Zetor 7201 - komprese motoru

Moderátor: Lukashil

Odpovědět
Zpráva
Autor
Stefekl
Příspěvky: 86
Registrován: čtv čer 09, 2016 8:37 am
Bydliště: Boskovice

Re: Zetor 7201 - komprese motoru

#91 Nový příspěvek od Stefekl »

Ahoj,

Jak vám startuje v zimě traktor ktery je těsně po GO, nebo alespoň po prevlozkovani? V zimě mám se svou 69 stále trochu problémy pokud klesne teplota pod 0. Motor má 100mth po výměně vložených válců. Nedávno jsem zkusmo zmeril kompresi, tlak na všech valcich v rozmezí 23,5 až 24,5atm. Měřeno na mírně zahratem motoru a s klasickym startérem, nemám reduktor.. Vím že je 100mth málo na zabeh a že by komprese měla jeste vylezt až motor něco pojezdi, ale i tak by mě zajímaly zkušenosti ostatních. Zkoušel jsem na stěnu válce striknout trochu oleje a hned tam bylo 28atm. Takže ventily snad ok. Když jsem motor skládal tak jsem všechny ventily důkladně zalapoval a těsnost overoval benzínem v kanálech.

Predvstrik seřízen, vstriky nové a seřízene, ventily serizene. Když je třeba nad 5 stupňů tak to startuje na převaleni, ale jak je trochu mráz tak to prostě chvilku točí, pak to nějak hadave chytne a třeba 10s trvá než se volnoběh ustali a motor začne pálit na všechny 4 válce.

Moje otázka je, jestli komprese kterou motor aktuálně má je příčinou těch špatných zimních startu, nebo bych měl hledat problém někde jinde. Od člověka co se zetorama zabývá jsem dostal typ na opotřebovanou vacku. Vacku jsem pravda při výměně vložek venku neměl a nemeril ji, ale vizualne byly palce vačky ok. Rozvody také nejsou nijak vymlacene.

Uživatelský avatar
pavolmakys
Příspěvky: 2367
Registrován: čtv led 01, 2009 12:56 pm
Bydliště: Žilina

Re: Zetor 7201 - komprese motoru

#92 Nový příspěvek od pavolmakys »

Ja si myslim ze to je OK. Mne to tiez pri teplotach okolo 0 uz chyta ocividne horsie. Inaksiu skusenost mam s traktormi 77 a vyssie, tam to chyta lepsie, sa mi zda. Teda mam skusenost iba z dvomi ale maju uplne rovnake spravanie. Chytia hned vsetky styri vlace, pricom na tychto starsich to je pri nizkych teplotach take postupnejsie. nevime ci to je dane inym zdvihom, alebo niecim inym. Raz som bol pozerat nakladac na Orave, bolo asi -10, chlap chcel nastartovat traktor, starter ledva tocil motorom, fakt nizke otacky , v duchu som si povedal to nema sancu aby to chytilo, ale ten motor o 10s sa chytil, a takmer okamzite na vsetky valce. To sa mi zda ze tieto starsie modely nerobia pri teplotach 0 stupnov, chvilu im trva dokedy sa chod vyrovna. Aspon moja skusenost je taka.
Vrchol skusenosti bol, to som uz pisal, ked sme startovali pri -25, samozrejme s novinami, ked traktor chytil a po 3-4s som dal noviny prec tak zhasol, to bolo ocividne ze mu chyba teplota na vznietenie. To sa opakovalo asi dva krat potom uz isiel. Az dokedy sme ho nezadreli, tak cca po 10 min. Ale to uz je iny pribeh.
Zetor 5645 (motor 69O1+tazka naprava)

Stefekl
Příspěvky: 86
Registrován: čtv čer 09, 2016 8:37 am
Bydliště: Boskovice

Re: Zetor 7201 - komprese motoru

#93 Nový příspěvek od Stefekl »

Ano, u vyssich rad take pozoruju ze ty starty jsou vyrovnanejsi a ani to nemusi byt 77 s vyssim zdvihem. U nas nadedine jezdi jeste 52 a 72, a chytaji paradne. Stryc ma 62, startoval jsem cca pri -1 a uplne jsem cumel jak to chytlo, hned na vsechny 4 valce, zadne kourove divadlo jak u me 69. Co vim, tak ty novejsi rady maji trosku jine casovani, ale jestli je to tim netusim..

Kdyz je velky mraz, tak pouzivam horkovzdusku. S ni to chytne hned, ale kdyz ji oddelam moc brzo tak mi motor zhasne, takze stejna zkusenost jak ty Pavle s novinama..

