Vari - rada začátečníkovi

Vari, Terra, PF aj.

Moderátor: DYK

Odpovědět
Zpráva
Autor
xshreck
Příspěvky: 36
Registrován: sob kvě 07, 2016 10:16 pm
Bydliště: uherské hradiště

Vari - rada začátečníkovi

#1 Nový příspěvek od xshreck »

Zdravím,

dva dny zpět jsem koupil Vari s 2T motorem Jikov (Ozn. nevím - zjistím zítra). Převodovku DSK 317 (vše okolo roku 90).

Mám pár dotazů - stroj údajně moc nejezdil, stavem k tomu i vypadal. K otázkám, sestavu mám složenou z převodovky a vozíku.

1) při zařazeném 2 r. stupni, prázdném vozíku na poli do mírného kopce prokluzuje spojka (max otáčky, přepínač otáček nastaven na 2). Kola ani neprohrábnou, na 1. stupeň jede. Na co se v tomto případě zaměřit, zkontrolovat? První chi začít odmašťovat. Pokud nepomůže, nevím co dále. nebo po stroji chci moc :)

2) mám podobný problém jako zde - kde se přispěvovatel spíše dohadoval ale nenapsal výsledek. http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 22&t=68050

Studený motor vesměs startuje velmi pěkně, i za tepla. V blíže nespecifikovaných časových intervalech mi začnou prudce snižovat otáčky až motor zdechne a nejde nastartovat. Někdy chytne za dve tři zatáhnutí, jindy se s tím trápím.

Je poškozené gumové kolínko z filtru do karburátoru, může to být tím? Příp. může to být velká závada, se kterou bych měl jít minulému majiteli jít vše obít o hlavu a vrátit?

Ještě chci vyčistit komplet karburátor, je zde nějaký zádrhel, co by se mohlo rozpadnout a jít blbě složit?

Benzín je ještě od pána, po startu z výfuku dost kouří, po zahřátí to je lepší - je tam asi víc oleje (zde jsem tak vydedukoval že dávat 1:40)

3) jaký olej lét do motoru? Mám koupený M2T (kupval kamarád, doporučili mu do starých systémů toto). Je vhodný, nebo koupit raději něco lepšího?

4) je krátká řadící páčka, lze jí prodloužit a řadit i za jízdy? U 4t a jiného systému jsem se např. rozjel na 2 a pak zařadil 3. V návodu jsem na toto nenarazil.


Moc děkuji za rady začátečníkovi. Do těchto věcí jsem se moc nertával (max. pily, nebo tdi u auta), takže nemám moc zkušeností.

Ondra

Uživatelský avatar
duro91
Příspěvky: 84
Registrován: sob dub 23, 2016 9:19 pm
Bydliště: Košice

Re: Vari - rada začátečníkovi

#2 Nový příspěvek od duro91 »

Ahoj,

gratulujem ku kúpe VARI systému. Taktiež som čerstvým majiteľom jazdeného systému z roku 1988 :)

Ohľadom straty výkonu a preklzovania spojky, zameral by som sa ako prvé na stav obloženia spojky a či náhodou nieje mastná, taktiež by som odmastil misky spojek v každej z prevodoviek.

Gumové koleno od filtru ku karburátoru by som vymenil za nové, nieje nijak extra drahé. Nemusí súvisieť s náhodným vypínaním motoru ale určite prospeje jeho výmena.

K problému s náhodným vypínaniam motoru: pokial nepomôže kompletné vyčistenie karburátoru, výmena palivového filtru a hadičiek od nádrže, zameral by som sa ešte na fajfku sviečky. Poslednou možnosťou je zapaľovanie, zrejme tam už budeš mať bezkontaktné s elektronickým modulom. V prednej časti nad zelenou rukoväťou.

Veľa štastia pri oprave
Pomocníci v záhrade by VARI: Jikov 1427 + T-20 + BSU-022 + AZS349 + RP-T2/S

štěpa
Příspěvky: 622
Registrován: pát říj 09, 2009 12:53 pm
Bydliště: Liberec

Re: Vari - rada začátečníkovi

#3 Nový příspěvek od štěpa »

Já bych za sebe doporučil mogul tsf, je modrý, takže jde jasně poznat, že je benzín namíchaný, mají to snad u každé pumpy za rozumnou cenu. Ten m2t je dost sajrajt, zalepuje všechno, hlavně když se nechá stát, tak se směs kazí. Jo a jestli 1:50 nebo 1:40 si myslim že je vcelku fuk, já tedy dávám decku a kousek do 5l, tzn něco mezi. Pro delší práce ve velkym horku je lepší 1:40 nebo čerstvě po výbrusu taky víc oleje. To chcípání může být špatnou svíčkou, nebo nestíhá dotékat benzín do karburátoru, pro vyzkoušení fouknout do nádrže jestli pak hned chytí, má to malý spád. A hlavně filtr na benzín filcovej a nedávat moc oleje do vzduchovýho.

