci a často v několika směnném nasazení.Samozřejmě, že má různé technické nedostatky,ale mnohé se dá i na dvorku vyřešit a je to vděčný materiál pro kutily :)
V současnosti silně zvažuji také koupi škodovky,byť ji zatím nepotřebuji,ale předpokládám,že za chvíli už nebudou podobně jako Kirovce, a většina skončí v lázních.
Díky vrakujícím se Liazkám se dá na ně sehnat i mnoho dílů za pakatel.
Netvrdím,že by tyto škodovky ještě mohly konkurovat moderním traktorům,ale pro mnohé to může být slibný záložní tahač a pro menší zemědělce i ten stěžejní.
Bohužel absence vývodového hřídele je velký hendikep a tím nemůže tahat větší secí kombinace a jiné stroje poháněné kardanem,ale jestli to někdo dokázal vyřešit nějakým silným hydromotorem a hydrogenerátorem,tak klobouk dolů,není to jednoduché zrealizovat a hlavně ne levné.
Každopádně je hodně těžkých polních prací,kde vývoďák není třeba,jako orby,přípravy,podmítky,podrývání atd. a tam všude se uplatní.

S kolegou přemýšlíme,jak by se dala škodovka upravit do silniční dopravy jako náhrada za nákladní auto pro zemědělskou dopravu pro tahání autovleku nebo návěsu,protože se v současnosti už zbavuje Liazek díky velkým Legislativním poplatkům.
Dost velký problém na silnici je to kloubové řízení a uvažovali jsme nahradit přední nápravu hnanou řízenou nápravou třeba z Matesa a pro jízdu po silnici zablokovat kloubové řízení a řídit předníma kolama,jenže by se dále muselo vyřešit vypínání předního náhonu,aby se nesmýkaly kola v zatáčkách,jestli se nepletu,tak má škodovka stálý pohon 4x4 bez mezinápravového diferenciálu a zapínají se pouze uzávěrky.
Zatím ještě škodule na place nestojí,tak je to vše čistě teoretizování,ale do příštích žní už chceme něco zrealizovat.
Jste tu odborníci co tyto stroje máte,tak poraďte co by bylo možné a co ne.

Zajímavá varianta do přepravy je něco takovéhe :) :

Obrázek
V určitém okamžiku se z každého nářadí stává kladivo
Všechno lze udělat snáz s kladivem
Nevěř na zázraky,spoléhej na kladivo
Optimista je pesimista s kladivem
Když se věci nedaří, každá snaha o zlepšení vede ke kladivu
Jedno kladivo vydá za tunu nářadí

alesmacat
Příspěvky: 836
Registrován: ned bře 25, 2012 7:44 pm
Bydliště: usti nad orlici

Re: Traktor LIAZ 180

#138 Nový příspěvek od alesmacat »

dobra libustka :pohar:
zetor a liaz navzdy

Uživatelský avatar
CBS
Příspěvky: 2351
Registrován: pon úno 16, 2009 1:37 pm
Bydliště: Levice

Re: Traktor LIAZ 180

#139 Nový příspěvek od CBS »

V kĺbe by som problém nevidel, naviac prerábka na riadenú nápravu by bola komplikovaná. Náhon oboch náprav má rovnaký smer otáčania a prevod v diferenciáloch je väčší ako u Matesa. Kĺbové riadenie s orbitrolom a vymedzenými vôľami by nemuselo byť zlé. Dokonca cúvanie s vlekom je jednoduchšie.

poulm
Příspěvky: 4451
Registrován: pon čer 29, 2009 11:32 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: Traktor LIAZ 180

#140 Nový příspěvek od poulm »

Nějak jsem se nedopátral a ani mi zatím nikdo neuměl říct,jak rychle vlastně dokáže jet ta škodovka po silnici dejme tomu na max na 2200ot. motoru?
Na youtubu jsem našel jedno videjko jak valí po cestě celkem slušně,ale těžko se to odhadne kolik.
V případě vymezených vůlí v čepech pístnic řízení a dobré těsné orsty by to mohlo umět jet rovně,ale zatím na to každý nadával,že se to po cestě vlní a je problém to udržet rovně.
Já s tím zatím nejel,neměl jsem možnost,tak jenom sbírám rozumy.
Jak jsem koupil své první ZTéčko,tak to byl také horor jet po silnici,bylo povolené servo a vytlučené kuláky,ale jak jsem to spravil,tak mám od té doby klid a můžu s tím jet jakkoli rychle.Hodně ještě dělá orsta,musí být těsná s optimálním jmenovitým průtokem,čím víc tím líp.

to CBS:
jednou jsi psal, že máte doma škoduli, co ty si o tom myslíš, mohl by to být po úpravách ještě perspektivní stroj, nebo těch technických mínusů má tak mnoho že nemá smysl se s tím zaobírat?

