Novej dvojkolák za 3011-tku, sklopnej jen jednoduše dozadu
Moderátoři: rezis, Malboro, Leo
Novej dvojkolák za 3011-tku, sklopnej jen jednoduše dozadu
Tak jsem se rozhodl postavit novej dvojkolák za 3011-tku. Starej dřevěnej vozík už dosluhuje a nebaví mne opravovat na něm trámy a prkýnka, takže novej bude železnej.
Rozměry korby původního vozíku byly 275x120cm, což se docela osvědčilo.
Původní vozík vypadal/vypadá asi takhle:
http://postimg.cc/image/azsrjwqi1/
Na novej vozík jsem původně sháněl nápravu z pětituny či obdob., nejlépe s koly 8,25-15, ale když jsem zjistil za kolik se na bazoši nabízej, tak mne to přešlo a koupil jsem za dva litry tohle s koly 7,5-20, prý z nějaké východoněmecké maringotky:
http://postimg.cc/image/5vxeusdlb/
Rozměry korby původního vozíku byly 275x120cm, což se docela osvědčilo.
Původní vozík vypadal/vypadá asi takhle:
http://postimg.cc/image/azsrjwqi1/
Na novej vozík jsem původně sháněl nápravu z pětituny či obdob., nejlépe s koly 8,25-15, ale když jsem zjistil za kolik se na bazoši nabízej, tak mne to přešlo a koupil jsem za dva litry tohle s koly 7,5-20, prý z nějaké východoněmecké maringotky:
http://postimg.cc/image/5vxeusdlb/
Re: Novej dvojkolák za 3011-tku, sklopnej jen jednoduše doza
Koukal jsem trochu v tomhle vlákně po inspiraci, a líbila se mi u nízkého dvoukoláku možnost jednoduše ho sklopit dozadu, jen tak kolem nápravy. Takže padlo rozhodnutí, že novej dvoukolák bude taky částečně dozadu sklopnej, to už celou konstrukci až tolik nezkomplikuje.
Další požadavek je, aby novej dvoukolák byl stejně podlahou nízkej jako původní. To bohužel díky větším kolům nebude úplně přesně splnitelné, ale pokud bude nová konstrukce taky neodpružená, tak výšku udržím rozumně nízko. Zatím jsem při uvažovaném použití nosných jeklů 80x80 na výšce podlahy 590mm (původní vozík byl/je ještě o 50mm níž).
Další požadavek je, aby byl výsledek co nejlehčí a dalo se s tím prázdným trochu manipulovat i bez traktoru. Takže to vede na jeklovou konstrukci z relativně tenkostěnných jeklů 80x80x3x3. Na požadovanou nosnost 1,5-2t by to mělo stačit.
Takže jsem zapřáhl do práce novej notebook a začal si to modelovat od začátku ve 3D, co z toho vypadne.
Tohle je první fáze návrhu:
http://postimg.cc/image/py5ddqyfl/
A tohle druhá:
http://postimg.cc/image/vafou5hwh/
Jak vidno, situace se mi trochu komplikuje, potřebuju obejít hřídele náhonů brzd, které budou vzadu za osou nápravy. Brzdy sice zatím zprovozňovat nebudu, ale časem snad někdy jo (až si napřed domontuju kompresor na traktor, tedy), takže to chci mít na to připravený. Takže osu sklápění korby jsem posunul dozadu za nápravu, za ty brzdové hřídele, uchytím to asi na výpalky z 10mm plechu. Těma předníma děrama ve výpalcích budou procházet brzdové hřídele.
Díky posunu osy sklápění dozadu se zlepší i úhel vyklápění. I s posunutou osou mi to ale dělá jen asi 29stupňů, což není mnoho, na vyklápění hlíny/jílu to rozhodně nebude. Ale rozbité tašky z go střechy by už to vyklopit mohlo...
Ještě to trochu doladím podle dostupné pístnice, kterou se to bude vyklápět. Pístnice přijde nastojato před přední čelo a bude to zdvíhat přes kladku, abych dosáhl zdvojnásobení výšky zdvihu čela oproti zdvihu pístnice. V hlavě to mám už dávno vykoumaný, teď to ještě naklikat do modelu...
Jinak komentáře vítány. Dokud je to v teoretické fázi, dá se s tím ještě dělat cokoliv...
Další požadavek je, aby novej dvoukolák byl stejně podlahou nízkej jako původní. To bohužel díky větším kolům nebude úplně přesně splnitelné, ale pokud bude nová konstrukce taky neodpružená, tak výšku udržím rozumně nízko. Zatím jsem při uvažovaném použití nosných jeklů 80x80 na výšce podlahy 590mm (původní vozík byl/je ještě o 50mm níž).
