VARI odstředivá spojka / demontáž, výměna

Vari, Terra, PF aj.

Moderátor: DYK

Zpráva
Autor
ales_hrk
Příspěvky: 14
Registrován: čtv kvě 12, 2022 8:45 am
Bydliště: 50000

VARI odstředivá spojka / demontáž, výměna

#1 Nový příspěvek od ales_hrk »

Zdravím, mám VARI s Hondou GCV 190, r.v. 2015, převodovku DSK-317.

Myslím, že je něco se spojkou, tak bych ji chtěl vymontovat, prohlédnout, případně vyměnit.

Spojka je asi tato: https://shop.vari.cz/nahradni-dily/poho ... rie-49289/, foto přikládám.

Můžu prosím dostat radu na postup? Jde to udělat doma? Vidím tam jeden šroub, ten povolím a půjde stáhnout? Potřebuju nějaké speciální nářadí?

Díky.
Obrázek

Uživatelský avatar
Sniper
Příspěvky: 9037
Registrován: úte dub 12, 2011 9:27 pm
Bydliště: Oderské vrchy

Re: VARI odstředivá spojka / demontáž, výměna

#2 Nový příspěvek od Sniper »

ales_hrk píše: čtv kvě 12, 2022 9:01 am Myslím, že je něco se spojkou, tak bych ji chtěl vymontovat, prohlédnout, případně vyměnit.
A to je co? :-/
Opticky vypadá v pořádku, nebude problém spíše v bubínku?
Napiš přesně co to dělá, nedělá a za jakých okolností 8)
Země voní, jede po ní pětadvacet bujných koní. Na Zetoru traktorista, oko bystré, ruka jistá.

TATRA NEZNÁ BRATRA

ales_hrk
Příspěvky: 14
Registrován: čtv kvě 12, 2022 8:45 am
Bydliště: 50000

Re: VARI odstředivá spojka / demontáž, výměna

#3 Nový příspěvek od ales_hrk »

Díky.

Vypadá to, že se spojka nějak zasekává, nebo se rozpíná moc rychle a brzdí (dusí) motor.
Projevuje se to tak, že nemůžu nastartovat s plným plynem a nemůžu se rozjet se zátěží.

Příklad: motor za studena posadím na převodovku se zařazeným neutrálem, zkusím nastartovat na sytič. Těžce, se spoustou kašlání nastartuje. Nechám zahřát.
Pak můžu startovat na volnoběh nebo malý plyn, úplně bez problémů. Když přidávám plyn, jak se trochu zvýší otáčky, začne se dusit, cukat, chcípat. Zkusím startovat na plný plyn, dusí se ihned.

S rotavátorem proti odporu hlíny se při teplém motoru opatrně rozjedu na 1. Na 2 už se začne dusit a buď se roztočí až po chvíli, nebo chcípne. Na P to chcípne téměř vždy. Když už se na 2 rozjedu, jak narazím na nějaký větší odpor, zase se začne dusit.

Původně jsem myslel, že to dělá motor. Postupně jsem vyloučil všechno možné a pořád to dělá dál. Až mi někdo poradil, že tohle může způsobovat spojka.
Navíc se mi zdá, že někde z míst, kde se spojka nachází, slyším slabé cinkavé zvuky. Bubínek vypadá normálně, problém přetrvává i když motor nasadím na mulčovač, takže to není převodovkou. Ve skutečnosti to blbne i když motor postavím jen tak samostatně.

Na spojce na první pohled nevidím nic divného, ale chci ji sundat, zkontrolovat. Případně zkusit nastartovat bez ní.

chobotek
Příspěvky: 10540
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: VARI odstředivá spojka / demontáž, výměna

#4 Nový příspěvek od chobotek »

Z toho popisu mi není jasné, jak by za popsaný problém mohla spojka. Navrhuju ignorovat rady "někoho" a zkusit uvažovat samostatně. I kdyby s tou spojkou něco bylo, motor půjde do tahu, ale bez dušení, kuckání a chcípání. Navrhuju najít problém v příprave paliva a vyřešit jej.
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

Uživatelský avatar
Sniper
Příspěvky: 9037
Registrován: úte dub 12, 2011 9:27 pm
Bydliště: Oderské vrchy

Re: VARI odstředivá spojka / demontáž, výměna

#5 Nový příspěvek od Sniper »

