
UNC 045 Detvan
Moderátor: Franta.cz
UNC 045 Detvan
Zakládám toto vlákno, neb jsem se stal před nějakým časem majitelem UNC 045 s výrobním číslem 137 z roku 93. Dal jsem pár příspěvků do vlákna k Mapemu, ale tento nakladeč je přeci jen v ledasčem dlišný než UNC 060, tak aby případné obrázky nemátly i jiné UNCčkáře. Pokusím se zde zdokumentovat případné opravy nebo vylepšení, popřípadě sdílet své poznatky s jinými uživateli tohoto zapomenutého nakládátka. Dle sdělení bývalého zaměstnance š.p.Detva, kterého se mi podařilo kontaktovat, těhle strojů bylo vyrobeno necelých 500ks, z toho cca 90% na export do Ruska. Snad se nějaký kolega časem objeví i tady 

Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
Re: UNC 045 Detvan
Aky tam mas motor? Ja som volakedy kupil z krupiny perkins motor 103.10 . Zevraj to montovali do 045ky.
Re: UNC 045 Detvan
Bobek váží nějakých 1 700kg, takže se dá v pohodě přivést za dodávkou, třeba na paleťáku:

Tak takhle jsem ho přivezl od prodejce.
První zajímavost oproti 060 je, že kabina se sklápí dozadu pomocí pístnice, poháněné ruční pumpou. (podobně jako dílenský hever)

Motor je Lombardini LDW1503CHD, tříválec, 1550ccm, 22kW s nepřímým vstřikem, na nějž jsou přes spojku v tandemu (na jedné hřídeli napojeny všechny hydrogenerátory)

Upínák je nějaký hybrid mezi EuroNorm a nevím čím, nikde jsem nic podobného nenašel. Uchycení lopaty jsem už musel předělat, protože nebyla originál dle katalogu, který jsem ke stroji sehnal, a ten kdo se snažil o připojení jiné lopaty, to moc nezvládl. Úchyty byly tak, že musel být vždy trochu zvednutý výložník, aby se lopata necourala po zemi. Předělal jsem to podle kresleného vyobrazení zadní strany lopaty v katalogu, a podle oměření upínáku, tak snad to bude dobré.

Nějaké další mouchy to také má, ale to až postupně, a hlavně podle toho, jak bude čas.



Tak takhle jsem ho přivezl od prodejce.
První zajímavost oproti 060 je, že kabina se sklápí dozadu pomocí pístnice, poháněné ruční pumpou. (podobně jako dílenský hever)



Motor je Lombardini LDW1503CHD, tříválec, 1550ccm, 22kW s nepřímým vstřikem, na nějž jsou přes spojku v tandemu (na jedné hřídeli napojeny všechny hydrogenerátory)


Upínák je nějaký hybrid mezi EuroNorm a nevím čím, nikde jsem nic podobného nenašel. Uchycení lopaty jsem už musel předělat, protože nebyla originál dle katalogu, který jsem ke stroji sehnal, a ten kdo se snažil o připojení jiné lopaty, to moc nezvládl. Úchyty byly tak, že musel být vždy trochu zvednutý výložník, aby se lopata necourala po zemi. Předělal jsem to podle kresleného vyobrazení zadní strany lopaty v katalogu, a podle oměření upínáku, tak snad to bude dobré.



Nějaké další mouchy to také má, ale to až postupně, a hlavně podle toho, jak bude čas.
Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
Re: UNC 045 Detvan
Tak jsem chtěl opravit viklající nástupní schod na kabině a zjistil jsem, že kolem svárů je plech kabiny úplně prorezlý. Koukám na to a zjišťuju, že je prorezlý i falc pod dveřmi, sundám těsnění...a díra přes celou šířku. Tak jsem to celé vyřízl, i kusy kde byl původně přivařený schůdek.

Nařezal a naohýbal jsem plech na vyvaření a zjistil jsem, že došlo céóčko. Tak si říkám, že udělám něco s elektrikou, kterou minulý majitel doslova sprasil.

Jenomže změny oproti schématu jsou tak rozsáhlé, že kromě startéru nic pořádně nefunguje. Spoustu obvodů je vyřazených, nebo nepochopitelně přepojených.
Vezmu to vodič po vodiči podle schématu, snad ty popisky jsou původní, abych to nemusel prozvánět. I tak mě to pěkně zdrží...potřebuju dělat na baráku.


