12145 - starter

Moderátor: Lukashil

Zpráva
Autor
komtr1
Příspěvky: 17
Registrován: pon dub 11, 2011 2:35 pm
Bydliště: Benešov

12145 - starter

#1 Nový příspěvek od komtr1 »

Zdravím všechny,
máte někdo zkušenosti s použitím starteru 12V s převodovkou pro 12145. Udržovat 2 baterie a řešit neustále problémy s dobíjením baterií a s přepínačem baterií mě neskutečně irituje. Nepasuje tam třeba starter z Fortery ap. Díky za odpovědi

komtr1
Příspěvky: 17
Registrován: pon dub 11, 2011 2:35 pm
Bydliště: Benešov

Re: 12145 - starter

#2 Nový příspěvek od komtr1 »

Opět všechny zdravím, vzhledem k tomu, že jsem se zde odpovědi nedočkal, tak jsem se chtě-nechtě do pátrání pustil na vlastní pěst. Navštívil jsem přímo stránky výrobce www.magneton.cz a vyhledal jsem si starter pro Zetor 8011 – (k.č.9142742) a podíval se na možnosti aplikace – a vida – vidím černé na světle modrém, že starter je možno použít na Zetor 12011 a typ motoru 8601. Tento starter má pouze 2,7 KW (55 Nm) – v průběhu dalšího pátrání jsem zjistil, že se na „osmdesátkách“ vyskytuje také starter 2,9 KW (45 Nm – k.č. 9144742), který ovšem již není možné na „stodvácu“ aplikovat.

S těmito poznatky jsem tedy vyrazil ke strojům. Vyndal jsem ze 12145 původní starter (5,5 Kw), a protože mi to nic neubralo na elánu provést test, tak jsem začal dolovat starter z 8011 s čelním nakladačem – (to jen pro vysvětlení, proč jsem použil sloveso dolovat :) ). Když jsem starter vyndal a očistil, tak koukám, že to je samozřejmě ten typ, který má 2,9 KW. Nicméně jsem ho začal pasovat do 12145 – starter jde zasunout téměř celý, ale nedosedne úplně. Dalším zkoumáním jsem zjistil, že na starteru proti hřídeli pastorku je odlitý výstupek, který tam má nejspíše jen ten smysl, aby se ve „stodvacítce“ opřel o setrvačník hned za věncem. To mě na chvíli rozladilo, ale vzhledem k tomu, že jsem majitelem poměrně výkonné flexy nejmenovaného českého výrobce, tak moje rozladění trvalo opravdu jen chvíli. Poté co jsem těch cca 5 mm odbrousil, tak starter dosedl dobře, přichytil jsem ho na 2 šrouby (k tomu třetímu dole bych se musel ohýbat a stejně to budu zase za chvíli vyndavat:) ).

Pak už jen zbylo natáhnout napřímo kabely od „podotýkám jedné“ baterie (pro jistotu jsem použil 180 Ah) a na cívku starteru napojit proud přes spínač. Rovnou jsem napumpoval naftu a dal trochu plynu, protože jsem založením optimista:) Strávil jsem přípravami cca 1,5 hodiny a nyní jsem konečně držel v ruce spínač a trochu nervozně očekával výsledek. Po stisknutí starter s motorem normálně zatočil cca 3x než motor naskočil, potom jsem ho zkusil asi 20 vteřin bez plynu a normálně točil bez nejmenších známek únavy a ani se za tuto dobu nezahřál. Takže výsledek – starter 2,9 KW (s malou úpravou; popř. 2,7 KW, ten by měl jít bez úpravy – viz výše) lze použít na motor 8601 8) . Nyní jdu vrátit starter na „osmdesátku“.

Na závěr – jdu shánět starter na 12V, udělat velký „kaslík“ na baterku, vyhodit přepínač a přetahat pár kabelů. Abych nezapomněl – prodám starter 24V/5,5 KW a přepínač baterií, obojí plně funkční, cca 1 rok staré. Starter případně vyměním za 12V na Crystala. :)

Pěkný den

Uživatelský avatar
feki
Příspěvky: 2802
Registrován: sob črc 10, 2010 8:35 pm
Bydliště: Košice

Re: 12145 - starter

#3 Nový příspěvek od feki »

neviem o tom sice nic, ale tak ten 5.5kw starter by tam asi nedavali zbytocne ne? myslis ze to bude s tym slabsim v poriadku aj v zime?

hotday
Příspěvky: 1677
Registrován: stř úno 03, 2010 12:15 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: 12145 - starter

#4 Nový příspěvek od hotday »

dik za info...som rad, ze niekto to tu aj riesi, ja som to napr. neriesil...lebo sa prerobila cela elektrina na 24V a hotovo...osobne si myslim, ze ten starter ti nebude vladat, ked bude zima...tiez riesim podobne problemy...ale s ifou...
inac, mal by sa dat kupit origo starter s prevodoukou a tam ti staci uz len 100 Ah baterka...co je zas lacnejsia...len som pocul ze sa zvykne kazit ulozenie pastorka a potom ti pokazi veniec, atd...ale to len na tom prevodovkovom..
inac, ja osobne mam prerobeny starter z iveca stralis, a toci ako o zivot...skus napr. zohnat starter z iveca alebo z niecoho podobneho, tam by tiez mala byt vsade pouzita prevodovka...to uz je zas na tvojej fantazii...

