Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Moderátoři: rezis, Malboro, Leo
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Pepánku, jestli si to udělal podle návodu, tak bude nejpravděpodobnější to blokovací mechanismus s kuličkou jak píšeš. Kulička buď si vychodila již drážku a přeskočila. Jestli chceš mám těch udělátorů s kuličkou spousta. Můžu ti jich pár poslat.
Zetor Major 80 + TUR5, BSS P73S, dvoukolák, Krpan 5t, štípačka, natáčecí radlice na sníh, nesená klec na dřevo
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Jirka: Jo asi bych je vzal, a vy to máte udělaný bez těch mechanismů? Jak to potom funguje?
Já to tam normálně nechal jak bylo mechanický, a jenom doděl vzduchové ovládání+DO
Já to tam normálně nechal jak bylo mechanický, a jenom doděl vzduchové ovládání+DO
Máš tam Tomáši ten mechanismus? Jak to funguje bez něj, co drží brzdu v poloze zabržděno?
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Už vidím že tam ten mechanismus nemáš , tak jak to potom bez něj funguje. Já "myslel" že bez něj to nejde . Ale vidím že asi ano
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
V poloze zabržděno to drží nějaký mechanismus asi u bubnu. Nijak jsem to nestudoval. Ten mechanismus co jsem sundal má za úkol jen zabrždění když chceš tahat.
A ty to ovladáš vzduchem nebo špagátama?
A ty to ovladáš vzduchem nebo špagátama?
Můj 7045 horal (pokladnička)viewtopic.php?f=36&t=118233
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Měl bys tahat se zabržděnou brzdou a nějaký mechanismus u pásu, bubnu by měl brzdu povolit když se lano navíjí. Víc ti k tomu neřeknu páč nevím. Jen že na rámu navijáku je šroub kterým se ta brzda nějak šteluje. Do toho jsem zatím nedrbal. Nebylo potřeba.
Můj 7045 horal (pokladnička)viewtopic.php?f=36&t=118233
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Dostávám se k jádru pdla.
Mám asi 5 let DO. Ze začátku to chodilo dobře i s tím kuličkovým mechanismem. pak to v něm jednou přeskočilo tak jsem to složil jak má ale asi již nefunguje na 100%. Jednou spalo lano za klec a od té doby problémy.(bylo třeba ladit brzdu) Jsem trochu lama a trvá mi to než to pochopím.
Takže
1) sundal si mechanismus a aniž by si jinak zajisil tu pozici zabržděno, funguje po puštění navíjení že se sám zabrzdí?
2) v tom případě se sama páka navíjení zastaví cca. 1cm před dorazem?
3) páka na doraz dojde až po zatažení brzdy?
Jde mi především o to jestli jste nějak upravovali polohu pro zabržděno když jste ten mechanismus sundali(ten pokud se nepletu to zajišťuje).
Díky moc
pepánek
Mám asi 5 let DO. Ze začátku to chodilo dobře i s tím kuličkovým mechanismem. pak to v něm jednou přeskočilo tak jsem to složil jak má ale asi již nefunguje na 100%. Jednou spalo lano za klec a od té doby problémy.(bylo třeba ladit brzdu) Jsem trochu lama a trvá mi to než to pochopím.
Takže
1) sundal si mechanismus a aniž by si jinak zajisil tu pozici zabržděno, funguje po puštění navíjení že se sám zabrzdí?
2) v tom případě se sama páka navíjení zastaví cca. 1cm před dorazem?
3) páka na doraz dojde až po zatažení brzdy?
Jde mi především o to jestli jste nějak upravovali polohu pro zabržděno když jste ten mechanismus sundali(ten pokud se nepletu to zajišťuje).
Díky moc
pepánek
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Nic se neupravovalo. Jen jsem sundal ten mechanismus a hotovo. Páka brzdy v pozici zabržděno je volná a její doraz určuje jen pístnice. Brždění řeší něco uvnitř navijáku. Páka navíjení je v poloze navíjení daná seřízením spojky. Na druhou stranu je jí to jedno. Je na doraze. Ten kuličkový mechanismus, ani nevím jak to vůbec funguje je tam je na do aby zůstala páka brzdy v poloze odbržděno a ta se vrátila zpátky když chceš navíjet
Můj 7045 horal (pokladnička)viewtopic.php?f=36&t=118233
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
TAk to jsem z toho fakt daněk, když jsem mechanismus dnes sundal tak to nebrzdí vůbec, zatímco když tam je a funguje kulička tak to i brzdí.
