Zetoráčkův traktor 3511
Moderátor: Lukashil
- stano 4011
- Příspěvky: 1157
- Registrován: ned črc 22, 2007 9:12 pm
- Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Re: Zetoráčkův traktor 3511
To se mi nechce moc věřit, že takové zmetky někdo pustil z výroby, protože mám doma originál nové ND z 70.let a na všech je razítko OTK.zetoracek píše:Přátelé kamarádi, protože venku se objevil sníh, a je ho tam docela dost, rozhodli jsme se s tátou, že mimo jiné vběhneme na našeho traktorka a uděláme přední kola. Tedy přesneji, že uděláme nové vložky na svislé čepy, protože bylo cítit, že při pohybu čep klepe. Tak jsme v sobotu vyhodili celý pravý nástavec a začali to rozebírat. Pohledy tedy parádní, pružina ještě původní tedy s obdelníkovým průřezem totální šrot, to jsme ale čekali, protože už od začátku nebylo vidět, že by měla snahu pružit. Dál pak děsy a hrůzy následovaly v rychlém sledu, navařovný svislý čep, otočný čep pro kolo rovněž navařovaný a naklepávaný, zrezlé ložisko, no utrpení, ale co byl šok, tak náboj, který má dve kuželíková ložiska, byl z výroby tak zmršený, že to byl vlastně totální zmetek, díry pro ložiska nebyly v ose a souběžné, ale vájemně posunuté o 4 desetiny mm, tím pádem pak vůbec nebylo možné dotáhnout ložiska. Celý povrch proti dírám neseděl a pral skoro 1mm. Kolik toho všeho bylo se asi ani nedá zapamatovat, ale kvalita nás opravdu zarazila. To máme teprve jedno kolo, netuším jaké bude to druhé, doufám, že to bude lepší. Nechápu jak se tak mohlo kdysi ve fabrice dělat, a jak to mohla kontrola pustit, je to sice traktor, který má "zemědělské vůle", ale tyto, se nedají považovat ani za vůle, to byl šlendrián. Tak to otec všechno přesoustružil a vyvložkoval a teď všechno běhá ve 2-3 stovkách mm. Máte někdo podobné zkušenosti s výrobou za bolševika???
Navíc jak píšeš o nesouososti 0,4mm, tak tohle udělá pouze amatér. Průměry na ložiska se vždy dělají na jedno upnutí, tím mám zajištěnou souosost čepů, tohle ví každej soustružník.
Podle mě to někdo už amatérsky pastil.
Re: Zetoráčkův traktor 3511
Jo a píšeš o vůlích 0,02-0,03mm
vůle super, ale kde jsi ty vůle dělal?? Na svislákách v silonových pouzdrech?? Pokud ano, tak jsi to moc dobře neudělal, silon jak namažeš, tak naboptná a seš bez vůle a řízení jde těžko, takhle jsem se kdysi vydrbal i já. Dnes už tam mám bronzová pouzdra. ten silon si dělal co chtěl, jak byla zima bylo to O.K, ale v létě se to roztáhlo a slyšel jsem jak to na pouzdrech vrže.