Další požadavek je, aby byl výsledek co nejlehčí a dalo se s tím prázdným trochu manipulovat i bez traktoru. Takže to vede na jeklovou konstrukci z relativně tenkostěnných jeklů 80x80x3x3. Na požadovanou nosnost 1,5-2t by to mělo stačit.
Takže jsem zapřáhl do práce novej notebook a začal si to modelovat od začátku ve 3D, co z toho vypadne.
Tohle je první fáze návrhu:
http://postimg.cc/image/py5ddqyfl/
A tohle druhá:
http://postimg.cc/image/vafou5hwh/
Jak vidno, situace se mi trochu komplikuje, potřebuju obejít hřídele náhonů brzd, které budou vzadu za osou nápravy. Brzdy sice zatím zprovozňovat nebudu, ale časem snad někdy jo (až si napřed domontuju kompresor na traktor, tedy), takže to chci mít na to připravený. Takže osu sklápění korby jsem posunul dozadu za nápravu, za ty brzdové hřídele, uchytím to asi na výpalky z 10mm plechu. Těma předníma děrama ve výpalcích budou procházet brzdové hřídele.
Díky posunu osy sklápění dozadu se zlepší i úhel vyklápění. I s posunutou osou mi to ale dělá jen asi 29stupňů, což není mnoho, na vyklápění hlíny/jílu to rozhodně nebude. Ale rozbité tašky z go střechy by už to vyklopit mohlo...
Ještě to trochu doladím podle dostupné pístnice, kterou se to bude vyklápět. Pístnice přijde nastojato před přední čelo a bude to zdvíhat přes kladku, abych dosáhl zdvojnásobení výšky zdvihu čela oproti zdvihu pístnice. V hlavě to mám už dávno vykoumaný, teď to ještě naklikat do modelu...
Jinak komentáře vítány. Dokud je to v teoretické fázi, dá se s tím ještě dělat cokoliv...
Re: Novej dvojkolák za 3011-tku, sklopnej jen jednoduše doza
Re: Novej dvojkolák za 3011-tku, sklopnej jen jednoduše doza
Ahoj,
jak pokračuješ?
mi se líbí 10-15, krásně nizounko (jen ji dobře sehnat), na těch 8,25/20 udělám "booyad" jak praví bratři somálci
jak pokračuješ?
mi se líbí 10-15, krásně nizounko (jen ji dobře sehnat), na těch 8,25/20 udělám "booyad" jak praví bratři somálci
Náš Trkouš : http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 32&t=77823
"Z hovna bič neupleteš, když upleteš, tak nezapráskáš a když zapráskáš tak jedině sebe."
"Z hovna bič neupleteš, když upleteš, tak nezapráskáš a když zapráskáš tak jedině sebe."
Re: Novej dvojkolák za 3011-tku, sklopnej jen jednoduše doza
zdar,
projekt momentálně trochu u ledu, řeším bydlení...
Ale snad to brzy ožije.
Nižší náprava by se mi líbila víc, ale nápravy z pětituny se na internetu v nabídkách zdají býti vyrobeny z hodně drahého kovu, snad to ani železo není . Balóny 10-15 by taky nebyly špatný, ale tam jsem zase k nim neviděl kloudnou nápravu. Nebo aspoň samostatný náboje...
projekt momentálně trochu u ledu, řeším bydlení...
Ale snad to brzy ožije.
Nižší náprava by se mi líbila víc, ale nápravy z pětituny se na internetu v nabídkách zdají býti vyrobeny z hodně drahého kovu, snad to ani železo není . Balóny 10-15 by taky nebyly špatný, ale tam jsem zase k nim neviděl kloudnou nápravu. Nebo aspoň samostatný náboje...
Re: Novej dvojkolák za 3011-tku, sklopnej jen jednoduše doza
nábojem mám odložené a jedno kolo vzpadá kloudně, druhé v haj***, tak uvidíme čo spravíme
Náš Trkouš : http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 32&t=77823
"Z hovna bič neupleteš, když upleteš, tak nezapráskáš a když zapráskáš tak jedině sebe."
"Z hovna bič neupleteš, když upleteš, tak nezapráskáš a když zapráskáš tak jedině sebe."
