Zetor 25A Kopaničiar
Re: Zetor 25A Kopaničiar
Zdravím.
Mám teraz dovolenku a možem sa viac venovať aj traktoru.
Prerobil som po vzore Roba olejovy filter. Akurát s tým, že som nezachoval pôvodný origínálny diel, ale som do držiaku filtra narezal vnútorný závit M16. V tele je diera d14mm, tak sa to priam ponúkalo
Dôležité bolo ten závit narezať čo najpresnejšie v osi diery. Nastastie mám vrtačku aj s vertikálnou uchytnou plochou.
Ako polotovar na ten dutý svorník som použil skrutku so závitom M20x1.5 a dierku dovnútra som dal 9 mm. Presne tento priemer majú aj rúrky, ktoré privádzajú a odvádzajú olej z čerpadla do filtra a potom z filtra do bloku do kanálov.
Ten hliníkový kruhový disk, ktorý je medzi držiakom filtra a samotným filtrom je vysústružený zo starého piestu z 25ky.
Chcem sa však opýtať. Aby to bol skutocný plnoprietokový filter, tak treba tú malú drieku v držiaku filtra, ktorá ide do prednej banky upchať. Ale prečo? bavil som sa s kamarátom a neviem mu to celkom dobre vyargumentovať. On tvrdí, že to tak bolo vymyslené a je to tak dobre a musi to tak byť...že prebytočný olej musí odtekať cez tu kalibrovanú dierku. Tak ako to je?
Mám teraz dovolenku a možem sa viac venovať aj traktoru.
Prerobil som po vzore Roba olejovy filter. Akurát s tým, že som nezachoval pôvodný origínálny diel, ale som do držiaku filtra narezal vnútorný závit M16. V tele je diera d14mm, tak sa to priam ponúkalo
Dôležité bolo ten závit narezať čo najpresnejšie v osi diery. Nastastie mám vrtačku aj s vertikálnou uchytnou plochou.
Ako polotovar na ten dutý svorník som použil skrutku so závitom M20x1.5 a dierku dovnútra som dal 9 mm. Presne tento priemer majú aj rúrky, ktoré privádzajú a odvádzajú olej z čerpadla do filtra a potom z filtra do bloku do kanálov.
Ten hliníkový kruhový disk, ktorý je medzi držiakom filtra a samotným filtrom je vysústružený zo starého piestu z 25ky.
Chcem sa však opýtať. Aby to bol skutocný plnoprietokový filter, tak treba tú malú drieku v držiaku filtra, ktorá ide do prednej banky upchať. Ale prečo? bavil som sa s kamarátom a neviem mu to celkom dobre vyargumentovať. On tvrdí, že to tak bolo vymyslené a je to tak dobre a musi to tak byť...že prebytočný olej musí odtekať cez tu kalibrovanú dierku. Tak ako to je?
Re: Zetor 25A Kopaničiar
Žiadny prebytočný olej, to bola len doplnková filtrácia zapojená paralelne s hlavným mazacím okruhom, kde časť oleja šla cez jemnejší filter a trochu lepšie sa celkovo olej filtroval. Ale do ložísk šiel vždy olej len cez hrubé sitá. Celé to bolo vymyslené len preto, že do plnoprietoku nechceli dať príliš husté sitá, lebo studený olej by tade vôbec neprechádzal. Takto sa dosiahlo aspoň to, že keď už bol olej ohriaty a dobre tekutý, tak chodil aj cez hustejší filter. Napr. motory na Š 1000, 100 a prvých 105/120 mali len obtokovú filtráciu, keď do ložísk šiel olej priamo z čerpadla a filter bol paralelne, teda cez neho chodila len časť oleja a výmena bola predpísaná tuším po 5000 alebo 6000 km. Keď zaviedli plnoprietokovú filtráciu, interval sa predĺžil na 10 000 km a žiadna "dierka" na obtok tam nezostala. Keď to necháš otvorené, tak akurát časť oleja bude úplne zbytočne pretekať cez prednú baňku. Ak to upcháš, všetok olej pôjde cez filter s výnimkou stavu, keď by bol odpor filtra príliš vysoký, ale vtedy sa otvorí pretlakový ventil a olej sa vráti do sania čerpadla.
Mám rád traktory, ale môj najobľúbenejší je ZLÍN 37 ČMELÁK
Re: Zetor 25A Kopaničiar
Pekná práca, anton.... ako vždy
Tá malá dierka slúžila na prívod oleja do prednej banky. Ten filter pôvodne funguje tak, že tá zadná banka (sitká) je vlastne hrubý olejový čistič a predná banka (naskladané krúžky papiera alebo filtračná vložka) je jemný čistič. Do tohoto jemného čističa išiel olej len cez tú kalibrovanú dierku a pokračoval naspäť do olejovej vane motora. Takto to má riešené aj "major", ktorý ma sitká... Ty si použil plnoprietokovú filtráciu a tým nemá význam, aby olej unikal touto dierkou späť do olejovej vane a tým by sa znižoval tlak v mazacej sústave.
