Náhrada olejového čističe UŘ I za plnoprůtokový filtr
Moderátor: Lukashil
Re: Náhrada olejového čističe UŘ I za plnoprůtokový filtr
U traktorů s odstředivkou je mazací tlak 3-5 atm.
U traktorů s dvoustupňovým čističem je 3 +,- 1 atm.
Vztahuje se to k teplému motoru (80 stupňů) a k plnému plynu.
Redukční ventily jsou výrobcem nastaveny na tlak 0.55 - 0.67 MPa.
Odstředivka potřebuje pro svou činnost trochu více.
Tohle píše F. Lupoměch ve svých brožurách.
U traktorů s dvoustupňovým čističem je 3 +,- 1 atm.
Vztahuje se to k teplému motoru (80 stupňů) a k plnému plynu.
Redukční ventily jsou výrobcem nastaveny na tlak 0.55 - 0.67 MPa.
Odstředivka potřebuje pro svou činnost trochu více.
Tohle píše F. Lupoměch ve svých brožurách.
Jede traktor, je to Zetor 3011
- mape
- Příspěvky: 1464
- Registrován: pon dub 04, 2011 1:53 pm
- Bydliště: Karlštejn
- Kontaktovat uživatele:
Re: Náhrada olejového čističe UŘ I za plnoprůtokový filtr
Hodnoty jsou jasné a proto si dovolím tvrdit že je úplně jedno jestli to maze 3,nebo 5.
Mě spíše zaráží že se neozvou ti co jim teda ta výměna filtru způsobila zadření toho motoru. Myslím že jich ale moc nebude....
Jak už jsem psal dříve .... Než jsem vyměnil konkrétně já síťka za kartuš tak jsem ta síťka v hrubém i jemném v rámci jedné výměny asi 3x vyčistil....
Poprvé byli v hrubém pěkně zaneradeny a naposledy téměř čisté........ Ta jemná byla cca pořád stejně a téměř čistá....
Takže se ten motor celkem dobře vyčistil.
Teď budu kuchař tu kartuš a uvidí se jaká bude .....
Motor po této proceduře jde subjektivně o trochu lépe ....
Mě spíše zaráží že se neozvou ti co jim teda ta výměna filtru způsobila zadření toho motoru. Myslím že jich ale moc nebude....
Jak už jsem psal dříve .... Než jsem vyměnil konkrétně já síťka za kartuš tak jsem ta síťka v hrubém i jemném v rámci jedné výměny asi 3x vyčistil....
Poprvé byli v hrubém pěkně zaneradeny a naposledy téměř čisté........ Ta jemná byla cca pořád stejně a téměř čistá....
Takže se ten motor celkem dobře vyčistil.
Teď budu kuchař tu kartuš a uvidí se jaká bude .....
Motor po této proceduře jde subjektivně o trochu lépe ....
už žádné domadělané stroje. mám už jen své mazlíčky
Avia D60 Turbo E3
unc 060
Kobelco SK30
Westvood 1300
Vlastnoručně vyrobený dvouosak vlek nebrzděný
Avia D60 Turbo E3
unc 060
Kobelco SK30
Westvood 1300
Vlastnoručně vyrobený dvouosak vlek nebrzděný
Re: Náhrada olejového čističe UŘ I za plnoprůtokový filtr
ti se neozvou ale ozvu se já, kterému díky nefunkční odstředivce klika vykousala šály o 2mm......
Stydím se za tuto zem
Re: Náhrada olejového čističe UŘ I za plnoprůtokový filtr
To nebude nefunkční odstředivkou(ve smyslu, že by nefiltrovala) ale tím, že ti to z nějakýho důvodu pořádnmě nemaže.
Re: Náhrada olejového čističe UŘ I za plnoprůtokový filtr
red.bill: Prave si mi to vzal s klavesi. Pokym sa tie 2mm vydreli, tak uz to muselo aj sluchom pocut v tom motore ze nieco neni OK. Tam zlihalo nieco ine a nie odstredivka. Na tu som este ani jeden motor nevidel kaput a to nepisel len o zetor motoroch A to boli ostredivky plne bordelu ako rucny granat.