Nařezal a naohýbal jsem plech na vyvaření a zjistil jsem, že došlo céóčko. Tak si říkám, že udělám něco s elektrikou, kterou minulý majitel doslova sprasil.


Jenomže změny oproti schématu jsou tak rozsáhlé, že kromě startéru nic pořádně nefunguje. Spoustu obvodů je vyřazených, nebo nepochopitelně přepojených.
Vezmu to vodič po vodiči podle schématu, snad ty popisky jsou původní, abych to nemusel prozvánět. I tak mě to pěkně zdrží...potřebuju dělat na baráku.
Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
- mape
- Příspěvky: 1605
- Registrován: pon dub 04, 2011 1:53 pm
- Bydliště: Kralovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: UNC 045 Detvan
Ty čokolády v autoelektroinstalacich doslova nesnáším...... Elektriku uděláš novou levou zadní.
Tu kabinu jsem měl taky shnilou a hlavně strašně zohybanou a zrasovanou.
Já už jsem to tu psal ... Nechápu jak někdo ty stroje může tak zubozit....
Tu kabinu jsem měl taky shnilou a hlavně strašně zohybanou a zrasovanou.
Já už jsem to tu psal ... Nechápu jak někdo ty stroje může tak zubozit....
už žádné domadělané stroje. mám už jen své mazlíčky
Avia D60 Turbo E3
unc 060
Kobelco SK30
Westvood 1300
Vlastnoručně vyrobený dvouosak vlek nebrzděný
Avia D60 Turbo E3
unc 060
Kobelco SK30
Westvood 1300
Vlastnoručně vyrobený dvouosak vlek nebrzděný
Re: UNC 045 Detvan
Zatím je tam (ty čokolády) nechávám, dokud nezmapuju celou elektriku. Jak jsem chodil po jednotlivých vodičích, zjistil jsem že, spousta věcí nebyla vůbec připojených. Budíky byly jen na parádu a v topení nebyl nejenom ventilátor rozfuku, ale ani teplovodní výměník

Prostě jsem jen připojil čidla a pozapojoval budíky a kontrolky na nejdůležitější info. Teplota hydrooleje, teplota vody, nabíjení, mazání motoru, nízkou hladinu hydrooleje. Ukazatel paliva je zkratovaný, ale zprovoznil jsem alespoň "hladové oko". Relé žhavení je nefunkční a dvě žhavičky taktéž, to jsem dneska objednal. Topení nebudu zprovozňovat, tak jsem ho celé odmontoval včetně odboček od chladíče a rozfuku v kabině. Při té příležitosti jsem kabinu pěkně "uklidil" a konečně vyvařil spodní lem pod dveřmi.

Zítra odstraním zbytky elektriky, které nejsou nutně potřebné k práci kolem baráku (celé elektro se udělá znova, až si ujasním co chci elektricky ovládat na hydraulice)


Prostě jsem jen připojil čidla a pozapojoval budíky a kontrolky na nejdůležitější info. Teplota hydrooleje, teplota vody, nabíjení, mazání motoru, nízkou hladinu hydrooleje. Ukazatel paliva je zkratovaný, ale zprovoznil jsem alespoň "hladové oko". Relé žhavení je nefunkční a dvě žhavičky taktéž, to jsem dneska objednal. Topení nebudu zprovozňovat, tak jsem ho celé odmontoval včetně odboček od chladíče a rozfuku v kabině. Při té příležitosti jsem kabinu pěkně "uklidil" a konečně vyvařil spodní lem pod dveřmi.


Zítra odstraním zbytky elektriky, které nejsou nutně potřebné k práci kolem baráku (celé elektro se udělá znova, až si ujasním co chci elektricky ovládat na hydraulice)
Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
- mape
- Příspěvky: 1605
- Registrován: pon dub 04, 2011 1:53 pm
- Bydliště: Kralovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: UNC 045 Detvan
No vida a už to lítá....stejně to dopadne jako traktůrek....a když už to je takhle a ještě tohle a najednou zjistíš že to máš rozebrané po celé stodole a jedeš průmyslovou generálku.
Já se tomu sice směju ale není nad to to takhle udělat. Pak člověk nemusí léta spoustu věcí řešit.
Sám takhle teď dělám novej náklaďák a taky jsem si zezacatku myslel že to jen tak doladim a najednou

Toho mám plnou zahradu a pendluju k piskovacce a zpět a k vybrusari.
Jojo prostě chlapska úchylka dávat starý krámy dohromady.

