alternátor za dynamo

elektroinstalace, okruhy, světla, startéry, baterie, dobíjení, atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
slavik74
Příspěvky: 280
Registrován: pon led 12, 2009 6:29 pm
Bydliště: Prievidza

Re: alternátor za dynamo

#16 Nový příspěvek od slavik74 »

Terablick píše:Dynamo není závislé na otáčkách ;-).
Ale no!!! :tyty: Aj dynamo potrebuje nejake tie otačky, aby "vyrobilo" napatie vyššie ako je napatie baterky a tým vlastne plnilo funkciu na ktore je určene - dobijalo!

Uživatelský avatar
Terablick
Příspěvky: 10674
Registrován: pon kvě 04, 2009 10:22 pm
Bydliště: 38901
Kontaktovat uživatele:

Re: alternátor za dynamo

#17 Nový příspěvek od Terablick »

To ano, ale nějaké napětí vyrábí i při malých otáčkách, kdežto alternátor sepne na výstupu z regulátoru "cokoliv" až při překročení určitých otáček. Pokud budou nižší, prostě z něj nepoleze nic ;-). Když si zapojíš na alternátor voltmetr a bude se točit dost pomalu aby nedobíjel, uvidíš (zejména na benzínovém motoru) skok napětí v momentě kdy sepne třeba i o 5-7V nahoru. Felda nebo Favorit když běží čistě na baterku má napětí v okruhu kolem 8,5V, při fungujícím dobíjení cca 13,5V ;-). Vyzkoušeno v praxi ;-). A napětí vzroste po sepnutí dobíjení skokově ;-).
Rád poradím s hydraulikou. Pište ale vždy na email hydraulika@post.cz

Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...

Farming Simulator a další hry levně

Ludvik
Příspěvky: 68
Registrován: stř pro 12, 2007 3:00 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: alternátor za dynamo

#18 Nový příspěvek od Ludvik »

Frantík píše:No, hafo info a některé trochu navíc.

1. Regulátor na dynamo a altík je naprosto rozdílná věc a nezáměnná!
2. Proud altíku pro dobíjení na traktoru, který nemá hafo elektroniky a světel jak na stadiónu stačí kolem 35-40Ah.
3. Doporučuji s vlastním regulátorem, připojí se silnoproudý + pól, kostra jde přes masu a budící proud přes kontrolku po zapnutí klíčku 15.
4. Pokud altík nestíhá dobíjet na volnoběh, zmenšit řemenici na průměru na altíku. Smysl otáčení je nepodstatný.
5. Maximální otáčky se řešit nemusí, on snese hodně a o nějaký přebuzení nebo proudové přetížení bych se taky nestaral, konstrukčně to nedá víc proudu.
6. Volil bych z něčeho, co stojí prd a je toho hafo - třeba favorit.

Úspěšný počin přeju

A dalo by sa popísať, v čom je medzi tými reglermi rozdiel, nech v tom mám raz a navždy jasno. Na nete som odpoveď nenašiel. Berme ako príklad, že oba reglere sú do 35A a aj nový alternátor bude mať 35A.

Uživatelský avatar
CBS
Příspěvky: 2351
Registrován: pon úno 16, 2009 1:37 pm
Bydliště: Levice

Re: alternátor za dynamo

#19 Nový příspěvek od CBS »

Preto toľko matematiky okolo otáčok že ako sa tu píše traktory majú večšie priemery remeníc, jasné dobíjať to bude, ale životnosť ložísk a uhlíkov je pri dvojnásobných otáčkach menej ako polovičná. :jazyk:
Alternátor na rozdiel od dynama vyrába prúd už pri nižších otáčkach. Dynamo potrebuje prúdové obmedzenie (ochranu) na rozdiel od alternátora. Dynamá mali vybračné elektromagnetické regulátory, ktoré bolo treba z času na čas čisťit a nastavovať. Tieto regulátory riadili budiace napätie skokovo podľa veľkosti napätia a dobíjacieho prúdu. Preto bol problém nahrádzať regulátory medzi sebou, lebo musel sedieť aj obmedzovací prúd, respektíve výkon a okrem toho prilájal dynamo na akumulátor až keď bolo indukované napätie vyššie ako napätie akumulátora (aby sa akumulátor nevybíjal)
Alternátor nepotrebuje obmedzovať prúd, preto je regulácia napätia jednoduchšia, dnes sú všetky regulátory elektronické, ktoré spínajú rýchlejšie a bez kontaktné (žiadne iskrenie a opaľovanie) tým je ich životnosť podstatne vyššia a nevyžadujú údržbu (časom sa môžu zmeniť ich parametre, tam nepomôže iba výmena). Skoková regulácia spočíva v tom, že sa napätie neustále mení v regulovanom rozsahu aj niekoľkokrát za sekundu.
Všetky bežne vyrábané spalovacie motory sú ľavotočivé pri pohľade od zotrvačníka, takže aj smer otáčania alternátorov a dynám je rovnaký (ak nie sú montované spredu). Problém v zmene otáčania alternátora je už v spomínanom chladení, kde sa zo zmyslom otáčania mení tok chladiaceho prúdu a tým teplí vzduch z vinutia prúdi na usmerňovač ktorému škodia vysoké teploty (vinutie má pri plnom zaťažení tepolu od 60 do 120°C).
Nechcem nikoho urážať, ale 10,5 V na akumulátore je hranica 100% vybitia, dobrí akumulátor pri záťaži drží napätie 11,5 až 12 V (okrem štartu). Napätie na akumulátore pri bežiacom motore musí byť v rozmedzí od 13,5 do 14,5V iné napätia sú neprípustné, ideál je 14 +/-0,1 V. Myslite si čo chcete, ale toto sú veci z praxe. :obchod:

