Avia

Moderátoři: rezis, Leo

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Japa
Příspěvky: 854
Registrován: čtv srp 27, 2009 2:01 pm
Bydliště: Dětmarovice

Avia

#1 Nový příspěvek od Japa »

Ve Světě motorů vyšel zajímavý článek o Avií, kterou všichni známe jako „mobilní překážku“ silničního provozu s charakteristicky štiplavým kouřem z výfuku. :)
A jelikož tady na fóru o Avií není nic (tedy já jsem nic nenašel :) ), napíšu zde alespoň to, co mě nejvíce zaujalo.
V případě požadavku, můžu i oskenovat celý článek - pro aviatiky zajímavé čtení. :)
Původně jsem si myslel, že vysoká kouřivost tohoto motoru je dílem konstruktérů, ale až teď jsem se dozvěděl, že konstruktéři jsou v tom zcela nevinně, ale může za to doslova Strana a vláda tehdejší ČSSR.
Vlastně velice pokrokový motor je dílem konstruktérů německé společnosti MAN. Vysokotlaké rotační !!! (píše se rok 1965) čerpadlo stříká naftu jednootvorovou tryskou na stěnu spalovacího prostoru pístu. Nejdříve chytne tříšť, která se pod vysokým tlakem od paprsku oddělí. Hlavní dávka nafty se však ze dna pístu odpařuje pozvolna v průběhu pracovního zdvihu a taktéž pozvolna začíná hořet. Vlastně TDI (přímý vstřik) s postupným hořením (dnešní Multi Jet).
Tímto řešením se dosáhlo měkkého chodu motoru a čistoty spalování.
Jenže, Strana a vláda rozhodly, že rotačky BOSCH se nebudou nakupovat za drahé devizové prostředky, ale bude je vyrábět Motorpal, ten však něco takového vyrobit nedokázal a na motor namontoval klasickou pístovou řadovku s polovičním tlakem a tímto vlastně geniální myšlenku sabotoval.
Právě čistota spalování a schopnost studených startů byla závislá na množství tříště kolem hlavního naftového paprsku, který vznikl díky vysokému tlaku tehdy revolučního rotačního čerpadla.
Ještě zde zmíním jednu zajímavost – původní Saviem měl podtlakový posilovač brzd, ale nikdo v RVHP neuměl vyrobit vývěvu, tak podtlakový posilovač museli nahradit přetlakovým a do Avií montovat drahý kompresor se vzduchovým hospodářstvím.
Avie se v Letňanech vyráběly téměř beze změn od roku 1968 do roku 1998 a rotačního čerpadla se dočkaly až v roce 1996.

Původně jsem si chtěl tento dovětek odpustit, ale napíšu ho. Tady je taková malá ukázka, na jaké úrovni bylo naše strojírenství o kterém se ještě dnes a možná ještě více, než kdy jindy mluví a mluvilo v takových superlativech.
Naposledy upravil(a) Japa dne úte pro 20, 2011 2:44 pm, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
fox159
Příspěvky: 1658
Registrován: ned pro 06, 2009 11:41 pm
Bydliště: Hejnice okr Liberec

Re: Avia

#2 Nový příspěvek od fox159 »

Hele a nebyla "Avia" Náhodou Renault? A soudruzi koupily jen licenci? :-/
Kladivo je dobrá věc, ale palice je palice!!

Uživatelský avatar
v2000m
Příspěvky: 507
Registrován: čtv lis 06, 2008 8:27 am
Bydliště: Pelhřimovsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia

#3 Nový příspěvek od v2000m »

Renault - Saviem jeden podnik

Uživatelský avatar
Japa
Příspěvky: 854
Registrován: čtv srp 27, 2009 2:01 pm
Bydliště: Dětmarovice

Re: Avia

#4 Nový příspěvek od Japa »

Ano Renault Saviem, licenci koupili v roce 1968, ale soudruzi si dali za cíl nahradit co nejvíce dílu tuzemskými a mnohdy pokrokové a zcela geniální myšlenky zcela pohřbili.

