Docela se bavím, když to teï všechno naráz po delší dobì, co jsem tady nebyl, ètu. Vidím, že každý tady má kousíèek své pravdy co se týèe otázky, jestli se zvýší namáhání poloos, pokud se namontuje vìtší kolo. Obèas to tady bylo trochu emotivní, ohánìli jste se všemi možnými pøíklady, výpoèty, atd. Malotraktor má svou pravdu (èásteènou) o dodaném kroutícím momentu (Mk) na poloosu a jiní o adhezi (pøilnavosti) vìtšího kola. Nìkteøí si vzali jen èást traktoru, ale myslím, že ještì nikdo neuvážil
traktor jako celek a tím myslím od motoru až po pùdu a ne jen po kolo, jak Malotraktor.
Samozøejmì nemám nic proti Malotraktorovi
ale k jeho výpoètùm (jakožto asi nejurputnìjšímu zastánci teorie, že se namáhání nezmìní). On totiž uvažuje pouze v ustáleném stavu, kdy motor dodává urèitý Mk, který se násobí v pøevodovce podle pøev. pomìru a pøez poloosy je pøenášen na kola.
Tady je ale nìkolik nedostatkù a to:
Hodnota maximálního kroutícího momentu pro daný motor je jakýsi ustálený stav v urèitých otáèkách, avšak v praxi lze dosáhnout daleko vìtší Mk a to proto, že motor má a sám funguje coby
setrvaèník!
Teï by nìkdo mohl namítnout, že setrvaèník mùže pøekroutit jakkoliv silnou poloosu, pokud kolo extrémnì prudce zaztavíme. Tak to u traktoru nejde brát - je tam totiž nìkolik dalších vìcí:
Spojka - funguje na principu tøení, pøenese pouze omezený Mk, který je však vyšší než jmenovitý Mk motoru - právì díky setrvaènosti.
V traktorové praxi se ale klouzání spojky nestává, navíc spojka zùstává pøi zmìnì kol stejná. Zato se dost projevuje jiné tøení a to je tøení mezi pneumatikou a pùdou. A tady právì záleží kolik pneumatika pøenese. A troufnu si øíct, že vìtší pneumatika díky vìtší styèné ploše pøenese víc síly (a to nemluvím o pravdìpodobném vìtším vzorku) - jedná se o obvodovou sílu=>tažná síla . Tahle vìtší obvodová síla je ještì umocnìna vìtším prùmìrem kola, tak a teï mi netvrïte, že jsou poloosy namáhány stejnì
A pro názornost bych si dovolil
modelovou situaci, pøi které by poloosy nejradši vyskoèily z nápravy a utekly do lesa!
1)Roztoèím motor na plno a naráz pustím spojku. Spojka v první chvíli proklouzne, pokud není mastná brzo sepne natvrdo, protože je zaøazen nejpomalejší pøevod. Ráfek se pootoèí s patkou pneu, pneu se lehce zkrabatí a vzápìtí už šípy odstøelují kusy hlíny dozadu, pøedek traktoru se odlehèí, témìø všechna váha spoèívá na zad. nápravì a poloosy zuøí
To vše se odehrává bìhem krátké doby a motor díky
setrvaènosti dodává poøád daleko vìtší Mk, než jmenovitý, i když otáèky spadly.
Myslím, že tady si každý sám domyslí rozdíl mezi malými a velkými koly.
Nebo: Táhnu tìžkou kládu na nejpomalejší kvalt, plný kotel a chytnu paøez. Než zareaguju, napne se øetìz, zdvíhá se pøedek, celá váha na z. nápravì. Motor se tøeba zadusí a teï je jasné, že vìtší prùm. kola pùsobí vìtší silou na poloosy. Opìt znatelný rozdíl, nehledì na to, že menší kolo spíš prohrábne. Dál - pøetahování, cukání vleèky, atd, to je podobné.
Dle mého zmìna prùmìru kola na namáhání poloos má, vìtší kolo namáhá poloosu pøi urèitém tahu traktoru více než menší.
Traktor má být postavený tak, aby buï prohrábl, nebo šel na zadní a ne aby nìco prasklo.
Pokud se to nìkomu nezdá a navalí tam metráky závaží, namáhání je pak vyšší.
Doufám, že jsem aspoò nìkomu ten problém osvìtlil. Ale stejnì nejvíc záleží na rozumu a citu øidièe, sám bych dal radši vìtší kola - vìtší prùchodnost, adheze, pohodlnìjší,...