Praga UV80

Moderátoři: rezis, Leo

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Leo
Příspěvky: 14419
Registrován: úte črc 27, 2010 11:58 pm
Bydliště: jižní morava

Praga UV80

#1 Nový příspěvek od Leo »

V životě je potřeba se pro něco zapálit, v krematoriu už je pozdě.

Uživatelský avatar
Leo
Příspěvky: 14419
Registrován: úte črc 27, 2010 11:58 pm
Bydliště: jižní morava

Re: Praga UV80

#2 Nový příspěvek od Leo »

Nákladní automobily na míru
Zveřejněno: 2. 1. 2002

Ve dnech 1. až 3. října uspořádala společnost Praga Čáslav a.s. pro široký okruh potenciálních zájemců, pro své obchodní partnery a odborníky z oblasti nákladních a užitkových automobilů předváděcí akci AUTOSALON PRAGA, kde představila své stávající i nové nákladní automobily. Středem pozornosti se stal mj. i nejnovější model podvozku Praga Grand.

Na úvod předseda představenstva a ředitel společnosti Zdeněk Vávra představil společnost Praga od vzniku až po současnost. Při této příležitosti bylo rovněž připomenuto 95. výročí založení značky Praga. Nechyběl ani odborný výklad o technických vlastnostech vozů a možnost vidět či si přímo vyzkoušet některé z vozidel přímo v akci.
Po výkladu proběhla bohatá diskuse přímo u jednotlivých modelů, načež účastníci byli odvezeni na terénní polygon, kde se přesvědčili o deklarovaných vlastnostech vozů na vlastní oči a pokud měli zájem, i prakticky jako spolujezdci. Vlastníci odpovídajícího řidičského průkazu si mohli automobil vyzkoušet osobně.

Možnosti povozit se jsme využili i my; pohodlně jsme se usadili do zkušebního vozu PRAGA GRAND a s úsměvem vyjeli. Do kopce to ještě šlo, přestože stoupavost 45° budila u laiků úctu. Mnohem horší to bylo dolů. Automobil se za mohutného brzdění sesouval dolů, pohled vpřed asocioval pocity z »horské dráhy« a byl přinejmenším nezvyklý. Rozporné pocity bezpečí v pohodlí kabiny a zároveň obav z nejhoršího umocňovalo houpání vozu na terénních vlnách. Pro jistotu jsme pak sledovali vše z venku, což bylo již mnohem příjemnější.
Silniční automobil PRAGA GRAND nebyl jediným, který plně naložený dokázal jezdit v náročném terénu. Firemní řidiči předvedli i lehčí automobily, které uměly ještě lepší kousky. Totéž platilo i pro hasičský vůz, opět plně vybavený a naložený.
Stejně dobře si vedly automobily na silnici. Největší pozornost a samozřejmě obdiv všech přítomných byl věnován vozidlu PRAGA GRAND s motorem MAN v provedení EURO III o celkové hmotnosti 18 tun a s maximální rychlostí 115 km/hodinu. Byl předveden i tzv. pomalý pojezd, vhodný mj. do dnešních dopravních špiček, při rychlosti 1,1 km/h. Pomalý pojezd je ale určen především do náročného terénu. Použitý motor MAN Euro III, turbo se šesti válci a výkonu 206 kW je vhodný pro svižnou jízdu po silnici i při plném zatížení vozu 11 t na podvozku i pro blátivé terény staveb.