Uživatelský avatar
duro91
Příspěvky: 84
Registrován: sob dub 23, 2016 9:19 pm
Bydliště: Košice

Re: Vari - rada začátečníkovi

#4 Nový příspěvek od duro91 »

Ad k oleju: mal som motor v servise a bavil som sa s mechanikom aj o olejoch, taktiež mi bolo doporučené dávať iný olej než M2T. Kedže dávam do krovinorezu olej Stihl tak ten istý olej budem dávať aj do benzínu pre Jikov. Mám návod k obsluhe od motoru Jikov JM4-003 z roku 1991 a tam sa ešte doporučuje M2T. V návode pre ten istý motor ale novšieho vydania sa doporučuje už iný olej, tuším ten TSF alebo niečo také. Takže zrejme dospeli aj v spol. Motor Jikov že M2T nieje najvhodnejšia voľba pre 2T Jikov.
Pomocníci v záhrade by VARI: Jikov 1427 + T-20 + BSU-022 + AZS349 + RP-T2/S

xshreck
Příspěvky: 36
Registrován: sob kvě 07, 2016 10:16 pm
Bydliště: uherské hradiště

Re: Vari - rada začátečníkovi

#5 Nový příspěvek od xshreck »

Ahoj,

tak kolínko a fajfku jsem koupil druhou, jen najít volnou chvilku - tak rozdělám karburátor a vyčistím to čističem na škrtící klapky. Svíčku jsem samozřejmě ve spěchu koupit zapomněl.

Z fouknutím do nádrže zkusím, to je dobrý nápad. Akorát nikde nemám palivový filtr - myslíte přímo ten na hadičce z nádrže do kohoutku uzavírání paliva počítám. Ten bych dal, podle mě to může dělat taky nějaký bordel z nádrže. Olej mám ještě Castrol 2T červený, tak vyměním ho za m2t.
Ještě jsem chtěl - jaký olej dát do vzduch. filtru? něco řidšího? Nebo tam mám hodit ten M2T, když to náhodou hltne motor tak ať to je něco, co tam "patří"

Při návštěvě "varidílů" co mám nad barákem mi pán říkal že by možná spojka chtěla ještě nastavit šroubem, nějak to zkusím - pak případně radši donesu k servisu, abych to ještě něpokazil :-) Odmašťovač jsem si samozřejmě taky zapomněl o víkendu vzít... hlava děravá.

Vedra
Příspěvky: 1376
Registrován: pát čer 26, 2015 6:06 pm
Bydliště: Frýdek-Místek

Re: Vari - rada začátečníkovi

#6 Nový příspěvek od Vedra »

Pozor na ten filtr potřebuješ vhodný pro dvoutakty (např býval takový hranatý s plastovým sítkem) spousta těch s papírovou vložkou se zapere olejem a pak neteče palivo.

Není nad to si namontovat takové kurvítko a pak řešit proč to nejede.

Uživatelský avatar
duro91
Příspěvky: 84
Registrován: sob dub 23, 2016 9:19 pm
Bydliště: Košice

Re: Vari - rada začátečníkovi

#7 Nový příspěvek od duro91 »

Áno palivový filter má byť len jeden a to pred vstupom do palivového ventilu, je to taký hranatý oblžníček je na ňom nakreslená aj šípka prietoku paliva. Taktiež by som venoval pozornosť ako je poskladaný prívod paliva do palivového ventilu.... mal by sa dodržať zmysel samospádu

Na náhodné zhasnutie motoru môže mať vplyv aj výber sviečky, sú dva druhy tzv. "teplá" a "studená" návod pre JIKOV JM4-003 doporučuje sviečku BRISK N17 alebo BRISK N17C

ak ti ostal čistý olej M2T výborne sa hodí ako náplň pre čistič vzduchu, k náhodnému nasatiu by nemalo za normálnych podmienok vôbec nastať pretože hladina oleja v miske čističu má byť maximálne 5mm od dna. takže naozaj len trochu oleja.

odstredivá spojka sa skladá z dvoch hlavných dielov ktore sa stúpajúcimi otáčkami motoru od seba rozťahujú a prenášajú točivý pohyb na misku spojky v agregáte na ktorom je nasadený motor. Tuhosť spojky a teda moment pri akej úrovni otáčok začne spojka zaberať sa dá nastaviť dotiahnutím alebo povolením (väčšinou stačí 1/4 otáčky) skrutky s matičkou v telese spojky. dotiahnutím sa tuhosť spojky zvyšuje (zaberá pri vyšších otáčkach) povolením sa tuhosť znižuje, začne zaberať tesne nad voľnobehom alebo už aj na voľnobežných otáčkach. krásne je to pozorovateľné že ak zaberá tak to napríklad cuká s rotavátorom.

