Teplota převodovky (4011)

Moderátor: Lukashil

Zpráva
Autor
mr.jensiiik
Příspěvky: 27
Registrován: úte říj 17, 2017 9:10 pm
Bydliště: Jamolice

Teplota převodovky (4011)

#1 Nový příspěvek od mr.jensiiik »

Zdravím.
Chtěl bych se zeptat jak moc se má zahřát převodovka při orbě. Včera jsem zoral asi 1ha, a převodovka byla hodně nahřátá, skoro se na víku nedala udržet ruka :shock: . Už nechtěla ani zvedat hydraulika jak byl olej horký. A taky klepe 2. převodový stupeň, ale to taky až po zahřátí. Má to něco do sebe? Nebo je normální že se to tak zahřeje při velké zátěži. Díky za odp.

Uživatelský avatar
thovt
Příspěvky: 5431
Registrován: pát pro 27, 2013 12:12 am
Bydliště: Město královen

Re: Teplota převodovky (4011)

#2 Nový příspěvek od thovt »

Napsal jsi hypotetickou otázku .
Nepsal jsi typ oleje.
Čím vetší tah tím větší tlak na ozubená kola a na ložiska tím dochazí k zahřívaní.
Když se olej ohřeje řídne na tekutost vody, může se stát že ztratí mazací film, olej se může přepálit jak ve fritáku. Na zubech kol se muže i opařovat olej když převodovka přetíží. Mazaní převodovek dochazí pomocí olejové mlhy která vzniká rozstřikem oleje.
Přehřívaní oleje zrací mazací aditiva rychleji, on je ztrací i tak jak reaguje se vzduchem.
Ted zaleží jak máš rád svého traktůrka, jestli považuješ za spotřební věc.
Možna by to chtělo optimalizovat orbu.

Uživatelský avatar
CBS
Příspěvky: 2351
Registrován: pon úno 16, 2009 1:37 pm
Bydliště: Levice

Re: Teplota převodovky (4011)

#3 Nový příspěvek od CBS »

Prevodovka sa zohrieva dosť slušne od motora. Po pár hodinách stredne ťažkej práce je normálne, že na výku prevodovky takmer neudržíš ruku, tam by som problém nevidel. Ale klepot po zahriatí by som videl na väčší problém možno vylomené zo zuba, alebo niečo podobné, zohriaty olej je riedky a netlmí tak hluk.

mr.jensiiik
Příspěvky: 27
Registrován: úte říj 17, 2017 9:10 pm
Bydliště: Jamolice

Re: Teplota převodovky (4011)

#4 Nový příspěvek od mr.jensiiik »

Tak je tam normálně převodový pp80.
Takže je normální že se to tak prehřeje při těžké práci jo?

Uživatelský avatar
thovt
Příspěvky: 5431
Registrován: pát pro 27, 2013 12:12 am
Bydliště: Město královen

Re: Teplota převodovky (4011)

#5 Nový příspěvek od thovt »

Ano může stát,
PP80 má specifikaci 80W v podstatě je to převodový olej pro zimu.
Pokud dosáhne teploty přes 100 °C olej přestavá mazat.
Dochazí k dalšímu zahřívaní,můžou se i na ozubených kolech vyžíhat zuby ty změknou začnou snadno opotřebovát.
Zuby ozubených kol jsou kalené slabé vrstvě , aby neulomili.
https://www.autokseft.cz/Info/Viskozita ... h-oleju-53

Změř si teplotu ,meření že na tom neudržíš ruku dělá u elektromotorů.

Mogul Trans 80W-90 pokud bys měl tehle nemusíš to řešit. Když se podívaš do tabulky nahoře tak pochopíš.

Doba v olejích postopila nejsme vdobě kdy nic jiného nebylo

Libor_P
Příspěvky: 186
Registrován: sob pro 26, 2009 7:07 pm
Bydliště: Lysá nad Labem

Re: Teplota převodovky (4011)

#6 Nový příspěvek od Libor_P »

Ahoj,

no, kdyby teplota v převodovce dostoupila teploty žíhání, jak píše kolega, tak už by byl z oleje popel, protože by dávno shořel (a s ním asi i traktor).

