Zetor 25K - kouše se
Moderátor: Lukashil
Zetor 25K - kouše se
Zdar, prosím o radu. Před časem jsem v jedné stodole doslova vyhrabal Z25K. 30 let stál. Totální zrezlotina. Motor byl sice kdysi po generálce, ale voda v oleji, zarezlé čerpadlo atd... po vyčištění, seřízení a repasu hlavy začal sloužit. Ale kouřil jak tank a výkonově to byla bída. Došlo na výměnu vložek (Made in Poland) a motor konečně klapal, ale nastal nový problém. I na volnoběh se po chvíli kousnul. Písty ven, vložky, šály, všechno čisté. Zvětšil jsem mezery na kroužkách, ale bez výsledku. Dal jsem novou vodní pumpu a vyhodil termostat (malý okruh zaslepil). Teď na volnoběh běží, ale jak jde do tahu, stačí ujet 500m, tak ztratí otáčky a konec. Klikou s tím nehnu. Za 10 minut jde zas lehce. Proč to dělá? Maže 2,5 bar i v nízkých otáčkách a tolik se zas neohřeje. Nevím, jestli je to není na klice, mohlo se něco dostat do kanálků, ale před zastavením lehce zvoní. Mohou být ty nové vložky moc těsné? Známý měl s polskými vložkami opačný problém - moc volné. Dával nakonec jiné písty. Radí mi nějakou super mazací příchuť do oleje... nevím co s tím dál. Za názory díky.
Re: Zetor 25K - kouše se
Bolo by dobre zalozit vlakno svojmu traktoru a budes to mat pokope vsetko o svojom stroji, ako kroniku...
Co sa tyka traktora, tak niekto urobil zle GO motora. Kusne sa vzdy kluka, nie vlozky. Neviem, preco si skracoval kruzky, v podstate si si znicil nove kruzky.
Kusne sa ti kluka v lozisku, ked sa zohreje lozisko.
Ja by som ti doporucoval rozobrat motor kompletne, prejst vsetko, kluku, pomerat ovalitu, pripadne zistit ci sa nezadiera, pripadne kde. Jemne potom zaskrabat, viac to uz aj tak nepokazis.
Motor kompletne vycisit zvnutra a naliat tam poriadny celorocny olej 15W40, napriklad M7ADX.
Dalej, kedze silne dymi, tak je zle nastavene vstrekovacie cerpadlo. jednak moze byt velka davka nastavena a urcite hje zle nastaveny predvstrek.
Cerpadlo by som skontroloval pripravkom s manometrom do 600bar. Malo by vytlacit nad 300 barov a drzat tlak aspon minutu.
tu je skuska, kde je cerpadlo zle a musel som ho dat na go:
[Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=2lNEYVXTj8M[/Youtube]
tu je dobre cerpadlo uz po GO:
[Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=KJ3Po8m2Ye0[/Youtube]
Nastavenie predvstreku je tu:
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 6#p1371936
A posli potom nejake fotky a videa traktora....
Co sa tyka traktora, tak niekto urobil zle GO motora. Kusne sa vzdy kluka, nie vlozky. Neviem, preco si skracoval kruzky, v podstate si si znicil nove kruzky.
Kusne sa ti kluka v lozisku, ked sa zohreje lozisko.
Ja by som ti doporucoval rozobrat motor kompletne, prejst vsetko, kluku, pomerat ovalitu, pripadne zistit ci sa nezadiera, pripadne kde. Jemne potom zaskrabat, viac to uz aj tak nepokazis.
Motor kompletne vycisit zvnutra a naliat tam poriadny celorocny olej 15W40, napriklad M7ADX.
Dalej, kedze silne dymi, tak je zle nastavene vstrekovacie cerpadlo. jednak moze byt velka davka nastavena a urcite hje zle nastaveny predvstrek.
Cerpadlo by som skontroloval pripravkom s manometrom do 600bar. Malo by vytlacit nad 300 barov a drzat tlak aspon minutu.
tu je skuska, kde je cerpadlo zle a musel som ho dat na go:
[Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=2lNEYVXTj8M[/Youtube]
tu je dobre cerpadlo uz po GO:
[Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=KJ3Po8m2Ye0[/Youtube]
Nastavenie predvstreku je tu:
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 6#p1371936
A posli potom nejake fotky a videa traktora....
Re: Zetor 25K - kouše se
No pokud ten motor zazvoní nežli se kousne tak bych to spíš typoval na písty . Pokud by se kousal na klice tak tam už by to muselo být setsakramentsky znát. Přeměř písty jestli tam nenacpali výbrusový píst . Nesmějte se už jsem se s tím potkal u jiného motoru. A měli na něm být "zrcátka " po tření . Byly oba válce ve stejné toleranci? Nedošlo k prohození píst /vložka?