Neporadí někdo jak to nastavit bez toho mechanismu, aby páka nepadla až do polohy odbržděno?
Jinak od Jirky bych asi vzal nějakej ten mechanismus, pokud mi nevysvětlí co mám blbě
Neporadí někdo jak to nastavit bez toho mechanismu, aby páka nepadla až do polohy odbržděno?
Jinak od Jirky bych asi vzal nějakej ten mechanismus, pokud mi nevysvětlí co mám blbě
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Pánové, nevím teda jak Krpan (já mám kgd), ale dle mého názoru fungují všechny pásové brzdy na navijácích na stejném principu.
A to na takovém, že brzda je konstruována tak, aby při jejím zabržděném stavu pás brzdil buben pouze ve směru odvíjení lana, nikoliv při navíjení. Tohoto je dosaženo pomocí konstrukce uchycení samotného pásu okolo bubnu, kdy pás funguje jako taková "smyčka" nebo jak to nazvat. Zkrátka když si představíte že okolo nějaké tyčky (buben) uděláte smyčku (špagát s dvěma konci přehnete na půl a tyto dva konce provlečete tím vzniklým okem v půlce), a tuto smyčku budete mít okolo tyčky, tak ta smyčka bude tu tyčku také svírat pouze při jednom směru otáčení té tyčky (adhezi špagátu vůči týče teď pochopitelně neřešíme - to u pásu řeší jeho obložení). Při opačném směru otáčení bude tyčka tu smyčku naopak povolovat.
Když jsem si dělal sám své dálkové ovládání k navijáku (mám jej ovládaný hydraulicky dvěma jednočinnýma pístnicema), tak jsem taky právě řešil jak zajistit aby se mi naviják vždy při zapnutí navíjení automaticky odbrzdil a hned po skončení navíjení zase zabrzdil protože jsem si celou dobu myslel, že když bych navíjel se zabržděným navijákem tak to přece nepůjde protože je logicky zabržděný Ovšem není to vůbec tak
Takže když jenom manipuluji/přibližuji ale nechci za traktorem tahat, tak si prostě dálkou brzdu odbrzdím a mám ji v poloze odbržděno stál. Když potřebuju aby lano zůstalo naplé tak si ke konci navíjení zabrzdím (jsem šetrný tak abych si zbytečně "nebrousil" pás po celou dobu navíjení ) a pokračuju v navíjení i se zabržděnou brzdou do okamžiku než mi to vyhovuje.
Takže dle mého není třeba nějakým způsobem řešit to, aby se při začátku navíjení brzda vždy odbrzdila a následně po konci navíjení i zabrzdila. Tohle řeší právě ta její kontrukce.
Ten mechanismus s kuličkou nebo co, který tady zmiňujete neznám ale předpokládám že je tam jen z ůvodu nějaké správné funkce špagátkového ovládání.
Tolik mé osobní poznatky k věci.
Možná jsem to tady vysvětloval jako idiot, a možná i zbytečně a vypadá to že jsem objevil Ameriku Ale nedalo mi to a chtěl jsem aspoň pomoct
Za jakoukoliv zpětnou vazbu a další diskuzi budu jen rád.
A to na takovém, že brzda je konstruována tak, aby při jejím zabržděném stavu pás brzdil buben pouze ve směru odvíjení lana, nikoliv při navíjení. Tohoto je dosaženo pomocí konstrukce uchycení samotného pásu okolo bubnu, kdy pás funguje jako taková "smyčka" nebo jak to nazvat. Zkrátka když si představíte že okolo nějaké tyčky (buben) uděláte smyčku (špagát s dvěma konci přehnete na půl a tyto dva konce provlečete tím vzniklým okem v půlce), a tuto smyčku budete mít okolo tyčky, tak ta smyčka bude tu tyčku také svírat pouze při jednom směru otáčení té tyčky (adhezi špagátu vůči týče teď pochopitelně neřešíme - to u pásu řeší jeho obložení). Při opačném směru otáčení bude tyčka tu smyčku naopak povolovat.
