Zetor 25 z Valach

Moderátoři: Lukashil, mihi

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
abushrek
Příspěvky: 470
Registrován: pon říj 08, 2018 7:29 pm
Bydliště: Valašsko

Re: Zetor 25 z Valach

#586 Nový příspěvek od abushrek »

Dneska jsem dělal testy. Dynamo jsem připojil na baterku roztočilo se směrem doprava když stojím a dívám se ze předu traktoru.
Následně jsem dynamo uplně odpojil a nastartoval "na tvrdo" jsem na dynamu naměřil 12V na nižší volnoběh.
Poté jsem zapojil zase zpět do okruhu nastartoval a nechal nižší volnoběh. Naměřil jsem hodnotu 12V na baterce 11.8V.
Když jsem zvýšil otáčky zhruba na zvýšený volnoběh typuju tak někde kolem 600 otáček. Voltmetr ukázal 13.3V mezi výstupem relé a zemí.
Tak kde je tedy chyba?
Baterka už má 11.8V, takže je na tom dost zle nepřetočí ani kompres když rozjedu na dekompres a při nastartovaném motoru ukazuje Ampermetr 0A... když žhavím ukazuje -30A a když startuju tak ukazuje také -30A. Mám ho zapojený mezi skříní a baterií, tak předpokládám, že by měl měřit vybíjecí a nabíjecí proudy.

Uživatelský avatar
Sniper
Příspěvky: 9048
Registrován: úte dub 12, 2011 9:27 pm
Bydliště: Oderské vrchy

Re: Zetor 25 z Valach

#587 Nový příspěvek od Sniper »

Když bys odpojil elektrické vedení od dynama, tak na něm nameris klidně 60V,proto je do celé soustavy vřazen regulátor, který tento okruh spíná a rozpina tak, aby napětí, ale i proud byly na požadované hodnotě.
Doporučuji nastudovat jak se to měří a serizuje, ale nedoporučuji do této soustavy vrtat bez základních znalostí, můžeš si poškodit dynamo, regulátor i baterií.
Tady se nemeri voltmetrem jenom kolik dává napětí, tady se hlavně na začátku očistí a seridi kontakty v regulátoru, pak se regulátor nastavuje aby dával napětí i proud. Vyladit tuhle soustavu není jednoduché a hlavně se tohle vše provádí s nabitou baterií.
Než hodiny ztrácet čas, pozadej nějakého starého auto elektrikáře.
Tohle není na jednoduchou radu po netu...
Hodně štěstí 8)
Země voní, jede po ní pětadvacet bujných koní. Na Zetoru traktorista, oko bystré, ruka jistá.

TATRA NEZNÁ BRATRA

Uživatelský avatar
Jaro25
Příspěvky: 3750
Registrován: stř čer 24, 2009 10:45 am
Bydliště: Cífer

Re: Zetor 25 z Valach

#588 Nový příspěvek od Jaro25 »

Dynamo je zrejme v poriadku, zostáva regler a celkové vedenie k akumulátoru. Premeraj, aké sú rozdiely na svorke "D" dynama, na svorke "B" regulátora (výstup) a na "+" póle batérie. Ak je veľký rozdiel medzi "B" a "+" batérie, skús jednoducho hrubším káblom prepojiť "B" regulátora priamo s "+" batérie. Ak sa to zlepší, máš veľký prechodový odpor niekde na vedení od dynama po batériu. Ak je veľký rozdiel medzi "D" dynama a "B" regulátora, bude chyba v regulátore. Ale na tom môžeš tak max. očistiť kontakty, lebo nastavovať ho bez príslušného zariadenia je problém, obzvlášť ak tej problematike moc nevládneš.
Mám rád traktory, ale môj najobľúbenejší je ZLÍN 37 ČMELÁK

Uživatelský avatar
abushrek
Příspěvky: 470
Registrován: pon říj 08, 2018 7:29 pm
Bydliště: Valašsko

Re: Zetor 25 z Valach

#589 Nový příspěvek od abushrek »

Studoval jsem studoval informatiku měli sme 2 roky elektroniku. Problém je spíš v tom, že sme brali jednotlivé součástky kondenzátory, odpory, cívky, tranzistory... a potom obvody jako NF zesilovače, HF zesilovače, filtry, usměrňovače, spínače,... atd. ale nikdy jsme nebrali dynamo a altik bohužel.
To zapojení na krátko bylo kvůli tomu abych změřil jestli vlastně funguje dost mě zarazila hodnota 12V když by měla být od někde kolem 30V - 35V.
Proud jsem neměřil, ale zkusím vložit ampermetr mezi dynamo (D+) a relé D potom nastartovat.
Děkuju eště mám možná nějakou krpu v obvodu tak to zkusím v pondělí zítra nemůžu.
Na to propojení baterie a regleru stačí 6cm2 průřez?
Nastavovat ho nebudu. Pokud bude špatný tak si udělám elektronický ten bude snad lepší.