Re: Zetoráčkův traktor 3511
Jako mám známého opraváře zemědělských strojů, a ten říká, aby to mělo zemědělskou vůli, a traktory prý byly vyráběné pro zemědělství, ale pokud byly vyrobeny takto, tak to je hnus. Stránka majitele a údržby, to je věc druhá, soukromníků, co by si mohli dovolit svuj traktor moc nebylo, a co ho měli od novoti, tak ho mají dodnes ve slušném stavu. O pár takových vím, ale ty co byly v JZD tak ty udržovali rádoby kovozemědělci, a to pak je všechno odfušované. Myslím si, že bylo málo podstivců, kteří práci brali opravdu vážně a podstivě. Jinak tu pružinu jsem už vyhodil, ale byla rozdrcená o každý závit.stano 4011 píše:no dnes som robil nadstavec na 6718 a pruzina v nutri bola zlomena na 4 kusy takze nie si sam , o nejkakej vazeline nemoze bit ani rec , predchdazajuci majitel asi nevedel co je to dekalamitka az e traktor ma aj maznice ,hriadel bola zodrata o 2 mm samozrejme vsetko hrdzave ,axialne lozisko uz nebolo ,zajtra ma caka druha strana
Pole vidí, les má uši, chovej se jak se sluší.
Re: Zetoráčkův traktor 3511
Ahoj, tak ty vůle, to jsi špatně pochopil, ty 0,02-0,03 mm to je souosost ložisek, ne vůle svisláku na pouzdrech. Jinak ty pouzdra musí být volnější to je jasná věc, jinak by to bylo tuhé, ale otec to stejně bude dávat nahoře i dole do bronzi, a udělá tam i maznice, nahoře i dole pro každé pouzdro zvlášť, protože bronz má ráda vazelínu.Krcaka1 píše:Jo a píšeš o vůlích 0,02-0,03mmvůle super, ale kde jsi ty vůle dělal?? Na svislákách v silonových pouzdrech?? Pokud ano, tak jsi to moc dobře neudělal, silon jak namažeš, tak naboptná a seš bez vůle a řízení jde těžko, takhle jsem se kdysi vydrbal i já. Dnes už tam mám bronzová pouzdra. ten silon si dělal co chtěl, jak byla zima bylo to O.K, ale v létě se to roztáhlo a slyšel jsem jak to na pouzdrech vrže.
Máme to vyšpekulované, protože celý svislák bude dělat nový (možná i druhý), tak ať ty nedostatky trochu vychytáme. Jinak je krom ostatního taky v nástavci spodní díra pro (odborně nazváno) pánev, ve které je pouzdro, hodně vyšlahaná, tak to taky čeká na vyvložkování.
Abych pravdu řekl, je to nadělané strašně, a podle mě ty přední šavle ani nejsou z tohoto traktoru, protože původní barva je taková morozelená, něco jako hodně světlá khaki, a traktor měl původní barvu okrovou. Zřejmě na letišti někdo pořeboval na své tricítce dobré šavle a tak je prostě vyměnil, protože jinak si nedokážu představit jak by to mohlo být tak nadělané, když celý zbytek traktoru je zánovní. Jinak jak jsi říkal, že máš díly z traktoru které jsou ze 70. let, tak je klidně možné, že jsou dobré, ale toto opravdu byl co se výroby týká konečný zmetek, který se nám teda podařilo jakš takš dát do kupy.
Pole vidí, les má uši, chovej se jak se sluší.
Re: Zetoráčkův traktor 3511
Tak se nám konečně podařily udělat obě přední šavle. Dalo to sice strašné práce, ale už je to z krku. Kromě náboje kola a nohavic s čepem kola nezbylo původního nic. Obě vložky a i svisláky jsou nové, a i pružiny a ložiska. Místo prachovek na krytí ložisk, jsme tam dali dvoubřité gufero 80x50. Doufám, že už na to nebudeme muset nikdy šáhnout. Před složením jsem všecko namazal vazelínou odolnou vodě, která chrání i před povrchovou mikrokorozí. Akorát při skládání nás trochu vykoupalo řízení, jedna spojovačka je delší než druhá, a mě osobně se to nezdálo, ale opak je pravdou, ono to tak musí být nejspíš kvůli výkyvu, ale tak už jsme ji zkrátili, tak ji otec musel navařit zpět
. Jinak se dám prár fotek které dokládají naši práci na ramenech.

- Přílohy
Pole vidí, les má uši, chovej se jak se sluší.
Re: Zetoráčkův traktor 3511
Krásná práce
jen doufám, že jste to alespoň udělali ty svisláky z něčeho lepšího (12050,15241,1526) a nebo 1600 zlepšeno na 90kg/mm čtver. když už, tak ať to je opravdu na věky ámen.
Jo, prosím tě, co je to to ta povrchová mikrokoroze?????? Teda, jako o korozi vím docela hodně, ale o povrchové mikrokorozi jsem nic neslyšel, tak možná mezikrystalické, ale proti té tě ta vazelina určitě neochrání.