- mape
- Příspěvky: 1464
- Registrován: pon dub 04, 2011 1:53 pm
- Bydliště: Karlštejn
- Kontaktovat uživatele:
Re: Náhrada olejového čističe UŘ I za plnoprůtokový filtr
NO bylo to tím že ti vybehanou odstředivkou šel všechen olej zpět do skříně a ne do motoru...motor nemazal.. Vždyť je to snad jasný jen když se podíváš na schéma mazání.....
už žádné domadělané stroje. mám už jen své mazlíčky
Avia D60 Turbo E3
unc 060
Kobelco SK30
Westvood 1300
Vlastnoručně vyrobený dvouosak vlek nebrzděný
Avia D60 Turbo E3
unc 060
Kobelco SK30
Westvood 1300
Vlastnoručně vyrobený dvouosak vlek nebrzděný
Re: Náhrada olejového čističe UŘ I za plnoprůtokový filtr
To by neviem ako musela byt vybehana odstredivka a bolo by ju pocut mlatit na tom čape. Podla mna sa tam nieco pripchalo dalej alebo tlak utekal cez rurku s cerpadla do odstredivky. U starsich motoroc sa ta rurka zvykla povolit na srobeni do bloku. U novsich Stvrdnuty a netesny O-kruzok na tej rurke. U nas mame plny dvor starych vybehanych vrakov ale ani jeden nema tak opotrebovanu odstredivku zeby sposobila zadretie motora. Teraz som robil udrzbu na jednom kristale ktory ma motor po GO montovany teraz na zaciatku leta. Vymena oleja, dotiahnutie hlavy a nastavenie ventilov. Pri udrzbe ta odstredivka ma rukov citelnu vôlu a motor aj teply na 80 maze 4,5 -5 vo vsetkych rezimoch otaciek. Studeny to iste.
Re: Náhrada olejového čističe UŘ I za plnoprůtokový filtr
at to bylo jakkoliv motor delali odbornici a mel 500mth. Jedine co se menilo byla prave odstredivka. Upadla mi odlomila se tryska a tak jsem ze zasob z druheho motoru dal jinou a to jsem asi delat nemel..... Vanu mam sundanou trubka cerpadla volna neni
Stydím se za tuto zem
- mape
- Příspěvky: 1464
- Registrován: pon dub 04, 2011 1:53 pm
- Bydliště: Karlštejn
- Kontaktovat uživatele:
Re: Náhrada olejového čističe UŘ I za plnoprůtokový filtr
Ní vidíš a já už jsem se setkal s odstředivkou že motor nemazal a ten spodek byl tak vymlácený že už se ani netočila a byla sekla a olej si tam proudil veselé do skříně.....
Bylo to u elektrocentrály..... A nikdo neřešil že to před tím muselo dělat kravál.....
Elektriku to vyrábělo a nafta se dolevala jinde než bylo soustrojí.....
Bylo to u elektrocentrály..... A nikdo neřešil že to před tím muselo dělat kravál.....
Elektriku to vyrábělo a nafta se dolevala jinde než bylo soustrojí.....
už žádné domadělané stroje. mám už jen své mazlíčky
Avia D60 Turbo E3
unc 060
Kobelco SK30
Westvood 1300
Vlastnoručně vyrobený dvouosak vlek nebrzděný
Avia D60 Turbo E3
unc 060
Kobelco SK30
Westvood 1300
Vlastnoručně vyrobený dvouosak vlek nebrzděný
Re: Náhrada olejového čističe UŘ I za plnoprůtokový filtr
Tak to bola chyba obsluhy ked na stroj prdeli s vysoka.
- mape
- Příspěvky: 1464
- Registrován: pon dub 04, 2011 1:53 pm
- Bydliště: Karlštejn
- Kontaktovat uživatele:
Re: Náhrada olejového čističe UŘ I za plnoprůtokový filtr
Lukashil.... A jaky byl tlak.mazani?
Tam muselo být vidět že se něco děje?