Uživatelský avatar
thovt
Příspěvky: 5429
Registrován: pát pro 27, 2013 12:12 am
Bydliště: Město královen

Re: Zetor 7201 - komprese motoru

#94 Nový příspěvek od thovt »

Na motor po GO 23,5 až 24,5atm není nic moc záleží jak statér otačí motorem ot/min.
TPD - geometrický počátek dopravy paliva , otevírací tlak vstřiku už jsem viděl dost knížek v některých se to o dost liší.
Podívej se tu zpět ve vlákně počítal jsem to dnes to umím spočítat dost přesně.

Uživatelský avatar
honzina02
Příspěvky: 53
Registrován: sob pro 19, 2020 1:05 pm
Bydliště: Turnov

Re: Zetor 7201 - komprese motoru

#95 Nový příspěvek od honzina02 »

Stefekl: 69 vs. 77 za me zasadni rozdil ve startech okolo nuly. Ja teda zadny prehrevy nepouzivam, pac zdroj elektriky je daleko, vetsinou startuju sam a stejne uplne se v praci ve 2:30 rano vidim, jak na to mam naladu :D . Moje zkusenost je, ze oba chytaji +- stejne rychle, ovsem s tim rozdilem, ze 69 sice skytne, ale jak pise Pavel treba i 10-15s trva než se ustali otacky, po tu dobu musim mit skoro plnej plyn, pac ubrat jakkoliv malo nebo brzo znamena hned nekompromisni zhasnuti, coz uz me stalo parkrat fest zdrzeni, zvlast u slaby baterky, jinak jak se ustali jde normalne. A to nam delala doma 6911 i hon v praci a ty motory byly este docela cajk. U vetsiny pracovnich 77 to jde hned na vsechny valce.. mame i 2x 52 a ty taky jdou fakt nahned a nikdo to nikdy nepredehrival, takze to pricitam tomu novejsimu vstrik. cerpadlu a samo nejaky individualnosti kazdyho motoru.

Ale abych to neprechvalil, tak tedka je v praci jedna 7745 u ktery byl z nejakyho duvodu rovnanej blok, v lete nebyl cas, tak to bylo sluzbou v servisu, takze tezko rict co se s tim presne vsechno delo, pac tam byly nejaky reklamace - nevim presne ceho. A od ty doby studena nechytaa vubec. Jaa mam kolikrat pocit ze po tom 3x 15vterin startovani uz tu baterku musim jistojiste vymlatit, nez to konecne chytne. A ta taky 3-4s jde na dva valce, ale pak se chytii a teplaa jde jak cert. Nikdo nevii co tomu je, ale pac to nakonec vzdycky chytne, tak to neresime.

Mozna blba otazka, ale funguje ti spravne predsuvnik vstriku (cudl) ?

Stefekl
Příspěvky: 86
Registrován: čtv čer 09, 2016 8:37 am
Bydliště: Boskovice

Re: Zetor 7201 - komprese motoru

#96 Nový příspěvek od Stefekl »

Thovt: vim ze otacky, resp rychlost pistu ma na merni komprese vliv, ale ja otacky nemeril, nemam jak. Nicmene myslim ze starter je na tom obstojne, nemyslim ze by tocil malo. Reduktorovy by asi tocil o trochu vic a ta komprese by mohla byt vyssi, ale ja mam klasicky starter.. Vstriky jsem mel samozrejme vsechny venku aby byl odpor co nejmensi.
Mas nejake hodnoty z vlastniho mereni cerstve prevlozkovaneho motoru zetor?

Moc nevim co bych pri prevlozkovani mohl udelat spatne nebo naopak vylepsit aby ta komprese byla vyssi. Krouzky jsem rozmistil pravidelne. 1. a 2. krouzek jsou vuci sobe o 180°, 3. oproti druhemu o 90° a mezi 3 a 4 opet 180°,aby byly zamky rovnomerne rozlozeny po cele vlozce. Samozrejme poradi krouzku a jejich orientace je spravne.
Na vsech hlavach probehla vymena voditek, zafrezovani sedel a zalapovani. Po 5 minutach benzin pres ventily neprosakl, zkousel jsem to i opakovane.
Takze jedine me napada horsi sada vlozenych valcu, ale nevim jestli se da v dnesni dobe moc vybirat. Kupoval jsem v Monste. Krabice zetor, vlozka myslim AGS, pist si uz nepamatuju, krouzky Buzuluk.


honzina02: predsuvnik si myslim funguje. Bez neho si ani neskrtnu. Kdyz motor chytne tak se z kominu vyvali coudu ze by se lokomotiva nemusel stydet, tak si myslim ze naftu to tam nahuli dobre. Bez predsuvniku bych to nastartoval mozna v lete..