Já se tomu sice směju ale není nad to to takhle udělat. Pak člověk nemusí léta spoustu věcí řešit.
Sám takhle teď dělám novej náklaďák a taky jsem si zezacatku myslel že to jen tak doladim a najednou

Toho mám plnou zahradu a pendluju k piskovacce a zpět a k vybrusari.
Jojo prostě chlapska úchylka dávat starý krámy dohromady.
už žádné domadělané stroje. mám už jen své mazlíčky
Avia D60 Turbo E3
unc 060
Kobelco SK30
Westvood 1300
Vlastnoručně vyrobený dvouosak vlek nebrzděný
Avia D60 Turbo E3
unc 060
Kobelco SK30
Westvood 1300
Vlastnoručně vyrobený dvouosak vlek nebrzděný
Re: UNC 045 Detvan
Ne ne...raděj nestraš...to víš, že mě cuká, abych to nerozebral úplně. Musím se krotit, potřebuju dělat na baráku. Zatím odstraňuju jen nedostatky, aby to bylo spolehlivě práceschopný a potřebuju vyrobit vidle a rámy na upínák na vidle a na podkop.
Dneska jsem trochu urovnal elektriku, je to jen provizorně než udělám pořádně novou. Dokonce mi i něco zbylo

A ještě jsem se pustil do repase sedačky, abych nemusel sedět na kusu polystyrénu.

Dneska jsem trochu urovnal elektriku, je to jen provizorně než udělám pořádně novou. Dokonce mi i něco zbylo



A ještě jsem se pustil do repase sedačky, abych nemusel sedět na kusu polystyrénu.

Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
Re: UNC 045 Detvan
No vidíš, pěkně jsi tu elektriku učesal a že jsi i něco vyčesal.
To je tak když si řekneš že to chceš dát aspoň trochu dokupy a je z toho střední oprava hned a generální časem . Mape to dělal taky tak a spousta lidí taky.
No koupil jsi ho na stavbu, takže toho nelituj ,musí sloužit , při tom zjistíš co a jak a dáš do cajku, nebo prodáš dál s tím že se za to nebudeš muset stydět.

No koupil jsi ho na stavbu, takže toho nelituj ,musí sloužit , při tom zjistíš co a jak a dáš do cajku, nebo prodáš dál s tím že se za to nebudeš muset stydět.

Zetor 3011,8011,Yanmar 215d,Valtra N113, 2x sekací traktůrek,Palms10D 5.72 +klembank ,Honda XLV 650 Transalp,Honda XR125L,simson s51enduro,čtyřkolka 250ccm čína, 3x kára domaděl, mulčovač Deleks135cm,štípačky.....
Re: UNC 045 Detvan
Tak elektrika není až taková věda (nesmí tam být ovšem elektronika, s tou nekamarádím). Zprovoznil jsem jen ty nejdůležitější teploty a kontrolky, z elektrickýho ovládání zbylo v podstatě jen žhavení a startér.

Tím jak jsem zrušil topení a tu kysnu v které byl ventilátor a výměník jsem vyhodil, tak najednou je nad motorem místa, na rozdávání.

Budu vyvařovat výložník, praskliny jsou na obou ramenech, zevnitř těsně nad vodorovnou výztuhou.


Tím jak jsem zrušil topení a tu kysnu v které byl ventilátor a výměník jsem vyhodil, tak najednou je nad motorem místa, na rozdávání.

Budu vyvařovat výložník, praskliny jsou na obou ramenech, zevnitř těsně nad vodorovnou výztuhou.



Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
Re: UNC 045 Detvan
Už delší dobu jsem měl podezření, že s pojezdem není vše úplně v pořádku. Bylo potřeba docela dost plynu, aby se motor při jízdě nezadusil. Zatím jsem všechny opravy a zkoušky dělal ve stodole nebo na dvoře, tak se toho moc nenejezdilo. Dneska jsem jel dolu na zahradu vyzkoušet, jak se bude pracovat s předělanou lopatou a asi po čtvrt hodině začala přibržďovat pravá strana. Po chvilce už to nechtělo jet vůbec a z převodovek se začalo ozývat nepěkný skučení. Na hydromotorech se sice ruka nechala udržet, ale byly pěkně zahřátý. Nechal jsem to chvilku vychladit a vrátil se do stodoly. Tlak při 1000 otáček v obvodu brzd 27 bar, takže dobrý.
Tak jsem sundal jeden motor a oddekloval horní víko pojezdu...a hned se mi ten brzdič moc nezdál..