Pro převodovky Zetorů je předepsaný olej PP80, který svou viskozitou požadavky na mazání traktorové převodovky a rozvodovky Zetoru a požadavky na funkci hydrauliky pokryje. Převodovka se zahřívá, jak píše další kolega, od motoru a samozřejmě i tím, že jí prochází točivý moment od motoru na kola, vznikají ztráty při přenosu výkonu (v ozubení, ložiskách a hřídelových těsněních), které se projeví vzrůstem teploty převodovky. Také se olej ohřívá při průchodu čerpadlem hydrauliky a průchodem hydraulikou, kdy také vznikají různé ztráty (pohon čepadla, škrcení průtoku oleje). Takže skříň převodovky je po delší době práce dost ohřátá.

Se stoupající teplotou klesá viskozita oleje a tím i tlouštka mazacího filmu, což se projeví větší hlučností převodovky, zejméno pokud je opotřebená. Také, pokud je opotřebené hydraulické čerpadlo (nebo jiná netěsnost v okruhu hydrauliky - třeba manžeta nebo jiné těsnění), dochází k tomu, že hydraulika přestává zvedat.

Při opotřebené převodovce se zvětší vůle součástí a trochu pomáhá, když se použije olej s větší tlouštkou mazacího filmu, což je v tomto případě olej PP90. Trochu vymezí zvětšené vůle součástí a lépe oddělí opotřebené a nerovné povrchy součástí převodovky. Běžně se u starších Zetorů používá, avšak může mít negativní vliv na práci hydrauliky (různé ventily v rozvaděči). Nedávno se to tu probíralo.

Olej 80W-90 může být dobrým řešením - ve studeném stavu vlastnostmii PP80 (není tak "hustý" jako PP90 a neovlivní funkci hydrauliky) a ohřátý s vlastnostmi PP90 (není tak "řídký" jako PP80). Samozřejmě, pokud je opotřebení součástí velké, tak jen oddálí potřebu opravy. Ale pokud nejezdíš často, tak to může fungovat.

Jinak oleje s viskozitou SAE 80 (např. John Deere HY-GARD) se používají běžně v automobilových i traktorových převodovkách a rozvodovkách i hydraulikách a rozhodně nehrozí, že by se při teplotě 100 C přepálily.

Libor

duchodce
Příspěvky: 4444
Registrován: pát lis 16, 2007 9:49 pm
Bydliště: Východočech

Re: Teplota převodovky (4011)

#7 Nový příspěvek od duchodce »

Při teplotě 60-70 st. na převodovce neudržíš ruku . Zkus to po 10 sek a spáliš se. A při tom to je provozní teplota.
Občané kteří neumí nakopat do ...... své zlorumpované mocné , nejsou schopní samostatné existence....

Uživatelský avatar
Michal(zetor)
Příspěvky: 4190
Registrován: stř pro 12, 2007 9:19 pm
Bydliště: Pardubicko
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplota převodovky (4011)

#8 Nový příspěvek od Michal(zetor) »

Na ten hy-gard od John deera jezdím v 6911 už pár let od GO a dobrý nemohu si stěžovat ;-)

mr.jensiiik
Příspěvky: 27
Registrován: úte říj 17, 2017 9:10 pm
Bydliště: Jamolice

Re: Teplota převodovky (4011)

#9 Nový příspěvek od mr.jensiiik »

Zdravím, no jak psal kolega výš, že by to mohlo být od motoru. Tak jsem to zkoumal, vyměnil teploměr a následně i termostat, protože se mi zdálo že se to přehřívá. A teď už se to zdá ok. I ta převodovka je chladnější... jen ještě ta dvojka co klepe... ale to už není oprava na chvíli :-) Ale díky za odpovědi :-)

Odpovědět

Zpět na „Technické problémy Zetor“