Re: Novej dvojkolák za 3011-tku, sklopnej jen jednoduše doza
Tak jsem si chvíli teoreticky hrál s Radopístnicí a jejím napasování na vyklápěcí mechanismus,
a v zataženém stavu to trochu výškově přečuhuje nad přední čelo, ale to se předpokládalo a je to pro mne akceptovatelné.
Vychází mi tam kladka s min. funkčním průměrem 120mm a na desítku lano, snad něco takovýho někde seženu. Možná že tam ještě vymyslím nějakej dekl, nebo aspoň vodicí/přidržovací plechy lana kolem kladky. Lano na jednom konci očko a na druhým zalisovanej šroub/napínák.
A ve vysunuté poloze mi to sklápí 31 a půl stupně, což mi snad stačí. Ale už mi při tom trochu reje zadek do země - pro účely vyklápění bioodpadu do bývalé jzd-silážní jámy to ale nevadí. Pro sklápění stavební suti do cesty už to lehce omezuje vyklápěcí úhel, možná srazím/seříznu flexou ten překážející zadní roh, ještě nevím. Anebo trochu ještě posunu osu sklápění trochu víc dozadu, ale to zase při daném zdvihu pístnice kazí trochu vyklápěcí úhel-takže tím možná nula od nuly pojde, musel bych to ještě zkreslit.
a v zataženém stavu to trochu výškově přečuhuje nad přední čelo, ale to se předpokládalo a je to pro mne akceptovatelné.
Vychází mi tam kladka s min. funkčním průměrem 120mm a na desítku lano, snad něco takovýho někde seženu. Možná že tam ještě vymyslím nějakej dekl, nebo aspoň vodicí/přidržovací plechy lana kolem kladky. Lano na jednom konci očko a na druhým zalisovanej šroub/napínák.
A ve vysunuté poloze mi to sklápí 31 a půl stupně, což mi snad stačí. Ale už mi při tom trochu reje zadek do země - pro účely vyklápění bioodpadu do bývalé jzd-silážní jámy to ale nevadí. Pro sklápění stavební suti do cesty už to lehce omezuje vyklápěcí úhel, možná srazím/seříznu flexou ten překážející zadní roh, ještě nevím. Anebo trochu ještě posunu osu sklápění trochu víc dozadu, ale to zase při daném zdvihu pístnice kazí trochu vyklápěcí úhel-takže tím možná nula od nuly pojde, musel bych to ještě zkreslit.
Re: Novej dvojkolák za 3011-tku, sklopnej jen jednoduše doza
Máš to teoreticky dobře promyšlené, ale v praxi se objeví ještě jeden problém. Pístnici uchycenou na čepu ( kvůli tomu naklopení 31°) bude ve spuštěné poloze nutno nějak aretovat, aby nehrkala dopředu-dozadu. To bude docela složité, aby to nebyl neživotný paskvil.
Pokud se jde na hydraulické sklápění, tak by se to nemělo kombinovat s lankem.
Pokud se jde na hydraulické sklápění, tak by se to nemělo kombinovat s lankem.
Re: Novej dvojkolák za 3011-tku, sklopnej jen jednoduše doza
Na to hrkání už jsem myslel,
bude tam směrem dopředu na spodním čepu zarážka, aby se pístnice nemohla natočit dopředu od svislice.
Dozadu se natáčet musí (ve vysunuté poloze je natočená dozadu skoro 17 stupňů), ale tam nemá kam spadnout,
tam ji drží lano a přední čelo. Ale je fakt že jsem uvažoval i o zkrutné pružině, která bude tu pístnici kolem spodního čepu jakoby natáčet furt dozadu, aby to o přední doraz na hrbolech nehrkalo.
Síly na tohle zdvihání budou hodně malé (s ohledem na osu otáčení jen kousek za těžištěm nákladu), tak to musí desítka lano snadno udržet.
Jasně že pod sklopenou káru nikdo nepoleze. Spíš to bude mít na hrbolech tendenci sklápět se samo, budu muset udělat dva zajišťovací čepy vepředu, abych to nevysypal omylem někde na cestě .
bude tam směrem dopředu na spodním čepu zarážka, aby se pístnice nemohla natočit dopředu od svislice.
Dozadu se natáčet musí (ve vysunuté poloze je natočená dozadu skoro 17 stupňů), ale tam nemá kam spadnout,
tam ji drží lano a přední čelo. Ale je fakt že jsem uvažoval i o zkrutné pružině, která bude tu pístnici kolem spodního čepu jakoby natáčet furt dozadu, aby to o přední doraz na hrbolech nehrkalo.