Uživatelský avatar
Terablick
Příspěvky: 10674
Registrován: pon kvě 04, 2009 10:22 pm
Bydliště: 38901
Kontaktovat uživatele:

Re: alternátor za dynamo

#20 Nový příspěvek od Terablick »

Já ale nemluvil o napětí akumulátoru v klidu (tam je těch 10,5V opravdu minimum) ale při běžícím motoru jen na proud z akumulátoru bez dobíjení. A tam je vyzkoušeno praxí, že napětí klesne cca na 8,5V ;-). A při dobíjení je to cca 13,5V jak jsem psal ;-). Pokud se bavíme o běžných, přiměřeně opotřebovaných akumulátorech a autě s elektronickým zapalováním a elektrickým vysokotlakým čerpadlem paliva ;-). Mohu nafotit ve svém závodním voze na palubním Voltmetru. Při vypnutém motoru je napětí vyšší, než při běžícím bez dobíjení (auto mi po nastartování "bez plynu" nedobíjí právě kvůli velké řemenici dokud se motor neprotočí nad 1000/min - při volnoběhu cca 850/min mám napětí v okruhu cca 8,5V. Po protočení motoru pak trvale už těch cca 13,5V. Akumulátor starší ale dobrý 65Ah). Je možné, že to auto má třeba velký odběr. To nevím. Ale jezdím s ním roky a spolehlivě stíhá dobíjet i při častém popojíždění a startování/vypínání motoru. Během sezony baterku nijak jinak nedobíjím. Jen na zimu jí vezmu do baráku a před zimou a na jaře dobiju. A stejné hodnoty jsem naměřil i na zcela sériové Felicii kde odešel regulátor. V klidu (již dost vybitý akumulátor po opakovaném startování) cca 10,5-11V, za chodu motoru jen na akumulátor cca 8,5V, po výměně regulátoru pak za chodu cca 13,5V ;-). Vše měřeno multimetrem. Akumulátor předtím i potom normálně v provozu a dobrý. Tak nevím, jestli jsem se setkal se 2ma unikáty, nebo je praxe jiná než teorie. Toto jsou mé vlastní poznatky z praxe :-/ .
Rád poradím s hydraulikou. Pište ale vždy na email hydraulika@post.cz

Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...

Farming Simulator a další hry levně

Uživatelský avatar
CBS
Příspěvky: 2351
Registrován: pon úno 16, 2009 1:37 pm
Bydliště: Levice

Re: alternátor za dynamo

#21 Nový příspěvek od CBS »

Tých 8,5V mi nejde do hlavy, buď má to čerpadlo fakt poriadny odber, alebo máš voltmeter na nejakom silovom vodiči so zlím kontaktom.
Plne nabitý 100 Ah akumulátor držal napätie nad 11 V pri odbere (C20) 20 A po dobu 3 až 3,5 h (viac krát merané).
Tiež som dospel k divným záverom pri meraní na jednom traktore, pri naštartovanom motore je napätie v sieti 14,5 až 15,5 V, vybral som regulátor a ten vypínal pri 14,1 V. Regulátor je mimo alternátora a zrejme bude niekde špatný spoj, inak si to neviem vysvetliť.

Uživatelský avatar
slavik74
Příspěvky: 280
Registrován: pon led 12, 2009 6:29 pm
Bydliště: Prievidza

Re: alternátor za dynamo

#22 Nový příspěvek od slavik74 »

Ako píše CBS, 8,5V je moc málo! Veril by som tomu napr. pri štartovaní, aj to je už dost málo. A aj tých 13.5V na nabijanie je málo. Vidím to na nejaky zoxidovaný (uvolnený) kontakt, alebo špatný merák. Ono není multimeter ako multimeter. Mam skusenosť taku, že na baterku pripojené 3 rozne meraky, na prvom 12.5V, na druhom 13.4, na tretom 14V. Teraz ktoremu veriť?