Ta spojka je velice jednoduchá, odstředivá.
Kdybys měl prasklou pružinu, tak ti nevypne, kdyby byla mastná, nebo ojetá, tak ti proklouzne.
Nic z výše zmíněných potíží spojka běžně nezpůsobuje.
To cinkání je v pořádku, to ty spojky dělají, jak klepou o bubínek.
Mě se zdá, že ti motor v zátěži nejde do výkonu, takže prověř palivo a jeho kvalitu, zapalovací svíčku a taky vzduchový filtr .
Jelikož je to sezónní stroj, dost často se stává, že starý benzín obsahující biologické složky ucpe trysky.
To by vysvětlovalo ty špatné starty a nechuť do výkonu.
Podívej se hned na barvu elektrod svíčky, určitě bude bílá, že?
Skoro bych tipnul, že máš přicpaný karburátor, nebo vedení paliva.
Také se může stát, že se střihne klínek na zapalování a pak to nepálí kdy má, ale konkrétně motory Honda neznám.
Tak dej vědět 8)
Země voní, jede po ní pětadvacet bujných koní. Na Zetoru traktorista, oko bystré, ruka jistá.

TATRA NEZNÁ BRATRA

ales_hrk
Příspěvky: 14
Registrován: čtv kvě 12, 2022 8:45 am
Bydliště: 50000

Re: VARI odstředivá spojka / demontáž, výměna

#6 Nový příspěvek od ales_hrk »

Díky. Hledání problému proběhlo takto:

Motor po zimě: nový olej, nový filtr, nová svíčka, nový benzin. Bezproblémové startování, bezproblémový chod. Uprostřed práce při vožení nákladů na vozíku, asi tak 10 motohodin po zahájení letošní sezony, začal dělat popsané potíže.

Následovalo: vyčištění celé palivové cesty od nádrže po karburátor - nepomohlo. Výměna karburátoru - nepomohlo. Podezření na regulátor - že by se nějak zasekával - nevypadá to, všechno je čisté, pohybuje se lehce, sám se vrací.

Poslední na co jsem myslel je seřízení vůle ventilů. To jsem zatím nezkoušel.

Pak tedy "stopa" na blokující spojku, což by celkem mohlo být - chování by odpovídalo. Proto bych ji rád sundal a zkontroloval. Nikdy jsem to nedělal, tak jsem chtěl vědět, jak na to.

Uživatelský avatar
Sniper
Příspěvky: 9037
Registrován: úte dub 12, 2011 9:27 pm
Bydliště: Oderské vrchy

Re: VARI odstředivá spojka / demontáž, výměna

#7 Nový příspěvek od Sniper »

Ta spojka ti nemá co blokovat. Je to segment, který se otáčí napevno s motorem a svou odstředivou silou zabírá na bubínek spojky.
Vyšroubuj svíčku, podívej se na barvu elektrod, podle toho se určí další problém.
Když bude světlá, až bílá, je směs chudá, tedy přísun paliva.
Když bude černá, je směs bohatá, tedy chybí vzduch.
A když budeš mít tu svíčku venku, zkus tam dát tu starou.
Mnohdy se stalo, že nová umřela dřív než se čekalo :-/
Země voní, jede po ní pětadvacet bujných koní. Na Zetoru traktorista, oko bystré, ruka jistá.

TATRA NEZNÁ BRATRA

chobotek
Příspěvky: 10540
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: VARI odstředivá spojka / demontáž, výměna

#8 Nový příspěvek od chobotek »

Především, pokud je vyřazeno a motor podle popisu výše stále kucká, nemůže jít o problém spojky, protože i kdyby zabírala příliš brzy, motor otáčí naprázdno jen hřídelí převodovky.
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

Uživatelský avatar
Proximák
Příspěvky: 668
Registrován: stř říj 22, 2008 7:28 pm
Bydliště: okres Třebíč

Re: VARI odstředivá spojka / demontáž, výměna

#9 Nový příspěvek od Proximák »

Já bych to svěřil někomu, kdo ví co dělá, než měnit bezdůvodně všechno možné a svádět vinu na to či ono. Očividně o tom nic moc nevíš, už jenom to že jsi zkoušel motor bez převodovky o tom svědčí. To ta spojka musí mít radost, když se nemůže opřít o misku převodovky a roztáhne se tak, že začne dřít o přírubu pohonné jednotky, pružiny se roztáhnou až za běžné maximum... :pistol:
Spojka se stahuje speciálním stahovákem, ten najdeš na stejných stránkách co spojku. Tvůj problém ale ve spojce není.

ales_hrk
Příspěvky: 14
Registrován: čtv kvě 12, 2022 8:45 am
Bydliště: 50000

Re: VARI odstředivá spojka / demontáž, výměna

#10 Nový příspěvek od ales_hrk »

Díky.

Dobře, podívám se večer znovu na tu svíčku, ale je tam letos už druhá, tak pochybuju. Už jsem udělal všechno možné, potřebuju s tím pracovat.

