Jaro 25 a jeho Zetor

Moderátoři: Lukashil, mihi

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Jaro25
Příspěvky: 3742
Registrován: stř čer 24, 2009 10:45 am
Bydliště: Cífer

Re: Jaro 25 a jeho Zetor

#1051 Nový příspěvek od Jaro25 »

Dnes sa i stala zvláštna vec. Bol som novou štiepačkou štiepať drevo čo mám v lese naťahané. Šlo to celkom dobre, kužeľ sa dobre ťahá do dreva, no tie pokrútené hraby mi dali zabrať. Ale duby šli naozaj dobre. Tak som postupne zvyšoval priemery a rozštiepal som jeden čo mal v priemere asi 45 cm. Išiel nádherne. Tak som dal druhý a do toho sa kužeľ zavŕtal a zrazu zastavil. Motor bežal asi na 1200 ot, ale kardan stál. Tak som to rýchlo vypol a pomocou klina som ho rozštiepal a uvoľnil. Ja mám na vývode prídavnú prevodovku, ktorou viem samostatne zaradiť a vyradiť vývod, aj keď je vpredu zaradený. Hydraulika normálne šla. Bol som presvedčený, že niečo odišlo buď v tej prevodovke, alebo že odstrihlo kolík,ktorým mám na jej výstupe zafixovaný drážkový hriadeľ. V lese som to neriešil, až teraz doma. No žiadnu chybu som nenašiel, lebo cez zaradený vývod pomocou páky pretočím motor cez kompresiu. Jediné čo ma napadá, žeby prešmykla spojka?! Stalo sa vám niekomu niečo také? Predtým mi asi dva razy štiepačka zadusila motor, ale to som mal menšie otáčky.
Mám rád traktory, ale môj najobľúbenejší je ZLÍN 37 ČMELÁK

Uživatelský avatar
rosch8
Příspěvky: 4439
Registrován: pon čer 29, 2015 5:47 pm
Bydliště: Humenné, SR

Re: Jaro 25 a jeho Zetor

#1052 Nový příspěvek od rosch8 »

teoreticky to mozne je, mohla presmyknut spojka.
Nikde inde po ceste nie je nic, co by mohlo povolit a potom sa naspat vratit do normalu...
Mne sa to stalo, ked som namotal plastove baliace stahovacie pasky. Bol som mulcovat okolo jednej stavby domu a v trave boli vyhodene tieto pasy z balikov, asi z tehal. Namotalo mi ich a koniec, mulcovac ostal zaseknuty. Motor sa chvilu este tocil, kym som zoslapol spojku... Musela tiez presmyknut spojka. V tom zotrvacniku je energie na rozdavanie, ked sa roztoci...
Naposledy upravil(a) rosch8 dne úte čer 25, 2019 9:33 pm, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Sniper
Příspěvky: 8984
Registrován: úte dub 12, 2011 9:27 pm
Bydliště: Oderské vrchy

Re: Jaro 25 a jeho Zetor

#1053 Nový příspěvek od Sniper »

To sklihla spojka, pokud někde na přídavné převodovce nemáš remenici na konusu.
Zkontroloval bych vůli na spojce a kouknul okynkem jak vypadá pritlacak.
Tu druhou převodovku máš v jakém poměru vůči originál vyvodovemu hrideli?
Doufám, že ne do pomala?
Země voní, jede po ní pětadvacet bujných koní. Na Zetoru traktorista, oko bystré, ruka jistá.

TATRA NEZNÁ BRATRA

Uživatelský avatar
mihi
Příspěvky: 7427
Registrován: pát kvě 29, 2009 10:33 pm
Bydliště: PB

Re: Jaro 25 a jeho Zetor

#1054 Nový příspěvek od mihi »

Jardo a pri tej ,,nehode,, Ti zostal zaradený kardan alebo vyhodilo páku na kardan??
Mihi

Uživatelský avatar
Jaro25
Příspěvky: 3742
Registrován: stř čer 24, 2009 10:45 am
Bydliště: Cífer

Re: Jaro 25 a jeho Zetor

#1055 Nový příspěvek od Jaro25 »

Sniper:
Prídavná prevodovka je normálna "zubatá", nieje tam žiadny trecí prvok ani nič, čo by mohlo prekĺznuť. Prevodový pomer je v podstate 1:1.
Mihi:
Nič nevyradilo, všetko bolo zaradené a bez stlačenia spojky to nešlo vyradiť, teda bolo tam trvalé zaťaženie.

