Avia
Avia
Ve Světě motorů vyšel zajímavý článek o Avií, kterou všichni známe jako „mobilní překážku“ silničního provozu s charakteristicky štiplavým kouřem z výfuku.
A jelikož tady na fóru o Avií není nic (tedy já jsem nic nenašel ), napíšu zde alespoň to, co mě nejvíce zaujalo.
V případě požadavku, můžu i oskenovat celý článek - pro aviatiky zajímavé čtení.
Původně jsem si myslel, že vysoká kouřivost tohoto motoru je dílem konstruktérů, ale až teď jsem se dozvěděl, že konstruktéři jsou v tom zcela nevinně, ale může za to doslova Strana a vláda tehdejší ČSSR.
Vlastně velice pokrokový motor je dílem konstruktérů německé společnosti MAN. Vysokotlaké rotační !!! (píše se rok 1965) čerpadlo stříká naftu jednootvorovou tryskou na stěnu spalovacího prostoru pístu. Nejdříve chytne tříšť, která se pod vysokým tlakem od paprsku oddělí. Hlavní dávka nafty se však ze dna pístu odpařuje pozvolna v průběhu pracovního zdvihu a taktéž pozvolna začíná hořet. Vlastně TDI (přímý vstřik) s postupným hořením (dnešní Multi Jet).
Tímto řešením se dosáhlo měkkého chodu motoru a čistoty spalování.
Jenže, Strana a vláda rozhodly, že rotačky BOSCH se nebudou nakupovat za drahé devizové prostředky, ale bude je vyrábět Motorpal, ten však něco takového vyrobit nedokázal a na motor namontoval klasickou pístovou řadovku s polovičním tlakem a tímto vlastně geniální myšlenku sabotoval.
Právě čistota spalování a schopnost studených startů byla závislá na množství tříště kolem hlavního naftového paprsku, který vznikl díky vysokému tlaku tehdy revolučního rotačního čerpadla.
Ještě zde zmíním jednu zajímavost – původní Saviem měl podtlakový posilovač brzd, ale nikdo v RVHP neuměl vyrobit vývěvu, tak podtlakový posilovač museli nahradit přetlakovým a do Avií montovat drahý kompresor se vzduchovým hospodářstvím.
Avie se v Letňanech vyráběly téměř beze změn od roku 1968 do roku 1998 a rotačního čerpadla se dočkaly až v roce 1996.
Původně jsem si chtěl tento dovětek odpustit, ale napíšu ho. Tady je taková malá ukázka, na jaké úrovni bylo naše strojírenství o kterém se ještě dnes a možná ještě více, než kdy jindy mluví a mluvilo v takových superlativech.
A jelikož tady na fóru o Avií není nic (tedy já jsem nic nenašel ), napíšu zde alespoň to, co mě nejvíce zaujalo.
V případě požadavku, můžu i oskenovat celý článek - pro aviatiky zajímavé čtení.
Původně jsem si myslel, že vysoká kouřivost tohoto motoru je dílem konstruktérů, ale až teď jsem se dozvěděl, že konstruktéři jsou v tom zcela nevinně, ale může za to doslova Strana a vláda tehdejší ČSSR.
Vlastně velice pokrokový motor je dílem konstruktérů německé společnosti MAN. Vysokotlaké rotační !!! (píše se rok 1965) čerpadlo stříká naftu jednootvorovou tryskou na stěnu spalovacího prostoru pístu. Nejdříve chytne tříšť, která se pod vysokým tlakem od paprsku oddělí. Hlavní dávka nafty se však ze dna pístu odpařuje pozvolna v průběhu pracovního zdvihu a taktéž pozvolna začíná hořet. Vlastně TDI (přímý vstřik) s postupným hořením (dnešní Multi Jet).
Tímto řešením se dosáhlo měkkého chodu motoru a čistoty spalování.
Jenže, Strana a vláda rozhodly, že rotačky BOSCH se nebudou nakupovat za drahé devizové prostředky, ale bude je vyrábět Motorpal, ten však něco takového vyrobit nedokázal a na motor namontoval klasickou pístovou řadovku s polovičním tlakem a tímto vlastně geniální myšlenku sabotoval.