Jo, prosím tě, co je to to ta povrchová mikrokoroze?????? Teda, jako o korozi vím docela hodně, ale o povrchové mikrokorozi jsem nic neslyšel, tak možná mezikrystalické, ale proti té tě ta vazelina určitě neochrání.
Re: Zetoráčkův traktor 3511
No to bych nebyl já, aby jsem něco nenašel
na tom novém svisláku jste udělali ostrý roh na průměru pro pouzdro, na originále to není, je tam nákružek to proto, aby nevznikl vrub a díky cyklickému namáhání nedošlo k prasknutí, ale proto domácí ježdění tě to přežije 


Re: Zetoráčkův traktor 3511
Krcaka1 píše:No to bych nebyl já, aby jsem něco nenašelna tom novém svisláku jste udělali ostrý roh na průměru pro pouzdro, na originále to není, je tam nákružek to proto, aby nevznikl vrub a díky cyklickému namáhání nedošlo k prasknutí, ale proto domácí ježdění tě to přežije
Tak ty svisláky jsou z materiálu 14220, zlepšovat to už nebylo třeba, protože ten matroš je sám o sobě hodně dobrej, zlepšilo by se to jenom kdyby se to cementovalo, a pak se to nechávalo brousit na kulato na konečný rozměr, ale otec udělal šlicht na soustruhu. Ten materál je hodně houževnatej, a nevěřím tomu, že by někde uletěl, on by se maximálně ohnul ale jinak by 100% vydržel, ale to je opravdu asi extrémní situace aby se to stalo. Takový materiál volil na doporučení knihy Atlas materálů, ve kterém je snad každý materiál na světě od dřeva po umělou hmotu, a je k němu psáno použití, a tepelné zpracování. A pokud se jedná o tu hranu, tak tam ten koužek 100% je, a je zajištěný vnitřní (na díru) segerovkou, takže bez obav, na nic to nebude narážet, a je tam dokonce i gumovej dorazovej kroužek, proti tvrdému nárazu. Takže se neboj, je tam všecko co tam má být a ještě i možná něco navíc. Tatík to dělal jak on rád říká NAVĚKY, tak doufám, že to tak dlouho vydrží. Za pochvalu děkuji.
Pole vidí, les má uši, chovej se jak se sluší.
Re: Zetoráčkův traktor 3511
Krcaka1 píše:No to bych nebyl já, aby jsem něco nenašelna tom novém svisláku jste udělali ostrý roh na průměru pro pouzdro, na originále to není, je tam nákružek to proto, aby nevznikl vrub a díky cyklickému namáhání nedošlo k prasknutí, ale proto domácí ježdění tě to přežije
Jo ta povrchová mikrokoroze to je koroze, která jako koroze ani není vidět okem, ono se to hodně projevuje u ložisek, je nové zabalené a namazané, ale přesto, pokud někde ve skladě leželo 20 let, tak i přes ochrannou vrstvu maziva může být napadeno touto korozí. V praxi to pak znamená, že ložisko namontuješ a začneš ho používat, ale ta koroze se projeví až za nějaký čas, kdy se zvětší vůle ložiska. Zkrátka z krystalické mřížky se začně vyplavovat rez a ložisko ztrácí hladkost povrchu, tím se pak dřív opotřebuje. Možná to je lajcké vysvětlení, ale nějak podobně jsem to kdysi četl v nějakém odborném článku.
Pole vidí, les má uši, chovej se jak se sluší.
Re: Zetoráčkův traktor 3511
Ještě jsem se chtěl zeptat, jestli čistě náhodou někdo nemá doma naprodej na přední masku, takou tu hliníkovou lištu, co je vní uprostred znak zetoru, nebo popřípadě kulatý znak zetoru který se našoubuje na mřížku v přední masce. Když tak mě kontaktujte soukromou zprávou. Dík.
Pole vidí, les má uši, chovej se jak se sluší.
Re: Zetoráčkův traktor 3511
Tak 14220, není nic zvláštního,ocel vhodná k cementování a kalení. 100% svařitelná a lze zlepšit na 90-100kg/mm čtverečný. V základu má 48kg/mm čtver. To už bych raději použil 11600, ale co na to domácí ježdění, moc to řešíme. Jo k té korozi
zajímavé vysvětlení, laicky řečeno, veškerá koroze je snaha materiálu se vracet do železné rudy, tudíš na sebe vázet kyslík. Koroze je oxid železa. Co se týče těch ložisek, tak materiál je na ložiska 14100, docela dobrej matroš, problém je ve výrobci, jak precizně opracuje(brousí) dráhy pro valivá ložiska. nevim jestli jsi někdy vyděl obroušeněj povrch třeba po brusce na kulato pod mikroskopem, ale je to jak 8 tisícovky hory. Pokud to výrobce má hrubo obroušené a geometricky neparavidelné což je následkem, např. špatné volby brus.kotouče, vysoká řezná rychlost, nevhodná či stará chladící kapalina, tak pak se stane, že po čase začíná tvz.piting kde se zhutní povrch v drahách a začnou se vylupovat šupinky a pak je ložisko K.O je příliš hlučné a zvětčuje se vůle. Můžeš mít 30let staré ložisko, které bylo řádně zakonzervované a vydrží ti déle třeba jak právě vyrobené.