Ještě tedy: Mohlo by to být vůlemi na ventilech?
To je něco, co se u Hondy má seřizovat snad po 150 hodinách a můj stroj má za sebou cca 500 motohodin a nikdy to nebylo provedeno.
Tam se mi ale zdá, že by se to neprojevilo tak z ničeho nic.

Kdyby Vám někdo řekl, že jeho stroj:
  • Špatně startuje s plným plynem,
  • zahřátý ochotně chytá do volnoběhu, běží pěkně, pravidelně,
  • nechce se rozjet se zátěží, jak má přidat, začne se dusit, kuckat,
  • když už se rozjede a na nějakou zátěž narazí, dusí se, když se odlehčí, znovu se rozjede.
Přitom:
  • není to jeden z typický problémů po dlouhé odstávce (po zimě si už něco odjel),
  • všechna údržba byla provedena (olej, filtr, svíčka),
  • nemůže to být karburátorem (ten je úplně nový včetně všech těsnění - s novým to dělá totéž co se starým),
  • plynulý je i přísun paliva (jednak jsem všechno vyčistil a pak mám od kohoutku ke karburátoru průhlednou hadičku a vidím, že je plná benzinu),
  • v pořádku je i kvalita paliva (na stejný benzin to předtím bez problémů makalo),
  • sytičová klapka funguje bezchybně,
  • táhlo od regulátoru ke karburátoru se pohybuje volně, samo se vrací, nic nepřekáží, všechno je čisté,
  • problém se objevil náhle, uprostřed tahání těžších nákladů (vozil jsem dřevo na vozíku, zastavil u hromady, když jsem chtěl znovu nastartovat, najedou se mu nechtělo).
Napadlo by vás čím by to mohlo být?

ales_hrk
Příspěvky: 14
Registrován: čtv kvě 12, 2022 8:45 am
Bydliště: 50000

Re: VARI odstředivá spojka / demontáž, výměna

#11 Nový příspěvek od ales_hrk »

@Proximák: zkoušení bylo jen na malou chvilku, ze zoufalství, jestli se nějaká chyba neprojeví. Zajímavé je, že to, že se spojka asi přibrzdila o přírubu se projevovalo stejně jako ta moje závada.

Za radu děkuju, ale servisy jsou v současné době na mnoho týdnů plné. Jestli tomu rozumíte, mohl byste se podívat na můj popis a napsat svůj názor co by se s tím dalo dělat? Díky.

chobotek
Příspěvky: 10540
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: VARI odstředivá spojka / demontáž, výměna

#12 Nový příspěvek od chobotek »

Se zařazeným neutrálem se to tedy chová jak?
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

sekalsemmalo
Příspěvky: 4237
Registrován: stř říj 22, 2008 6:54 pm
Bydliště: cyklostezka

Re: VARI odstředivá spojka / demontáž, výměna

#13 Nový příspěvek od sekalsemmalo »

na tu spojku je přípravek se závitem na stažení. viz. https://www.zahradales.cz/product/spojk ... _2-mm/1508 má pružinu i nahoře a klído může bejt prdlá.párkrát jsme jí měnili.ale spíš se to projevovalo ,že nešlo řadit a jak to jezdilo bez pružiny,tak se ohlouzdaly ty opěrky těch spojkovejch segmentů.
sekalsemmalo-ten,co ho zasáhl za bouřky blesk ve dřezu na nádobí

sekalsemmalo
Příspěvky: 4237
Registrován: stř říj 22, 2008 6:54 pm
Bydliště: cyklostezka

Re: VARI odstředivá spojka / demontáž, výměna

#14 Nový příspěvek od sekalsemmalo »

tak ty máš asi tohle ,tam je to hladký.tak to nevím. https://www.arapa.cz/spojka-odstrediva- ... -tecumseh/
sekalsemmalo-ten,co ho zasáhl za bouřky blesk ve dřezu na nádobí

chobotek
Příspěvky: 10540
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: VARI odstředivá spojka / demontáž, výměna

#15 Nový příspěvek od chobotek »

Já jsem teda čtyřtakt neviděl ani z rychlíku, ale na základě fotky tazatele bych si myslel, že je třeba použít tento stahovák:
https://shop.vari.cz/stahovak-odstrediv ... dukt-7458/
https://shop.vari.cz/stahovak-spojky-n4 ... dukt-7700/
Nechce se mi hledat v čem se liší, takže bude třeba počkat na místního odborníka od Brna.
Akorát jsem se ztratil v tom, jestli opravujeme motor nebo ze zoufalství stahujeme spojku...
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

Odpovědět

Zpět na „Traktory sériové výroby - jednoosé frézy“