Právě čistota spalování a schopnost studených startů byla závislá na množství tříště kolem hlavního naftového paprsku, který vznikl díky vysokému tlaku tehdy revolučního rotačního čerpadla.
Ještě zde zmíním jednu zajímavost – původní Saviem měl podtlakový posilovač brzd, ale nikdo v RVHP neuměl vyrobit vývěvu, tak podtlakový posilovač museli nahradit přetlakovým a do Avií montovat drahý kompresor se vzduchovým hospodářstvím.
Avie se v Letňanech vyráběly téměř beze změn od roku 1968 do roku 1998 a rotačního čerpadla se dočkaly až v roce 1996.
Původně jsem si chtěl tento dovětek odpustit, ale napíšu ho. Tady je taková malá ukázka, na jaké úrovni bylo naše strojírenství o kterém se ještě dnes a možná ještě více, než kdy jindy mluví a mluvilo v takových superlativech.
Naposledy upravil(a) Japa dne úte pro 20, 2011 2:44 pm, celkem upraveno 1 x.
Re: Avia
JJ to byla myšlenka tehdejšího režimu vše co fungovalo a bylo "západní" bylo špatné(spíš drahé) a nevím kde jsem to četl ale snad ta licence byla koupena kvuly tomu že avia přestala vyrábět letadla a vzhledem k zaměstnancum atd tak začaly vyrábět auta aby lidi nepřišly o práci což zas na druhou stranu je genialní krok.
Kladivo je dobrá věc, ale palice je palice!!
-
- Příspěvky: 423
- Registrován: čtv kvě 14, 2009 10:08 pm
- Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
- Kontaktovat uživatele:
Re: Avia
Skoro deset let jsem servisoval avie, dneska bych na to ani nešáh!! Dělaly se komplet generálky a veškerý opravy.. Turba ještě jakšš takš šly, ale jak začeli coolery a někdo je honil po světě, tak neštěstí.. Motor děsně trpěl.. Věčně se dělalo těsnění pod hlavou.. Když už vydrželo mín jak 5 tkm, tak motor ven, srovnat blok srovnat hlavu a na chvíli pokoj.. Věčně z toho chcal olej, at se zkusilo jakýkoli těsnění, tak bez většího úspěchu.. Gumičky na vložkách věčně tekly.. Věčně se to hřálo, zkoušeli se nechávat zvětšit chladiče.. Přední náprava hnus a nemluvim o běžný věci jako byly vytržený pomocnáky z rámu.. A když se nevytrhly tak se každou chvíli měnili futra. I na ložiska jsme to předělávali.. Jo a starter, to je taky kapitola sama pro sebe.. Nová baterka a strarter točil stylem hu hu hu .. Prostě spálenej..
Nikdy neříkej že to nejde, nebo přijde blbec, kterej neví že to nejde a udělá to!
Re: Avia
Musíte to brát s ohledem na ty roky kdy to vzniklo. V roce 68 to bylo velice moderní auto na celkem světové úrovni. Licence byla zakoupena nedlouho po vzniku modelu ve francii, licencní řízení chvíli trvá a nějakou dobu trvalo zahájení výroby u nás. První série avií ty rotační čerpadla měla, po 68 asi začal být s dovozem problém. Navíc některé technologie nebylo možné k nám dovézt, před rokem 89 vůči zemím východního bloku byla uplatňována různá embarga na dovoz technologií a výrobků. Například některé čipy, počítače, cnc obráběcí stroje atd. O tom dnes málokdo ví, v médiích se o tom nedočtete. Ale i s tím řadovým čerpadlem ten motor nebyl nejhorší. Ty modernizace v devadesátých letech byly spíše k horšímu. Po původním bloku se chtěl pořád větší výkon a to nemohlo dlouho vydržet.