Uživatelský avatar
Jaro25
Příspěvky: 3750
Registrován: stř čer 24, 2009 10:45 am
Bydliště: Cífer

Re: Zetor 25 z Valach

#590 Nový příspěvek od Jaro25 »

6 cm2? To sa chystáš pripojiť atomovú elektráreň? Normálny vodič, aký más v inštalácii. A to meranie prúdu nie je v tomto prípade to najdôležitejšie. Tam ide hlavne o to, že regulátor dynama musí strážiť max. prúd, aby sa dynamo nepreťažilo. Ale nabiť akumulátor normálnou nabíjačkou pred meraním by pomohlo, aby dynamo nebolo príliš zaťažované.
Mám rád traktory, ale môj najobľúbenejší je ZLÍN 37 ČMELÁK

Uživatelský avatar
Sniper
Příspěvky: 9048
Registrován: úte dub 12, 2011 9:27 pm
Bydliště: Oderské vrchy

Re: Zetor 25 z Valach

#591 Nový příspěvek od Sniper »

abushrek: těch 12V ti dávalo dynamo na volnoběh motoru? Ono dynamo obecně dává až při vyšších otáčkách, to je také jeho nevýhoda, proto většina montuje alternátory, nebo na dynamo dávají menší řemenice.
Já jsem krátkodobě točil dynamo vrtačku a zvyšoval otáčky, abych věděl, kolik dává. Ovšem pokud se točí jako motor a má sílu, je v pořádku.
Záměr se na regulátor po vyloučení přechodových odporů, těch tam může být dost, hlavně ve spínací skříňce.
Země voní, jede po ní pětadvacet bujných koní. Na Zetoru traktorista, oko bystré, ruka jistá.

TATRA NEZNÁ BRATRA

Uživatelský avatar
abushrek
Příspěvky: 470
Registrován: pon říj 08, 2018 7:29 pm
Bydliště: Valašsko

Re: Zetor 25 z Valach

#592 Nový příspěvek od abushrek »

6mm2 jsem myslel ten co jsem dával na žhavení :D :D :smich:
Ok tak dám nabit baterku a zkusím to poměřit.
Přemýšlím nad elektronickým reglerem už jsem řešil aj schémata myslím že by to mohlo byt Ok, nejhorší by bylo vyleptat desku. Přijde mi to jako lepší řešení než volat někoho, aby mi seřídil regler který se stejně za chvíli rozladí :(
Ano 12V bylo při nížším volnoběhu. Nechtěl jsem ho zatěžovat na krátko hřít se nehřílo, ale nevím co od toho čekat abych ho neodrovnal.
No spínací skříňku bohužel nemám origoš, ale mám kupovanou boshku(náhradu) a origoš mám v garáži ta už na tom je špatně.
Všechny kontakty jsem pocínoval tak tam by snad nemusel byt problém nicméně zkusím proměřit ty rozdíly napětí.

Uživatelský avatar
Jaro25
Příspěvky: 3750
Registrován: stř čer 24, 2009 10:45 am
Bydliště: Cífer

Re: Zetor 25 z Valach

#593 Nový příspěvek od Jaro25 »

Elektronický regulátor pre dynamo robil rosch8, popozeraj v jeho vláknach.
Mám rád traktory, ale môj najobľúbenejší je ZLÍN 37 ČMELÁK

Uživatelský avatar
rosch8
Příspěvky: 4439
Registrován: pon čer 29, 2015 5:47 pm
Bydliště: Humenné, SR

Re: Zetor 25 z Valach

#594 Nový příspěvek od rosch8 »

robil som, ale nefunguje. Pouziva z zapojeni operacne zosilnovace a to v aute velmi nefunguje. Je tam silne rusenie od komutatora a su tam kratke spicky prepatia. Ziarovkam a baterke to nevadi, ale integrovanym obvodom uz ano.
regulator sa rozkmitaval. sbnazil som sa ho ustabilizovat, ale nepodarilo sa mi to celkom uplne, sem tam este zblbol. Tak som tu svhemu zavrhol a hladal dalej.
problem je, ze prave v dobe, ked sa rozvinula elektronika a hlavne trazistory, tak dynama spolu s cievkovymi regulatormi koncili svoju put a boli nahradzovane alternatormi. Takze elektronicke regulatory sa prakticky nevyskytovali.
Ale nasiel som dobru schemu, tranzisorovu. Stalo sa totiz to, ze v Mexiku sa stale vyrabal chrobak pricom mal stale dynamo. A kedze vyroba regulatorov je narocna na drahu med, tak Bosch navrhol moderny tranzistorovy regulator pre chrobaka s dynamom. Nastastie zapojenie budenia je identicke s dynamom na Z25 (aj to bolo kedysi Bosch) tak je schema plne pouzitelna. Az na detail, ze chrobak ma vykonnejsie dynamo, ale to je uz malickost, len sa prisposobi snimaci odpor pre prud.
Je to zaradene do planu vyroby, ktory je zial dlhsi nez by som si zelal...

