otazka kolem uzaverek

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
martinPec
Příspěvky: 263
Registrován: pon lis 12, 2007 4:44 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Kontaktovat uživatele:

otazka kolem uzaverek

#1 Nový příspěvek od martinPec »

Kluci,mozna ten dotaz vyzni jako od blba... :jazyk: :jazyk: :jazyk: aaalleee, vysvetlil by mi nekdo, k cemu je,a ted nevim,jetsli to pojmenuju dobre, mezinapravova uzaverka? A jak se ty uzavery na predku a zadku zapinaj,musim slapnout na spojku a pak ji tam dat,nebo musim stat,lze to i za jizdy? Diikkyyy za pomoc..
TRAKTOR FOREVER..:-)

Uživatelský avatar
pilčikbs
Příspěvky: 332
Registrován: pát říj 12, 2007 6:15 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Kontaktovat uživatele:

Re: otazka kolem uzaverek

#2 Nový příspěvek od pilčikbs »

nemislel si medzinapravovy dif??? to znamena ked nemas zapnutu uzavierku na medzinapravovom dife je to welka hlupost taky dif taze takto je to ako prave a lawe koleso tak to mas prednu a zadnu napravu mas zatazenu zadnu predna bude smykat , zastat zapnut uzaveru ak je kolikova ak su to tie moderne v terenaku tie sa uz za jazdy daju zapinat :obchod:
co nejde klucom to ide autogenom !!

moj svet je les, lesna vyroba

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 3939
Registrován: úte črc 03, 2007 10:29 pm
Bydliště: Dithmari villa

Re: otazka kolem uzaverek

#3 Nový příspěvek od rezis »

Mezinapravova uzaverka je na mezinapravovem difu. U traktoru se s tim nesetkas. Ty maji staly nahon zadnich kol a priraditelny predni. U off mas mezinapravovy diferencial aby kdyz jedes po ceste se neopotrebovaly gumy. Pokud by ses dostal mekkeho muze se vsak stat ze ti bude u takove 4x4 hrabat jen jedno kolo. A proto mezinapravova uzaverka. Tim zarucis hrabani Alespon jednoho kola na kazde naprave a pak klasicke uzavery.
Uzaverky tam cpu za jizdy. Nebo spise zalezi jak velky je rozdil rychlosti kol. Pokud to nekde jede a sleduji ze jedno kolo ma trosku vetsi prokluz nez druhe tak ji tam strcim. To same i u prdniho nahonu. Pokud je rozdil ze jedno kolo stoji a druhe s eprotaci zastavim podrzim ji a pri rozjezdu tam vleze.
Bydlím v Dětmarovicích udal bych i ulici, ale bohužel je tady nemáme

Uživatelský avatar
staník
Příspěvky: 5476
Registrován: stř říj 22, 2008 6:13 am
Bydliště: U Nového Města na Mo

Re: otazka kolem uzaverek

#4 Nový příspěvek od staník »

Mezinápravová uzávěrka je na autech které mají víc hnaných náprav.Popíšu jak je to na Tatře 813 s kterou jsem jezdil.Pohon z přídavneé převodovky jde na mezinápravový dif.mezi 1+2. nápravou a3+4.nápravou tam podle odporu pohání první nebo druhou nebo třetí nebo čtvrtou nápravu a na každé nápravě se podle odporu otáčí jedno kolo.Výš že když Tatře zvedneš jedno jediné kolo do vzduchu tak neodjede? :smich: A aby se to nestalo stačí zapnout mezinápravové uzávěrky ty donutí otáčet se na každé nápravě jedno kolo(Tatra 813 má totiž spojené ovládání el.mag. ventily pro mezinápravové uzávěrky mezi 1+2 a mezi3+4 dohromady.Já to meumím bez rukou popsat :-/ ale má celkem sedm uzávěrek mezi předkem a zadkem ,mezi první a druhou - třetí a čtvrtou a pak jednotlivé nápravy.Ovládá se to dvěma kolíbkovými spínači a před tebou se rozsvěcuje sedm kontrolek a při vypnutí se postupně zhasíná jak vánoční stromeček. :smich: Troch jsem se v tom asi zamotal ale když tak se klidně zeptej :friends:
Dílna je dílna
Pokud na něco zapomenu tak mi to prosím připomeňte.

Uživatelský avatar
martinPec
Příspěvky: 263
Registrován: pon lis 12, 2007 4:44 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Kontaktovat uživatele:

Re: otazka kolem uzaverek

#5 Nový příspěvek od martinPec »

No a co treba Skoda 706RTHP? To ma tri prepinace,predek,zadek,mezinapravovej dif. Jak tohle funguje?
TRAKTOR FOREVER..:-)

Uživatelský avatar
staník
Příspěvky: 5476
Registrován: stř říj 22, 2008 6:13 am
Bydliště: U Nového Města na Mo

Re: otazka kolem uzaverek

#6 Nový příspěvek od staník »

Škodovku neznám ale pokud vím tak řadí přímo vzduchem nalevo vedle kolena.Ale to bude asi jedinej rozdíl. :)
Dílna je dílna
Pokud na něco zapomenu tak mi to prosím připomeňte.