Tam muselo být vidět že se něco děje?
už žádné domadělané stroje. mám už jen své mazlíčky
Avia D60 Turbo E3
unc 060
Kobelco SK30
Westvood 1300
Vlastnoručně vyrobený dvouosak vlek nebrzděný
Avia D60 Turbo E3
unc 060
Kobelco SK30
Westvood 1300
Vlastnoručně vyrobený dvouosak vlek nebrzděný
Re: Náhrada olejového čističe UŘ I za plnoprůtokový filtr
Tlak mazání mohl být i "dobrý". Tohle není chvilková záležitost. To stačí načnout a pak to odejde časem. V bejvalý práci se postavil novej motor a v ŽV s ním jezdili tak dlouho až v něm začlo mlátit. Přišlo se, že nikdo nedolíval olej tak to přestalo mazat. Po dolití oleje to ještě asi měsic jezdilo pak to umřelo na protočenou šálu.
Re: Náhrada olejového čističe UŘ I za plnoprůtokový filtr
tlak mazání za tepla 4 studený 6 v točkách volnoběh 2 a 4
olej naopak od výměny k výměně nepatrně přibýval
olej naopak od výměny k výměně nepatrně přibýval
Stydím se za tuto zem
Re: Náhrada olejového čističe UŘ I za plnoprůtokový filtr
Ahoj,
pokud, jak píšeš, měl motor dostatečný tlak mazání, tak zadření nemůže být způsobeno odstředivkou. Místo, kde se tlak měří, je už přece za ní, takže do mazací soustavy byl dodáván olej o dostatečném tlaku. Zřejmě nebyl čištěný, pokud nebyla odstředivka slyšet při zastavení teplého motoru, ale to už je chyba obsluhy. Spíš bylo něco ucpané, jak píšou kolegové, nebo nějaká chyba při montáži motoru, případně vada materiálu.
Obecně nepovažuji kartuši za lepší filtr než je odstředivý. Ten je přece také plnoprůtokový - do skříně motoru se vrací olej z trysek, ale ten už je také "odstředěný". A údržba odstředivého filtru je přece jednoduchá a poměrně čistá - vyšroubuji výpustnou zátku, vypouštím olej, mezitím rotor odstředivky nasadím opačně na středový čep, takže olej z něj vykape tryskymi do tělesa filtru a přes vanu motoru vyteče ven s olejem z motoru. Po vykapání rozeberu rotor, vyškrábu usazeniny kouskem dřeva, vypláchu petrolejem a zase složím, případně vyměním "o" kroužky. Nic složitého ani špinavého.
A je třeba vzít v úvahu, že motorový olej obsahuje modifikátory viskozity, což jsou látky, jejichž částice jsou uspořádány v řetězcovitých vazbách. U nového oleje jsou tyto řetězce delší, po několika hodinách provozu se tyto řetězce vlivem kontaktu s hranami součástí motoru zkrátí (de facto se částečně "rozstřihají") a tím klesne i mazací tlak oleje. Takže u nového oleje je zpočátku viskozita mírně vyšší - z toho plyne zpočátku mírně vyšší mazací tlak a tišší chod motoru. Po několika hodinách provozu se viskozita upraví na obvyklou úroveň zkrácením vazeb modifikátorů viskozity a dále v provozu už se nemění. Takže když vyměníte odstředivku za kartuši a dáte nový olej, není tišší chod motoru způsoben vlastnostmi filtrace, ale vlastnostmi nového oleje.
Mazací tlak u teplého motoru ve jmenovitých otáčkách je od motorů řady Zetor X901 předepsán v rozsahu 0,2-0,5 MPa, na volnoběh minimálně 0,05 Mpa. Podle mého názoru bohatě stačí, když je u teplého motoru tlak ve jmenovitých otáčkách těch 0,2 MPa. V hlavních a ojničních ložiskách se vytváří hydrodynamická mazací vrstva samotným otáčením ložisek a ostatní místa jsou mazána částečně tlakovým, odstřikujícím nebo stékajícím olejem, takže je důležité spíš množství než tlak - jak píše Pavel.
Libor
pokud, jak píšeš, měl motor dostatečný tlak mazání, tak zadření nemůže být způsobeno odstředivkou. Místo, kde se tlak měří, je už přece za ní, takže do mazací soustavy byl dodáván olej o dostatečném tlaku. Zřejmě nebyl čištěný, pokud nebyla odstředivka slyšet při zastavení teplého motoru, ale to už je chyba obsluhy. Spíš bylo něco ucpané, jak píšou kolegové, nebo nějaká chyba při montáži motoru, případně vada materiálu.