Licence taky znamená, že po dobu jejího trvání nemůžete tu věc moc měnit, alespoň ne bez souhlasu poskytovatele licence. A pokud vím, kabiny a díly Avií byly do francie vyváženy jako náhradní díly na Saviemy. Francouzi neměli zájem o nějaké změny. Ta kabina byla opravdu moderní, s ničím co se dělalo tehdy tady se to nedá srovnávat. Ani dnes není moc aut které mají takový výhled třeba šikmo dozadu za sedadlem spolujezdce. Motor po sedačkou spolujezdce byla taky dobrá věc, tehdejší pragy, liazy-škody a robury co tady jezdily měly v kabině pomník - motor. S tím přístupem k motoru je to horší, ale základní věci kolem motoru dělat šly - třeba sundání hlavy, vany, výměna válců, čerpadla a podobně. Je to prostě auto staršího původu, ale nevím proč se mu vysmívat.
Jinak nějakej ten kilometr jsem najel s 21, pětikvalt pod volantem, to fakt bylo žihadlo. Šla tak odhadem ke 125, tam už nebyly na tachometru čísla, a když bylo potřeba udělat úspornou jízdu tak se vešla pod 9. Samozdřejmě že to mělo svý mouchy ale když se o to staráte tak to nezlobí. Nemůžu na avii nadávat.
Licence taky znamená, že po dobu jejího trvání nemůžete tu věc moc měnit, alespoň ne bez souhlasu poskytovatele licence. A pokud vím, kabiny a díly Avií byly do francie vyváženy jako náhradní díly na Saviemy. Francouzi neměli zájem o nějaké změny. Ta kabina byla opravdu moderní, s ničím co se dělalo tehdy tady se to nedá srovnávat. Ani dnes není moc aut které mají takový výhled třeba šikmo dozadu za sedadlem spolujezdce. Motor po sedačkou spolujezdce byla taky dobrá věc, tehdejší pragy, liazy-škody a robury co tady jezdily měly v kabině pomník - motor. S tím přístupem k motoru je to horší, ale základní věci kolem motoru dělat šly - třeba sundání hlavy, vany, výměna válců, čerpadla a podobně. Je to prostě auto staršího původu, ale nevím proč se mu vysmívat.
Jinak nějakej ten kilometr jsem najel s 21, pětikvalt pod volantem, to fakt bylo žihadlo. Šla tak odhadem ke 125, tam už nebyly na tachometru čísla, a když bylo potřeba udělat úspornou jízdu tak se vešla pod 9. Samozdřejmě že to mělo svý mouchy ale když se o to staráte tak to nezlobí. Nemůžu na avii nadávat.
4011, 25 A, Zebra, Prcek
Padá chlápek z mrakodrapu a v každém patře říká - Ještě je to dobrý..
Padá chlápek z mrakodrapu a v každém patře říká - Ještě je to dobrý..
Re: Avia
Moje stroje:
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 21&t=12201
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 52&t=14183
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 49&t=12350
a jiné k najítí zde na fóru....
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 21&t=12201
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 52&t=14183
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 49&t=12350
a jiné k najítí zde na fóru....
-
- Příspěvky: 423
- Registrován: čtv kvě 14, 2009 10:08 pm
- Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
- Kontaktovat uživatele:
Re: Avia
Já se tomu nevysmívám, to ne, jen píšu o realitě a fakt mi to za tu dobu stačilo.. Jo dalo se udělat všechno, nebo muselo se dát. Jo měl jsem na cooleru naučený těsnění pod hlavou za 3 hodiny, jasně, ale to že sis musel zlámat ruce a mít dokonale nacvičený všechno dělat po paměti, to už nikdo nevěděl.. Zas na druhou stranu co ty auta všechno odtahaly, to je na poklonu a těch nástaveb... A ten pomník v kabině jak píšeš, nebyl tak špatnej, alespon byl dobrej přístup..
Nikdy neříkej že to nejde, nebo přijde blbec, kterej neví že to nejde a udělá to!
Re: Avia
Bylo vyrobeno i pár vozu Avia TAZ Neretva
http://www.avia-club.com/clanek/nezusta ... -neretva-3
http://www.avia-club.com/model/avia-taz-42
http://www.avia-club.com/clanek/nezusta ... -neretva-3
http://www.avia-club.com/model/avia-taz-42
V životě je potřeba se pro něco zapálit, v krematoriu už je pozdě.