Uživatelský avatar
fox159
Příspěvky: 1658
Registrován: ned pro 06, 2009 11:41 pm
Bydliště: Hejnice okr Liberec

Re: Avia

#5 Nový příspěvek od fox159 »

JJ to byla myšlenka tehdejšího režimu vše co fungovalo a bylo "západní" bylo špatné(spíš drahé) a nevím kde jsem to četl ale snad ta licence byla koupena kvuly tomu že avia přestala vyrábět letadla a vzhledem k zaměstnancum atd tak začaly vyrábět auta aby lidi nepřišly o práci což zas na druhou stranu je genialní krok.
Kladivo je dobrá věc, ale palice je palice!!

Uživatelský avatar
v2000m
Příspěvky: 507
Registrován: čtv lis 06, 2008 8:27 am
Bydliště: Pelhřimovsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia

#6 Nový příspěvek od v2000m »

Také bylo potřeba ryhle nahradit Pragu S5T zbytečně mohutnou a těžkopádnou.

Uživatelský avatar
Japa
Příspěvky: 854
Registrován: čtv srp 27, 2009 2:01 pm
Bydliště: Dětmarovice

Re: Avia

#7 Nový příspěvek od Japa »

Ano, "espětka" se také vyráběla v Letňanech od roku 1957 do roku 1976.

Uživatelský avatar
lukas258
Příspěvky: 617
Registrován: pon črc 05, 2010 1:21 pm
Bydliště: mrákotín-telečsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia

#8 Nový příspěvek od lukas258 »

jo ten článek sem četl taky četl článek "kolosální jízda"
Vari Zetor Crystal Avia Liaz Tatra Takeuchi Občas bojuji s pravopisem...

Raďas
Příspěvky: 423
Registrován: čtv kvě 14, 2009 10:08 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia

#9 Nový příspěvek od Raďas »

Skoro deset let jsem servisoval avie, dneska bych na to ani nešáh!! Dělaly se komplet generálky a veškerý opravy.. Turba ještě jakšš takš šly, ale jak začeli coolery a někdo je honil po světě, tak neštěstí.. Motor děsně trpěl.. Věčně se dělalo těsnění pod hlavou.. Když už vydrželo mín jak 5 tkm, tak motor ven, srovnat blok srovnat hlavu a na chvíli pokoj.. Věčně z toho chcal olej, at se zkusilo jakýkoli těsnění, tak bez většího úspěchu.. Gumičky na vložkách věčně tekly.. Věčně se to hřálo, zkoušeli se nechávat zvětšit chladiče.. Přední náprava hnus a nemluvim o běžný věci jako byly vytržený pomocnáky z rámu.. A když se nevytrhly tak se každou chvíli měnili futra. I na ložiska jsme to předělávali.. Jo a starter, to je taky kapitola sama pro sebe.. Nová baterka a strarter točil stylem hu hu hu .. Prostě spálenej.. :tyty:
Nikdy neříkej že to nejde, nebo přijde blbec, kterej neví že to nejde a udělá to!

Uživatelský avatar
filip
Příspěvky: 1865
Registrován: úte říj 21, 2008 10:51 pm
Bydliště: UO

Re: Avia

#10 Nový příspěvek od filip »