Obecně nepovažuji kartuši za lepší filtr než je odstředivý. Ten je přece také plnoprůtokový - do skříně motoru se vrací olej z trysek, ale ten už je také "odstředěný". A údržba odstředivého filtru je přece jednoduchá a poměrně čistá - vyšroubuji výpustnou zátku, vypouštím olej, mezitím rotor odstředivky nasadím opačně na středový čep, takže olej z něj vykape tryskymi do tělesa filtru a přes vanu motoru vyteče ven s olejem z motoru. Po vykapání rozeberu rotor, vyškrábu usazeniny kouskem dřeva, vypláchu petrolejem a zase složím, případně vyměním "o" kroužky. Nic složitého ani špinavého.
A je třeba vzít v úvahu, že motorový olej obsahuje modifikátory viskozity, což jsou látky, jejichž částice jsou uspořádány v řetězcovitých vazbách. U nového oleje jsou tyto řetězce delší, po několika hodinách provozu se tyto řetězce vlivem kontaktu s hranami součástí motoru zkrátí (de facto se částečně "rozstřihají") a tím klesne i mazací tlak oleje. Takže u nového oleje je zpočátku viskozita mírně vyšší - z toho plyne zpočátku mírně vyšší mazací tlak a tišší chod motoru. Po několika hodinách provozu se viskozita upraví na obvyklou úroveň zkrácením vazeb modifikátorů viskozity a dále v provozu už se nemění. Takže když vyměníte odstředivku za kartuši a dáte nový olej, není tišší chod motoru způsoben vlastnostmi filtrace, ale vlastnostmi nového oleje.
Mazací tlak u teplého motoru ve jmenovitých otáčkách je od motorů řady Zetor X901 předepsán v rozsahu 0,2-0,5 MPa, na volnoběh minimálně 0,05 Mpa. Podle mého názoru bohatě stačí, když je u teplého motoru tlak ve jmenovitých otáčkách těch 0,2 MPa. V hlavních a ojničních ložiskách se vytváří hydrodynamická mazací vrstva samotným otáčením ložisek a ostatní místa jsou mazána částečně tlakovým, odstřikujícím nebo stékajícím olejem, takže je důležité spíš množství než tlak - jak píše Pavel.
Libor
- mape
- Příspěvky: 1464
- Registrován: pon dub 04, 2011 1:53 pm
- Bydliště: Karlštejn
- Kontaktovat uživatele:
Re: Náhrada olejového čističe UŘ I za plnoprůtokový filtr
Jenže jak změnit průtok u motoru....
Při zachování tlaku změnou průřezu kanálu.... Což za chodu neuděláš
Takže zbývá zvýšení tlaku.....
Jak jsem psal.... Viděl jsem Zetor co byl připravený jako náhrada motoru czepel do lodi a tam bylo přidané čerpadlo oleje s regulátorem které zajišťovalo staly tlak mazání za jakehokoli provozního stavu....
Asi vědí proč..... Nechce se jim ten motor vyndavat každou sezónu.
A dle slov je tam ten motor na věky.
Při zachování tlaku změnou průřezu kanálu.... Což za chodu neuděláš
Takže zbývá zvýšení tlaku.....
Jak jsem psal.... Viděl jsem Zetor co byl připravený jako náhrada motoru czepel do lodi a tam bylo přidané čerpadlo oleje s regulátorem které zajišťovalo staly tlak mazání za jakehokoli provozního stavu....
Asi vědí proč..... Nechce se jim ten motor vyndavat každou sezónu.
A dle slov je tam ten motor na věky.
už žádné domadělané stroje. mám už jen své mazlíčky
Avia D60 Turbo E3
unc 060
Kobelco SK30
Westvood 1300
Vlastnoručně vyrobený dvouosak vlek nebrzděný
Avia D60 Turbo E3
unc 060
Kobelco SK30
Westvood 1300
Vlastnoručně vyrobený dvouosak vlek nebrzděný