Uživatelský avatar
feki
Příspěvky: 2802
Registrován: sob črc 10, 2010 8:35 pm
Bydliště: Košice

Re: 12145 - starter

#5 Nový příspěvek od feki »

no akurat ze k komplet elektrike na 24v by potreboval aj novy altik, ale dalsi problem by tam nebol(snad okrem ziaroviek), no stale by to bolo jednoduchsie ako mat 24v iba na startovanie, nie?
edit, este asi regler :)

Uživatelský avatar
Martin90
Příspěvky: 1585
Registrován: pát lis 12, 2010 9:15 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: 12145 - starter

#6 Nový příspěvek od Martin90 »

To komtr1: Tak ty baterky zapoj paralelně, budeš mít 2x větší startovací proud, odpadne spojovač a i dobíjení bude v poho.
Zetor 8245 Turbo, Zetor 12145 Turbo, ZTS 16245 Super

hotday
Příspěvky: 1677
Registrován: stř úno 03, 2010 12:15 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: 12145 - starter

#7 Nový příspěvek od hotday »

Martin90 píše:To komtr1: Tak ty baterky zapoj paralelně, budeš mít 2x větší startovací proud, odpadne spojovač a i dobíjení bude v poho.
napad fajn, ale nerealizovatelne!!! pri zapojeni paralelne sa ti baterky navzajom vybijaju a ked dojde po tyzdni k traktoru, tak ti ani len motor nepretoci...okrem toho, vykon startra je menovity tych 2,9kW, a vyssi startovaci prud ti akurat tak moze stopit kable, pripadne starter...toto uz mam prekopane, tiez riesim podobne problemy...

Uživatelský avatar
Martin90
Příspěvky: 1585
Registrován: pát lis 12, 2010 9:15 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: 12145 - starter

#8 Nový příspěvek od Martin90 »

hotday píše:
Martin90 píše:To komtr1: Tak ty baterky zapoj paralelně, budeš mít 2x větší startovací proud, odpadne spojovač a i dobíjení bude v poho.
napad fajn, ale nerealizovatelne!!! pri zapojeni paralelne sa ti baterky navzajom vybijaju a ked dojde po tyzdni k traktoru, tak ti ani len motor nepretoci...okrem toho, vykon startra je menovity tych 2,9kW, a vyssi startovaci prud ti akurat tak moze stopit kable, pripadne starter...toto uz mam prekopane, tiez riesim podobne problemy...
U 24V soustavy 6-ti válcových Crystalů přepojuje přepínač akumulátorů mezi paralelním a sériovým zapojením a taky se nic nevybijí...
Zetor 8245 Turbo, Zetor 12145 Turbo, ZTS 16245 Super

Uživatelský avatar
feki
Příspěvky: 2802
Registrován: sob črc 10, 2010 8:35 pm
Bydliště: Košice

Re: 12145 - starter

#9 Nový příspěvek od feki »

tak nebude sa to vybijat iba ak su tie baterky uplne rovnake, rovnakeho veku a vzdy boli pouzivane rovnako, teda v jednom stroji...ak su len trochu rozdielne uz sa vybijat budu, no myslim ze to nie je az take rapidne aby to nevydrzalo tyzden, ale urcite to nie je idealne

hotday
Příspěvky: 1677
Registrován: stř úno 03, 2010 12:15 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: 12145 - starter

#10 Nový příspěvek od hotday »

Martin90 píše:
hotday píše:
Martin90 píše:To komtr1: Tak ty baterky zapoj paralelně, budeš mít 2x větší startovací proud, odpadne spojovač a i dobíjení bude v poho.
napad fajn, ale nerealizovatelne!!! pri zapojeni paralelne sa ti baterky navzajom vybijaju a ked dojde po tyzdni k traktoru, tak ti ani len motor nepretoci...okrem toho, vykon startra je menovity tych 2,9kW, a vyssi startovaci prud ti akurat tak moze stopit kable, pripadne starter...toto uz mam prekopane, tiez riesim podobne problemy...
U 24V soustavy 6-ti válcových Crystalů přepojuje přepínač akumulátorů mezi paralelním a sériovým zapojením a taky se nic nevybijí...
darmo sa tu hadas, ale sucast toho vsetkeho je bateriovy odpojovac, ktory ked nevypnes, tak budes na tom istom...skratka kazdy ti povie, ze pri paralelnom zapojeni bateriek sa ti navzajom vybijaju!!! a tym myslim to, ze sa ti urcite skor vybiju ako ked su v serii...