Tá malá dierka slúžila na prívod oleja do prednej banky. Ten filter pôvodne funguje tak, že tá zadná banka (sitká) je vlastne hrubý olejový čistič a predná banka (naskladané krúžky papiera alebo filtračná vložka) je jemný čistič. Do tohoto jemného čističa išiel olej len cez tú kalibrovanú dierku a pokračoval naspäť do olejovej vane motora. Takto to má riešené aj "major", ktorý ma sitká... Ty si použil plnoprietokovú filtráciu a tým nemá význam, aby olej unikal touto dierkou späť do olejovej vane a tým by sa znižoval tlak v mazacej sústave.
"Mám skutočnú túžbu dokončiť všetko, čo som začal. Táto skutočnosť ma často privádza k problémom." (N. Tesla)
Re: Zetor 25A Kopaničiar
Jaro, ďakujem. Už tomu rozumiem. A hneď mi napadla ďalšia otázka. Predstav si, že úplne kašlem na originalitu a výzor a naskrutkujem tam co najväčšiu filtracnu kartušu. Predpokladám, že bude mať aj veľkú filtracnu plochu. Vedel by som takto minimalizovať čas, ked ide studený hustý olej cez obtok priamo do kanalov? Skratka aj hustý olej sa cez väčšiu filtracnu plochu dostane do kanalov bez otvorenia obtoku. Fungovalo by to?
Re: Zetor 25A Kopaničiar
Myslím že moc nie, lebo síce zväčšíš plochu, ale "dierky" vo filtri zostanú rovnaké. Povedal by som, že to bude ako keby si chcel sypať cez sito kamene, ktoré sú väčšie ako oká v site. Väčším sitom zásadne viac kameňov neprepadne.
Mám rád traktory, ale môj najobľúbenejší je ZLÍN 37 ČMELÁK
Re: Zetor 25A Kopaničiar
A takáto filtračná kartusa môže mat v sebe už priamo zabudovaný obtok. Uvažoval som ten originál obtok v telese znefunkcnit nejakou silnou pruzinou a spoliehať sa na obtok vo filtri. Lebo ta stara pruzina je už fakt všelijaké a nahradiť ju presne neviem. Takto by som to mal mat v novom filtri vyriešené.
Re: Zetor 25A Kopaničiar
Kartuše to väčšinou majú.
Mám rád traktory, ale môj najobľúbenejší je ZLÍN 37 ČMELÁK
Re: Zetor 25A Kopaničiar
Pokúšam sa dať celú bateriovú skrinku aj so sedačkou na 4 silentbloky.
Zatiaľ to vyzerá takto...
Celá zvarená platňa aj so 4 domčekmi pre silentbloky pôjde nakoniec buď vovariť, alebo priskrutkovať do dna bateriovej skrinky (do ktorej sa samozrejme musia vyrezať otvory).
Slubujem si od toho vačší komfort jazdy. Uvedomujem si aj obmedzenia tohoto riešenia...napr. do skrinky na baterku sa mi teraz vojde iba malý max 74Ah akumulátor, alebo sa pripravím o možnosť 2 variantov upevnenia skrinky bud na stred alebo ju na dierach posunúť doprava.
Ešte musím vyriešiť poistné uchytenie skrinky v prípade, že sa silentbloky utrhnú, aby som nevypadol dozadu z traktora.
Zatiaľ to vyzerá takto...
Celá zvarená platňa aj so 4 domčekmi pre silentbloky pôjde nakoniec buď vovariť, alebo priskrutkovať do dna bateriovej skrinky (do ktorej sa samozrejme musia vyrezať otvory).
Slubujem si od toho vačší komfort jazdy. Uvedomujem si aj obmedzenia tohoto riešenia...napr. do skrinky na baterku sa mi teraz vojde iba malý max 74Ah akumulátor, alebo sa pripravím o možnosť 2 variantov upevnenia skrinky bud na stred alebo ju na dierach posunúť doprava.
Ešte musím vyriešiť poistné uchytenie skrinky v prípade, že sa silentbloky utrhnú, aby som nevypadol dozadu z traktora.
Re: Zetor 25A Kopaničiar
Zdravim.
Niektori sa pytali, ze kolko stala ta nitridacia. Doteraz som nevedel..az dnes mi prisla faktura na 140,-€ s DPH.
Niektori sa pytali, ze kolko stala ta nitridacia. Doteraz som nevedel..az dnes mi prisla faktura na 140,-€ s DPH.
Re: Zetor 25A Kopaničiar
anton30: Tak ty jsi nakonec do těch silenbloků opravdu šel?
Osobně si myslím, že ti cestovní komfort nezvětší, spíš se ti zkomplikuje řazení, protože se dostaneš ještě výše a při tvé výšce...