Terénní nosič PRAGA ALFA TN je modernizovaný nosič nástaveb, s pohonem na všechna kola a uzávěrkou diferenciálu na obou nápravách. Režim převodovky je měněn za jízdy. Kabina může být s počtem míst 1+1 - 1+2 nebo dvojkabina 1+5 - 2+4 až do čtyřdveřového provedení.
Terénní nosič snese i velké zatížení v terénu a má možnost pohonu dalších agregátů, elektrického generátoru, požárních čerpadel apod. Podvozek je vhodný i pro skříně, cisterny, sklápěčky, valníky s hydraulickou rukou, kontejnerové nástavby, jeřáby, vrtné plošiny. Na podvozek je možné montovat kolejový adapter pro jízdu po železnici a to vlastními silami automobilu a posádky bez použití další mechanizace. Stačí pouze příjezd k železniční trati. Celková užitečná nosnost je podle provedení do 7 t, výkon 132 kW.
PRAGA ALFA UN je nový model univerzálního nosiče nářadí pro letní a zimní údržbu silnic, který navazuje na vozidlo PRAGA UV80 v lepších parametrech. Nový nosič má vysoce zatížitelné nápravy včetně možnosti hydraulické aretace pérování, pohonem všech kol, včetně uzávěrek diferenciálu na obou nápravách, výkonný hydraulický systém a mechanické vývodové hřídele vpředu i vzadu.
Nástavby se mohou montovat vpředu, vzadu i mezi nápravy. Kabina a prosklení zaručuje spolehlivý a pohodlný výhled na nástavby.
Univerzální nosič lze vybavit sněhovou frézou, sypačem o objemu 3 m3, sněhovou radlicí, sekačkami s příčným posuvem a dosahem až 8 m, sekačkami s odsáváním, zametači s odsáváním, frézami na výtluky, cisternami, myčkami a kolejovým adaptérem. Užitečná hmotnost je 7 t a výkon motoru 103 kW a 125 kW. Tato řada vozidel je i ve vojenské verzi pod označením PRAGA ALFA TN. Podvozek koncepčně vychází z osvědčené řady legendární PV3S. Vozidlo navíc nabízí vyšší užitné parametry v tonáži, výkonu motoru a ložné plochy pro agregaci nástaveb. V dalším provedení, vybavení a výkonu shrnuje nejlepší parametry již popsaných vozů PRAGA ALFA.
Ostatní podrobnosti o vozidlech lze získat na internetových stránkách společnosti. PRAGA GRAND 4 × 4 je nová modelová řada , která vznikla v roce 2001. Toto nejtěžší a nejvýkonnější vozidlo dokáže uspokojit potřeby a požadavky i těch nejnáročnějších zákazníků. Robustní a hbitý vůz o celkové hmotnosti 18 t, s užitečnou hmotností na podvozku 11 t a na korbě 9 t, disponuje výbornými jízdními vlastnostmi, komfortem, nízkými provozními i pořizovacími náklady.
Nástavby na podvozek jsou velmi variabilní v podobě kontejnerů, cisteren, valníků, třístranného sklápěče, hydraulické ruky, jeřábu, kropícího vozu, svozu komunálního odpadu a mnoha variant pro údržbu silnic. Pro komfort kabiny a jízdní vlastnosti je vůz oblíben mezi profesionálními řidiči. Základní verzi lze na přání zákazníka doplnit o další vybavení včetně klimatizace kabiny. Výkon motoru je 206 kW, rychlostní jízdní rozsah 1,1 - 115 km/hod.
Nákladní terénní speciál PRAGA GOLDEN je určen především jako podvozek pro komunální účely, jako nosič nástaveb pro letní a zimní údržbu komunikací, měst a obcí. Pohon 4 × 4 s robustní a odolnou konstrukcí, dobrou ovladatelností a velice prostornou kabinou se hodí do náročného terénu při zimní údržbě silnic i rozbahněného terénu staveb. Tomu napomáhají portálové nápravy s uzávěrkami diferenciálů, uzamykatelný mezinápravový diferenciál, výkonný motor a dobře odstupňovaná plně synchronizovaná převodovka zaručující bezpečnou jízdu i po kluzkých vozovkách a kluzkém terénu.
Vozidlo disponuje exkluzivními kotoučovými brzdami na obou nápravách a systémem ABS včetně motorové brzdy. Možnost nástaveb je v podobě třístranného sklápěče na přepravu materiálu v těžkých podmínkách, sněhové radlice, sypače chemických i inertních materiálů o objemu 5 m3, samosběrné vysávací nástavby o objemu 6 m3, vysprávkové soupravy, cisterny, hydraulické ruky, jeřábu a kropičky. Kabina je v provedení odolném proti korozi s hliníkovou a laminátovou konstrukcí v běžném provedení, ale i pro 6 osob. Výkon motoru je 180 kW.
Tato řada vozů je použita i pro sérii PRAGA GOLDEN - požární provedení, které je určeno do těžko přístupných terénů k hašení lesních požárů. Vozidlo plně vyhovuje vyhlášce č. 254/99 Sb. a je schváleno Technickým ústavem požární ochrany v Praze. Požární vozidla se plně osvědčila při letošních záplavách svou výbornou brodivostí. Během jednoho předváděcího dne byla předvedena celá řada automobilů nákladních, užitkových, hasičských a nástavby na ně. Ty byly vskutku rozmanité a jejich využití velmi variabilní. Zde již neplatilo jedna nástavba = jedno auto, ale naopak jedno auto a široká paleta možných variací nástaveb, které si řidič sám bez mechanizace a cizí pomoci dokázal vyměnit.
Například pro uhelné doly společnost Praga Čáslav a.s.vyrobila hned několik nástaveb na jeden automobil. V první nástavbě je možno přepravovat zaměstnance na vzdálená pracoviště, tam může být nástavba přemístěna na zem a sloužit jako útočiště pro případ deště nebo místo občerstvení a odpočinku. Na auto se potom může nasadit valník, kontejner atd. a maximálně využívat. Společnost Praga Čáslav a.s. však nezapomíná ani na ty zákazníky, kteří již vlastní starší nástavby nebo chtějí prodloužit podvozek. Těm může auto upravit podle jejich požadavků a ušetřit jejich finanční prostředky.