Tiež mi to vychádza len na tú spojku. Tak dúfam že je to pravda, bol by to samozrejme najlepší prípad. Na druhej strane ma teší, že tá prídavná prevodovka to zvládla bez poškodenia.
Mám rád traktory, ale môj najobľúbenejší je ZLÍN 37 ČMELÁK

Uživatelský avatar
Sniper
Příspěvky: 8984
Registrován: úte dub 12, 2011 9:27 pm
Bydliště: Oderské vrchy

Re: Jaro 25 a jeho Zetor

#1056 Nový příspěvek od Sniper »

Tak to byla 100% spojka 8)
Země voní, jede po ní pětadvacet bujných koní. Na Zetoru traktorista, oko bystré, ruka jistá.

TATRA NEZNÁ BRATRA

Uživatelský avatar
rosch8
Příspěvky: 4439
Registrován: pon čer 29, 2015 5:47 pm
Bydliště: Humenné, SR

Re: Jaro 25 a jeho Zetor

#1057 Nový příspěvek od rosch8 »

Tak mas bezpecnostnu spojku. Nic sa nepolame a spojka pekne presmykne... idealny bezpecnostny prvok...
Naposledy upravil(a) rosch8 dne stř čer 26, 2019 10:13 am, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Sniper
Příspěvky: 8984
Registrován: úte dub 12, 2011 9:27 pm
Bydliště: Oderské vrchy

Re: Jaro 25 a jeho Zetor

#1058 Nový příspěvek od Sniper »

Jenže pokud kouzla, bude to už jenom horší.
Chtělo by zjistit proč kouzla, jestli nemá vůli a potřebuje povolit, jestli je mastná, nebo už ojetá :-/
Země voní, jede po ní pětadvacet bujných koní. Na Zetoru traktorista, oko bystré, ruka jistá.

TATRA NEZNÁ BRATRA

Uživatelský avatar
rosch8
Příspěvky: 4439
Registrován: pon čer 29, 2015 5:47 pm
Bydliště: Humenné, SR

Re: Jaro 25 a jeho Zetor

#1059 Nový příspěvek od rosch8 »

Snipere pri totalnom zablokovani hriadela pri beziacom motore a roztocenom zotrvacniku vznikne taky krutiaci moment, ze ta spojka presmykne aj ked je v top stave. Alebo nieco povoli v prevodovke. Lepsie, ked smykne spojka.

Uživatelský avatar
mihi
Příspěvky: 7427
Registrován: pát kvě 29, 2009 10:33 pm
Bydliště: PB

Re: Jaro 25 a jeho Zetor

#1060 Nový příspěvek od mihi »

No mne povolilo kolečko v prevodovke... :'(
Mihi

Uživatelský avatar
Sniper
Příspěvky: 8984
Registrován: úte dub 12, 2011 9:27 pm
Bydliště: Oderské vrchy

Re: Jaro 25 a jeho Zetor

#1061 Nový příspěvek od Sniper »

rosch8 To ano, je lepší, když se tak stane rozhodně to ale není konstrukční funkce. Spojka u každého stroje je dimenzovana tak, aby neproklouzla už jen z bezpečnostního ohledu, kdy je potřeba tvrdé spojení převodovky s hnací části z jakéhokoliv důvodu, třeba při krizovém brzdění atd. Zkrátka pokud je spojka v pořádku a serizena, klouznout by neměla v žádném případě. A pokud klouzla a neposkodilo to nic jiného, tak je to sice fajn, ale rozhodně to nejde používat jako funkci.
Od toho jsou např zátěžové spojky na kardanech, nebo převod klinovym řemeny s možností proklouznuti atd.
Země voní, jede po ní pětadvacet bujných koní. Na Zetoru traktorista, oko bystré, ruka jistá.