Uživatelský avatar
martinPec
Příspěvky: 263
Registrován: pon lis 12, 2007 4:44 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Kontaktovat uživatele:

Re: otazka kolem uzaverek

#7 Nový příspěvek od martinPec »

jo jasny,to je vono, rekne mi nekdo jak se s tim pracuje?? :'( :'( :'(
TRAKTOR FOREVER..:-)

Uživatelský avatar
Franta.cz
Příspěvky: 8742
Registrován: úte říj 21, 2008 4:10 pm
Bydliště: Příbram na Mor.

Re: otazka kolem uzaverek

#8 Nový příspěvek od Franta.cz »

Mezinápravovou uzávěrku mají auta se stálým náhonem 4*4.
Princip diferenciálu je , že vyrovnává otáčky při průjezdu zatáčkou.Vnitřní kolo jede po menší dráze jak kolo vnější.Kdyby tam diferenciál nebyl dostalo by se auto do smyku.Toto je nevýhodou v terénu.Pokud se jedno kolo dostane na měkčí podklad tak se protáčí a druhé stojí.Princir uzávěrky diferenciálu je ten že spojí poloosy na nápravě na tvrdo a kola hrabou obě.
Při stálém náhonu 4*4 musí být na vozidle také nezinápravový diferenciál, který vyrovnává otáčky mezi nápravami.(např. Lada niva).V terénu je to totéž hrabe jen jedno kolo, to co je na nejměkčím podkladu.Proto musíš zapnout mezinápravovou uzávěrku, která ti zajistí že na každé nápravě bude hrabat jedno kolo a pořípadě uzávěrku jednotlivých diferenciálů, které zajistí že budou hrabat všechny kola.
Většina terénních automobilů má hnanou jednu nápravu(zadní) a přiřaditelný náhon další(většinou přední).Toto provedení je bez mezinápravového diferenciálu proto je použití předního náhonu omezeno na kluzký podklad a omezeno rychlostně.
martinPec píše:No a co treba Skoda 706RTHP? To ma tri prepinace,predek,zadek,mezinapravovej dif. Jak tohle funguje?
Osobně jsem s ní nejezdil, ale jezdil jsem z pokračovately LIAZ 100,110 tyto vozidla neměli mezinápravový diferenciál.Jedná se o zařazení předního náhonu a uzávěrku diferenciálu přední a zadní nápravy

Uživatelský avatar
martinPec
Příspěvky: 263
Registrován: pon lis 12, 2007 4:44 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Kontaktovat uživatele:

Re: otazka kolem uzaverek

#9 Nový příspěvek od martinPec »

takze jestli to chapu dobre, kdyz mam treba staly nahon na zadek a potrebuju zapnout i predek, tak zapnu ten ezinapravovy dif? A mam zajisteny pohon predku i zadku? A k tomu muzu potom jeste pouzit uzavrku na predek i zadek? Takze se zapnutou uzaverkou mezinapravoveho difu, mi bude hrabat jen jedno kolo vepredu i vzadu? A pokud i to ej malo,muzu zapnout treba uzaverku jen na predek,nebo jen na zadek, nebo obe najednou? A pri zapnutych uzaverkach mi pujde zatacet?
TRAKTOR FOREVER..:-)

Jiřin
Příspěvky: 1281
Registrován: úte zář 11, 2007 9:29 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: otazka kolem uzaverek

#10 Nový příspěvek od Jiřin »

Jestli je na te veci staly pohon zadni napravy, tak to mezinapravovy diferencial nema. Jen se pouze zaradi predni nahon. Mezinapravovy dif se pouziva pouze v pripade, ze jde o staly pohon vsech kol, ale full 4x4 je az prave po uzavreni mezinapravoveho difu, jinak zacne prokluzovat kolo na odlehcene naprave :) Mam to na trakturku :) ....... ma to svoje vyhody i nevyhody

Uživatelský avatar
martinPec
Příspěvky: 263
Registrován: pon lis 12, 2007 4:44 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Kontaktovat uživatele:

Re: otazka kolem uzaverek

#11 Nový příspěvek od martinPec »

no tenhle kram ma uzaverku na predek,na zadek a pak jeste jeden knofl, kterym se zapina neco,ale nevim co,urcite to ma stabilni nahon na jednu napravu, a temahle prepinacema se zapina asi nahon i na druhou a pak uzaverky naprav.
TRAKTOR FOREVER..:-)

Uživatelský avatar
Franta.cz
Příspěvky: 8742
Registrován: úte říj 21, 2008 4:10 pm
Bydliště: Příbram na Mor.

Re: otazka kolem uzaverek

#12 Nový příspěvek od Franta.cz »

martinPec píše:takze jestli to chapu dobre, kdyz mam treba staly nahon na zadek a potrebuju zapnout i predek, tak zapnu ten ezinapravovy dif? A mam zajisteny pohon predku i zadku? A k tomu muzu potom jeste pouzit uzavrku na predek i zadek? Takze se zapnutou uzaverkou mezinapravoveho difu, mi bude hrabat jen jedno kolo vepredu i vzadu? A pokud i to ej malo,muzu zapnout treba uzaverku jen na predek,nebo jen na zadek, nebo obe najednou? A pri zapnutych uzaverkach mi pujde zatacet?
Při zapnutých uzávěrkách se zatáčí velice problematicky.