Tady už někdo realizoval škodovku do dopravy s pěkným návěsem,škoda že nevímkde to je,jel bych na výzvědy:
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
V určitém okamžiku se z každého nářadí stává kladivo
Všechno lze udělat snáz s kladivem
Nevěř na zázraky,spoléhej na kladivo
Optimista je pesimista s kladivem
Když se věci nedaří, každá snaha o zlepšení vede ke kladivu
Jedno kladivo vydá za tunu nářadí

Uživatelský avatar
feki
Příspěvky: 2802
Registrován: sob črc 10, 2010 8:35 pm
Bydliště: Košice

Re: Traktor LIAZ 180

#141 Nový příspěvek od feki »

ja mam pocit ze to stale bude klbak, jak lkt... vymenili sme oka na pieste, nove uchyty, capy do piestov, a stale to nieje ono a pri maximalke(20-25?) je to ulietane...ale mozno je tam uz nejaka vola v stredovom cape, alebo je nejaka divna orsta :)

romie
Příspěvky: 1605
Registrován: pon čer 06, 2011 11:38 am
Bydliště: Přišimasy

Re: Traktor LIAZ 180

#142 Nový příspěvek od romie »

Tak kdo to pozná? :)

Obrázek

Uživatelský avatar
CBS
Příspěvky: 2351
Registrován: pon úno 16, 2009 1:37 pm
Bydliště: Levice

Re: Traktor LIAZ 180

#143 Nový příspěvek od CBS »

S riadením mám skúsenosť iba s rozvádzačom, tam je hlavný problém, že sa skoro vôbec nedá regulovať rýchlosť zatáčania, ale keď si na to riadenie človek trocha zvykne, dá sa predísť aj hadíkom a pod. hlavne sa musí najprv nastaviť rurz a až potom pridávať plyn :smich: Priznám sa, že už som s tým išiel aj na velkej 5 v otáčkach, ale 5 m cesta bola celá moja. ZT sa za škodovkou moc nechytá, takže typujem rýchlosť 40 - 50 k/h. Niekto, kto jazdil s N-kom bude vedieť aké je riadenie s orbitrolom. Viem iba tolko, že na našej sa natáča volant max 15° doľava, doprava. Na N-ku vraj bolo treba veľa točiť. V doprave by mohla byť použiteľná bez výraznejších úprav, no najlepšie s vlekom ako je na fotkách, ťahať za ňou dva autovleky, to mi príde dosť nemotorné. Ešte možno nápravu s točňou a náves. Do dopravy má aj prevodovka celkom dobre rozložené rýchlosti.

alesmacat
Příspěvky: 836
Registrován: ned bře 25, 2012 7:44 pm
Bydliště: usti nad orlici

Re: Traktor LIAZ 180

#144 Nový příspěvek od alesmacat »

zatim teoreticky to rizeni dat na samostatnej okruh kde to nebude reagovat na otacky motoru plus dve polohy pro jizdu a citlivejsi pro motani se na petniku vice as bude doma a bude se ladit 8)
zetor a liaz navzdy

Tom T
Příspěvky: 325
Registrován: ned lis 11, 2007 6:20 pm
Bydliště: Mutěnice
Kontaktovat uživatele:

Re: Traktor LIAZ 180

#145 Nový příspěvek od Tom T »