TATRA NEZNÁ BRATRA

Uživatelský avatar
Jaro25
Příspěvky: 3742
Registrován: stř čer 24, 2009 10:45 am
Bydliště: Cífer

Re: Jaro 25 a jeho Zetor

#1062 Nový příspěvek od Jaro25 »

Spojku som teraz pozeral. Dával som ju novú, keď som robil nový motor, to je odhadom okolo 200, max. 250 hodín. Páčky boli nastavené podľa predpisu, ložiska sa nedotýkajú a obloženie je suché. Akurát sa mi zdá, akoby obloženie od zotrvačníka bolo trochu tenšie, ako od prítlačného kotúča. Ale rozhodne je dostatočne hrubé. Normálne v prevádzke mi ešte neskĺzla, ani s naloženým vlekom na plnom výkone a v kopci. Ale je pravda, že toto bolo také špecifické, relatívne intenzívne spomaľovanie, ale nie zasa natvrdo zastavené. Mohlo by to byť aj tým obložením spojky. Ona bola dimenzovaná na tie azbestové, ktoré aj v brzdách brzdili oveľa lepšie, ako tieto nové ekologické čierne. No a ja mám spojku novodobú a čiernu.
Mám rád traktory, ale môj najobľúbenejší je ZLÍN 37 ČMELÁK

Uživatelský avatar
Sniper
Příspěvky: 8984
Registrován: úte dub 12, 2011 9:27 pm
Bydliště: Oderské vrchy

Re: Jaro 25 a jeho Zetor

#1063 Nový příspěvek od Sniper »

Postav se s traktorem na kopec, nejlépe asfaltu a hoď si něco do ramen, dej tam 1° a vyslapni spojku, nech trochu traktor rozjet, ani málo ani moc a pusť spojku. Kola musí jít do slajfu ihned po spojení spojky, nesmí tam být prokluz.
Země voní, jede po ní pětadvacet bujných koní. Na Zetoru traktorista, oko bystré, ruka jistá.

TATRA NEZNÁ BRATRA

Uživatelský avatar
rosch8
Příspěvky: 4439
Registrován: pon čer 29, 2015 5:47 pm
Bydliště: Humenné, SR

Re: Jaro 25 a jeho Zetor

#1064 Nový příspěvek od rosch8 »

Sniper píše:rosch8 To ano, je lepší, když se tak stane rozhodně to ale není konstrukční funkce. Spojka u každého stroje je dimenzovana tak, aby neproklouzla už jen z bezpečnostního ohledu, kdy je potřeba tvrdé spojení převodovky s hnací části z jakéhokoliv důvodu, třeba při krizovém brzdění atd. Zkrátka pokud je spojka v pořádku a serizena, klouznout by neměla v žádném případě. A pokud klouzla a neposkodilo to nic jiného, tak je to sice fajn, ale rozhodně to nejde používat jako funkci.
Od toho jsou např zátěžové spojky na kardanech, nebo převod klinovym řemeny s možností proklouznuti atd.
Spojka sa dimenzuje na moment motora plus rezerva. Tu rezervu si uz nepamatam, ale nie je to nic extra. v kritickom pripade jednoducho presmykne.
Z25 je specificky velkym zotrvacnikom. Normalne by mala spojka drzat a motor skape. Zotrvacnik Z25 je vsak taky mohutny, ze pri prudkom spomaleni dosiahne taky velky moment, ze ta spojka povoli. NAvyse mozem potvrdit Jaro25 slova o materialoch. vidim to na brzdovom oblozeni. Ked som traktor kupil, tak brzdil smykom na lavej strane pri normalnom zoslapnuti pedalu. Teraz mam co robit, aby som ho dostal do smyku. Tie eko materialy maju zrejme nizsi koeficient trenia. A to je asi aj dovod, ze ta spojka preklzla. Mame eko traktory, no...

Uživatelský avatar
mihi
Příspěvky: 7427
Registrován: pát kvě 29, 2009 10:33 pm
Bydliště: PB

Re: Jaro 25 a jeho Zetor

#1065 Nový příspěvek od mihi »

Ja keď som naposledy štiepal kuželovou štiepackou tak som asi 2 krát zastavil motor cez kardan.. No a potom som som musel motorovou vyrezávať kuželz dreva...
Mihi

Odpovědět

Zpět na „Zetor 15/25“