Obrázek

spojka - skrz oba diely prechádza skrutka, nastavenie sa dá vykonať aj bez demontáže, v domci spojky sú dva otvory pre nasadenie goly tuším 10tka orech.

Obrázek
Pomocníci v záhrade by VARI: Jikov 1427 + T-20 + BSU-022 + AZS349 + RP-T2/S

Uživatelský avatar
DYK
Příspěvky: 14608
Registrován: čtv črc 12, 2007 1:33 pm
Bydliště: kósek od Brna

Re: Vari - rada začátečníkovi

#8 Nový příspěvek od DYK »

No, ne všechny motory měli jeden fitr paliva a spíše to záleželo na kohoutu paliva kolik měl přípojek. Motory s vyobrazenou plastovou nádrží bych si aji typnul, že z výroby měli dva filtry a dvě přípojky. Jenže jak jde čas a lidi šetří na kde čem, nesmyslně, tak se tam dá jinej, levnější, kohout za ten originální, Téčko a hned je o filtr míň. Při nákupu fitrů je to podobné. Řeší se cena. Filtry s plstěnou vložkou jsem neviděl, ale filtr s papírovou je pro čistý benzín. Bez oleje. To o čem píše Vedra je spíše "šlem" z paliva, který zasírá i karbec a je - může být opravdu neprůtočný a nový benzín ho nerozpustí. Plastové filtry s plastovým sítek určené i pro motory Jikov jsou také "jedorázové" ale je fligna když se nalontují proti šipce průtoku lze je, po demontáži, vyčistit a tato montáž nemá vliv na jejich průtok. Pokud jsou namontovány jak by měli, nevyčistí je nikdo a nic. Psal jsem to zde už před lety, jako většinu věcí, tak to jen připomínám, protože když motor začne blbnout kvůli filtru, v drtivé většině případů není nový po ruce a tak se dá opačně namontovaný filtr "vyčistit". Ono stejně, když se hrábne do vedení paliva ke karburátoru, stejně se mění i hadičky, protože ty co tam budou budou tvrdý jak klacek, když se s něma pohne prasnou. Navís v té své tvrdosti drží na přípojkách jak nádrže tak třeba filtru či kohoutu tak, že se musejí sežíznout a když se je podaří různým kroucením stáhnout, zase potom už netěsní. Jejich elasticita je prostě nulová a křehnou.
práce patří strojům ˙˙˙ɐɯɐɥou nɹnɥzʌ ouɥɔǝsʌ ǝɾ ǝz 'ǝpɾıɹd ıɯ noqop ıupǝlsod

xshreck
Příspěvky: 36
Registrován: sob kvě 07, 2016 10:16 pm
Bydliště: uherské hradiště

Re: Vari - rada začátečníkovi

#9 Nový příspěvek od xshreck »

Jak je to s filtrem paliva - mám kohout, který má navedenou hadičku zvrchu (vede k ní hadička z nádrže z otvoru nad filtrem vzduchu) a poté vede do kohoutu hadička ještě zespodu, která vede pod motorem do druhé strany nádrže.

Filtr nemám nikde, v hadičkách je nějaký bordel - chcu je vyměnit, dát filtr - nebo filtry? (případně prosím, byla by rada v jakém směru, jestli ta spodní hadice je vratná, nebo zda z obou stran jsou hadice přívodní).

Na motoru mám číslo 1427, stroj s plechovou červenou nádrží. nemůžu k tomu nikde nic najít (jsou návody až na 1433 apod). Neví někdo, jaké to má mít alespoň parametry apod?

Spojku jsem zkusil o 1/4 otáčky dotáhnout, zkusím odmastit spojku a po vyčistění nádrže půjdu hezky zkoušet, jestli se to zlepšilo. popř. mrknu radši, zda není spojka sjetá (kolik má mít cca obložení?)