Musíte to brát s ohledem na ty roky kdy to vzniklo. V roce 68 to bylo velice moderní auto na celkem světové úrovni. Licence byla zakoupena nedlouho po vzniku modelu ve francii, licencní řízení chvíli trvá a nějakou dobu trvalo zahájení výroby u nás. První série avií ty rotační čerpadla měla, po 68 asi začal být s dovozem problém. Navíc některé technologie nebylo možné k nám dovézt, před rokem 89 vůči zemím východního bloku byla uplatňována různá embarga na dovoz technologií a výrobků. Například některé čipy, počítače, cnc obráběcí stroje atd. O tom dnes málokdo ví, v médiích se o tom nedočtete. Ale i s tím řadovým čerpadlem ten motor nebyl nejhorší. Ty modernizace v devadesátých letech byly spíše k horšímu. Po původním bloku se chtěl pořád větší výkon a to nemohlo dlouho vydržet.
Licence taky znamená, že po dobu jejího trvání nemůžete tu věc moc měnit, alespoň ne bez souhlasu poskytovatele licence. A pokud vím, kabiny a díly Avií byly do francie vyváženy jako náhradní díly na Saviemy. Francouzi neměli zájem o nějaké změny. Ta kabina byla opravdu moderní, s ničím co se dělalo tehdy tady se to nedá srovnávat. Ani dnes není moc aut které mají takový výhled třeba šikmo dozadu za sedadlem spolujezdce. Motor po sedačkou spolujezdce byla taky dobrá věc, tehdejší pragy, liazy-škody a robury co tady jezdily měly v kabině pomník - motor. S tím přístupem k motoru je to horší, ale základní věci kolem motoru dělat šly - třeba sundání hlavy, vany, výměna válců, čerpadla a podobně. Je to prostě auto staršího původu, ale nevím proč se mu vysmívat.
Jinak nějakej ten kilometr jsem najel s 21, pětikvalt pod volantem, to fakt bylo žihadlo. Šla tak odhadem ke 125, tam už nebyly na tachometru čísla, a když bylo potřeba udělat úspornou jízdu tak se vešla pod 9. Samozdřejmě že to mělo svý mouchy ale když se o to staráte tak to nezlobí. Nemůžu na avii nadávat.
4011, 25 A, Zebra, Prcek
Padá chlápek z mrakodrapu a v každém patře říká - Ještě je to dobrý..

Uživatelský avatar
FandaP
Příspěvky: 3469
Registrován: ned bře 15, 2009 4:15 pm
Bydliště: Chrudim

Re: Avia

#11 Nový příspěvek od FandaP »

Oficiální stránky výrobce:

www.avia.cz

Jeden z dealerů:

www.aviahajek.cz

Raďas
Příspěvky: 423
Registrován: čtv kvě 14, 2009 10:08 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia

#12 Nový příspěvek od Raďas »

Já se tomu nevysmívám, to ne, jen píšu o realitě a fakt mi to za tu dobu stačilo.. :pistol: Jo dalo se udělat všechno, nebo muselo se dát. Jo měl jsem na cooleru naučený těsnění pod hlavou za 3 hodiny, jasně, ale to že sis musel zlámat ruce a mít dokonale nacvičený všechno dělat po paměti, to už nikdo nevěděl.. Zas na druhou stranu co ty auta všechno odtahaly, to je na poklonu a těch nástaveb... A ten pomník v kabině jak píšeš, nebyl tak špatnej, alespon byl dobrej přístup..
Nikdy neříkej že to nejde, nebo přijde blbec, kterej neví že to nejde a udělá to!

Uživatelský avatar
chavier
Site Admin
Příspěvky: 2568
Registrován: úte črc 03, 2007 9:50 pm
Bydliště: okres Karviná
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia

#13 Nový příspěvek od chavier »

ten článek jsem četl super !

Zajímavostí byl vývoz Avii do Maďarska, z podvozků dělaly autobusy Čavdar a kabiny použily na nějaký náklaďák

Uživatelský avatar
Leo
Příspěvky: 14419
Registrován: úte črc 27, 2010 11:58 pm
Bydliště: jižní morava

Re: Avia

#14 Nový příspěvek od Leo »

V životě je potřeba se pro něco zapálit, v krematoriu už je pozdě.

Uživatelský avatar
fox159
Příspěvky: 1658
Registrován: ned pro 06, 2009 11:41 pm
Bydliště: Hejnice okr Liberec

Re: Avia

#15 Nový příspěvek od fox159 »

JJ u nas jezdila jako záchranka ale je to už hodně dlouho a ještě tak několik let spátky stála jedna jako karavan v kopřivách za hřištěm.
Kladivo je dobrá věc, ale palice je palice!!

Odpovědět

Zpět na „Auto Moto koutek“