Když jsem si dělal sám své dálkové ovládání k navijáku (mám jej ovládaný hydraulicky dvěma jednočinnýma pístnicema), tak jsem taky právě řešil jak zajistit aby se mi naviják vždy při zapnutí navíjení automaticky odbrzdil a hned po skončení navíjení zase zabrzdil protože jsem si celou dobu myslel, že když bych navíjel se zabržděným navijákem tak to přece nepůjde protože je logicky zabržděný Ovšem není to vůbec tak
Takže když jenom manipuluji/přibližuji ale nechci za traktorem tahat, tak si prostě dálkou brzdu odbrzdím a mám ji v poloze odbržděno stál. Když potřebuju aby lano zůstalo naplé tak si ke konci navíjení zabrzdím (jsem šetrný tak abych si zbytečně "nebrousil" pás po celou dobu navíjení ) a pokračuju v navíjení i se zabržděnou brzdou do okamžiku než mi to vyhovuje.
Takže dle mého není třeba nějakým způsobem řešit to, aby se při začátku navíjení brzda vždy odbrzdila a následně po konci navíjení i zabrzdila. Tohle řeší právě ta její kontrukce.
Ten mechanismus s kuličkou nebo co, který tady zmiňujete neznám ale předpokládám že je tam jen z ůvodu nějaké správné funkce špagátkového ovládání.
Tolik mé osobní poznatky k věci.
Možná jsem to tady vysvětloval jako idiot, a možná i zbytečně a vypadá to že jsem objevil Ameriku Ale nedalo mi to a chtěl jsem aspoň pomoct
Za jakoukoliv zpětnou vazbu a další diskuzi budu jen rád.
- jurex
- Příspěvky: 1007
- Registrován: sob pro 13, 2008 10:41 am
- Bydliště: Jestřabí(zlínsko)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Už se někomu stalo, že upadlo relátko na plošném spoji? Naviják mi tím pádem nechce přepínat odbržděno/zabržděno. Jak to vyřešit? Je to ta modrá součástka přitáhlá stahovací páskou. Jinak lze odpojit jeden z manuálních vypínačů? nepotřebuju mít v kabině i na navijáku, díky https://jawapincek.rajce.idnes.cz/navijak/1583791597
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Přesně funkci brzdy popsal Mišánek. Brzda funguje pouze při odvíjení. Při navíjení, i když je páka ve stavu zabrzděno, si pás brzdy povoluje právě otáčející buben. Kuličkový mechanismus dělal pouze to, aby páka brzdy při zatažení provázkem se zaaretovala ve stavu odbrzděno a naopak aby "vyskočila" a zabrzdila jakmile se zatáhne za provázek navíjení.
Co se týká mých přestaveb, tak kuličkový mechanismus pryč a je tam elektrická podmínka, že nejprve musí být přepnuto do zabrzděno, to signalizuje zelené podsvícení tlačítka navíjení a v tento moment lze navíjet.
Jurex: To relátko upadlo jak? Povolil se bindr a deska bistabilního relé vyskočila z konektoru ze spodní desky, nebo odpadlo jenom to relátko z DPS bistabilního relé a je třeba jej zapájet zpět? Klidně můžu poslat náhradní. Jinak tlačítkové ovládání na navijáku lze odpojit. Stačí v krabici odpojit kabel ze svorkovnice a nenaruší to funkci. Přes ovládání v traktoru je řešeno napájení navijáku a také ho doporučuji nechat pro případ kdyby nefungovalo dálkové ovládání.
Co se týká mých přestaveb, tak kuličkový mechanismus pryč a je tam elektrická podmínka, že nejprve musí být přepnuto do zabrzděno, to signalizuje zelené podsvícení tlačítka navíjení a v tento moment lze navíjet.
