Vlek NSN - zlomené osy krátce po sobě

Moderátoři: Tata, Tom

Zpráva
Autor
Barry
Příspěvky: 3
Registrován: pon čer 07, 2021 6:45 am
Bydliště: Blansko

Vlek NSN - zlomené osy krátce po sobě

#1 Nový příspěvek od Barry »

Zdravím všechny příznivce fora. Máte prosím někdo zkušenost s ulomením osy na vlečce NSN? Popíšu situaci: léta jsem jezdil se švagrovou MT 132 -koupeno nové v roce 1989 v Prostějově s vlečkou- převážně do lesa. Nikdy jsme neřešili, kolik toho naložíme, a že někdy bylo naloženo fest!
Loni jsem se z těchto a jiných důvodů rozhodl se osamostanit, a koupil jsem na Slovensku TZ-4K-14, s vlečkou. Źe to byl od prodávajícího podraz jsem zjišťoval postupně (TKčko bylo v hrozným stavu, i když to na první obhlédnutí nevypadalo), ale moje chyba, to jsem už nějak ustál.
Ale co mě totálně překvapilo, bylo to, že se po 3 cestách do lesa při té poslední zpáteční ulomila osa hned za kolem. Naloženo sice bylo, ale bordel po Harvestoru po kůrovci, takže suché, objemově spousta vzduchu, hmotnost nemohla být víc než tuna ani náhodou. Pracně jsme to spravili - inspiroval jsem se i zde na "Vlečka nsn - 10 oska" (tímto díky). Chtěl jsem, že uděláme obě strany, ale nechal jsem se ukecat, že je to zbytečný. Chyba lávky, letos dělám čerstvýho potenciálního kůrovečáka, a po 4 cestách to samé, na druhé straně. To už mně hlava nebere. Tentokrát sice dřevo čerstvé a těžké, ale zase naloženo na vlečce do výšky max 70 cm (špatný terén), takže to možná něco málo přes tunu mělo, ale stejně to prostě nechápu, když si představím, jak jsem měl kolikrát naloženou tu švagrovu vlečku?! Zlomilo se to úplně přesně, jako před rokem, na ose obdélníkový zlom (foto přidám zítra).
Máte někdo nějaké zkušenosti s tímto problémem?? Já už se budu bát naložit trošku větší fůrku, aby to zase neprdlo...
Díky za jakoukoliv informaci či zkušenost.

Uživatelský avatar
Libor Z25
Příspěvky: 3486
Registrován: úte bře 19, 2013 3:05 pm
Bydliště: Kůšček od Vsetína

Re: Vlek NSN - zlomené osy krátce po sobě

#2 Nový příspěvek od Libor Z25 »

Ahoj... Já koupil starou levnou kur... a taky je to tam opravované.... Vytentovalo to semnou, když sem měnil ložiska. Na každé straně bylo jiné... Slyšel sem že to dělá časem - stáří plus přetěžování.Prostě únava materiálu. .. Těším se na foto :)
Libor :-)

Barry
Příspěvky: 3
Registrován: pon čer 07, 2021 6:45 am
Bydliště: Blansko

Re: Vlek NSN - zlomené osy krátce po sobě

#3 Nový příspěvek od Barry »

No ta moje zase tak levná nebyla, na to v jakém je stavu. Ale protože to mám jenom a pouze do toho lesa, a jenom sem tam na něco jinýho, tak jsem tu shnilou korbu moc neřešil. Ale to ulámání os jsem fakt nečekal.
No jo, no..příkládám fotky z toho aktuálního kola z pátku. To loňské kolo taky někde mám nafocené, ale nějak jsem to nedohledal. Ale vypadalo to víceméně úplně stejně.
Měl by k tomu někdo nějaký komentář, prosím?
Vypadá to, že to bylo už nějakou dobu načaté a drželo to jenom na tom "zlomovém obdélníku", ale moc to nechápu. Na můj vkus je to nějaké relativně pravidelně ohraničené. A to první ulomené kolo - respektive ten zlom - vypadalo úplně stejně.
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Fizz
Příspěvky: 7927
Registrován: stř pro 28, 2016 10:13 pm
Bydliště: Cca Brno

Re: Vlek NSN - zlomené osy krátce po sobě

#4 Nový příspěvek od Fizz »

Únava materiálu.

Už podle orientace. Jako když dlouho ohybas drát aby se zlomil.
"... to že máš internet neznamená, že sr@čky co máš v hlavě a považuješ je za myšlenky musíš ventilovat veřejně..."
Other-Side II. '23

ITS
Příspěvky: 6229
Registrován: úte kvě 08, 2012 9:13 pm
Bydliště: zlín

Re: Vlek NSN - zlomené osy krátce po sobě

#5 Nový příspěvek od ITS »

Jak je řečeno, je to učebnicový únavový lom.
Vlečka byla jistě přetěžována, ale hlavní důvod bude asi jinde. Z blízka jsem to nikdy neviděl, tak soudím jen podle fotek. V náboji kola jsou ložiska a to na fotce se má svým vnitřním kroužkem dotýkat osazení na hřídeli těsně za lomem. Konstrukce byla jistě udělána tak, že na konci hřídele je korunková matka a ta měla fest tlačit na vnitřní kroužek venkovního ložiska, pak měla být distanční trubka, která tlačí na vnitřní kroužek vnitřního ložiska a ten pak dosedá na již zmíněné osazení. A tato sestava má být dobře utažená a zajištěná závlačkou. Tak je hřídel namáhána jen na tah a nikoliv na kombinovaný ohyb. Tah vydrží, ohyb nikoliv. Takže asi byly matky povolené. Tak by to mělo být konstrukčně v pořádku. Možná to bylo již napadeno kutilem, nebo zdrbáno již z výroby.