Uživatelský avatar
Frantík
Příspěvky: 706
Registrován: pát črc 27, 2007 11:15 am
Bydliště: Plzeň

Re: otazka kolem uzaverek

#13 Nový příspěvek od Frantík »

Mezinápravová uzávěrka vyřazuje z činnosti mezinápravový diferenciál. Vozidla s pohonem více kol třeba 4x4 mohou mít mezinápravový dif (Niva) a nevypíná se u nich přední náhon jenom v terénu se uzavře právě mezináprava. Protože rozdíly otáček jednotlivých kol se dělily mezi dify. Nebo nemusí mít mezinápravový dif (Aro, Gaz, .............) a u těchto se připíná přední náhon. Pokud nemáš mezinápravový dif, pak se se zapnutým náhonem nemá jezdit dlouho, na tvrdém podkladu, ... pač trpí klouby, závěsy, gumy ..... a strašně blbě se zatáčí. Pokud je auto vybaveno mezinápravovým difem, pak za určitých podmínek hrabe POUZE jedno kolo. Pokud nemáš mezinápravový, pak hrabou alespoń dvě - jedno vepředu a druhé vzádu. T138 měla mezinápravové dify, ale neměla uzávěrku, T148 už měla i mezinápravovou šperu. Ślo o to, že když jsi vyjížděl na schod, tak při malé rychlosti se odlehčila poslední náprava, koleska se rozočila a tatřička coufla zpět. :jazyk: Takže švuňkem, nebo uzavřít což podle odborníků právě u T138 nešlo. ;-)
Když mùžu, pomùžu a poradim a občas kecam. :-)

Uživatelský avatar
bastardtraktor
Příspěvky: 4633
Registrován: sob zář 22, 2007 2:25 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: otazka kolem uzaverek

#14 Nový příspěvek od bastardtraktor »

Myslím, že nikdo z nás zde nepotřebuje vozidlo s mezinápravovým diffem, pro nás zde stačí mít vozidlo, které má přední náhon napojený natvrdo a možností jej odpojit.
Používat pohon více náprav na zpěvněném povrchu má smysl jen
A/ u soutežních aut a-la Subaru atd hlavně kvůli jízdním vlastnostem
B/ u težkých nákladních aut
A to vždy hlavně proto, aby se obrovský výkon přenesl na vozovku

Pro nás je tohle všechno zbytečná komplikace
Pro nás stačí osvedčené a jednoduché uspořádání, jako mají všechny obyčejné a spolehlivé OFF-Roady / ARO. Gaz, staré Landcruisery atd/ tedy možnost připojit přední náhon natvrdo.

Někdy jde ale přední náhon nesnadno vyřadit
Takže třeba když člověk přejíždí z jedné blátivé lesní cesty na druhou a přitom přejíždí třeba 200 metrový asfaltový úsek, tak se nevyplatí předek vyřadit - třeba mě šel předek nekdy u ARA 10,4 dost blbe vyndat / tak jsem tne úsek po silnici jel tak, aby pravá kola u krajnice jela v tom písečku co tam bývá a tam kola snadněji proklouznou.

V případě, že nemáte součet obvodů předníckh kol stejný jako součet obvodů zadních kol, tak se na skutečně čistém neklouzajícím povrchu ty rozdíly při mnoha otáčkách kol natolik nasčítají, že trpí nejen ty gumy, ale čím jsou gumy kvalitnější a čím méně proklouznou tak tím více trpí hlavně kardny a a všechny mechanické díly převodů.

Vyplatí se kola přeměřit pásmem
třeba obě zadní mohou být sjetější a tak dát dopředu jedno zadní a dozadu jedno přední - prostě setavit na každou nápravu páry tak, aby měly stejný součet obvodů.
ooooooooooooo

Uživatelský avatar
martinPec
Příspěvky: 263
Registrován: pon lis 12, 2007 4:44 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Kontaktovat uživatele:

Re: otazka kolem uzaverek

#15 Nový příspěvek od martinPec »

Tak ja se ptam hlavne proto, ze to mame na hasickem trambusu a nevim si s tim rady :D Nikdy jsem se s tim nesetkal,proto potrabuji nejak poradit,jak se to pouziva. To auto ma stabilne hnanou jen jednu napravu, pod volantem nalev jsou tri prepinace, uzaverka difu na zadek,na predek a mezinapravova, a ja nevim jak se to kombinuje a jak se to pouziva,proto se tu ptam,protoze to nekdo tady urcite bude znat. Tak kdyby me to nekdo polopaticky vysvetlil,budu jen rad. :jazyk: :jazyk:
TRAKTOR FOREVER..:-)

Odpovědět

Zpět na „Technické problémy“