Mezi další aktivity, které společnost Praga Čáslav a.s. provádí, patří také běžné i generální opravy autobusů KAROSA a OASA, opravy motorů LIAZ, předních a zadních náprav, přestavby motorů EURO II, záruční a pozáruční servis převodových skříní, zajišťuje prodej náhradních dílů vozidel atd. Více o této společnosti se můžete dozvědět na www.praga.cz.
https://www.stavebni-technika.cz/clanky ... ly-na-miru
V životě je potřeba se pro něco zapálit, v krematoriu už je pozdě.

Uživatelský avatar
Leo
Příspěvky: 14419
Registrován: úte črc 27, 2010 11:58 pm
Bydliště: jižní morava

Re: Praga UV80

#3 Nový příspěvek od Leo »

Praga UV 80 (univerzální vozidlo) je dvounápravový terénní nákladní automobil a univerzální nosič nářadí s pohonem všech kol (znak 4×4). Byl vyvinut jako tuzemská alternativa vozu Unimog, především pro potřeby údržby silnic. Vyráběl jej podnik Praga ve Vysočanech, později v Čáslavi, mezi lety 1995–2001. Vzniklo pravděpodobně několik set kusů. Jeho nástupcem se stal modernizovaný typ Praga Alfa TN a UN.

V Československu ani v ostatních zemích RVHP se nevyrábělo vozidlo odpovídající západoněmeckému Unimogu, tedy univerzální nosič nářadí. Pro potřeby údržby silnic se proto dovážely právě Unimogy, což bylo pro stát devizově nákladné. Bylo rozhodnuto vytvořit tuzemský ekvivalent k typu Unimog, vůz měl vyrábět podnik Praga, tehdy zaměřený na výrobu převodovek.[1] V roce 1985 vznikly prototypy UV 100 a UV 120, využívající maximální množství komponentů z tehdy v Československu vyráběných vozů. Vozy byly postaveny na zkráceném podvozku Praga V3S s pouze jednou zadní nápravou, také motor T912 pocházel z V3S. Polokapotová kabina měla základ v budce vozu Avia A20.[2] Projekt a výroba prvního prototypu vznikly v letňanské Avii, protože Praga postrádala potřebné zázemí.[3] Další prototypy vznikly v podniku Agrozet v Roudnici nad Labem. Na základě získaných zkušeností pak Agrozet, roku 1994 přejmenovaný na Roudnické strojírny a slévárny, vytvořil vlastní typ, nabízený od poloviny 90. let jako ROSS VIZA.
Vůz Praga UV 80, s novou kabinou hranatých tvarů, se začal vyrábět v roce 1995. Nabízel se s motory Avia nebo Deutz v několika výkonových řadách. Roku 1992 získala Praga majoritní podíl v čáslavské firmě OASA (bývalé ČSAO), bývalém výrobci luxusních autobusů. Od roku 1997 se v nové akciové společnosti Praga Čáslav začaly vyrábět všechny vozy Praga.[4] Kromě typu UV 80 podnik nabízel také větší typy STNA (UV 100) a NTS. Roku 2001 prošla výrobní řada modernizací a UV 80 nahradil typ Alfa TN / UN. Také modernizované větší vozy STNA a NTS dostaly staronové názvy Grand a Golden.[2] Hlavním odběratelem vozů byla státní sféra.[5] Podnik se však potýkal s nedostatečným odbytem, během let 2001–2003 vyrobil necelých 120 vozů všech typů. V lednu 2004 se Praga Čáslav dostala do likvidace.

Informace uvedené níže pocházejí z propagačních materiálů firmy Praga k vozu Praga UV 80. Uvedené údaje se v různých zdrojích liší.