Uživatelský avatar
abushrek
Příspěvky: 470
Registrován: pon říj 08, 2018 7:29 pm
Bydliště: Valašsko

Re: Zetor 25 z Valach

#595 Nový příspěvek od abushrek »

Mám v plánu vytvořit tento regulátor. Podle schéma co si mi posílal akorát teď bohužel povinnosti šli plným proudem na školu v květnu(červnu) mě čekají státnice teď makám na bakalářce. Proto se také méně věnuju zde fóru a hlavně traktoru :/ bohužel toho je teď privela. Každopádně chci to udělat tak že koupím univerzální DPS. Na tom pospojuji součástky vyzkouším to na laboratorním zdroji. A pokud se to bude chovat jak má poté vemu batérku nejspíš první starou. A vyzkouším to v reálném provozu. Poté pokud se to ujme nechám vyleptat nějaké desky a osadím je SMD součástkami. Ale toto je plán spíše léto -> zima... až příští rok.

Uživatelský avatar
Veteranista!
Příspěvky: 2416
Registrován: stř led 16, 2008 7:26 pm
Bydliště: Kroměříž

Re: Zetor 25 z Valach

#596 Nový příspěvek od Veteranista! »

Možná budu offtopic, ale hotový reg. na dynamo se dá koupit u f. AEV Kroměříž.
12V/120W kostra "-" - 520Kč
12V/150W kostra "-" - 535Kč
12V/150W kostra "+" - 535Kč
12V/300W kostra " - 1670Kč

Což těch 150W se mi zdá pořád OK cena.

Ještě je tu jeden návod od zkušeného borce, nebál bych se ho použít, ZDE
Plošný spoj(neosazenou desku), lze objednat v Číně třeba.
Nemám doma bordel, to je neuspořádané muzeum!

Uživatelský avatar
rosch8
Příspěvky: 4439
Registrován: pon čer 29, 2015 5:47 pm
Bydliště: Humenné, SR

Re: Zetor 25 z Valach

#597 Nový příspěvek od rosch8 »

AEV Kromeriz tu skusal Jano a zhorel mu.. tak neviem. A zda sa mi prilis mala krabicka, takze predpokladam iba napatovu stabilizaciu bez prudovej ochrany.

Ta samoddomo schema je fajn ale ma to hacik, ze su tam pouzite integrovane obvody a taka 555 obvod znesie iba 17V, potom odide. Pri nahodnom odpojeni baterie za chodu traktora je behom milisekund regulator v kybli.
Nie je tam pouzita ziadna stabilizacia napatia pre integrovane obvody, co sa mi nezda ako dobry napad.
Navyse vobec sa nerozobera teplotna kompenzacia pouzitych suciatok a to moze byt pri velkych teplotnych rozdieloch problem.
Ta schema, co mam ja je Bosch a je tepelne kompenzovana a pouziva iba tranzistory, kroe znesu vyse 100V, takze je to debilfest schema.
predpokladam, ze tie zapojenia z Kromeriza budu trpiet na podobne neduhy, takze cena je sice fajn, ale moze to raz dva zhoriet...

napchat integrovane obvody do zapojenia s komutatorom, ktory produkuje velke rusenie, tiez nie je dobry napad. Mne sa moje zapojenie s OZ rozkmitalo.

Uživatelský avatar
abushrek
Příspěvky: 470
Registrován: pon říj 08, 2018 7:29 pm
Bydliště: Valašsko

Re: Zetor 25 z Valach

#598 Nový příspěvek od abushrek »

Chlapi máte někdo zkušenosti s tímto chladičem? https://stroje.bazos.cz/inzerat/1173426 ... hladic.php
Chladič mi bohužel moc nechladí teplota jde k hranici 95°C při 20°C po 5-10ti minutovém plném zatížení například jízdou do kopce.
Předvstřik nastaven na 30° chladic a cela soustava byla cistena octem a kyselinou citronovou. Ventilátor mám klasický 4 lopatkový.
Kde může být problém?

Peto.25a
Příspěvky: 259
Registrován: čtv říj 26, 2017 7:17 pm
Bydliště: Giraltovce

Re: Zetor 25 z Valach

#599 Nový příspěvek od Peto.25a »

Máš tam termostat ? Môže byť zatvorený a neprepúšťa obeh na veľký okruh. Možno veľa bordelu okolo vložiek valcov. Prípadne rozletovať chladič a prečistiť poriadne zvnútra. Ak nemáš termostat a sústava je prečistená tak sa ledva motor ohreje na 60´C.

Uživatelský avatar
Peter768
Příspěvky: 4419
Registrován: ned led 04, 2009 9:42 pm
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom

Re: Zetor 25 z Valach

#600 Nový příspěvek od Peter768 »

Chladič z vnútra môže byť mastný...aj bolk motora...potom zle chladí..

Odpovědět

Zpět na „Zetor 15/25“