Jurex: To relátko upadlo jak? Povolil se bindr a deska bistabilního relé vyskočila z konektoru ze spodní desky, nebo odpadlo jenom to relátko z DPS bistabilního relé a je třeba jej zapájet zpět? Klidně můžu poslat náhradní. Jinak tlačítkové ovládání na navijáku lze odpojit. Stačí v krabici odpojit kabel ze svorkovnice a nenaruší to funkci. Přes ovládání v traktoru je řešeno napájení navijáku a také ho doporučuji nechat pro případ kdyby nefungovalo dálkové ovládání.
Zetor Major 80 + TUR5, BSS P73S, dvoukolák, Krpan 5t, štípačka, natáčecí radlice na sníh, nesená klec na dřevo
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Jurex sundat plošný spoj a přeletovat. Asi vibrace a rázy. Já mám nataháno prd tak takovou závadu jsem neměl. Teda žádnou jsem neměl.
Míšánek ano. Tak to funguje jak popisuješ. U toho špagátkového ovládání je brzda po celou dobu tažení zabrzděná. I Jirka má ovládání udělané tak aby nešlo zapnout navíjení když je brzda odbržděná. Mi to tak vyhovuje. Tahám spíš krátké vzdálenosti a nemusím myslet na to jestli zabrzdit nebo ne. Ale tak tobě to vyhovuje, nevidím v tom problém.
Pepanek ty budeš mít něco špatně uvnitř toho navijáku a nebo jen to nemáš seřízené. Ten jev co popisuje míšánek se seřizuje tím šroubem s křídlatou matkou nad bubnem navijáku.
Víc už si nevím co k tomu dodat. Brzda funguje i bez toho kuličkového mechanismu. Ta má za funkci jen a jen zjednodušení ovládání pomocí špagátu.
Edit: Jitka byl rychlejší
A jinak mi ovládání jak na navijáku i v traktoru vyhovuje. Vzhledem k tomu že se dálkové samo vypíná po určitém čase, tak ho sebou ani moc nenosím. Jen když leží opravdu daleko někde do velikého žleba. Jinak to ovládám víceméně z traktoru nebo i na navijáku.
Míšánek ano. Tak to funguje jak popisuješ. U toho špagátkového ovládání je brzda po celou dobu tažení zabrzděná. I Jirka má ovládání udělané tak aby nešlo zapnout navíjení když je brzda odbržděná. Mi to tak vyhovuje. Tahám spíš krátké vzdálenosti a nemusím myslet na to jestli zabrzdit nebo ne. Ale tak tobě to vyhovuje, nevidím v tom problém.
Pepanek ty budeš mít něco špatně uvnitř toho navijáku a nebo jen to nemáš seřízené. Ten jev co popisuje míšánek se seřizuje tím šroubem s křídlatou matkou nad bubnem navijáku.
Víc už si nevím co k tomu dodat. Brzda funguje i bez toho kuličkového mechanismu. Ta má za funkci jen a jen zjednodušení ovládání pomocí špagátu.
Edit: Jitka byl rychlejší
A jinak mi ovládání jak na navijáku i v traktoru vyhovuje. Vzhledem k tomu že se dálkové samo vypíná po určitém čase, tak ho sebou ani moc nenosím. Jen když leží opravdu daleko někde do velikého žleba. Jinak to ovládám víceméně z traktoru nebo i na navijáku.
Můj 7045 horal (pokladnička)viewtopic.php?f=36&t=118233
- jurex
- Příspěvky: 1007
- Registrován: sob pro 13, 2008 10:41 am
- Bydliště: Jestřabí(zlínsko)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Je potřeba to tam naletovat
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Jestli s tím letováním bys měl nějaký problém, tak sundej desku, dovézt mi ju a já to nechám manželku naletovat.
Můj 7045 horal (pokladnička)viewtopic.php?f=36&t=118233
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Tykže možná poslední ale nejdůležitější otázka- páka brzdy se ovládá u vás na zabržděno tlakem ven z navijáku, nebo obráceně tahem do středu navijáku
Asi jsem možná snad atd. na to kápnul.
Mě díky mechanismu píst tahá za brzdu a tím ji odbržďuje.
Pepanek
Asi jsem možná snad atd. na to kápnul.
Mě díky mechanismu píst tahá za brzdu a tím ji odbržďuje.
Pepanek