Drážka pro saigrovku, za kterou tahá píst aby stlačil talířovou pružinu a tím uvolnil lamely brzdy, je vylomená...brzda tedy nemohla při tlaku oleje na píst úplně odbrzdit. Chvíli to mazalo, a když se olej setřel z lamel, tak to začalo pískat...lamely jsou vyhřáté do modra.

Vyndal jsem i druhý brzdič, ten zas má pro změnu zarezlý píst v mezipoloze, navíc pod saigrovkou je nějaký plechový kroužek, který tam rozhodně podle katalogu nepatří.

Udělám to jednoduše...zaslepím ovládací hydrauliku brzd a brzdiče již nebudou. Naštěstí motory mají vlastní přírubu a pastorek s tisícihranem je na vlastním ložisku. Akorát ozubené kolo pro lamely brzdiče zůstane plonkové.

Tak jsem sundal jeden motor a oddekloval horní víko pojezdu...a hned se mi ten brzdič moc nezdál..


Drážka pro saigrovku, za kterou tahá píst aby stlačil talířovou pružinu a tím uvolnil lamely brzdy, je vylomená...brzda tedy nemohla při tlaku oleje na píst úplně odbrzdit. Chvíli to mazalo, a když se olej setřel z lamel, tak to začalo pískat...lamely jsou vyhřáté do modra.


Vyndal jsem i druhý brzdič, ten zas má pro změnu zarezlý píst v mezipoloze, navíc pod saigrovkou je nějaký plechový kroužek, který tam rozhodně podle katalogu nepatří.


Udělám to jednoduše...zaslepím ovládací hydrauliku brzd a brzdiče již nebudou. Naštěstí motory mají vlastní přírubu a pastorek s tisícihranem je na vlastním ložisku. Akorát ozubené kolo pro lamely brzdiče zůstane plonkové.


Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
Re: UNC 045 Detvan
Takže fakt ty brzdiče "brzdily", ale i pod tlakem ovládacího obvodu hydrauliky. Po demontáži reaguje pojezd už od cca 1200 otáček a naprosto přesně. Moc jsem to nechtěl zatěžovat, protože převodovky byly nasucho. U převodovek jsem otevřel vypouštěcí šrouby, demontoval olejoznaky, a prostříkal wapkou horkou vodou...co z toho teklo...no hnus. Neodymový magnet nalepený na tyčce vysbíral z každe převodovky hejno různých matiček, podložek, pilin, a jiného magnetického haraburdí. Veškerý hydraulický obvod brzdičů byl taky demontovaný. Původní hydraulické přípojky jsem vrátil do převodovek, budou sloužit jako ovzdušnění, protože při odendávání vík převodovek vždy po uvolnění prvního šroubu z nich "ušel" přetlak. Sice nevím, kde se tam vzal, ale vzhledem k tomu, že gufera kolem poloos jsou zvenčí, mohl by je přetlak klidně i vytlačit z futer.

Zítra naleju 2x6 litříků PP90 a znovu otestuji v provozu...pěkně natvrdo, třeba hrnutím zeminy.