Silenblok odfiltruje vysoké frekvence vibrací, které Z25 téměř nemá. Naopak se stane, že ti bude v sedadlo pořád plavat do boku a dopředu, což může být otravné, zejména při šlapání na pedály, ale na pérování to vliv mít nebude. To bys je musel otočit. Na pérování má zásadní vliv mírně podhuštěná pneu a dobře seřízená, odpružená sedačka s tlumičem kmitu. Já když jedu do terénu jen tak se projet, dávám do předních 1,5 a do zadních 0,8 a ani nevím, že jedu po kamení.
Každopádně už se těším na tvé reference
Silenbloky mají většinou pojistku mezi šrouby, kde se vkládá krátké lanko s očky.
Zdravím z Bílých Karpat
Osobně si myslím, že ti cestovní komfort nezvětší, spíš se ti zkomplikuje řazení, protože se dostaneš ještě výše a při tvé výšce...
Silenblok odfiltruje vysoké frekvence vibrací, které Z25 téměř nemá. Naopak se stane, že ti bude v sedadlo pořád plavat do boku a dopředu, což může být otravné, zejména při šlapání na pedály, ale na pérování to vliv mít nebude. To bys je musel otočit. Na pérování má zásadní vliv mírně podhuštěná pneu a dobře seřízená, odpružená sedačka s tlumičem kmitu. Já když jedu do terénu jen tak se projet, dávám do předních 1,5 a do zadních 0,8 a ani nevím, že jedu po kamení.
Každopádně už se těším na tvé reference
Silenbloky mají většinou pojistku mezi šrouby, kde se vkládá krátké lanko s očky.
Zdravím z Bílých Karpat
Země voní, jede po ní pětadvacet bujných koní. Na Zetoru traktorista, oko bystré, ruka jistá.
TATRA NEZNÁ BRATRA
TATRA NEZNÁ BRATRA
Re: Zetor 25A Kopaničiar
Sniper, asi to tak bude. Toho plavania sa obavam najviac. Uvidim. Ta skrinka bola aj tak na odpis. Tak aspon budem mat dovod kupit si novu peknu repliku ;)
Tie biele karpaty su blizko. Pozvanie stale plati
Tie biele karpaty su blizko. Pozvanie stale plati
Re: Zetor 25A Kopaničiar
Zdravím vás.
Práce na tejto 25ke trošku stoja. Akurát som na ňu tento víkend doviezol kúpený nový chladič. Kupoval som ho v Hluku na Morave.
Mám síce doma 2-3, ktoré by sa teoreticky dali použiť priamo alebo na repas, ale sú buď narazené, pokrivené alebo silno zanesené. Rozdiel v cene nového a repasovaného nie je až taký markantný.
Navyše na nový motor po GO už nič iné ako nový chladič dať nechcem. I zo sebelepšie vyčisteného chladiča sa skrátka podľa mňa aj tak bude uvolňovať bordel, ktorý by sa usádzal za 2.valcom, potom by sa táto časť zle chladila a zapiekli by sa krúžky. Za posledný rok som bol pri takých 3 motoroch...prakticky každý, ktorý som videl rozobratý.
Tento víkend sa u nás uskutočnila výstava historickej a súčasnej techniky.
Pridávam pár fotiek a aj video (ktoré je trošku roztrasené, lebo bolo brané z neistej plošiny ).
https://www.youtube.com/watch?v=PlMTLLurFhU
Čo bolo pre mňa najviac potešujúce, že sme sa tam stretli niektorí členovia fóra. Bol tam Sniper, Ursus a Peter768. Ďakujem.
Práce na tejto 25ke trošku stoja. Akurát som na ňu tento víkend doviezol kúpený nový chladič. Kupoval som ho v Hluku na Morave.
Mám síce doma 2-3, ktoré by sa teoreticky dali použiť priamo alebo na repas, ale sú buď narazené, pokrivené alebo silno zanesené. Rozdiel v cene nového a repasovaného nie je až taký markantný.
Navyše na nový motor po GO už nič iné ako nový chladič dať nechcem. I zo sebelepšie vyčisteného chladiča sa skrátka podľa mňa aj tak bude uvolňovať bordel, ktorý by sa usádzal za 2.valcom, potom by sa táto časť zle chladila a zapiekli by sa krúžky. Za posledný rok som bol pri takých 3 motoroch...prakticky každý, ktorý som videl rozobratý.
Tento víkend sa u nás uskutočnila výstava historickej a súčasnej techniky.
Pridávam pár fotiek a aj video (ktoré je trošku roztrasené, lebo bolo brané z neistej plošiny ).
https://www.youtube.com/watch?v=PlMTLLurFhU
Čo bolo pre mňa najviac potešujúce, že sme sa tam stretli niektorí členovia fóra. Bol tam Sniper, Ursus a Peter768. Ďakujem.
Re: Zetor 25A Kopaničiar
Mohol si dat už aj cenu toho chladiča...
Re: Zetor 25A Kopaničiar
Prepacte. Za chladic som platil 410 EUR. Material mosadz + med a bocne plechy su ocelove ak sa nemylim .