Ze zvětšení mezery kroužků si nic nedělej , pokud to bylo pár desetin. Na spotřebě oleje se to neprojeví /pokud neotočíš kroužky/ pouze budeš mít dřív černý olej.
Ze zvětšení mezery kroužků si nic nedělej , pokud to bylo pár desetin. Na spotřebě oleje se to neprojeví /pokud neotočíš kroužky/ pouze budeš mít dřív černý olej.
Občané kteří neumí nakopat do ...... své zlorumpované mocné , nejsou schopní samostatné existence....
Re: Zetor 25K - kouše se
kluka sa kusne skor, je tam podstatne mensia vola, su tam iba stotiny mm, ale okolo piesta su destainy. Takze piest sa tazko kusne. Je to kluka urcite na 100%. Je to zle poskladane, ale bo je zle urobena GO. Kluka nie je uplne suoso s loziskami a tym padom staci, ze sa trochu viac ohreje a zakusne sa. Samozrejme po vychladnuti to pusti a bez problemov motor pojde znova.
Ked sa ale kusne tak rychlo, tak je nieco poriadne mimo osi a hrozi aj zlomenie kluky.
Najlepsie by bolo rozobrat tn motor a poriadne ho prejst, hlavne ulozenie kluky a prirub, napriklad dat to na farbu a zistit, co a kde je zle, podla toho potom rozhodnut, co s tym dalej.
Ked sa ale kusne tak rychlo, tak je nieco poriadne mimo osi a hrozi aj zlomenie kluky.
Najlepsie by bolo rozobrat tn motor a poriadne ho prejst, hlavne ulozenie kluky a prirub, napriklad dat to na farbu a zistit, co a kde je zle, podla toho potom rozhodnut, co s tym dalej.
Re: Zetor 25K - kouše se
Když jsi vyndal ven ty nové písty, bylo na nich něco vidět? Myslím stopy po přidření?
Re: Zetor 25K - kouše se
Ahoj, žádné stopy po přidření jsem neviděl. Ono se to nikdy úplně nerafne. Jak začnou klesat otáčky, tak uberu plyn a ještě se párkrát otočí. Ta klika běhala na původních vložkách a žádný problém nebyl. Leda by se někde něco ucpalo. Z vany jsem vymetl hrozný bordel a to byl v krátké době už druhý olej. Písty jsem nezaměnil, jen mě teď napadlo, že jsem možná otočil jeden šál - vypadl mi a už jsem nevěděl, jak byl. Už bohužel ani nevím, který to byl. Může to být ten problém? Předvstřik jsem dělal. Motor chytal na otočení i na těch vyrezlých vložkách, ale do kopce sotva dýchal. Teď je to jiná káva. I kouřivost klesla. Čerpadlo tlak neudrží, to vím a chystám se na něj. Traktor nemá teploměr, tak mě napadlo, jestli ještě není zarostlý chladič a prostě se to jen nevaří. Ten repas pumpy před tím pomohl, že to začalo chodit na volnoběh. Časem možná vlastní vlákno založím, ale bude to dlouhý příběh 0:-)
Re: Zetor 25K - kouše se
no asme doma... ten šál je zrejme naopak... Preto sa kúše. Ono nezdrie sa, len ho stisne... a potom ked vychladne, tak ho znova povoli...
Re: Zetor 25K - kouše se
Přesně tuhle zkušenost mám s polskou sadou. Písty mají malou vůli ve válci, ohřejí se, teplem se zvětší jejich průměr a kousnou se ve válci, když vystydnou zase se uvolní. Za pomoci tohohle přípravku : https://www.kovonastroje.cz/Auto-moto/P ... 177mm.html jsem válce prohonoval a přestalo se to kousat.
Re: Zetor 25K - kouše se
Možno sa tá poľská sada nevydarila..lebo ja mám tiež v jednom traktore poľskú sadu a je to špalikovaci stroj a ten ide pekne...
Mihi
Re: Zetor 25K - kouše se
Ja si tiež myslím, že sa možno jedna sada nevydarila. Veľa ľudí tu jazdi na poľské vložky a nemajú problém.