Zítra naleju 2x6 litříků PP90 a znovu otestuji v provozu...pěkně natvrdo, třeba hrnutím zeminy.
Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
- mape
- Příspěvky: 1605
- Registrován: pon dub 04, 2011 1:53 pm
- Bydliště: Kralovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: UNC 045 Detvan
Je to mazec. Přitom když člověk trochu chce tak minimální údržbou to funguje bez problémů.....já si takhle vychutnal původní majitele..... Drtil jsem je tak dlouho až z nich 0ravda vypadla..... Bohužel jen ta pravda. Peníze žádný. A to mi říkal jak je to v super stavu a že nemusím nic řešit....... O uvolněné převodovce jsme věděli oba..... Ale to že jsou závity strhane už ne.
Když to přestalo zvedat tak z něho vylezlo že měnili kvůli tomu čerpadlo a že se to změnilo jen trochu... To že se to přehřívá vůbec nevěděl protože s tím dělal vždy jen tak 10 min a pro jistotu měl vyndanej termostat.
Že tečou orsty dal slevu. Lžíce nic moc ale dál k tomu vidle... Sice zohybany ale dobrý.....
A když pak vidím že je to všude stejný.... Ty máš tyhle trable , Mič co to koupil to taky už rozebírá.... Kolik je pak hodnota těch našich strojů po těchto opravách kde se to repasuje prakticky do původního stavu jak technického tak vzhledového.... Nevyčíslitelná a stejně by ti ty peníze za to nikdo nedal..... To jsou stroje na doživotní práci doma a na hraní.....
Děláš to pěkně...... Akorad jsem zvědav jestli to nechude pak chybět..... Já to zastavení občas pouziji a dokonce premyslim o separování brzdícího okruhu abych mohl třeba stát nad výkopem z kopce zabrzdenwj ale pořád mohl zasypávat....no ono není konec a myslím že to stejně časem zprovozniš.....
Když to přestalo zvedat tak z něho vylezlo že měnili kvůli tomu čerpadlo a že se to změnilo jen trochu... To že se to přehřívá vůbec nevěděl protože s tím dělal vždy jen tak 10 min a pro jistotu měl vyndanej termostat.
Že tečou orsty dal slevu. Lžíce nic moc ale dál k tomu vidle... Sice zohybany ale dobrý.....
A když pak vidím že je to všude stejný.... Ty máš tyhle trable , Mič co to koupil to taky už rozebírá.... Kolik je pak hodnota těch našich strojů po těchto opravách kde se to repasuje prakticky do původního stavu jak technického tak vzhledového.... Nevyčíslitelná a stejně by ti ty peníze za to nikdo nedal..... To jsou stroje na doživotní práci doma a na hraní.....
Děláš to pěkně...... Akorad jsem zvědav jestli to nechude pak chybět..... Já to zastavení občas pouziji a dokonce premyslim o separování brzdícího okruhu abych mohl třeba stát nad výkopem z kopce zabrzdenwj ale pořád mohl zasypávat....no ono není konec a myslím že to stejně časem zprovozniš.....
už žádné domadělané stroje. mám už jen své mazlíčky
Avia D60 Turbo E3
unc 060
Kobelco SK30
Westvood 1300
Vlastnoručně vyrobený dvouosak vlek nebrzděný
Avia D60 Turbo E3
unc 060
Kobelco SK30
Westvood 1300
Vlastnoručně vyrobený dvouosak vlek nebrzděný
- mape
- Příspěvky: 1605
- Registrován: pon dub 04, 2011 1:53 pm
- Bydliště: Kralovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: UNC 045 Detvan
Že by navarson usnul jarním spánkem?
Nějak se tu nic neděje.
Nějak se tu nic neděje.
už žádné domadělané stroje. mám už jen své mazlíčky
Avia D60 Turbo E3
unc 060
Kobelco SK30
Westvood 1300
Vlastnoručně vyrobený dvouosak vlek nebrzděný
Avia D60 Turbo E3
unc 060
Kobelco SK30
Westvood 1300
Vlastnoručně vyrobený dvouosak vlek nebrzděný
Re: UNC 045 Detvan
Ale kdepak spánek,....trochu se vyspím, akorát když zrovna upadnu
Dělám na baráku, dokud dá počasí. V mezidobí chodím vydělávat, aby na tu legraci taky byly chechtáky....hold nejsem rentiér, no
Ale nestěžuju si, pořád mi chutná
Něco málo pro bobíka jsem ale udělal...např jsem přivezl nějaký to železo

ty jekle jsem pak pilně nařezával

až z toho vznikly součástky

které ještě musím odgrotovat, zbrousit plošky na svařování...aby z toho vznikly rámy na upínák. Prozradím, že jeden ponese určitě podkop, druhý určitě vidle, třetí bych viděl na shrnovací radlici a čtvrtej rezerva na nějakej nápad...možná drapák na dřevo nebo štípačku
Zase se pochlubím, až něco posvařuju.

Dělám na baráku, dokud dá počasí. V mezidobí chodím vydělávat, aby na tu legraci taky byly chechtáky....hold nejsem rentiér, no


Něco málo pro bobíka jsem ale udělal...např jsem přivezl nějaký to železo

ty jekle jsem pak pilně nařezával

až z toho vznikly součástky

které ještě musím odgrotovat, zbrousit plošky na svařování...aby z toho vznikly rámy na upínák. Prozradím, že jeden ponese určitě podkop, druhý určitě vidle, třetí bych viděl na shrnovací radlici a čtvrtej rezerva na nějakej nápad...možná drapák na dřevo nebo štípačku

Zase se pochlubím, až něco posvařuju.
Sekací traktůrek Hayter H1842.....V podstatě Countax z roku 1995
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný
Babetta 207 chopper....................Prostě brutální mašina
UNC 045 Detvan.........................Nakladač malý, ale šikovný