Re: Zetoráčkův traktor 3511
Krystalickou mřížku????? Tedazetoracek píše:Krcaka1 píše:No to bych nebyl já, aby jsem něco nenašelna tom novém svisláku jste udělali ostrý roh na průměru pro pouzdro, na originále to není, je tam nákružek to proto, aby nevznikl vrub a díky cyklickému namáhání nedošlo k prasknutí, ale proto domácí ježdění tě to přežije
Jo ta povrchová mikrokoroze to je koroze, která jako koroze ani není vidět okem, ono se to hodně projevuje u ložisek, je nové zabalené a namazané, ale přesto, pokud někde ve skladě leželo 20 let, tak i přes ochrannou vrstvu maziva může být napadeno touto korozí. V praxi to pak znamená, že ložisko namontuješ a začneš ho používat, ale ta koroze se projeví až za nějaký čas, kdy se zvětší vůle ložiska. Zkrátka z krystalické mřížky se začně vyplavovat rez a ložisko ztrácí hladkost povrchu, tím se pak dřív opotřebuje. Možná to je lajcké vysvětlení, ale nějak podobně jsem to kdysi četl v nějakém odborném článku.

jinak všechno dobrý zetoráček


- derikson
- Příspěvky: 86
- Registrován: pát říj 24, 2008 1:33 pm
- Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Re: Zetoráčkův traktor 3511
Tieto lišty su strane vzacne a drahe je problem ich rohnaťzetoracek píše:Ještě jsem se chtěl zeptat, jestli čistě náhodou někdo nemá doma naprodej na přední masku, takou tu hliníkovou lištu, co je vní uprostred znak zetoru, nebo popřípadě kulatý znak zetoru který se našoubuje na mřížku v přední masce. Když tak mě kontaktujte soukromou zprávou. Dík.
Re: Zetoráčkův traktor 3511
Ahoj, no tak to máš pravdu, moc to řešíme, a zacházíme mimo tolerance továrny ZETOR, ta se s tím asi moc nepárala, hlavně že to jelo. Jinak vidím, že jsi ve strojařině kovanej víc než já, ale bohužel, já mám diplom na elektrikuKrcaka1 píše:Tak 14220, není nic zvláštního,ocel vhodná k cementování a kalení. 100% svařitelná a lze zlepšit na 90-100kg/mm čtverečný. V základu má 48kg/mm čtver. To už bych raději použil 11600, ale co na to domácí ježdění, moc to řešíme. Jo k té korozizajímavé vysvětlení, laicky řečeno, veškerá koroze je snaha materiálu se vracet do železné rudy, tudíš na sebe vázet kyslík. Koroze je oxid železa. Co se týče těch ložisek, tak materiál je na ložiska 14100, docela dobrej matroš, problém je ve výrobci, jak precizně opracuje(brousí) dráhy pro valivá ložiska. nevim jestli jsi někdy vyděl obroušeněj povrch třeba po brusce na kulato pod mikroskopem, ale je to jak 8 tisícovky hory. Pokud to výrobce má hrubo obroušené a geometricky neparavidelné což je následkem, např. špatné volby brus.kotouče, vysoká řezná rychlost, nevhodná či stará chladící kapalina, tak pak se stane, že po čase začíná tvz.piting kde se zhutní povrch v drahách a začnou se vylupovat šupinky a pak je ložisko K.O je příliš hlučné a zvětčuje se vůle. Můžeš mít 30let staré ložisko, které bylo řádně zakonzervované a vydrží ti déle třeba jak právě vyrobené.

Jinak ti dík, za osvětlení oboru mimo mého.
Pole vidí, les má uši, chovej se jak se sluší.