Uživatelský avatar
staník
Příspěvky: 5478
Registrován: stř říj 22, 2008 6:13 am
Bydliště: U Nového Města na Mo

Re: Vlek NSN - zlomené osy krátce po sobě

#6 Nový příspěvek od staník »

Nevím-dávala se rozpěrka u kuželovejch ložisek?? jak potom vymezit vůli,
Dílna je dílna
Pokud na něco zapomenu tak mi to prosím připomeňte.

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 9520
Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
Bydliště: Košice-okolie
Kontaktovat uživatele:

Re: Vlek NSN - zlomené osy krátce po sobě

#7 Nový příspěvek od Atlan »

U kuzelovych lozisiek bud nieje nic tj len matka z istenim, alebo moze byt rozperne puzdro, vtedy sa to dotahuje dovtedy kym sa nenamera pozadovany odpor tocenia lozisk.

Rozperka, jedine meranim a brusenim na magnetke na presno.
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.

ITS
Příspěvky: 6229
Registrován: úte kvě 08, 2012 9:13 pm
Bydliště: zlín

Re: Vlek NSN - zlomené osy krátce po sobě

#8 Nový příspěvek od ITS »

To já právě nevím, jestli jsou tam kuželová ložiska. Z pohledu na fotku a z tenkosti hřídele se domnívám, že nejsou.

chobotek
Příspěvky: 10544
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Vlek NSN - zlomené osy krátce po sobě

#9 Nový příspěvek od chobotek »

To je horší než když se nemůže... http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... &start=149
Jinak jeden každý vlek co jsem přivezl byl napadený, vymezovací podložky buď žádné nebo co bylo a matky tak nějak dotažené, aby se točila kola.
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

Uživatelský avatar
Libor Z25
Příspěvky: 3486
Registrován: úte bře 19, 2013 3:05 pm
Bydliště: Kůšček od Vsetína

Re: Vlek NSN - zlomené osy krátce po sobě

#10 Nový příspěvek od Libor Z25 »

Z příručky je jasné že tam jsou kuličková.... Já sem tam před časem dal kuželové. Myslím že sem tím nic nepokazil, ba naopak... Co myslíte?
Libor :-)

Uživatelský avatar
zde
Příspěvky: 2715
Registrován: ned dub 19, 2009 6:45 pm
Bydliště: H.Srnie

Re: Vlek NSN - zlomené osy krátce po sobě

#11 Nový příspěvek od zde »

tuna sa riešila tiež zlomena oska
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 1&t=108285

ITS
Příspěvky: 6229
Registrován: úte kvě 08, 2012 9:13 pm
Bydliště: zlín

Re: Vlek NSN - zlomené osy krátce po sobě

#12 Nový příspěvek od ITS »

Kuželová tam být nemohou. Není to na ně udělané. Jak tu někdo napsal, tak mezi kuželová není možno dávat distančky. Osa pro kuželová ložiska bývá udělaná tak, že vnitřní ložisko je velké a vnější malé, aby byla u výstupu z nápravy silná. Je namáhaná na prostý ohyb. Tenké osy s kuličkovými ložisky vyžadují napnutí vnější maticí, aby se zatížily jen na tah. U této vlečky konstruktér použil obyčejná ložiska, neboť axiální tlaky jsou docela malé a proto by bylo zbytečné konstrukci prodražovat kuželovými ložisky a složitou osou.

ITS
Příspěvky: 6229
Registrován: úte kvě 08, 2012 9:13 pm
Bydliště: zlín

Re: Vlek NSN - zlomené osy krátce po sobě

#13 Nový příspěvek od ITS »

...když se pozorně dívám na tu rozpisku od Chobotka a na fotky, tak se mně zdá, že to vnitřní ložisko se opírá nikoliv o osazení, ale jen o segerovku. Takže při dobrém zatažení korunkové matky segerovka vyskočí, tím povolí tah na hřídeli a ten hloupý zápich pro tu segerovku dílo zkázy dokončí. Takže při opravě nekopírovat, ale vylepšit. Nahradit zápich osazením s rádiusem proti vrubu.

kbulda
Příspěvky: 338
Registrován: ned pro 15, 2013 1:15 am
Bydliště: u Mělníka

Re: Vlek NSN - zlomené osy krátce po sobě

#14 Nový příspěvek od kbulda »

Před třemi měsíci upadla hřídel sousedovi. Taky vozil jen dříví z lesa. Upadlo mu to v lese, ale když byl prázdnej.
Když se mu jí s kovářem podařilo vypreparovat z nápravy, tak jsem vzal ty dva kousky ke kamarádovi na nástrojárnu.
Když si to prohlídnul, tak se zjistilo, že ta hřídel byla soustružená ( těsně za ložiskem, v místě lomu ) na ostro , ne s radiusem přechodu. Proto to upadlo. Pak změřil tvrdost materiálu a pravil, že s takový sračky by se bál hřídel pro tento vlek vyrobit. Proto jí vyrobil z něčeho lepšího a svařitelnýho.
Soused měl kuličkový ložiska a rozpěrnou trubku.

ITS
Příspěvky: 6229
Registrován: úte kvě 08, 2012 9:13 pm
Bydliště: zlín

Re: Vlek NSN - zlomené osy krátce po sobě

#15 Nový příspěvek od ITS »

A jak je to ložisko opřené ? Je tam segerovka, nebo osazení ?

Odpovědět

Zpět na „Traktory sériové výroby - TK, MT“