Jen přidám mé osobní poznatky,se škodovkou jsem nejezdil,ale otec v ní strávil 20 let.Já jezdil s unk 320 dost podobné stroje co se týká řízení.
Oba stroje jedou přibližně stejně rychle max.40.škodula s orstou se řídí docela pohodlně i v dopravě a couvání do šopy s autovlekem je lepší než s traktorem.UNK mělo zase tu výhodu že mělo pod volantem přepínač režimu řízení 1,pro nakládání-půl otáčky volantu bylo zalomení od dorazu k dorazu 2,režim jízda-3 otáčky od dorazu k dorazu.Problém byl vytlučené čepy řízení a středový čep to dokázal rozvlnit ve všech směrech hlavně při rozhoupání po hrbech při 40km/h. Proto mě udivovali komentáře bývalých kolegů že otec jezdí se škodovků velká-5.plný že u nich to neni normální,oni měli totiž řízení rozvaděčem.
UNK váží 12tun a má motor vzadu tím se někdy dost rozhoupává při rychlé jízdě,škodovka bude asi zas víc udrncaná než houpavá,ale problém bych neviděl ani v dopravě,co si pamatuju tak vlečky za škodovkou normálně brzdily jen žárovky se museli měnit za 24v.
Zetor,Tatra,

gastly
Příspěvky: 1210
Registrován: úte úno 23, 2010 9:21 pm
Bydliště: Postoupky 76701 Krom

Re: Traktor LIAZ 180

#146 Nový příspěvek od gastly »

Škodula jede max +-30 km/h .Chce to trochu cviku s volantem (zatočí bez problému,ale někdy se nestačí narovnat) do dopravy nevhodná. Má pohon 4x4 natvrdo a tak na tvrdým žere gumy. Pepa.

jiriSBS
Příspěvky: 1764
Registrován: pon kvě 20, 2013 9:12 pm
Bydliště: Bravantice

Re: Traktor LIAZ 180

#147 Nový příspěvek od jiriSBS »

My jsme měli upravenou škodovku s motorem z torona ,ta jela kolem 55km/h ,škodovky měly problém s filtraci oleje, ta byla pro orsty nedostatečná ,velmi často docházelo k obroušení dávkovací hvězdice a pak si řízení dělalo co chtělo a traktor se nedal udržet na cestě a k tomu volnější středové čepy a čepy na pístnicich řízení a řidič byl na nervy.

poulm
Příspěvky: 4451
Registrován: pon čer 29, 2009 11:32 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: Traktor LIAZ 180

#148 Nový příspěvek od poulm »

Hydraulické problémy se dají celkem snadno pořešit,v tom bych moc problém neviděl.

Ten stálý pohon 4x4 může být na silnici opravdu zbytečný,možná i ten může zapřičiňovat nestabilitu řízení ve vyšší rychlosti,zvlášť když tam není mezinápravový diferencilál,tak se ty kola určitě přetlačují,zvlášť když je nějaká guma víc sjetá nebo podhuštěná,či každá náprava jinak zatížená atp.

Jak je řešeno zapínání předního náhonu na Matesu? Nešlo by to nějak předělat na tu škodovku a přední náhon odpojovat při jízdě po tvrdém?
V určitém okamžiku se z každého nářadí stává kladivo
Všechno lze udělat snáz s kladivem
Nevěř na zázraky,spoléhej na kladivo
Optimista je pesimista s kladivem
Když se věci nedaří, každá snaha o zlepšení vede ke kladivu
Jedno kladivo vydá za tunu nářadí

Uživatelský avatar
pawka
Příspěvky: 4661
Registrován: úte led 11, 2011 9:35 pm
Bydliště: Svitavy

Re: Traktor LIAZ 180

#149 Nový příspěvek od pawka »

ale myslim si ze ty napravy vydrej vsechno,to je zas plus. tady v zd byla,mozna jeste je ta co je na poslednim obrazku,ale s turbo motorem a klimatizaci. a cerne skla. byla to pred 10lety moda u nas:-)
60. léta strojově dobrý
viewtopic.php?f=23&t=32858&start=1000
1 stroj
viewtopic.php?f=20&t=29038&start=1000
H6 k6 to je pro hlupáky!
S vůlí,na naklepnutí,s přesahem

jiriSBS
Příspěvky: 1764
Registrován: pon kvě 20, 2013 9:12 pm
Bydliště: Bravantice

Re: Traktor LIAZ 180

#150 Nový příspěvek od jiriSBS »

Škodovka není traktor na cesty ,v zátačkách jsou rozdílné dráhy přední a zadní nápravy(středový čep není uprostřed),nutný mezinápravový diferenciál.

Odpovědět

Zpět na „Evropské stroje“