Síly na tohle zdvihání budou hodně malé (s ohledem na osu otáčení jen kousek za těžištěm nákladu), tak to musí desítka lano snadno udržet.
Jasně že pod sklopenou káru nikdo nepoleze. Spíš to bude mít na hrbolech tendenci sklápět se samo, budu muset udělat dva zajišťovací čepy vepředu, abych to nevysypal omylem někde na cestě .
- Killer Koly
- Příspěvky: 2751
- Registrován: pát dub 10, 2009 1:24 pm
- Bydliště: Strakonice
Re: Novej dvojkolák za 3011-tku, sklopnej jen jednoduše doza
nic hrkat nebude. mam obdobny system sklapeni, jen to lano je natahovano navijakem. spis udelej nejakou rolnu na korbe, o kterou se opre ta pistnice. ale jestli mas dostatecne velkou kladku, nebude to nutne https://www.youtube.com/watch?v=Xvni0LLDCXo, pripadne pouzij to, co ma niko a pistnice bude skryta pod korbou
Ferda Mravenec, práce všeho druhu
Re: Novej dvojkolák za 3011-tku, sklopnej jen jednoduše doza
Ok, máš to hezky jednoduchý, na kliku, a funguje to, tak u mne by to mělo obdobně fungovat taky...
Jinak, kdo je to ten "niko"? Nikoho takového tu na fóru nemohu najít, abych se od něj inspiroval...
Jinak, kdo je to ten "niko"? Nikoho takového tu na fóru nemohu najít, abych se od něj inspiroval...
Re: Novej dvojkolák za 3011-tku, sklopnej jen jednoduše doza
ahaa, už jsem to našel, uživatel Niko01 a jeho sklopka za Terru
https://www.youtube.com/watch?v=tkoTeWdkAfo
Docela zajímavej systém, ale na začátku zdvihání má ta jeho klouzačka asi ne zrovna ideální pákové poměry. Ale zjevně mu to funguje a je to nízký, schová se to do nízkého prostoru.
Já jsem měl kdysi v hlavě něco podobnýho, ale ne pod korbou, ale před ní - kratší válec naležato (hned za závěsným okem) zdvihající korbu tlačením přes nůžky/zlamovačku před předním čelem. Ale na počátku zdvihu to docela slušně namáhalo vršek korby na ohyb dovnitř, než se nůžky trochu rozevřely a pak už to zdvíhalo normálně. Jo, a pod korbu by se to v zrcadlově obráceným gardu asi taky vešlo, pro změnu by to tu korbu na počátku zdvihu zase natahovalo, než se nůžky trochu rozevřou.
Takže nakonec mi přišla ta stupidní pístnice nasvislo přes kladku jako nejjednodušší řešení, byť asi ne nejelegantnější. Navíc to od počátku má ideální úhel pístnice na zdvihání (v podstatě tečný na rameno), takže by to asi zdvihla i "papírová" pístnice, pokud by se nezbortila na konci zdvihu na vzpěr
https://www.youtube.com/watch?v=tkoTeWdkAfo
Docela zajímavej systém, ale na začátku zdvihání má ta jeho klouzačka asi ne zrovna ideální pákové poměry. Ale zjevně mu to funguje a je to nízký, schová se to do nízkého prostoru.
Já jsem měl kdysi v hlavě něco podobnýho, ale ne pod korbou, ale před ní - kratší válec naležato (hned za závěsným okem) zdvihající korbu tlačením přes nůžky/zlamovačku před předním čelem. Ale na počátku zdvihu to docela slušně namáhalo vršek korby na ohyb dovnitř, než se nůžky trochu rozevřely a pak už to zdvíhalo normálně. Jo, a pod korbu by se to v zrcadlově obráceným gardu asi taky vešlo, pro změnu by to tu korbu na počátku zdvihu zase natahovalo, než se nůžky trochu rozevřou.
Takže nakonec mi přišla ta stupidní pístnice nasvislo přes kladku jako nejjednodušší řešení, byť asi ne nejelegantnější. Navíc to od počátku má ideální úhel pístnice na zdvihání (v podstatě tečný na rameno), takže by to asi zdvihla i "papírová" pístnice, pokud by se nezbortila na konci zdvihu na vzpěr
- Killer Koly
- Příspěvky: 2751
- Registrován: pát dub 10, 2009 1:24 pm
- Bydliště: Strakonice
Re: Novej dvojkolák za 3011-tku, sklopnej jen jednoduše doza
jj, to je presne ono. ten mrtvy zdvih ma pomerne elegantne vyreseny tim lanem, kdyz se napina, tak zvedne korbu. potom zabira ten pakovy mechanismus. ma to patentovane, tak to bude nekde na netu zverejnene
Ferda Mravenec, práce všeho druhu
Re: Novej dvojkolák za 3011-tku, sklopnej jen jednoduše doza
tak jsem po delší době opět kousek pokročil,
původní dřevěnej vozejk díky deštivému počasí a parkování venku možná do brambor nevydrží,
tak budu muset asi splichtit základ novýho vozíku ještě teď v létě. Asi prozatím tedy s korbou zablokovanou, pístnice a její mechanismus asi až napřesrok.
