Ahoj,
teprve asi po roce sbírání moudrostí a zajímavostí na tomto fóru jsem dostal dostatek odvahy a motivaci podělit se s vámi o nějaké ty zákulisní informace i okolo mého majorka. Pokusím se celý příběh nacpat do jednoho příspěvku, doufám že vás neunudím k smrti a bude to víc koláž, než slohovka. Obrázky vždycky poví víc
Kupoval jsem ho v zimě 2017, s traktory jsem tenkrát neměl žádné zkušenosti, pouze vidinu že nějaký "větší" stroj by nám ušetřil spoustu času s taháním dřeva z lesa a s pracemi na políčku, časem by se možná našlo i nové uplatnění. Do té doby jsme na všechno měli klasický malotraktůrek s motorem z 1203.
Za ty roky udělal neskutečnou práci, ale v terénu si neškrtnul (byl lehoučký a nebyla uzávěrka) a na poli pořádný pluh taky neutáhnul. Po dlouhém rozhodování jsem si vybral třicítku.
Brzy poté co jsem si vysněný stroj dovezl domů, začaly postupně vylézat na povrch nedostatky kterých jsem si během prodeje nevšimnul - nějak to jezdilo, svítilo, hydraulika chodila, uzávěrka uzavírala a s nějakým laděním a investicemi jsem počítal... Nečekal jsem ale, že toho bude tolik. Střídavě jsem si rval vlasy a pak se zase uklidňoval že všechno zlé je k něčemu dobré a že horší už to nebude... ale vždycky se našla nějaká záležitost která mi zase podrazila kolena. Z traktoru měl být hlavně stroj na práci ale během rekonstrukce jsem se snažil postupně a v přijatelné míře nahrazovat všechny bastly a věci co tam nepatří originálními díly.
Na traktoru úplně chyběl termostat, místo něj tam bylo T svařené z trubek. Neznalý (nebo prostě tupý) předchozí majitel do motoru který nejspíš celou dobu běžel na M6A nalil nějaký aditivovaný olej tudíž všechny olejové cesty byly komplet zacpané. To co bylo nalepené na bloku a ve filtrech připomínalo víc asfalt, než olej.
Cestou nejmenšího odporu jsem začal traktor postupně rozebírat - napřed šla dolů zbastlená kapotáž. Přestože jsem tou dobou neměl moc velké potuchy o tom jak by měl tento stroj fungovat a vypadat, přítomný "filtr vzduchu" mi tam moc neštimoval a o jeho funkci by se také dalo polemizovat
Následovaly filtry oleje, chladič, kabely a ty srandy okolo. Překvapilo mě, že prostor pod víky na hlavách není tak zasraný, jako blok motoru. Po sundání vahadel jsem brzy zjistil proč - některá zdvihátka ventilů totiž byla zbastlena z měkké kulatiny, sedraná aspoň o 2 mm a navíc nebyla dutá
Po této zkušenosti jsem se rozhodnul že v zájmu vlastí bezpečnosti bude lepší se motoru věnovat trochu víc, přestože jsem to neměl úplně v plánu. Hodně mě taky znepokojovalo docela silné klepání.
Šly dolů hlavy, později jsem na nich zalapoval ventily, vyměnil všechna pouzdra vstřikovačů (kapitola sama pro sebe), nechal jsem repasovat a seřídit čerpadlo a vstřikovače. Kozlíky a vahadla jsem prozatím nechal původní, brzy na ně přijde řada. Ukázalo se že byly obrovské vůle na vydraných pístních čepech a ojničních ložiskách, tak přišlo na půlení traktoru.
Na takové akce nemám doma zrovna prostor ani vybavení, tak to byla docela prdel
Šálky byly samozřejmě úplně vyběhané, navíc vylepšené hliníkovým plechem
Nechal jsem v Letovicích přebrousit kliku a v Bosonohách ojnice
Postupně se to začalo dávat dohromady
Během skládání spojky jsem si všimnul, že jeden ze seříznutých šroubů co drží kryt spojky a setrvačník pohromadě byl špatně otočený, přesto nějak dorvaný, v jednom místě to dělalo mezeru asi 2mm.
Přetěsnil jsem vodní pumpu, a začal pomalu v bojových podmínkách po kouskách lakovat
Po zkušenostech s motorem jsem měl strach co mě potká až sundám víko převodovky.
Nakonec jsem byl docela mile překvapen, kola vypadaly zachovale, nic popraskaného, vydraného nebo vylomeného, převodovku jsem jen vypláchnul a přetěsnil. Nebylo tam toho moc usazeného, ani na koši na čerpadle hydrauliky. Mezitím se mi podařilo sehnat originál kapotu - sice trochu potlučenou ale pro moje účely dostačující.
S velkým údivem se mi podařilo po necelém roce víkendové práce traktor napoprve natočit, což mě jakožto člověka bez "mechanického" vzdělání velice zahřálo u srdce .
Od té doby udělal kopu práce a nechápu jak jsem mohl fungovat bez něj. Zpětně bych ale spoustu věcí udělal úplně jinak, především bych na motoru udělal kompletní GO, pořád mi zbývá udělat rozvody a vahadla a velkým otazníkem je převložkování.
Taky mi hodně vadí zbastlený zadek, který tam je dodnes - oka závěsu třetího bodu na víku hydrauliky byla utržená a znovu přivařená a mechanizmus torzní tyč+trubka+páka nahrazeny jakýmsi provizorním pantem z trubky. Spodní závěs taky - zkrácená konzole spodního závěsu a na ní navařené cosi co se podobá spodnímu závěsu.Třešnička na dortu je z čehosi posvařovaná pravá vzpěra na ramena
Na podzim se poprve činil, když jsem mu svařil konstrukci na nesené brány. Od té doby dostal nové obutí a celou zimu pracoval v lese
Těm, kterí se dostali až sem děkuji za pozornost a budu se těšit na případné komentáře
Zetor 3011 - Kamarád do deště
Moderátor: Lukashil
Re: Zetor 3011 - Kamarád do deště
Pekna prace i sloh
Re: Zetor 3011 - Kamarád do deště
Odveden pořádný kus práce. Ať dobře a dlouho pomáhá.
Zetor 6718 s motorem 7001
Zetor 25 A
Zetor 25 A
- jimmy 4011
- Příspěvky: 3369
- Registrován: úte říj 21, 2008 6:35 pm
- Bydliště: čr
Re: Zetor 3011 - Kamarád do deště
Dobrá práce.
Ono je lepší mluvit s chytrým člověkem o něčem hloupém než s hlupákem o něčem chytrém.
Werich
Werich
Re: Zetor 3011 - Kamarád do deště
Krásná práce! předchozí majitel(é) mu dali pořádně za uši... Teď, jak je vidno, už je v dobrých rukou
Re: Zetor 3011 - Kamarád do deště
Díky za kladné reakce!
Zase sem něco hodím, až budu mít nějaké novinky. Přes týden mám v plánu vylepšit zadní "trojúhelník" co mám na stahování dřeva, aby se do něj dal rychleji upnout řetěz a pustím se do výroby držáků na přední světlomety.
Zase sem něco hodím, až budu mít nějaké novinky. Přes týden mám v plánu vylepšit zadní "trojúhelník" co mám na stahování dřeva, aby se do něj dal rychleji upnout řetěz a pustím se do výroby držáků na přední světlomety.