Praga UV 80 je víceúčelový terénní nosič výměnných pracovních zařízení a účelových nástaveb. Je určen pro použití v oblasti komunálních služeb, údržby silnic nebo práce v těžkém terénu (geologie, lesnictví, energetika atd.). Vůz je vpředu i vzadu vybaven hřídelovými vývody pro pohon přípojných zařízení. Hřídelové vývody mají volitelnou rychlost otáček (540, 1000, 2000 ot./min) a možnost chodu v režimu závislém/nezávislém na otáčkách motoru.

Motor
Výrobce nabízel montáž motorů Avia 407.01 a 407.02 o výkonu 61 kW, resp. 77 kW. Jednalo se o řadové čtyřválce zdvihového objemu 3596 cm³. Dále byly v nabídce motory Deutz, řadové čtyřválce zdvihového objemu 3190 cm³ a výkonu 65 kW a 82 kW, vrcholnou verzi tvořil šestiválec Deutz o výkonu 100 kW.

Převodovka a spojka
Převodovka Praga 8PR30 nebo 8PR45, synchronizovaná osmistupňová (4 stupně s půlenými převody), s plnou reverzací chodu (přepínání směru otáčení). Přídavná (redukční) převodovka je planetová dvoustupňová, na přání třístupňová (plazivý převod).
Spojka je jednokotoučová suchá s pneumatickým posilovačem.

Rám a nápravy
Rám vozu je tuhý žebřinový, s upínacími deskami DIN pro připojení pracovních zařízení na obou koncích. Vyráběl se v několika délkách, s rozvorem náprav 2800, 3400 nebo 4000 mm. Nápravy jsou tuhé portálové, s pohonem a opatřené uzávěrkami diferenciálů. Odpružení je pomocí vinutých pružin. Na zadní nápravě lze odpružení zablokovat. Kola mají jednoduchou montáž, s rozměry pneumatik 12,5×20 nebo 14,5×20. Brzdová soustava je vzduchotlaková dvouokruhová, s bubny na každém kole. Řízení je opatřeno hydraulickým posilovačem.

Elektrický systém
Elektrický okruh má napětí 24 V, napájený alternátorem 24 V / 42 A. Akumulátory jsou dva, o napětí 12 V a kapacitě 90 Ah.

Hydraulický systém
Hydraulický systém slouží pro pohon přídavných hydraulických zařízení. Pracovní tlak systému 25 MPa je vyvozován zubovým čerpadlem o kapacitě 20 l/min. Objem systému je 25 l. Jsou instalovány dva nezávislé okruhy s dvěma přípojkami vpředu i vzadu. Na přání se nabízel posílený systém o větším průtoku a tlaku.

Rozměry a výkony
Rozvor: 2800 / 3400 / 4000 mm
Rozchod kol: 1980 mm
Délka: 4640 mm (pro rozvor 2800 mm)
Šířka: 2480 mm
Výška: 2800 mm
Pohotovostní hmotnost: 4460 kg
Celková hmotnost: 7000 kg
Užitečná hmotnost: 2500–3000 kg (terén)
Rozsahy rychlostí (s motorem Avia):
Silniční: 4,3 – 77 km/h
Pracovní: 1,1 – 20 km/h
Plazivý: 0,05 – 1,1 km/h

Výrobce Praga a.s.
Roky produkce 1995–2001
Místa výroby Vysočany, Čáslav
Nástupce Praga Alfa UN

Technické údaje
Pohotovostní hmotnost cca 4500 kg
Užitečná hmotnost 2500–3000 kg
Maximální rychlost 80–90 km/h
Motor
Motor Avia / Deutz
Počet válců 4 / 6
Výkon 61 – 100 kW
Převodovky
Převodovka 8PR30 / 8PR45
Počet převodových stupňů 8 + redukce

https://cs.wikipedia.org/wiki/Praga_UV_80
V životě je potřeba se pro něco zapálit, v krematoriu už je pozdě.

Uživatelský avatar
Leo
Příspěvky: 14419
Registrován: úte črc 27, 2010 11:58 pm
Bydliště: jižní morava

Re: Praga UV80

#4 Nový příspěvek od Leo »

Český Unimog nabízel i verzi pro zemědělce. Vozidel Praga UV 80 vzniklo jen pár set
https://www.agroportal24h.cz/clanky/ces ... en-par-set
V životě je potřeba se pro něco zapálit, v krematoriu už je pozdě.

Odpovědět

Zpět na „Auto Moto koutek“