Otec chce místo překližky na podlahu plech, ať se to nemusí vyměňovat. A že prej by stačila i jedenapůlka, ona na váhu vyjde podobně jako šestnáctka překližka. No, přidal jsem tedy kvůli tomu na rám druhej podélnej nosník dovnitř, volná vzdálenost plechu mezi nosníky teď vychází 350mm, to by snad ta jedenapůlka plech mohla roznést. Dvojka by byla lepší, ale už takhle jsem se sklopnou korbou celkem na 210kg, spodek s nápravou radši nepočítám (kolik váží náprava nevím, ale do dvou metráků jí s koly moc chybět nebude).
Spekuloval jsem o hliníkovejch bočnicích 400mm co tu kdosi nabízel na fóru, ale protože prostřední část u kol chci pevnou železnou nevyklápěcí, vypadalo by to asi dost blbě mít kolem železného středu předek a zadek hliníkovej s úplně jiným profilem bočnic. Takže se bočnice budou svařovat ze železa, okraj jekl 50x30x2x2, zevnitř z boku plech 1,3mm, to by mělo stačit. Akorát na tolik dělení budu potřebovat 8 karháků, což je nemilé.
A přední čelo jsem změnil na poloplný, nemá asi moc cenu dávat tam vyšší plech než je na bočnicích.
původní dřevěnej vozejk díky deštivému počasí a parkování venku možná do brambor nevydrží,
tak budu muset asi splichtit základ novýho vozíku ještě teď v létě. Asi prozatím tedy s korbou zablokovanou, pístnice a její mechanismus asi až napřesrok.
Otec chce místo překližky na podlahu plech, ať se to nemusí vyměňovat. A že prej by stačila i jedenapůlka, ona na váhu vyjde podobně jako šestnáctka překližka. No, přidal jsem tedy kvůli tomu na rám druhej podélnej nosník dovnitř, volná vzdálenost plechu mezi nosníky teď vychází 350mm, to by snad ta jedenapůlka plech mohla roznést. Dvojka by byla lepší, ale už takhle jsem se sklopnou korbou celkem na 210kg, spodek s nápravou radši nepočítám (kolik váží náprava nevím, ale do dvou metráků jí s koly moc chybět nebude).
Spekuloval jsem o hliníkovejch bočnicích 400mm co tu kdosi nabízel na fóru, ale protože prostřední část u kol chci pevnou železnou nevyklápěcí, vypadalo by to asi dost blbě mít kolem železného středu předek a zadek hliníkovej s úplně jiným profilem bočnic. Takže se bočnice budou svařovat ze železa, okraj jekl 50x30x2x2, zevnitř z boku plech 1,3mm, to by mělo stačit. Akorát na tolik dělení budu potřebovat 8 karháků, což je nemilé.
A přední čelo jsem změnil na poloplný, nemá asi moc cenu dávat tam vyšší plech než je na bočnicích.
Re: Novej dvojkolák za 3011-tku, sklopnej jen jednoduše doza
trochu jsem se po shlédnutí okolních konstrukcí v tomto tématu bál, jestli to nenavrhuju příliš papírově lehký, ale když jsem viděl na inzerátu obdobných vnějších rozměrů tohle https://www.sbazar.cz/p.laciga/detail/1 ... bo-traktor, tak mne obavy přešly, proti tomuhle to mám silně předimenzovaný .
Jinak rám výklopné části je již svařen, jen se mi nějak nepovedlo zaostřit fotku
a koneckonců těch skoro dvaapůl metráku nakoupeného železí (plechy nejsou na foto) cosi naznačuje, že výsledek zas tak papírovej nebude
Jinak rám výklopné části je již svařen, jen se mi nějak nepovedlo zaostřit fotku
a koneckonců těch skoro dvaapůl metráku nakoupeného železí (plechy nejsou na foto) cosi naznačuje, že výsledek zas tak papírovej nebude