Uživatelský avatar
DYK
Příspěvky: 14608
Registrován: čtv črc 12, 2007 1:33 pm
Bydliště: kósek od Brna

Re: Vari - rada začátečníkovi

#10 Nový příspěvek od DYK »

Obě hadičky jsou přívodní, tím se pokrývá při troše paliva v nádrži, že vždy odněkud přiteče. Filtr dát na obě vedení.
práce patří strojům ˙˙˙ɐɯɐɥou nɹnɥzʌ ouɥɔǝsʌ ǝɾ ǝz 'ǝpɾıɹd ıɯ noqop ıupǝlsod

štěpa
Příspěvky: 622
Registrován: pát říj 09, 2009 12:53 pm
Bydliště: Liberec

Re: Vari - rada začátečníkovi

#11 Nový příspěvek od štěpa »

Na filtru je šipka směru proudění benzínu. A ještě si dovolím nesouhlasit, že je filcový, nebo papírový, nebo co v tom je strčenýho, pro mix nevhodný, používám je od tý doby, co se objevily na trhu, v morkách, sekačkách, a nikdy jsem žádný zalepování, či odfiltrování oleje nepozoroval, to by přece musel být vidět nějaký šlem, či olej pak ve filtru...

Vedra
Příspěvky: 1376
Registrován: pát čer 26, 2015 6:06 pm
Bydliště: Frýdek-Místek

Re: Vari - rada začátečníkovi

#12 Nový příspěvek od Vedra »

štěpo: mě už se to právě na motorce stalo a nejsem sám, na jawamania.info se to už řešilo několikrát. Samozřejmě záleží na výrobci, některé papírové filtry jsou ok. Podotýkám že nádrž byla čistá.

Uživatelský avatar
duro91
Příspěvky: 84
Registrován: sob dub 23, 2016 9:19 pm
Bydliště: Košice

Re: Vari - rada začátečníkovi

#13 Nový příspěvek od duro91 »

xshreck: K motoru Jikov 1427 nenájdeš zrejme žiadné informácie, tento typ mám aj ja a bol som prekvapený čo je to za model. Je to zrejme medzistupeň modelov Jikov 1414 a 1433.

Používať motor bez filtru paliva je veľký hazard, obzvlášť ked má motor plechovú nádrž. U plecovej nádže môže vznikať v nádrži korozia a ked to napadá do paliva a dostane sa do karburácie je postarané o problém.

Naskytajú sa dve možnosti, ak máš palivový ventil s dvoma vstupmi pre hadičky, tak zaradiš do cesty každej hadičky palivový filter.

Druhá možnosť je, že si kúpiš palivový ventil len s jedným vstupom pre hadičku, dve hadičky ktoré ti idú z nádrže tak spojíš v určitom mieste T kusom, za T kusom zaradíš jeden palivový filter a z palivového filtru už hadičkou do palivového ventilu.

V prvom rade by som ale skontroloval či ti nehrdzavie tá plechová nádrž, ak áno tak by som sa nou už nezaoberal a prerobil to na model s plastovou nádržou, po tejto prestavbe budeš mať aj jednoduchšie dostupné ND ako napr štartér a pod...

veľa zdaru.
Pomocníci v záhrade by VARI: Jikov 1427 + T-20 + BSU-022 + AZS349 + RP-T2/S

xshreck
Příspěvky: 36
Registrován: sob kvě 07, 2016 10:16 pm
Bydliště: uherské hradiště

Re: Vari - rada začátečníkovi

#14 Nový příspěvek od xshreck »

Filtrik maspis hodne jemne sitecko, v nasich super autodilech maji snad vse. Budu muset koupit teda jeste jeden, no co nadelam :prace: mam kupeny hranaty.. Chtel jsem primo pro 2t. Nadrz je nerezava, tak je to dobry. Predelavky by byly v dohledu max jak se neco pokazi,

xshreck
Příspěvky: 36
Registrován: sob kvě 07, 2016 10:16 pm
Bydliště: uherské hradiště

Re: Vari - rada začátečníkovi

#15 Nový příspěvek od xshreck »

Maly dotazek, mam na dsk 317 kratke poloosy. Na tahani vozicku bych chtel delsi, ktete jsem dostal k prevodovce. Jsou ale trocha orezle - konce kde maji byt kola a sestihrany. Bude stacit obrousit, stycne plochy namazat a pak hura jezdit? Nebo radsi nedavat. U pojistne matice bylo rui docela dost...

Odpovědět

Zpět na „Traktory sériové výroby - jednoosé frézy“