Zetor 25 - kultivačný (narodený medzi 1948-1950)
Zetor 25 - s redukčnou prevodovkou (zatiaľ na prácu)
Zetor 25 - agregačný (ťahač vlekov a víkendový špeciál)
Zetor 25 - s redukčnou prevodovkou (zatiaľ na prácu)
Zetor 25 - agregačný (ťahač vlekov a víkendový špeciál)
Re: Zetor 25K - kouše se
Ahoj,
kamarád dával do Zetoru 25 polské vložky s písty a dělalo mu to něco podobného - také se to po chvíli přidřelo. Postupně se to po několika "přidřeních" uvolnilo. To samé se stalo u nás v dílnách, kde opravují traktory. V obou případech to dělali chlapi, kteří tomu velmi dobře rozumí a dělají to dlouhá léta. Takže chyba bude pravděpodobně na polské straně - buď mají písty malou vůli ve válci, nebo jsou písty z materiálu, který má větší tepelnou roztažnost, než by odpovídalo vůli pístu ve válci.
Libor
kamarád dával do Zetoru 25 polské vložky s písty a dělalo mu to něco podobného - také se to po chvíli přidřelo. Postupně se to po několika "přidřeních" uvolnilo. To samé se stalo u nás v dílnách, kde opravují traktory. V obou případech to dělali chlapi, kteří tomu velmi dobře rozumí a dělají to dlouhá léta. Takže chyba bude pravděpodobně na polské straně - buď mají písty malou vůli ve válci, nebo jsou písty z materiálu, který má větší tepelnou roztažnost, než by odpovídalo vůli pístu ve válci.
Libor
Re: Zetor 25K - kouše se
No může to být také že po generalce se dá do motoru aditivovaný olej ten uvolní karbon, ucpe mazací kanalky
Pochybuji že někdo dělá někdo dekarbonizaci kanálků další, hlavně vědět čím.
Další věc motor se musí zaběhnout, aby si sedli pístní kroužky, to se dělalo u těchto motorů od jak živa. Na polské věci bych to nesváděl. Před montaží se děla kontrola pístu vůči válci(vložce), existuje na to jenoduchý test. Pokud to někdo neumí má problémy.
Dost lidí neumí ani dát spravně pístní kroužky natož udělat správnou vůli u pístního kroužku , to se dělá před montáží, výrobce kroužků dělá všechny kroužky daného typu rozměrově stejné, při výbrusu válce není možné docílit všechny válce na setinu přesně.
Když se tohle vše udělá a má spravný olej a tlak, tak se nekousne.
Pochybuji že někdo dělá někdo dekarbonizaci kanálků další, hlavně vědět čím.
Další věc motor se musí zaběhnout, aby si sedli pístní kroužky, to se dělalo u těchto motorů od jak živa. Na polské věci bych to nesváděl. Před montaží se děla kontrola pístu vůči válci(vložce), existuje na to jenoduchý test. Pokud to někdo neumí má problémy.
Dost lidí neumí ani dát spravně pístní kroužky natož udělat správnou vůli u pístního kroužku , to se dělá před montáží, výrobce kroužků dělá všechny kroužky daného typu rozměrově stejné, při výbrusu válce není možné docílit všechny válce na setinu přesně.
Když se tohle vše udělá a má spravný olej a tlak, tak se nekousne.
Re: Zetor 25K - kouše se
Každopádně chlapi, o nichž jsem psal, jsou zkušení odborníci, takže v těch dvou případech spatřuji problém v sadě válec - píst.
Popiš mi, prosím, jak se dělá ten jednoduchý test pístu vůči vložce.
Díky!
Libor
Popiš mi, prosím, jak se dělá ten jednoduchý test pístu vůči vložce.
Díky!
Libor
Re: Zetor 25K - kouše se
Holý píst musí tak přesný ,aby prošel vložkou svoji vlastní vahou bez mazaní pěkně na sucho .
Píst se nesmí nikde zastavit pokud se zastaví lapuje se valec( zaleštuje se) .
Píst se nesmí nikde zastavit pokud se zastaví lapuje se valec( zaleštuje se) .
Re: Zetor 25K - kouše se
Tohle moc nefunguje. Nevím jaké máš vzdělání ale dole je odkaz na vůle mezi pístem a vložkou .Přečti si to celé a dole je tabulka . Je to sice na trošku jiné průměry ale tolerance zhruba sedí. Když se kouše píst tak na pístu by musely být takvé plošky s jiným povrchem proti okoli. Pokud se koušou kroužky někdy to bývá znát na vložce- někdy. Prostuduj si v odkazu měření a tolerance zámků. Sakra to tam v okolí nemáš někoho kdo by ti poradil? On tohle je totiž někdy "špek" i pro člověka který se tím zabývá. Máš v tom dost peněz a bylo by to škoda zk..vit výbrus kvůli nějaké pí....
https://publi.cz/books/160/08.html
https://publi.cz/books/160/08.html
Občané kteří neumí nakopat do ...... své zlorumpované mocné , nejsou schopní samostatné existence....