Uživatelský avatar
Terablick
Příspěvky: 10674
Registrován: pon kvě 04, 2009 10:22 pm
Bydliště: 38901
Kontaktovat uživatele:

Re: alternátor za dynamo

#23 Nový příspěvek od Terablick »

Já to odpoledne nafotil. Baterka byla celkem dost vybitá. Auto stálo asi 2 měsíce venku a je celkem chladno. Takže před nastartováním cca 11,5V. Po nastartování něco kolem 9V (možná 9,5 - neni tam přesně čitelná stupnice - viz fotky), a po sepnutí dobíjení cca těch 13,5V (standart u tohoto auta a budíku).
Viz foto.
Přílohy
SDC12731.JPG
SDC12735.JPG
SDC12730.JPG
Naposledy upravil(a) Terablick dne sob lis 28, 2009 8:00 pm, celkem upraveno 1 x.
Rád poradím s hydraulikou. Pište ale vždy na email hydraulika@post.cz

Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...

Farming Simulator a další hry levně

cipisek32
Příspěvky: 35
Registrován: stř říj 22, 2008 10:44 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: alternátor za dynamo

#24 Nový příspěvek od cipisek32 »

Tak to jsem se nasmál . Těm přístrojovým měřákům nevěř mají přesnost min 2,5% .
Když tě všechno zradilo pomůže ti kladivo

Uživatelský avatar
FandaP
Příspěvky: 3469
Registrován: ned bře 15, 2009 4:15 pm
Bydliště: Chrudim

Re: alternátor za dynamo

#25 Nový příspěvek od FandaP »

Pokud mají chybu 2,5% tak to není zas tak moc, naopak. Při napětí 8V, je chyba max. 0,2V a to myslím ani okem podle tloušťky ručičky a stupnice nepoznáš.

Uživatelský avatar
CBS
Příspěvky: 2351
Registrován: pon úno 16, 2009 1:37 pm
Bydliště: Levice

Re: alternátor za dynamo

#26 Nový příspěvek od CBS »

Presnosť palubných prístrojov nemá zmysel rozvádzať, sú to informatívne meradlá, ktoré nikto nekalibruje a pracujú v náročnom prostredí (prudké zmeny teploty, vlhkosti, vybrácie a otrasy). Terablick však spomínal že tieto napätia meral aj multimetrom.

cipisek32
Příspěvky: 35
Registrován: stř říj 22, 2008 10:44 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: alternátor za dynamo

#27 Nový příspěvek od cipisek32 »

Aha tak to jsem si nevšiml :-/
Když tě všechno zradilo pomůže ti kladivo

Uživatelský avatar
Terablick
Příspěvky: 10674
Registrován: pon kvě 04, 2009 10:22 pm
Bydliště: 38901
Kontaktovat uživatele:

Re: alternátor za dynamo

#28 Nový příspěvek od Terablick »

Pokud mají přesnost 2,5% tak to opravdu nejde okem ani poznat rozdíl ;-). I kdyby byl rozdíl celý 1V (což by pak byl přístroj na 2 věci ;-) ), neni to pořád ani 10V ;-).
Rád poradím s hydraulikou. Pište ale vždy na email hydraulika@post.cz

Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...

Farming Simulator a další hry levně

Uživatelský avatar
slavik74
Příspěvky: 280
Registrován: pon led 12, 2009 6:29 pm
Bydliště: Prievidza

Re: alternátor za dynamo

#29 Nový příspěvek od slavik74 »

Hodnoty z tychto "meracích" prístrojov maju podla mna skor infrormatívny charakter (nedobíja, dobíja, prebíja), niečo podobne led diodam z BAT-testu len v ručičkovom prevedení. Netreba brať moc vážne číselne hodnoty ktore ukazuju... Rad by som sa mylil, ale... :-/

Uživatelský avatar
Terablick
Příspěvky: 10674
Registrován: pon kvě 04, 2009 10:22 pm
Bydliště: 38901
Kontaktovat uživatele:

Re: alternátor za dynamo

#30 Nový příspěvek od Terablick »

Tohle jsou poměrně kvalitní přístroje VDO za cca 1500,- kus ;-). Používaly se i ve Škoda motorsport ;-). Myslím, že sice nejsou absolutně přesné, ale že by měřily +/- 2V to zase ne ;-). Věřil bych té toleranci +/- 2,5% (i 5% bych uvěřil, ale víc asi ne ;-) ). Multimetr ukazuje (přiměřeně) stejnou hodnotu ;-).
Rád poradím s hydraulikou. Pište ale vždy na email hydraulika@post.cz

Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...

Farming Simulator a další hry levně

Odpovědět

Zpět na „Elektrika“