Tady jsem si vypujcil jedno video jak priblizne vypada muj start. Borec pise ze bylo -7. U me to takhle vypada uz treba pri -2., pri -7 by to bylo asi jeste horsi.
https://www.youtube.com/watch?v=dNjLJI9zwks

pavel sk
Příspěvky: 12730
Registrován: sob lis 15, 2014 10:58 pm
Bydliště: Laz

Re: Zetor 7201 - komprese motoru

#97 Nový příspěvek od pavel sk »

Pokial je motor surovy po GO, tak od neho nemôzes cakat hned plny vykon a kompresiu v plnej palbe. Kompresia sa pocas zivotnosti motora mení. Vsetky pohyblive casti voci pevnym si do urciteho momentu sadaju zabiehaju sa. Po zabehu je dalsi cyklus pomale prirodzene opotrebovavanie pouzivanim. Nepocitam do toho nejake cudzie poskodenie alebo zanedbana udrzba. Co sa tyka starsich motorov ako boli 7001, 6901, 6701 so starsim modelom vstrekovacieho cerpadla, tak manual predpisoval pri kazdom studenom starte (aj v minusovych teplopach) nechat motor po naskocení 30-40 sekund bezat na 1100 ot./min. a az potom upravit (znižit) otacky na volnobezne 600-700ot./min. a na tychto otackach motor zohriat a az potom zatazovat. Mozno si teraz o tom niekto pomysli ze je to tyranie studeneho motora a blbost. Tiez som si to myslel, ked som to prvy krat nasiel a cital :shock: a aj pocul od starsich kolegov starych majstrov, ale ver ze tych par sekund vyssich otaciek bez odberu vykonu tomu motoru nic neurobi pokym sa motor chyti na plno. Ten motor a diely v nom niesu s makoveho kvetu.

Uživatelský avatar
thovt
Příspěvky: 5429
Registrován: pát pro 27, 2013 12:12 am
Bydliště: Město královen

Re: Zetor 7201 - komprese motoru

#98 Nový příspěvek od thovt »

Stefekl
Písní mi jaký máš motor pod kapotou. Jaký je průměr pístu?
Při tlaku 23,5 atm při -2°C teplota venku, ve válci 125°C těd záleží jak je nafta rozprášena. To je výpočet co si myslím že máš za motor.
Nafta se vznítí při 220°C .
Motorem musíš točit tak dlouho až dosáhne teploty 225° C.
Když je těsnost spalovacího prostoru v pořádku start motoru je rychlejší. Takže je správně nastavená vůle ventilů. To se dá seřídit jednoduše když vystříkne nafta z trubičky seřizovaného válce v tu chvíli seřídit vůli ventilů. V této době musí ventily držet tlak. Napumpuj si ruční pumpičkou naftu pro každý válec . Jinak při ručním otáčením motoru to nepoznáš. Správné časovaní ventilu důležité stačí o zub posunout časování je problém. Po té je důležitý správný předvstřik jde sním chovaní ladit vlastnost motoru lepší starty nebo max otáčky, dále ovlivnuje Nm.
Koukal jsem na youtube video startér točí obstojně.
Co vzduchový filtr není ucpaný ten ti sniží kompresní tlak.
Při -5°C startér motorem musí otáčet nad 150 ot/min. V zimě jsou vyšší nároky na baterii než v létě.

Stefekl
Příspěvky: 86
Registrován: čtv čer 09, 2016 8:37 am
Bydliště: Boskovice

Re: Zetor 7201 - komprese motoru

#99 Nový příspěvek od Stefekl »

Je to 69, vrtani 102mm. Muzes sem pro zajimavost vlozit vztah pro vypocet teploty pri kompresi, nebo tabulku teplot v zavislosti na kompresi?

Uživatelský avatar
thovt
Příspěvky: 5429
Registrován: pát pro 27, 2013 12:12 am
Bydliště: Město královen

Re: Zetor 7201 - komprese motoru

#100 Nový příspěvek od thovt »

Můžeš zde
https://books.google.cz/books?id=6gxbAg ... 3A&f=false

Předvstřik 24,5°C +- 1,5
vůle ventilů oba 0,25 +- 0,05 mm při 20°C
15 +- 0,8 Mpa tlak vstřikovač DOP150 S 335-4359

Odpovědět

Zpět na „Technické problémy Zetor“