Uživatelský avatar
Martin90
Příspěvky: 1585
Registrován: pát lis 12, 2010 9:15 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: 12145 - starter

#11 Nový příspěvek od Martin90 »

Vždyť já nepsal, že odpojovač nemusí použít, je to určitě super věc, ale i když baterky neodpojím, tak to i po měsíci v pohodě nastartuji. Přeci i u majorů byly dvě slabé baterky zapojeny paralelně bez odpojovače a vše fungovalo. Pak se začaly dělat vysoko Ah akumulátory, tak bylo zbytečné mít v traktoru dvě baterie. Než jsme na traktoru udělali předehřev (6901), tak jsme taky kabely připojili ještě jednu baterku paralelně a člověk mohl točit jak blázen, s jednou 5 otoček a bylo po srandě. V tomto téma jde o to, že nejde sehnat 12V startér na 6-ti válcový motor Zetor ale že 12V ze čtyřválce po úpravě pasuje, ale s tím výkonem nebude mít takové otáčky jako 24V a i baterie bude okamžitě hotová při chladnějším počasí. Proto pokud dá dvě silné baterky, tak i kdyby se trochu vybily, tak pořád mají větší kapacitu nežli jedna.
Zetor 8245 Turbo, Zetor 12145 Turbo, ZTS 16245 Super

laney
Příspěvky: 77
Registrován: sob lis 01, 2008 6:49 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: 12145 - starter

#12 Nový příspěvek od laney »

no a navic ty startery 12V avia zetor atd stoji za prd jak pujde motor tezko tak se starter ohreje a vyletuje kotva. Par startovaniv zime a treba jeste s pomoci startovaciho voziku a je po nem

komtr1
Příspěvky: 17
Registrován: pon dub 11, 2011 2:35 pm
Bydliště: Benešov

Re: 12145 - starter

#13 Nový příspěvek od komtr1 »

V zimě by asi byly problémy, ale traktor chodí hlavně v sezoně - orba, příprava (cca 60 ha), a na zimu ho v provozu nepotřebuju. Snažil jsem se pouze vyřešit svůj konkrétní problém, a třeba moje zjištění někomu pomůže.
Jinak předělat to celé na 24V je také řešení, ale je mi líto udržovat 2 baterie, které kapacitně jinde nepoužiju, navíc jiný alternátor, relé,čidlo a budík teploměru a žárovky. (nebo by se dal vlastně ještě natáhnout od baterií kabel 12V pro rádio a ventilátory, stěrače apod., ale to jsou další komplikace)

Uživatelský avatar
ondra
Příspěvky: 4744
Registrován: sob lis 17, 2007 9:03 am
Bydliště: Náchod
Kontaktovat uživatele:

Re: 12145 - starter

#14 Nový příspěvek od ondra »

komtr1 píše:V zimě by asi byly problémy, ale traktor chodí hlavně v sezoně - orba, příprava (cca 60 ha), a na zimu ho v provozu nepotřebuju. Snažil jsem se pouze vyřešit svůj konkrétní problém, a třeba moje zjištění někomu pomůže.
Jinak předělat to celé na 24V je také řešení, ale je mi líto udržovat 2 baterie, které kapacitně jinde nepoužiju, navíc jiný alternátor, relé,čidlo a budík teploměru a žárovky. (nebo by se dal vlastně ještě natáhnout od baterií kabel 12V pro rádio a ventilátory, stěrače apod., ale to jsou další komplikace)
co se ty přetsavby na 24 v týče tak to by mohl být problem už jen kuli tomu jesi má třčeba nějake vleky že by tam musel dát také 24 v žárovky a pokud má víc traktoru tak si myslim že je to nesmysl :)
Zetor 6718 , Zetor 6945 , Zetor 7341 , New holland Tl 90 , Valtra N 141

Uživatelský avatar
Martin90
Příspěvky: 1585
Registrován: pát lis 12, 2010 9:15 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: 12145 - starter

#15 Nový příspěvek od Martin90 »

My jsme u 512ky měli z jedné baterky vytažených 12V pro větráky, takže by to taky mohlo jít vytáhnout. Ono kdo si s přepínačem baterií neužil své, tomu to přijde jako blbost, ale bratránkovi kvůli přepínači vyhořela elektrika (svazky, alternátor, přepínač). Ještě že tam mají odpojovač, že to stihli odpojit, jinak mohl shořet celý traktor. Všichni víme, jak to vypadá pod kabinou :grc: .
Zetor 8245 Turbo, Zetor 12145 Turbo, ZTS 16245 Super

Odpovědět

Zpět na „Technické problémy Zetor“